Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Na het moment van verbazing kwam het moment van bewondering dat nu is overgegaan in een moment van kwijlen, verschrikkelijk knap gemaakt :D
 
En weer een hele mooie update, klasse Adam!!!!
Ga ook maar eens een staafje Perspex kopen denk ik.
Is zo te zien ideaal spul om dat soort "leidingen" te maken.

Greetings,
Luit (die alvast gaat kijken hoeveel Watt de fohn van het vrouwtje is :p)
 
Het is stil aan de overkant

Geen commentaar, deprimerend/inspirerend prachtig.
Wat me wel opvalt is wat een rotzooi van buizen, bakken en ontluchtigspijpjes op zo'n boot. Je zou zeggen moderne schepen, recht, glad, simpel en leeg.....maar nee, het tegendeel, meer zo iets van 20 Autocad leerling ontwerpers en 1 die het allemaal rechtbreidt, maar ook een gezellig uitdaging voor zo'n modelbouwer als Adam.
groeten
Hawser
 
Het perspex bolletje aan de reling is geen verlichting maar het huis van één of andere transponder voor het DP systeem.

Dit is een camera. Op de poten van de olie & gas platforms worden 2 reflectors gemonteerd. De camera bepaalt de positie van de boot t.o.v de reflectors. De boot postioneert zich zelf dan zo naast het platform dat de kraan op het platform containers van het dek kan afhijsen. Als de boot +/- 300 meter van het platform is wordt het systeem aan gezet en de computer regelt de rest. Weer een taak minder voor de stuurman.
 
Adam:

Ik stond al versteld van je SL 123

Maar wat je me hier laat zien

ik zat net ook even met de Soldeerbout in me handen
maar dat lukt mij echt nooit van me leven!!!

JIJ KAN ECHT GEWELDIG BOUWEN

KWIJL KWIJL..........................................


ECHT SUPER SUPER (Zo kan ik wel door blijven gaan)


Mvg,
Karsten!
 
Dit is een camera. Op de poten van de olie & gas platforms worden 2 reflectors gemonteerd. De camera bepaalt de positie van de boot t.o.v de reflectors. De boot postioneert zich zelf dan zo naast het platform dat de kraan op het platform containers van het dek kan afhijsen. Als de boot +/- 300 meter van het platform is wordt het systeem aan gezet en de computer regelt de rest. Weer een taak minder voor de stuurman.
Kijk, dat wist ik niet. :)
Weer wat geleerd, bedankt.
 
Het perspex bolletje aan de reling is geen verlichting maar het huis van één of andere transponder voor het DP systeem.

Dit is een camera. Op de poten van de olie & gas platforms worden 2 reflectors gemonteerd. De camera bepaalt de positie van de boot t.o.v de reflectors. De boot postioneert zich zelf dan zo naast het platform dat de kraan op het platform containers van het dek kan afhijsen. Als de boot +/- 300 meter van het platform is wordt het systeem aan gezet en de computer regelt de rest. Weer een taak minder voor de stuurman.

Zou zo een dergelijk systeem niet via GPS werken? Het lijkt mij dat een camera niet betrouwbaar genoeg is, bijvoorbeeld bij slecht zicht. Of een druppel water tegen de lens en het systeem denkt dat ie tegen het platform zit. Dit is zomaar een gedachte van mij en ik kan het zomaar fout hebben natuurlijk.
 
Zou zo een dergelijk systeem niet via GPS werken? Het lijkt mij dat een camera niet betrouwbaar genoeg is, bijvoorbeeld bij slecht zicht. Of een druppel water tegen de lens en het systeem denkt dat ie tegen het platform zit. Dit is zomaar een gedachte van mij en ik kan het zomaar fout hebben natuurlijk.

Hoi xxman,

Misschien is het een infrarood camara, of misschien zoekt de camara lasers, die zie je op zo'n korte afstand nog wel bij elk weertype, dacht ik.

Groetjes Josse
 
Hoi xxman,

Misschien is het een infrarood camera, of misschien zoekt de camera lasers, die zie je op zo'n korte afstand nog wel bij elk weertype, dacht ik.

Groetjes Josse

Dit klopt helemaal. Het werkt met laser die reflecteert op de platform palen. Er zit een camera in het huis die constant heen en weer beweegt van de ene reflector naar de andere reflector. Door de hoek tussen de 2 reflectors kan de computer een 3 punts berekening doen en zo de pos tov het platform bepalen.
Ik heb verschillende keren gezien dat dit systeem wordt gebruikt. De stuurman moet het systeem aan schakelen op een redelijke afstand van het platform en vervolgens manoeuvreert de boot onder het platform. Dit duurt meestal erg lang. Vroeger manoeuvreerde de kapteins met het slechts weer en zonder boeg schroef de suplyers onder de platforms tegenwoordig kan het niet meer zonder elektronica en duurt het steeds langer.

