Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Tsja, een 1000 mAh accu trek je in 5-7 minuten leeg.
Ik heb een 2250 mAh, daarmee red ik bijna 20 minuten.
 
Net weer wat gevlogen :D! Dit keer heb ik hem wat rondgestuurd, ruime cirkels GELOPEN vooral. Hij voorop vliegen, zo'n 40 cm van de grond, en ik achter 'm aan lopen en bochtjes maken. Het is wel grappig, want ik heb hem nu gewoon bijna helemaal onder controle (er moet wel continue tegengestuurd worden maar dat terzijde); we zijn zelfs tweemaal (1 heen, 1 terug) door een doelpaal gelopen/gevlogen... van die smalle doelpalen natuurlijk haha en toen was de accu weer leeg :@ Da's best vervelend want ik laad dat ding in een anderhalf uur op en het geeft me iets van 10 mn vliegtijd :( maar ja... word tijd dat ik een nieuwe accu aanschaf EN het wordt tijd dat dat extra grote trainings gestel van balsa stokjes en schuimballetjes eraf gaat.
 
Tsja, een 1000 mAh accu trek je in 5-7 minuten leeg.
Ik heb een 2250 mAh, daarmee red ik bijna 20 minuten.

mwah ja ik ga binnenkort een nieuwe accu kopen... jammer dat die dingen zo reteduur zijn in Nederland.

Ik heb er ééntje gezien bij UH, Hobbycity Online R/C Hobby Store : LM Loong max 2250 3S1P 15C Lipo pack $19.95

nou jongen 20$ is niets voor een 3s1p 2250 mAh, dat is gewoon meer dan twee keer zo goedkoop als hier in Nederland.

Weet iemand de verzendkosten naar Nederland van UH??

EDIT:
UH = United Hobbies... het heet tegenwoordig Hobbycity Online zo te zien (niet eens opgemerkt).
 
mwah ja ik ga binnenkort een nieuwe accu kopen... jammer dat die dingen zo reteduur zijn in Nederland.

Ik heb er ééntje gezien bij UH, Hobbycity Online R/C Hobby Store : LM Loong max 2250 3S1P 15C Lipo pack $19.95

nou jongen 20$ is niets voor een 3s1p 2250 mAh, dat is gewoon meer dan twee keer zo goedkoop als hier in Nederland.

Weet iemand de verzendkosten naar Nederland van UH??

EDIT:
UH = United Hobbies... het heet tegenwoordig Hobbycity Online zo te zien (niet eens opgemerkt).

Reken de verzendkosten, BTW en importheffing erbij en voila. Kost ie bijna net zoveel als in Nederland.
 
En vaak is het merk "onbekend" iets wat de Nederlandse shops niet willen verkopen omdat je na 3 x laden de accu stuk hebt en dan terug komt voor garantie. Althans dat is vaak het geval ik zeg dus niet dat het hier ook zo is.

Verzendkosten even drukken op Postage Table
 
Laatst bewerkt:
Ik lees hier nog steeds veel vraagstukken over afstellingen en gyro, accu etc....

Zelf vlieg ik nu bijna vanaf het begin dat hij uitkwam met de HBK2 en heb er veel mee geprobeerd en uitgevonden. Ook heb ik mijn standaard body vervangen voor een Airwolf look gewoon voor de fun.

Het vliegen met de standaard motor heb ik maar heel even uitgehouden zoals iedereen, maar direct overgestapt op een 3800kv motor van Esky met regelaar (25 euro ongeveer)

Als accu's gebruik ik lipo's 11.1V 2100mAh via ebay (ong. 20 euro per accu incl. verzending)
De vliegtijd bedraagt hierdoor ongeveer 20 minuten.

Het hellen naar links zie je bij veel HBK2 modellen, welke op te lossen is door de instellingen van je swashplate goed te zetten of als je dat niet durft/wilt gewoon wegtrimmen ;)

Vlieggedrag is erg rustig mits goed afgesteld, gebruik je de standaard gyro moet je corigeren met wind etc. Zelf heb ik deze gyro 6 maanden gebruikt en ben daarna naar de e-sky heading-hold gegaan welke mij zeer goed bevalt. Ook mijn vader welke met dezelfde set vliegt heeft deze er nu opzitten en is zeer tevreden. Het afstellen van deze combinatie vergt wel even wat meer werk.

Ik vlieg zelf alleen maar buiten van windstil tot windkracht 4 en eigenlijk zonder problemen. Nose-in, rondjes alles behalve 3D... tot zo ver ben ik nog niet gegaan.... maar wie weet deze zomer met een 2e HBK2...

