RCEFlyer
In Memoriam
Ja, in de modelbouwwereld wordt dit fenomeen vaker gebruikt. Ik ken het uit de treintjestijd, het wordt ook wel verouderen genoemd.Inderdaad. Maar heb je ook een antwoord?
Deze detail-techniek (Engelsen zijn er echt goed in) houdt eigenlijk in dat je je model zoveel mogelijk laat aansluiten bij de werkelijkheid, door ook de gebruikssporen aan te brengen. Denk hierbij aan sporen van gemorste brandstof, oliesporen bij motorkappen, beschadigingen bij in- en uitstappen, etc. Daarnaast worden veel materialen doffer gemaakt om het "glimmende" plastic meer op de echte materiale te laten lijken. In het schaalforum hier op mbf zie je het ook wel gebeuren.
Het wordt veelal gedaan met krijt (drybrushen) waterverf, gewone verf, stiften, meubelstiften, etc. Om dit te beschermen wordt er meestal een doffe transparante lak overheen gespoten om de weathering / veroudering te beschermen. Heel verhaal, maar als je interesse hebt moet je maar ff googelen

Ik herkende wat signalen, vandaar mijn opmerking ... maarreeh je bent welkom hoorHmmm. Sluit het al niet meer uit. Je weet hoe het de vorige keer begon met het electro kistje...

Blijkbaar. Ik vond een linkje van de BirdDog van Eisenhower, maar wist niet dat dat ding ook in WWII had gevlogen. Bleek ook niet het geval, eisenhower was ook na de oorlog nog generaal![]()
Als ik het goed heb begrepen van de diverse sites / forums, is het ding voornamelijk gebruikt in de Vietnam oorlog.
Grtz,
Menno