Waarom er geen GPS wordt gebruikt komt omdat de afwijking van GPS teveel is.
De boten die voor duik operaties worden gebruikt maken ook nog steeds gebruik van een boei op de zeebodem om precies boven een bepaalt punt te blijven varen.
 
Schepen die met ROV's etc opereren maken geen gebruik van boeien onder water maar van een "locaal" onderwaterbaken wat op de bodem staat, dit systeem heet HPR (voorloper was Hipap) en wordt gebruikt voor nauwkeurig werk op diep water waar als het ware een locaal grid wordt gemaakt. Meten via GPS en door veel water (met verschillend zout gehaltes) maakte werken op diep water onnauwkeurig op grote dieptes vandaar nu op de bodem een lokaal grid met zender en ontvangers, vroeger had je een tautwire systeem wat met een dunne draad de lengte en hoek mat om de positie van de ROV nauwkeurig te meten maar door steeds grotere dieptes werd dit ook onnauwkeurig.
groeten
Hawser
 
Schepen die met ROV's etc opereren maken geen gebruik van boeien onder water maar van een "locaal" onderwaterbaken wat op de bodem staat, dit systeem heet HPR (voorloper was Hipap) en wordt gebruikt voor nauwkeurig werk op diep water waar als het ware een locaal grid wordt gemaakt. Meten via GPS en door veel water (met verschillend zout gehaltes) maakte werken op diep water onnauwkeurig op grote dieptes vandaar nu op de bodem een lokaal grid met zender en ontvangers, vroeger had je een tautwire systeem wat met een dunne draad de lengte en hoek mat om de positie van de ROV nauwkeurig te meten maar door steeds grotere dieptes werd dit ook onnauwkeurig.
groeten
Hawser


Hipap word nog steeds gebruikt, ook in nieuwe schepen.
De schepen die wij op dit moment bouwen op mijn werk hebben 2 hipaps en een reserve.
Deze schepen hebben ook een tautwire aan boord.
De tautwire wordt overigens nog steeds op de nieuwbouwschepen gemonteerd.

Groetjes,

Govert
 
De Smit Kamara heeft trouwens ook nog een Tautwire systeem aan boord.

img0373ks4.jpg
 
Plaatsbepaling

Tautwires worden nog steeds gebruikt maar nu vaker als referentie voor het DP systeem want bij platform had je "vroeger" nog wel eens DP run off door al het staal en slecht ontvangst (en dan kleunde weer een boot tegen het platform) Met een tautwire heb je daar geen last van.
Tautwire is minst nauwkeurig, hipap is nauwkeuriger en HPR het nauwkeurigst, het hangt dus af wat je moet doen daar beneden
groeten
Hawser
 
wat je moet doen daar beneden
Daar beneden doet de Smit Kamara niets, daarboven deste meer.
Het Dp-en wordt gebruikt om op haar plaats te blijven liggen als de loopbrug aan het plaform gekoppeld (wordt)is.
Tijdens mijn laatste bezoek aan de Kamara begreep ik van de kaptein dat het moment van vlak voor het "aankoppelen" van de loopburg tot het "aangekoppeld" zijn van de loopbrug het lastigste moment is.
Als de loopbrug eenmaal vast zit aan het platform kan de burg in een soort "vrij" gezet worden en is het allemaal iets minder kritisch.
 
Aan beide boven op Dive Suport Vessel word tijdens het duiken meerdere systemen gebruikt.
de kamara was in eerste instantie bedoeld om de orca te vervangen, als DSV.
dit was nog in het GBS tijdperk.
als de hipap niet kan worden bijgezet ivm weerkaatsing, waardoor het signaal instabiel wordt maakt men gebruik van fanbeams of van mesotech radius.
alleen de ROV's hebben genoeg aan een toutwire systeem.
de hipap of HPR wordt door ons gebruikt voor het navscherm ( zeg maar tomtom onder water
 
Na lange tijd weer eens een updateje over de voortgang van de Smit Kamara.

Na afgelopen januari weer eens een bezoekje te hebben gebracht aan de Smit Kamara toen ze in Den Helder lag, kwam ik er achter dat er nog een extra MOB geplaatst was.
En boot van het zelfde type had ik al wel gezien in een transport frame op het achterdek, maar deze MOB hing in een david op het hoofddek.

img0401gm5.jpg


Op de foto's was te zien dat de fabrikant van het scheepje en de david de in Noorwegen gevestigigde firma Norsafe.
was, dus met wat "googlen" was hun site snel gevonden.
Via de site kwam ik er achter dat de MOB een type Magnum750 was.
Direct maar een mailtje gestuurd met fotomateriaal en het verzoek op info cq tekeningen van een Magnum750.
Maar ook hier, zoals heel herkenbaar in modelbouwland, na enkele weken geen reactie.
Via hun site echter wel de Nederlandse importeur Technoship gevonden.
Een belletje naar deze firma leverde echter dezelfde middag nog via de email tekeningen op in AutoCad formaat!