Als rotorbladen gebruik ik de bladen van de Walkera 36 (via Ebay 20 bladen voor 20 euro)... hehehe ze zijn iets langer dan de HBK2 wooden blades... maar dat wordt ook aangeraden ivm mijn sterkere motor (3800kv). Hij is hiermee erg stabiel en lekker te besturen, dit kan ik ook zeker aanraden voor iedereen.

Alle onderdelen zoals asjes maak ik zelf wat natuurlijk veel scheelt. Iets wat namelijk heel snel krom is is de as tussen de 2 mainblades. Als je maar iets hebt geraakt is die krom, opzich niet erg maar hierdoor komt een trilling in je heli. Bladspoor kan je wel wegwerken met de heveltjes maar de trilling in je staart helaas niet. Het vervangen van zo'n asje is nog geen 5 minuten werk en scheelt veel met vlieggedrag.

Verder is het slim om zeker een maingear (tandwiel) op voorraad te hebben. Maak je een harde klap en willen de bladen doordraaien maar het kan niet ben je al heel snel een paar tanden kwijt van je wiel wat inhoudt dat je niet meer kan vliegen.

Als ik iemand ergens mee kan helpen betreffende deze HBK2 kan je altijd even een PB sturen.
 
Heading Hold Gyro

DvMourik:

over de Heading hold gyro van Esky: ik heb er zelf ook één en moet zeggen dat het een vak appart is op dat ding afgesteld te krijgen. Zelf twijfel ik of hij niet defect is.

Hoe heb je hem gemonteerd ?
Hoe ver heb je de gain los staan ?
Wanneer je van normal mode naar HH over schakel houd hij de staard of is het echt kiezen voor welke mode je kiest en daarvoor afstellen ?

Ik hoop dat je mij hier een antwoord op kan geven, word een beetje moedeloos van deze gyro.
 
Ik heb vorige week ook mijn eerste echte crash gehad, eerder al weleens met een rotorblad iets geraakt waardoor een beetje folie van een rotorblad af spatte, maar verder was er toen niks aan de hand.

Enkele dagen later dus wel. Ik heb geprobeerd even buiten te vliegen, toen ik iets te overmoedig werd heb ik de hbk omhoog laten gaan, maar de controle om te hoveren is nog zo slecht dat ik hem niet goed terug op zijn landingsgestel kreeg. Gevolg; de heli belandde op zijn zijkant in het gras.

Schade:
2x rotor bladen (0309) kapot.
1x Bell control arm (0284) kapot.
1x Ring-like push rod (0290) gescheurd.
Main blade fixed shaft (0344) krom.

Dat de main blade fixed shaft krom was zag ik pas toen ik de andere kapotte onderdelen ging vervangen. Ik heb dus de onderdelen besteld, daarna de fixed shaft recht gebogen wat tot mijn verbazing zeer goed is gelukt.

Nu zit alles weer terug gemaakt is, vliegt hij weer gelijk een stuk beter.

Ook heb ik nog de tail servo een paar mm opgeschoven, zodat als de linkerstuurknuppel in het midden staat de staart van de hbk niet meer naar links of naar rechts trekt.
Ik heb het gevoel dat dit aardig is gelukt.

Ik hoop dat ik het vliegen snel onder de knie krijg, want na een 10-tal vluchten heb ik nog niet echt het idee dat ik het leer... Het is toch wel leuk als je vooruitgang ziet bij jezelf, maar ik zie dit helaas alleen maar bij anderen.
 
Zo, na gisteren een dagje lekker prutsen in Amsterdam ben ik er zo'n beetje wel achter waar alle speling in de kop vandaan komt, dus waarom het ding
zo weinig power lijkt te hebben

Er zit in de featheringshaft houder (of hoe je dat ook noemt) een flinke buts!

Kortom, weg met die alu troep en het plastic stuk gaat er weer op. Moet ik alleen wel een nieuw featheringshaftje voor hebben :)
 
Kijk, dat is goed nieuws (naja, dat je het gevonden hebt dan)! Kijk anders ook even of je dat truckje van met een klosje de swash levelen kunt uithalen. Dan is het tenminste in één keer goed. Heb je ook de swash alweer iets lager gezet? En kijk eens wat er gebeurt als je in normal mode met het gas helemaal omlaag afsteld op -1 gr pitch? Hoeveel graden staan er dan op de meter bij half gas in idleup?
Het laatste dat ik me nog afvroeg: wat voor tandwiel (hoeveel tandjes) zit er op je motor? En was het nou de 3100kv of 3900kv?

