Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen


  • Total voters
    55
  • Poll closed .
Inderdaad. Maar heb je ook een antwoord?
Ja, in de modelbouwwereld wordt dit fenomeen vaker gebruikt. Ik ken het uit de treintjestijd, het wordt ook wel verouderen genoemd.

Deze detail-techniek (Engelsen zijn er echt goed in) houdt eigenlijk in dat je je model zoveel mogelijk laat aansluiten bij de werkelijkheid, door ook de gebruikssporen aan te brengen. Denk hierbij aan sporen van gemorste brandstof, oliesporen bij motorkappen, beschadigingen bij in- en uitstappen, etc. Daarnaast worden veel materialen doffer gemaakt om het "glimmende" plastic meer op de echte materiale te laten lijken. In het schaalforum hier op mbf zie je het ook wel gebeuren.

Het wordt veelal gedaan met krijt (drybrushen) waterverf, gewone verf, stiften, meubelstiften, etc. Om dit te beschermen wordt er meestal een doffe transparante lak overheen gespoten om de weathering / veroudering te beschermen. Heel verhaal, maar als je interesse hebt moet je maar ff googelen :D

Hmmm. Sluit het al niet meer uit. Je weet hoe het de vorige keer begon met het electro kistje...
Ik herkende wat signalen, vandaar mijn opmerking ... maarreeh je bent welkom hoor :cool:

Blijkbaar. Ik vond een linkje van de BirdDog van Eisenhower, maar wist niet dat dat ding ook in WWII had gevlogen. Bleek ook niet het geval, eisenhower was ook na de oorlog nog generaal :rolleyes:

Als ik het goed heb begrepen van de diverse sites / forums, is het ding voornamelijk gebruikt in de Vietnam oorlog.

Grtz,
Menno
 
Voor wheatheren kijk hier even ziet er wel leuk uit al zeg ik het zelf.
dummy-uitlaat-weatheren-op-een-ww1-avia-bh3

Geweldig Ton, foto's zeggen veel meer dan woorden. Kijk, dit soort commentaar verrijkt het draadje, daar kunnen we allemaal wat van leren :worship::worship::worship:
Ben nog meer aan het kliederen geweest met verf.
Heb dan ook van de week nog meer plaatjes van andere modellen geschoten, voor een tweede tutorial over weatheren.

Ton
We kunnen niet wachten, kom maar op :cool:

@Ton, in de "backyardflyer" stond een leuk artikel hoe je (kunststof) props voor electro schaalkistjes kon aanpakken, toevallig gezien ? Er werd met bijvoorbeeld meubelstift houtstructuur aangebracht, van (geverfde) moeren voorzien, etc. Wel leuk.

Bij belangstelling kan ik het wel scannen en plaatsen denk ik ...

@bram, en wij vonden dat we een leuk sportkistje hadden gebouwd :nooo: Dit is pas modelbouwen ... :roll:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Menno,

@Ton, in de "backyardflyer" stond een leuk artikel hoe je (kunststof) props voor electro schaalkistjes kon aanpakken, toevallig gezien ? Er werd met bijvoorbeeld meubelstift houtstructuur aangebracht, van (geverfde) moeren voorzien, etc. Wel leuk.
Nee niet gezien, maar als je zou willen scannen en plaatsen graag, wil dat zeker bekijken hoe men dat doet.

Ton
 
Paint Scale Props ...

Hoi Ton (en alle anderen met interesse),

Bedankt voor de foto's, cd's zijn inmiddels aangekomen :D

Scannen is geen punt, voor wat, hoort wat nietwaar ... Hierbij het artikel "Paint Scale Props". Het staat in het "may 2008" nummer (ja echt, rare jongens hoor die Amerikanen) van Backyard Flyer.

Ik hoop dat je er zo wat aan hebt, ik heb de bestanden ook als .TIF file, maar die zijn zo'n 10Mb per stuk. Mocht je ze willen, kan ik proberen ze te mailen ?

Pagina 1:
byfpaintscalepropspage1aj1.jpg


Pagina2:
byfpaintscalepropspage2kw2.jpg


Veel plezier ermee :D

Grtz,
Menno
 
Vorderingen ...