Vanaf het spantenplannetje kopietjes gemaakt naar 1:50.
Deze kopietjes heb ik op wat dikker papier afgedrukt en vervolgens uitgeknipt / gesneden.
Omdat het scheepje een oplopende kop heeft heb ik boven op de spanten wat over overmaat gehouden zodat ik de spanten op z'n kop op een bouplank kon lijmen
Als spant afstand een strook gesneden van polystreen en deze tussen de afzonderlijke spanten gelijmd.
Na een avondje prutsen onstond het onderstaande constructieje.

img1097tc8.jpg


De papieren spanten heb ik vervolgens in de G4 gesmeerd zodat ze wat steviger werden.
Hierna heb ik de ruimte tussen de spanten vol geschuimd met PUR.
Door nu als het PUR uitgehard is te gaan schuren kom je vanzelf de spantjes weer tegen in het schuim.
Het wordt dan een kwestie van voorzichtig schuren, en er ontstaat van zelf een modelletje gelijkend de Magnum750.
Over dit ruwe plugje een heel dun glasmatje aangebracht (25gr).
Na wat plamuur en schuur werk ontstond een een redelijk fraai plugje.
Ik wilde echter meerdere van deze bootjes kunnen maken, en dan is het werken met een malletje het makkelijkst
Omdat ik echter ook de shines op de romp had aangebracht (van 0,5mm messing draad) kon ik geen malletje maken van glasvezel.

Echter op de site van Peter.S.aus.O (nee niets crimineels) over de bouw van de Abeille Bourbon, zag een een methode om dit soort kleine bootjes te maken.
Hij had hiervoor siliconenrubber gebruikt, en dat werkte heel goed.
Dus bij Polyservice in Nieuwerkerk a/d IJssel ook een pot gehaald. Dit is echter wel een redelijk prijzig goedje (€ 17.50 voor een potje van een halve kilo en dan komt er ook nog eens een € 5,= bij voor harder)
Vervolgens een bakje gemaakt waar het rompje "ruim" in paste en volgegoten met het siliconen rubber.

img1149rg9.jpg


Na het uitharden van de siliconenrubber en het lossen van de plug zag de mal er zo uit:

img1219mv8.jpg


Op zich een leuk geslaagde mal maar wel lucht belletjes zichtbaar
Tegen de plug aan waren alle luchtbelletjes verzameld die in het rubber aanwezig waren.
Doordat de plug met lossmiddel was ingesmeerd waren leken de belletjes toen nog wel gesloten.
Ik had wel het vermoeden dat hieruit geen goede romp kon komen, maar niet geschoten is altijd mis, en er was voldoende plysesterhars in huis, dus toch maar geprobeerd met onderstaand resultaat :(

img1220xg6.jpg


De belletjes waren toch open, en er ontstond dus een heel "pukkelig" rompje.
Het modelletje op zich is echter wel goed.

Wat is er fout gegaan?
Ik heb het plugje als het ware in de vloeibare siliconenrubber gedrukt. De luchtbelletjes die door het roeren en gieten in het rubber aanwezig zijn, willen opstijgen.
Deze komen echter dan tegen de plug aan een kunnen niet meer verder opstijgen.
Na het uitharden vormen zij dan holle ruimtes waar vervolgens met het maken van de romp weer polyester in kan.
De volgende mal wordt dan ook anders gefabriceerd.
Het plugje komt op z'n kop op de bodem van het bakje te zitten, en daar wordt vervolgens de siliconenrubber op gegoten.
De opstijgende belletjes komen dan niets meer tegen wat hun weg naar boven verspert.
Het resultaat van deze methode laat nog even op zich wachten daar het rubber bijna op is en ik dus eerst een nieuw blik siliconen rubber moet gaan halen.
Maar het resultaat komt zeker hier te staan.
 
Adam,

als tip voordat je de siliconenrubber giet kun je met een kwast de plug eerst in smeren met siliconenrubber zodat alle details al goed vol zitten met rubber en daarna de boel aangieten. Helaas is het siliconenrubber aan de dure kant, maar waar ik zelf in gestoken ben is dat je maar 0,5 cm rubber nodig hebt om je plug en je dus gauw te veel gebruikt, maar dat kan gezichts bedrog zijn op je foto's ;).