Vanavond heb ik nog even lekker een paar rondjes gedaan. Ik ben blij dat de dagen weer langer worden!

Dat trukje om de swash plate recht te zetten. Is dat gewoon met zo een klein ijzeren klosje voor op het naaimachien? Past dat precies ofzo?
Dan moet heel de kop van de heli toch uit elkaar om deze over de main shaft heen te schuiven of niet?
 
Ik heb vorige week ook mijn eerste echte crash gehad, eerder al weleens met een rotorblad iets geraakt waardoor een beetje folie van een rotorblad af spatte, maar verder was er toen niks aan de hand.

Enkele dagen later dus wel. Ik heb geprobeerd even buiten te vliegen, toen ik iets te overmoedig werd heb ik de hbk omhoog laten gaan, maar de controle om te hoveren is nog zo slecht dat ik hem niet goed terug op zijn landingsgestel kreeg. Gevolg; de heli belandde op zijn zijkant in het gras.

Schade:
2x rotor bladen (0309) kapot.
1x Bell control arm (0284) kapot.
1x Ring-like push rod (0290) gescheurd.
Main blade fixed shaft (0344) krom.

Dat de main blade fixed shaft krom was zag ik pas toen ik de andere kapotte onderdelen ging vervangen. Ik heb dus de onderdelen besteld, daarna de fixed shaft recht gebogen wat tot mijn verbazing zeer goed is gelukt.

Nu zit alles weer terug gemaakt is, vliegt hij weer gelijk een stuk beter.

Ook heb ik nog de tail servo een paar mm opgeschoven, zodat als de linkerstuurknuppel in het midden staat de staart van de hbk niet meer naar links of naar rechts trekt.
Ik heb het gevoel dat dit aardig is gelukt.

Ik hoop dat ik het vliegen snel onder de knie krijg, want na een 10-tal vluchten heb ik nog niet echt het idee dat ik het leer... Het is toch wel leuk als je vooruitgang ziet bij jezelf, maar ik zie dit helaas alleen maar bij anderen.

Ik ben vandaag ook gecrasht! Vrijwel op dezelfde manier, hij kwam op zijn zij terecht (op het hoge gras) en wonder boven wonder is alleen de fixed shaft gebogen... (voor de 2e keer)...

Ik vroeg me trouwens af, misschien een lullig vraagje, hoe je die shaft weer recht heb gekregen? Ik kan wel een met een tang gaan klooien, alleen dan laat dat sporen enzo achter. Ik ben wel benieuwd naar hoe jij het hebt opgelost?

Anders wordt het weer een nieuwe shaft kopen, kost 2 euro bij rctechnics :P

Trouwens, kan iemand even gauw opsommen wat sommige kleine upgrades zijn voor de King?

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de main gear + drive belt van de Belt CP beter waren voor de King V2. Hoezo?

Ik vlieg overigens nu met 10 T met 3100 kv E-Sky outrunner, is het beter als ik een 11 T tandwiel gebruik? Ik neem aan dat ik dan meer rpm maak --> stabieler vlucht?

Bij voorbaat dank,

Sky
 
Ik ben vandaag ook gecrasht! Vrijwel op dezelfde manier, hij kwam op zijn zij terecht (op het hoge gras) en wonder boven wonder is alleen de fixed shaft gebogen... (voor de 2e keer)...

Ik vroeg me trouwens af, misschien een lullig vraagje, hoe je die shaft weer recht heb gekregen? Ik kan wel een met een tang gaan klooien, alleen dan laat dat sporen enzo achter. Ik ben wel benieuwd naar hoe jij het hebt opgelost?

Anders wordt het weer een nieuwe shaft kopen, kost 2 euro bij rctechnics :P

Trouwens, kan iemand even gauw opsommen wat sommige kleine upgrades zijn voor de King?

Ik meende ergens gelezen te hebben dat de main gear + drive belt van de Belt CP beter waren voor de King V2. Hoezo?

Ik vlieg overigens nu met 10 T met 3100 kv E-Sky outrunner, is het beter als ik een 11 T tandwiel gebruik? Ik neem aan dat ik dan meer rpm maak --> stabieler vlucht?