Hallo modelbouwliefhebbers,

vandaag maar eens een aanvang gemaakt met de Cessna Birddog :D
Ik ben van start, maar ik heb minder gedaan dan ik zou willen :(

's morgens op tijd naar de hobbyruimte (zolder) vertrokken, maar ...
img1749eo2.jpg

Zo valt er weinig te bouwen, eerst maar eens een beetje opruimen en wat ruimte maken dan.:rolleyes:

Zo, dat is beter:). Eens even kijken hoe de romp er uit ziet. Hmmm, hier en daar wat verbindingen los, beetje CA'en en epoxy'en dan maar. Je ziet er niets van, maar 't kost wel tijd ... :(
img1750xr4.jpg


Helaas waren enkele delen gesneuveld, ik denk tijdens het transport of zo, bijvoorbeeld de rechterzijde (ruitsponningen) van de romp. Beetje CA lost gelukkig veel op ...
img1755ul2.jpg


Waar zal ik eens starten, eerst de tekening en de bouwbeschrijving nog maar eens bestuderen.
img1751pg3.jpg


Eens kijken, wat heb ik allemaal in de doos en (dat is al lastiger :confused:) en waar dient het eigenlijk voor (dat is zelfs moeilijk :oops:). Nog best ingewikkeld hoor zo'n eerste echte bouwkit ;)
img1759dk3.jpg


Er zijn nog een aantal delen die ik nog niet kan plaatsen, de delen zijn namelijk niet genummerd conform de tekening:hammer:. Het draadje en de foto's van Ton nog maar eens bestuderen, dan zal het wel duidelijk worden.

Verder moet ik nog wat balsa aanvullen voor de beplanking van de vleugels en de romp, ik zal eens een boodschappenlijstje maken. Binnenkort even naar Hobbyin, altijd leuk dat boodschappen doen :)!

Goed, zijkantje (de raamsponningen) van de romp is gerepareerd en droog. Even de tabjes van het frezen verwijderd met mes en schuurpapier, het geheel licht opgeschuurd, waarna het kan worden geplaatst.
img1758im1.jpg


Klemmetjes erop (toch handig, die goedkope dingen van de gamma) en drogen maar ...
img1760hz7.jpg


Hoe was het ook alweer, voorbereiden, meten, passen, schuren, nog eens passen en dan lijmen ;) Tja, dan moet je wel de goede volgorde aanhouden :-( Beginnersfoutje, maar makkelijk te herstellen met een scherp mesje en een schuurblokje. De raamsponning sluit niet helemaal aan bij de frontstijl, maar dat is inmiddels gefixt :)
img1763ps8.jpg


Even in de voorraad balsa duiken, 6, 5 & 4 mm = 3 plankjes, 3 mm = 2 plankjes en 2 mm ? Ja wel hoor welgeteld nog 1 plankje op voorraad :evil:
img1761vg6.jpg


Eehh, dat is niet genoeg. Boodschappen doen bij Hobbyin moet echt snel gebeuren ! Goh, vervelend zeg ... :rolleyes:

Vraagje aan Ton:
- op de tekening staat 9 grams servo, terwijl er op de website van RBC 18 grams servo's worden geadviseerd. Kan ik voor zowel de aileron (1 servo per stuk) als voor het hoogte- en richtingsroer 9 grams servo's gebruiken ?

Nou, dat was het dan even. Na het boodschappen doen meld ik me weer :cool:

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Bramman,

Voor wheatheren kijk hier even ziet er wel leuk uit al zeg ik het zelf.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/tutorials/34293-dummy-uitlaat-weatheren-op-een-ww1-avia-bh3.html

Ben nog meer aan het kliederen geweest met verf.
Heb dan ook van de week nog meer plaatjes van andere modellen geschoten, voor een tweede tutorial over weatheren.

Ton

Nog meer creatief met kurk zeg maar.
Is weer typisch geval van gezond verstand gebruiken. Ziet er echt heel erg top uit. Ik wordt meer en meer geprikkeld als je dit soort dingen ziet...
Die tweede tutorial is dat al een bestaand draadje?

thnx

b
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik het goed heb begrepen van de diverse sites / forums, is het ding voornamelijk gebruikt in de Vietnam oorlog.

Grtz,
Menno

En Korea. Sterker nog als ik het goed gelezen heb was juist Korea de boost voor dit toestel. De oorspronkelijke order van de USvanA was nooit zo omvangrijk bedoeld als er uiteindelijk geleverd werden...
Boeiende geschiedenis als je er over leest. Dat ding is echt de pakezel van het leger geweest. Van napalm tot bloed en van bommen tot telefoonkabel. Ze hebben echt alles gedaan met dat ding ;):hammer:
 
Menno,

Kijk dat zien we graag lekker aan het knutselen en ook nog lekker veel plaatjes schieten en plaatsen, ga zo door.