Maar verder keep up the good work :D

Gr Martin :D
 
als tip voordat je de siliconenrubber giet kun je met een kwast de plug eerst in smeren met siliconenrubber zodat alle details al goed vol zitten met rubber en daarna de boel aangieten.
Dat had ik ook gedaan, maar het heeft niet geholpen tegen de luchtbellen.

maar waar ik zelf in gestoken ben is dat je maar 0,5 cm rubber nodig hebt om je plug en je dus gauw te veel gebruikt, maar dat kan gezichts bedrog zijn op je foto's ;).
De wanden zijn maar een millimeter of 10. Je moet dan wel je rubber mal weer in het bakje doen als je met de polyester aan de gang gaat, want ander is het echt een te "wiebelig" geheel.
Ik had de V-vorm van het rompje misschien ook in het bakje moeten maken, dat had idd wat rubber gescheeld.
 
Omdat ik toch bij Polyservice moest zijn voor de siliconenrubber heb ik ook gelijk heldere giethars mee genomen.
Zoals de naam al doet vermoeden is deze hars zo helder als glas. Het wordt voornamelijk gebruikt om dingen in te gieten (conserveren) die ook nog zichtbaar moeten blijven.
Vaak zie je insecten of iets dergelijks ingegoten in dit spul.

De Smit Kamara heeft namelijk een aantal ramen die "op" de opbouw liggen.
Zo dus:

img7565ke6.jpg


Ik was eigenlijk al een aantal jaren op zoek naar een methode om deze ramen ik kleinere series netjes en makkelijk te kunnen maken, met allemaal dezelfde radiussen en afmetingen.
Het uit plexiglas vijlen van een dertig raampjes met mooie radiussen vond ik geen optie.
Om dit wel netjes te kunnen maken heb ik het volgende verzonnen.

De ramen had ik, zoals ik al eerder geschreven had, met behulp van malletjes uit gefreesd.
De vorm van alle ramen had ik dus al in een strip aluminium van 3mm dik.
Theoretisch zou dit frees malletje dus dezelfde afmetingen moeten hebben als de gaten van de ramen, en zou dus ook als mal voor het raam moeten kunnen dienen indien je dit vol giet.
In de praktijk blijkt echter dat indien er meerdere ramen met het malletje gefreesd zijn, de afmetingen van het gat toch wat groter worden. Met namen bij het kleine raam waarvan er een goede twintig in de opbouw zitten is dit merkbaar.
Bij de mallen waar maar twee ramen gedaan zijn is het echter geen enkel probleem.

Dus zo gezegd, zo gedaan.

img1152mi6.jpg


Op de orginele aluminium strip is nog een strip van ABS gelijmd. Hierdoor kon ik de ramen 3mm dik maken met een soort van sponning er om heen zodat ze later goed te lijmen zijn.
De grote ramen komen door 1mm PVC plaat, dus met een dikte van 3mm steken ze dan 2mm buiten de opbouw uit, wat weer overeen komt met 10cm in werkelijkheid.
Aan de onderzijde is een stukje Plexiglas aangebracht met lijmklemmen. Het Plexiglas en de mal zijn ingesmeerd met PVA losmiddel.
Vervolgens is het hele raam vol gegoten met heldere giethars.
Dit is ook een polyester product, maar blijft zo helder als glas. Op de foto is het malletje al vol gegoten, maar dit is eigenlijk niet zichtbaar zo helder is de hars.
Na het harden kon het raam voorzichtig uit het malletje gedrukt worden.
Na enig nabewerken (wat schuren en polijsten met brasso) is dit het eind resultaat.

img1216dp8.jpg


Op deze manier ontstaat dus een exacte kopie van het gefreesde raam.
Met een heel klein beetje passen, vijlen en schuren kan het raam dan ook heel nauwkeurig in het gefreesde gat gemaakt worden, zonder dat er ergens kieren zitten of dat de radiussen niet goed overeenkomen

En zo ziet het er dan gemonteerd uit:

img1227sj5.jpg


Deze ramen wil ik voor het spuiten aanbrengen zodat de verf het "naadje" tussen opbouw en raam vult, en er dus geen "kieren" zichbaar zullen zijn.
Ook breng ik aan de binnezijde nog wat "zonwerende folie" aan zodat het wat donkerder in de brug zal worden.

Ook de bovenramen achter in de brug zijn op dezelfde wijze vervaardigd, met dien verstande dat deze maar 1mm buiten de opbouw steken

img1228yq2.jpg
 
Plexy ramen

Hallo Adam.

Dit zijn de modelbouwtechnieken die wat toevoegen aan het forum.
Heel mooi verslag.
We moeten hier maar eens over praten in esbjerg, komend weekend.
Kijk er naar uit, nog wel wat werk aan de Maersk Master.
Ik zie je daar.
 
Back
Top