Bij voorbaat dank,

Sky

Ik zag later pas dat de shaft was gebogen, en ik had weinig zin om weer een paar dagen te gaan wachten op alleen zo een shaft voordat deze is bezorgd.
Ik heb dus gewoon de gebogen shaft tussen een bankschroef geklemd met de gebogen kant ertussen uiteraard, daarna bankschroef dichtdraaien en klaar is kees. De shaft werd weer zo goed al recht. Natuurlijk niet 100% recht, maar voor zo lang kan het wel.

Ik vlieg, tenminste probeer dat, met een 3800kv motor en een 1800mAh accu. Dit is de setup die eigenlijk standaard op een Belt CP zit, lekker zwaar dus. Ik heb een 9T tandwiel , en dit gaat voor alsnog prima. Nog niks geen problemen gehad.
Als ik het gas iets meer als 50% open zet dan merk ik dat de heli los komt.

Het klopt idd, tenminste dat heb ik ook maar hier gelezen, dat de 43T drive belt een goede upgrade is. De standaard belt wil nog weleens van het lager afschieten met als gevolg een beschadiging aan de belt.
Ik heb dit bij mij opgeknapt door 2 lagertjes naast elkaar te zetten, aan beide kanten. Enkele pagina's eerder heeft iemand deze manier gepost, die raad heb ik gevolgd, ben 2 extra lagertjes gaan halen en de belt schiet er nu niet meer af! Ideaal!

Nu alleen de swash plate nog recht krijgen...
 
Voor de duidelijkheid de volgende foto's:

thumb_lagers.jpg

thumb_samenstel.jpg

normal_inbouw.jpg


Dit zijn alle onderdeeltjes van mijn modificatie. Originele kraaglager, lagertje 5x2x2 en een M2 boutje.
Het boutje hoeft slechts licht aangedraaid te worden.

Groeten,
Peet

Deze oplossing bedoelde ik trouwens Sky wat betreft de belt.

Grts
 
Ik heb een vraagje aan jullie mbt tot een nieuw projectje dat ik op stapel heb:

Ik wil een king barebone kopen en vullen met goede electronica. Ik heb zo'n beetje alles in huis behalve carbon bladen en de barebone zelf.
Mijn plan is om hem te bouwen. Wat kleine mods te doen: pulley upgrade en flenslagertjes voor de geleiding van de belt. Er komt een esky headlock gyro op en een futaba .1 (S3154) digitale servo op de staart. Een 3500kv motor en 30a controller. Verlende carbon bladen op de main voor wat meer stabiliteit.

Ik maak er een leuk verslagje van en vlieg hem in. Echter wil ik hem daarna in de verkoop gooien met een gratis vlieglesje erbij. Hij kan met DSM2 of 35Mhz ontvanger verkocht worden echter moet de koper zelf een zender uitzoeken. Ik stel hem daarop af. Een lipo en lader doe ik er ook bij.


Een kort rekensommetje leert mij dat er voor het arf setje zo'n €250 aan hardware in zit. Dat zullen de meeste beginners natuurlijk een hoop geld vinden. Echter heb ik al een hoop liggen en doe ik daar niets mee. Geld speelt dus geen hoofdrol. Het lijkt me gewoon leuk en ik wil er vooral op verdienen als ik de hardware die ik heb niet mee reken.

Wat vinden jullie? Is dit een idee? Zou ik hier een koper voor kunnen vinden? Hij zal vele malen beter vliegen dan de RTF set van esky zelf en alle mogelijke tweaks die het vliegbeeld ten goede komen zitten er op. Daarnaast dus ook een middagje vliegles erbij en ik kan hem voorvliegen.

Grtz, Jeroen


Ik heb zelf een MX-12 zender, en als ik dit zo lees had ik er een poos geleden best intresse in gehad. Nu heb ik zelf een king gekocht, al enkele upgrades aan toegevoegd, onderdelen gekocht enzo, en ik weet zeker dat ik al meer als 100,- over de verkoop prijs zit van mijn king dit puur en alleen omdat enkele upgrades gewoon moeten en crashes gewoon gebeuren.
Wat ik hiermee wil zeggen is, dat als ik dus een king had kunnen kopen waar alles al op en aan zit inclusief een goede vliegles zodat ik het al een heel eind onder de knie heb dan denk ik dat je misschien zelfs nog geld kan besparen op de manier die je bedoeld.

Al met al vind ik het een erg goed idee, waar ik opzich wel voor had gestaan voordat ik mijn king bestelde. Met die redenering denk ik dat er dus zeker wel beginnende helivliegers zijn die intresse hebben in de geupgrade set die je zal gaan aanbieden.