Vraagje aan Ton:
- op de tekening staat 9 grams servo, terwijl er op de website van RBC 18 grams servo's worden geadviseerd. Kan ik voor zowel de aileron (1 servo per stuk) als voor het hoogte- en richtingsroer 9 grams servo's gebruiken ?
De 9 gram servo's zijn prima nadeel is dat de nylon tandwielen kwetsbaar zijn vandaag dat er 18 gram wordt geadviseerd.

Volgens RBC zou men 9 gram servo's binnen krijgen met metalen tandwielen dat zou de perfecte combinatie zijn om te gebruiken.

Ton
 
Hoi,

ok dank voor je snelle reactie, dan weet ik waar ik aan toe ben :)

@Bram: 't is dat het een 0-1G is en geen L-19 (geen idee waar het over gaat, maar dat lees ik nog wel :cool:) anders wist ik het hoor ...

cessnao1gbirddog305dhb9.png


Morgenmiddag hoop ik met wat andere zaken verder te gaan, waar ik nog geen nieuw materiaal bij nodig heb. Foto's volgen ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Toch alvast even discussie opstarten over setup

Moet echt even Menno ;)

Volgens de de RBC site:
Motor: Axi 2820/10 or equivalent 300 watts
Even gezocht en de specs zijn:
- Voor 10 tot 16 cellen of 3 tot 5 lipo's
- 870 Rpm/v max stroom 42 A. (max 60sec)
- gewicht motor 181 gram
AXI Brushless motoren 2204 / 2208 / 2212 / 2808 / 2814 / 2820 / 2826 / 4120 / 4130 / 5320 / 5330

Ff zitten neuzen in chinapan, kwam bij deze uit:
HiModel 940KV 3-5S Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2826-5 - HiModel - Electric Brushless Motors - Outrunner
Belangrijke specs:
Type: A2826-5
No. Of cells: 3-5 Li-Poly/ 10-18 Ni-Mh/Ni-Cd
RPM/V: 940 RMP/V
Max. efficiency current:20-35A (>75%)
No load current / 10 V: 1.7 A
Weight:181 g / 6.4 oz
Recommended model weight: 1500 - 2850 g

Daarna even zitten kijken naar die site die je bij je Aero400 EP noemde, over de magic numbers. Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Ga ik even uit van een 3S batterij, dus 11 volt. Ofwel 35x11=385 watt. Als je dat deelt door het gewicht (1900 gram) kom je op 200 Watt per kilo. Valt dan in categorie "Warbird, 'sport' aerobat: 200 watts per kilo". Dus prima.
Ik zou een kwartier vliegen als uitgangspunt willen nemen. Dan zou je:
'No-stress' flight: Seconds = capacity (mAh) x 11 / max current on the ground
900sec= capacity x11/35 => 35*900/11 = 2863 mAh

Dan kom je op een lipo als deze uit:
3300mah/11.1V 25C Li-poly Battery Pack W/ Balancer - HiModel - 22C/25C LiPo Batteries

Dan zou je met deze lipo 1037 seconden vliegen in no stress en in fullthrottle ongeveer 396 seconden. Dus tussen 17 en de 7 minuten in.

De ESC zou dan deze kunnen zijn: HiModel FLY Seires 40A Brushless Speed Controller Type FLY-40A BEC - HiModel - Brushless Speed Control (BL ESC)
Kom je dan op ongeveer 36,25 (motor), 82.50 (lipo) en 29.99 voor ESC op ongeveer 150 dollar (ongeveer 100 euro).

Alleen voor wat betreft de prop kom ik er niet uit. Je moet namelijk weten wat de benodigde airspeed moet zijn...

Ben amateur, maar wil toch een beeld hebben hoe of wat.
Iemand (met meer verstand/ervaring) suggesties ?

Grtz

b
 
Moet echt even Menno ;)

Volgens de de RBC site:
Motor: Axi 2820/10 or equivalent 300 watts
Even gezocht en de specs zijn:
- Voor 10 tot 16 cellen of 3 tot 5 lipo's
- 870 Rpm/v max stroom 42 A. (max 60sec)
- gewicht motor 181 gram
AXI Brushless motoren 2204 / 2208 / 2212 / 2808 / 2814 / 2820 / 2826 / 4120 / 4130 / 5320 / 5330

Ff zitten neuzen in chinapan, kwam bij deze uit:
HiModel 940KV 3-5S Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2826-5 - HiModel - Electric Brushless Motors - Outrunner
Belangrijke specs:
Type: A2826-5
No. Of cells: 3-5 Li-Poly/ 10-18 Ni-Mh/Ni-Cd
RPM/V: 940 RMP/V
Max. efficiency current:20-35A (>75%)
No load current / 10 V: 1.7 A
Weight:181 g / 6.4 oz
Recommended model weight: 1500 - 2850 g

