Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Misschien is deze tip al eens gegeven, als je een rotostart heb:

Boor een klein gaatje bovenop de behuizing van de rotostart, draai hier een brandstofnippeltje in en bevestig een stuk benzineslang hieraan.
Boor onderin ook een klein gaatje (gunstig plekje waar geen vuil kan komen).
Mocht je startproblemen hebben, beetje degreaser (engine cleaner) in het slangetje spuiten en hij start altijd.

Hierdoor heb je nooit meer last van een doorslippende one-way bearing.

Simpel , maar doeltreffend, kom er maar eens op!
Desnoods kun je de slangetjes ook nog afsluiten met een dopje, heb je nooit meer vuil erin!
 
Inderdaad, en zorgen dat je cleanerspray bij je hebt, werkt overigens ook bij een Cen Genesis, T-maxx enz. eigenlijk alles wat van een electrische starter is voorzien.

Een beetje brandstof kan trouwens ook voldoende zijn om het weer werkend te krijgen, en dat heb je zeker weten altijd bij je.
 
@ patrick, het is bij de nieuwe ijsbaan , daar zijn ze bezig een nieuwe ontsluitings weg aan te leggen , als je bij de ijsbaan erin gaat kom je zo op het bouwterrein :cool: ;)
 
Even teurkomend op de backplate mod, ik vraag me echter wel af, wat dit voor gevolg heeft voor het rubberttje waar de as door het backplate naar buiten komt...

Rubber en cleaningspray / remreiniger, droogt de boel wel uit, of heb ik dat mis ? Het is iig voor somige soorten plastic echt niet geschikt , en maakt het broos.
 
Na nderhalf jaar rotostart rijden op mijn Savage is de enige oorzaak van een weigerend eenrichtingslager vettigheid in het lager. Die vettigheid komt van een lekkende uitlaatpakking. Dus zorg er eerst voor dat die pakking (siliconen ring) goed afdicht en je uitlaatspruitstuk recht voor de uitlaatpoort zit.

Mocht je niet van het lekken af kunnen komen (of als je te lui bent om een goede oplossing te bedenken ;)), plaats dan een plaatje onder de uitlaatkoppeling zodat vettigheid niet in de rotostart wordt geblazen.

Voorkomen is beter dan genezen. :cool:
 
toen ik dit uitvoerde bij de T-maxx kan ik me niet herinneren dat er een rubbertje zat. Is dat bij een Savage wel zo? De meeste rubbers kunnen tegen de meest agressieve soorten vloeistoffen. Meestal is het bij kunststoffen zo dat het wordt aangetast maar rubber zal denk ik geen problemen leveren.
 
die zal vast wel bestand zijn tegen hoge temperaturen en dan is hij hoogstwaarschijnlijk ook bestand tegen agressieve vloeistoffen.

Het is het proberen in ieder geval waard, een nieuw rubbertje is de kosten niet en de gaatjes kan je weer dichten ;)

Al moet ik zelf zeggen dat een trekstarter toch altijd wel mijn favoriet is geweest :D
 
Laatst bewerkt:
Vraag me af wanneer ik nou het maximale vermogen (of heel veel) uit de savage haal..
Heb vandaag even gereden en hij maakt veel toeren maar gaat nog echt niet op de achterwielen weg. staat hij dan te rijk afgesteld.. bij volgas heb ik ook de indruk dat hij teveel brandstof krijgt....
 
Hoeveel tankjes mee gereden nu? Ik had laatst ook iemand die dacht dat hij heel veel toeren maakte, was eigenlijk nog niks :D

Na wat verder afgesteld te hebben maakte hij veel meer toeren en ging er als een speer vandoor. Moeilijk op afstand te zeggen dus. Een filmpje met geluid doet al een hoop meer. Je kan hem ook armer zetten en dan testen. Als hij gaat inhouden, dan wat rijker en je zit op een goed punt. Wel heel goed op de temp letten als je zo werkt.

Ook de LSN moet niet te rijk staan natuurlijk.
 
Ik heb wel een filmpje.. weet alleen niet hoe ik de link moet leggen met dit forum.. foto's weet ik wel.. de auto heeft trouwens 2 liter gelopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al moet ik zelf zeggen dat een trekstarter toch altijd wel mijn favoriet is geweest :D
Bij een trekstarter is de kracht die je uitoefent op het eenrichtingslager veel kleiner dan met een rotostart. Dat komt omdat je bij een trekstarter een bepaalt gevoel hebt hoe hard je trekt en je snel na 30-40cm uitgetrokken bent. Een rotostart is mechanisch en zeker de Rotostart 2 of andere big bore rotostarts hebben enorm veel kracht (zelfs doordraaien bij een verzopen motor met gloeiplug erin 8O). Dus een rotostart zorgt eerder voor "doorslaan" van het eenrichtingslager. :?

Waar je ook op moet letten is of de meenemer in de motor weer goed vrij komt en je starteras niet constant meedraait. Als de motor loopt moet de starteras gewoon stil blijven staan (of heel sporadisch een stukje meedraaien). Is dit niet zo, dan slijt de as, de afdichting en ook het eenrichtingslager heel snel. :evil: ;)
 
[URL="
- Savage Xss[/URL]

en anders dit.. in afwachting van een reactie :-)

Blijft lastig beoordelen alhoewel, hij maakt wel redelijk wat toeren maar kan zeker nog hoger. Lijkt ook of hij veel slip heeft. Staat je slipper niet veel te los? Ook dan gaat het optrekken niet zo hard. Hij pakt wel redelijk goed op maar kan zeker nog wat scherper.

Ik hoor hem ook niet schakelen.... toch nog wat armer op de HSN en op een langer stuk kijken of hij wil gaan schakelen. Zo niet dan de bak een beetje afregelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal eens kijken hoe mijn slipper clutch staat ingesteld... De zender is een spectrum DX3.. die bevalt me zeer goed...
 
Back
Top