Wat mij eigenlijk het meeste intresse opwekt op dit moment aan je verhaal, is dat je er dus een klein projectje van wil gaan maken. Dat vind ik fantastisch eerlijk gezegd!
Ik vind dat je dat zeker moet doen.
Veel foto's toevoegen, goede uitleg en iedereen die niks snapt van het ding die kan ook in jou project vinden hoe het misschien wel moet!
Dus ik zou zeggen, gewoon doen! En dat verkopen komt later wel, àls je hem überhaubt nog wel kwijt wilt tegen die tijd haha, want het is wel een leuk klein ding waar je zelfs binnen mee kan vliegen mits je gevorderd bent!

Mij heb je al enthousiast gemaakt.
Dus dat project zeker plaatsen hier!
 
Ik heb een vraagje aan jullie mbt tot een nieuw projectje dat ik op stapel heb:

Ik wil een king barebone kopen en vullen met goede electronica. Ik heb zo'n beetje alles in huis behalve carbon bladen en de barebone zelf.
Mijn plan is om hem te bouwen. Wat kleine mods te doen: pulley upgrade en flenslagertjes voor de geleiding van de belt. Er komt een esky headlock gyro op en een futaba .1 (S3154) digitale servo op de staart. Een 3500kv motor en 30a controller. Verlende carbon bladen op de main voor wat meer stabiliteit.

Ik maak er een leuk verslagje van en vlieg hem in. Echter wil ik hem daarna in de verkoop gooien met een gratis vlieglesje erbij. Hij kan met DSM2 of 35Mhz ontvanger verkocht worden echter moet de koper zelf een zender uitzoeken. Ik stel hem daarop af. Een lipo en lader doe ik er ook bij.


Een kort rekensommetje leert mij dat er voor het arf setje zo'n €250 aan hardware in zit. Dat zullen de meeste beginners natuurlijk een hoop geld vinden. Echter heb ik al een hoop liggen en doe ik daar niets mee. Geld speelt dus geen hoofdrol. Het lijkt me gewoon leuk en ik wil er vooral op verdienen als ik de hardware die ik heb niet mee reken.

Wat vinden jullie? Is dit een idee? Zou ik hier een koper voor kunnen vinden? Hij zal vele malen beter vliegen dan de RTF set van esky zelf en alle mogelijke tweaks die het vliegbeeld ten goede komen zitten er op. Daarnaast dus ook een middagje vliegles erbij en ik kan hem voorvliegen.

Grtz, Jeroen

Grote kans dat ik hem dan van je overneem :)

Hoeveel KV mn motortje levert weet ik eigenlijk niet, staat er niet op volgens mij...

Ik zal vanavond wel op onderzoek uitgaan en hopelijk heb ik morgen mn spullen binnen die ik nodig heb. Je hoort het van me!
 
Update: toch maar vandaag de spulletjes bij RCTechnics besteld. Ik gebruik gewoon tijdelijk een andere ESC zodat ik alles al kan bouwen. Ik verwacht dit weekeinde de bouw nagenoeg af te ronden. Ook head setup ed. Enkel de carbon bladen en de ESC moeten nog van ver komen. Dat zal wel 2 weken duren. Vanavond open ik een draadje met de definitieve configuratie.

Ik ben zeer benieuwd!
Succes met de bouw!
 
Ik ben van plan om ook een Honeybee King te kopen maar krijg je er ook een trainingkruis bij? Zo nee, is er een goede die goedkoop is?
 
Trainigskruizen koop je gewoon bij de heliwinkels voor een paar euro
 
Ik heb ook nog even een snelle vraag.
Ik moet even mijn flybar los halen maar ik krijg de paddle fixed shaft met geen mogelijkheid van de stang. De paddles zelf krijg ik gemakkelijk los, maar daarna de houders waar je de paddles op draait die krijg ik niet los. Uiteraard heb ik de imbusschroefjes al losgehaald, maar nog zitten deze muurvast..
Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Edit:
Na lang wrikken heb ik hem toch los gekregen aan één kant.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb vandaag die 43T poelie en riem geïnstalleerd, tevens een 11 T tandwieletje voor op de motor... shit ik schrok wel hoor toen ik 'm liet starten!

Ik had voorheen een 10 T en dat vond ik al snel maar nu de King op 11 T is, merk ik toch BEHOORLIJK wat verschil qua rotorspeed. Damn, da's gewoon eng! Ik heb de 3s voorlopig vervangen door een 2s... dat lukt gelukkig:)

Trouwens, die 43t poelie en riem is inderdaad beter voor de staart. Goede aankoop.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top