't gaat gebeuren he ? :yes::yes::yes:Ik voel het aan m'n ... nou ja laat maar :cool: Bram gaat ook een Birddog bouwen, yes yes yes :banana::banana::banana:

Daarna even zitten kijken naar die site die je bij je Aero400 EP noemde, over de magic numbers. Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
Heel verstandig Bram ... :thumbsup:

Ga ik even uit van een 3S batterij, dus 11 volt. Ofwel 35x11=385 watt. Als je dat deelt door het gewicht (1900 gram) kom je op 200 Watt per kilo. Valt dan in categorie "Warbird, 'sport' aerobat: 200 watts per kilo". Dus prima.
Ik zou een kwartier vliegen als uitgangspunt willen nemen. Dan zou je:
'No-stress' flight: Seconds = capacity (mAh) x 11 / max current on the ground
900sec= capacity x11/35 => 35*900/11 = 2863 mAh

Ik kan je volgen, dit soort berekeningen tracht ik ook telkens te maken. Ik kan ze helaas nog niet echt doorgronden. Als ik bovenstaande neem en ik laat daar een vliegklaar gewicht van 2,5 kg op los. Wat dan te doen met de stelregels: 10% van vliegklaar gewicht = motorgewicht :nooo: gaat niet op, 20 % van vliegklaargewicht = accugewicht :nooo: gaat niet op.

Dan bestaat er ook nog een regel die zegt dat een outrunner ongeveer 4 Watt per gram gewicht levert, dat zou dan op 181gram x 4 = 724 Watt zijn :-? Overigens denk ik dat jij met een vliegklaar gewicht van 1900 gram aan de lichte kant zit. Ik weet niet wat de Birddog van Ton weegt, zal nog eens door z'n draadje spitten.

Je ziet, er leiden vele wegen naar Rome. Het geeft mij iig nog niet genoeg zekerheid om zonder het oordeel van een kenner zomaar een setup te bestellen :( Al die regels :snipersmile:, ahum, sorry liet me even gaan .. :mrgreen:

Dan kom je op een lipo als deze uit:
3300mah/11.1V 25C Li-poly Battery Pack W/ Balancer - HiModel - 22C/25C LiPo Batteries

Dan zou je met deze lipo 1037 seconden vliegen in no stress en in fullthrottle ongeveer 396 seconden. Dus tussen 17 en de 7 minuten in.

De ESC zou dan deze kunnen zijn: HiModel FLY Seires 40A Brushless Speed Controller Type FLY-40A BEC - HiModel - Brushless Speed Control (BL ESC)
Kom je dan op ongeveer 36,25 (motor), 82.50 (lipo) en 29.99 voor ESC op ongeveer 150 dollar (ongeveer 100 euro).
Ik had ook al even zitten neuzen naar deze motor bij Hobbycity. Maar zoals gezegd, gewicht aan de lichte kant denk ik, dus te weinig trekkracht ? Daarbij rekenen we volgens mij met onbelaste cijfers, wat als de prop op er op zit en de wind en luchtweerstand gaan een rol spelen ???

Alleen voor wat betreft de prop kom ik er niet uit. Je moet namelijk weten wat de benodigde airspeed moet zijn...
Geen idee, heb nog niet alles doorgrond wat er in het vermeldde draadje staat. Heb wel gezien dat je Watts kan omrekenen naar pk's.

Ben amateur, maar wil toch een beeld hebben hoe of wat.
Iemand (met meer verstand/ervaring) suggesties ?
Join the club ! Ik schaar me ook nog steeds onder de amateurs ... dus je hoeft je niet eenzaam te voelen :cool:

Ik hoop met je dat iemand zich geroepen voelt om de berekening eens helder uiteen te zetten. Ik heb al een keer een mail naar Robert (forumeigenaar/beheerder) gestuurd met de vraag of zoiets (gefundeerde setupberekening) niet in de FAQ kon worden opgenomen.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
@Bram: 't is dat het een 0-1G is een geen L-19 (geen idee waar het over gaat, maar dat lees ik nog wel :cool:) anders wist ik het hoor ...

De O-1 is gelijk aan de L-19. Ik las dat in 1962 de 'designation' van de L-19 veranderd is O-1E, hoewel deze in dat boek nog als L-19E genoemd wordt. De O-1G is een door USAF aangepaste O-1A, lees maar:
deo1gzy4.jpg

Voor zover ik kan achterhalen was de O-1A dezelfde als de Army L-19A

Dat betekent dat je deze tekening gewoon kan gebruiken ;)
Bovenstaande verhaal klopt wel met het serienummer. Dat nummer is het nummer van het leger, terwijl het pas een o-1G werd nadat het een toestel van het USAF werd. Grappig die details...:rolleyes:
 
't gaat gebeuren he ? :yes::yes::yes:Ik voel het aan m'n ... nou ja laat maar :cool: Bram gaat ook een Birddog bouwen, yes yes yes :banana::banana::banana:

Ben bang van wel. Is echt leuk toestel...

Ik had ook al even zitten neuzen naar deze motor bij Hobbycity. Maar zoals gezegd, gewicht aan de lichte kant denk ik, dus te weinig trekkracht ? Daarbij rekenen we volgens mij met onbelaste cijfers, wat als de prop op er op zit en de wind en luchtwertsand gaan een rol spelen ???
Hij is wel vrijwel gelijk aan die Axi die RBC noemt... Wellicht zijn het allemaal vuistregels, waar het gezonde verstand nog bij hoort. Blijft moeilijk dossier :2gunfire:
 
Nog ff voor laatste details

Ik vond nog wat extra details waarom met de L-19 veranderde in de O-1

The final production version of the Bird Dog was the 1957 L-19E which featured a strengthened airframe as well as other detail changes. 1962 saw the US Military adopt the Tri-Service designation system (which is still used today) and as a result the designation of all the Bird Dogs still in active service was changed. The L-19A, TL-19D and L-19E became the O-1A, TO-1D and O-1E respectively while the USMC OE-1 became the O-1B.

The war in Vietnam saw the Bird Dog assigned a new mission, that of Forward Air Control. The US Air Force acquired many TO-1Ds and O-1As which were modified for the FAC role by the addition of under wing hardpoints, a VHF radio and (in the case of the TO-1D) the removal of the rear controls. Not surprisingly, the modified USAF Bird Dogs received new designations with the TO-1D becoming O-1F and the O-1A becoming the O-1G.


Duidelijk toch?

Ben er nu ook achter waarom ik dit toestel leuk vind:
During the war, the Bird Dog earned the nickname "jeep with wings" due to the multitude of tasks that were assigned to it.
Jeep with wings... :yes:
 
Hehe :cool:,

Echt aan het zoeken he ? Blijft een leuke hobby Bram !

Is het jou ook opgevallen dat de ene bron "Bird Dog" los schrijft en de "Birddog" als geheel ?

Verder hebben de diverse (type ?) nummers 1 ding gemeen, zoals gewoonlijk nummert men er maar op los ... :rolleyes: Lang leve de standaard !

Ook nog even gezocht naar mogelijk geschikte servo's, bij Hobbycity zie ik twee geschikte kandidaten:

Servo 14,7 gram (metal gear): HXT 9314MG 14.7g / 1.9kg / .12sec Precision Servo
Maten kloppen ook aardig met de Simprop's die Ton heeft gebruikt (Simprop 27x22x13, HC : 23x12x22.5).

Servo 20,2 gram (metal gear): HXT 9320MG 20.2g / 3.8kg / .15sec Precision Servo
Ook deze servo heeft bijna dezelfde afmetingen (Simprop 27x22x13, HC : 26x13x26)

Daarnaast moeten er wat servo-extensions bij, ik zal morgen eens kijken hoe lang die moeten zijn.

Het viel me op dat de simprop's die Ton gebruikt een wat snellere reactietijd hadden (0,087 tegen resp. 0,12 & 0,15 sec), maar of dat voor deze kist nou zo belangrijk is :? Misschien kan iemand daar wat zinnigs over zeggen (of eigenlijk :pc:).

Tot zover maar weer.

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Het model behoeft zeker geen snelle servo's je kunt daar vanalles inzetten.

De bedoeling is tenslotte dat je schaal gaat vliegen en dat moet een rustig en soepel vliegbeeld geven.

Niet dat de Birddog saai is hoor maar hij hoort geen rollende circel te maken, hoewel hij dat prima doet moest het toch even uitproberen om de vleugelophanging te testen.

Heb een tweede weathering tutorial geplaatst misschien leuk om effe te kijken.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/tutorials/54838-weatheren-en-panellines.html

Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Menno,

Dat artikel van die kunststof prop omtoveren naar houten prop ziet er leuk uit, is helaas niet te lezen dus ja graag mag iets groter alvast bedankt.

Ton
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top