Twister goes Molded

Alex: chapeau. Het ziet er hyper gelikt uit.
Hoe heb je de spread tow verwerkt? Ook eerst nat gemaakt, drogen/harden en dan verder?
De spindraad binnen of buiten?
 
Alex: chapeau. Het ziet er hyper gelikt uit.
Hoe heb je de spread tow verwerkt? Ook eerst nat gemaakt, drogen/harden en dan verder?
De spindraad binnen of buiten?


In de mal eerst een laag blanke lak gespoten. De spreadtow gesopt op de afdekfolie die er opzit. Vervolgens toilet papier er op en droogrollen. Daarna in de mal gelegd en de afdekfolie verwijdert. Dat ging overigens niet zo makkelijk want die plakte erg aan de mat. Droog is deze zo te vewijderen. De gaatjes die er inzaten even aangetipt met earosil ingedikte epoxy.
 
Geen idee of het sterker/beter/lichter is dan je andere vleugels, maar het ziet er in ieder geval prachtig uit.

Alex,

blijkbaar ben je er in geslaagd om deze vleugel op hetzelfde gewicht te krijgen als de "gewone" koolstof D-box (de kale vleugel van Goswijn was 127 gram zie post #142).
Ik weet zeker dat deze vleugel een stuk stijver en sterker is.
Wel even je vliegstijl hierop aanpassen (je hoeft niet meer uit te wijken in belletjes :-).

Bas
 
De spreadtow gesopt op de afdekfolie die er opzit. Vervolgens toilet papier er op en droogrollen. Daarna in de mal gelegd en de afdekfolie verwijdert. Dat ging overigens niet zo makkelijk want die plakte erg aan de mat. Droog is deze zo te vewijderen.

Alex/Allard,

wat is het voordeel van deze methode t.o.v. het weefsel in de mal impregneren?

Bas
 
Voordeel is dat ik met een harde roller de matten weer droog kan rollen zonder mijn mallen te beschadigen. Overigens ga ik de volgende (3e, 2e is ook al klaar) in de mal impregneren omdat ik verwacht dat het eindresultaat toch iets mooier word. Het droogrollen zal dan met een rubber rolletje gebeuren. Is niet zo effectief maar ik heb wel in de gaten dat de spread tow niet te droog gebruikt moet worden.
 
Op een vlakke plaat is rollen eenvoudigen dan in een mal, vooral als deze dubbel gekromd is.

Ik doe het overigens anders (ben nogal lui van aard):

Cf impregneren
Een laag keukenpapier erop
Breather erop
Onder vacuum
Voor een echt gortdroog laminaat dit droogprocede nog een keer herhalen.

Scheelt een hoop moeite, is altijd gecontroleerd (onafhankelijk van spierkracht, type roller etc.) en er is nul risico de CF te verschuiven.
 
Op een vlakke plaat is rollen eenvoudigen dan in een mal, vooral als deze dubbel gekromd is.

Ik doe het overigens anders (ben nogal lui van aard):

Cf impregneren
Een laag keukenpapier erop
Breather erop
Onder vacuum
Voor een echt gortdroog laminaat dit droogprocede nog een keer herhalen.

Scheelt een hoop moeite, is altijd gecontroleerd (onafhankelijk van spierkracht, type roller etc.) en er is nul risico de CF te verschuiven.

Ik ken deze methode. Het grootste probleem is dat de placticlaag die onder de kool zit heel erg aan de kool vastplakt en de mat behoorlijk beschadigd bij het lostrekken.Dit zal waarschijnlijk ook met de vlakke plaat of welk ander materiaal het geval zijn. Waarschijnlijk zit er in de spreadtow een goedje dat verschuiven voorkomt dat erg plakkerig word als het met epoxy in aanraking komt. De folie is droog namelijk heel makkelijk te verwijderen.
 
Waarschijnlijk zit er in de spreadtow een goedje dat verschuiven voorkomt dat erg plakkerig word als het met epoxy in aanraking komt.

Die ervaring heb ik ook. Bij een testje of het mogelijk was om zeer grote gaten in het weefsel dicht te rollen viel me dit ook op. Het web lost op in de epoxy en het weefsel kan hierna alle kanten op. En ja grote gaten zijn dicht te rollen, alleen het ziet er niet meer uit.
Wat ook oppassen is dat je het niet te droog moet maken. De "vlakken" zien er goed uit, echter bij de overgang waar het ene lint onder het andere gevlochten wordt onstaan dan gaatjes. (te kort aan epoxy)


Frans
 
Wat ook oppassen is dat je het niet te droog moet maken. De "vlakken" zien er goed uit, echter bij de overgang waar het ene lint onder het andere gevlochten wordt onstaan dan gaatjes. (te kort aan epoxy)

Frans

50 grams bandweefsel zal hier naar verwachting minder last van hebben dan 80 grams bandweefsel omdat de 50 grams (nog) dunner is.
 
Wat is er op tegen om het schutvel al voor het impregneren te verwijderen? De sample 'spread tow' van Bas is behoorlijk stabiel.
Pinholes op 'kruisingen' is een blijvend probleem en het lokaal opvullen met ingedikte hars een prima idee. Iets wat je met standaard weefsel wel uit je hoofd laat ;-)
Overigens is de heldere laklaag in de mal voldoende om de pinholes te 'overbruggen' en voor een perfect oppervlak essentieel. Ik kreeg mijn bandweefsel aan het oppervlak niet glimmend tenzij er niet gedroogd werd. Maar dat levert meer extra grammen op dan een laklaag.
 
Wat is er op tegen om het schutvel al voor het impregneren te verwijderen? De sample 'spread tow' van Bas is behoorlijk stabiel.

Niets wanneer je de mat in de mal sopt. Maar als je de mat buiten de mal sopt zal er iets onder moeten. Ik wil alleen maar zeggen dat de mat vreselijk plakt aan alles waar je 'm op sopt. In mijn geval dus het schutvel. Tijdens het loshalen trok ik op de randen overal de verschillende lagen kool van elkaar en moest dat handmatig allemaal weer recht gelegd worden. Ook werd de mat wat langer en smaller.
 
Ballast kamers.

in m'n huidige Twister heb ik twee ballast kamers waar staven van rond 5 mm in passen (messing gevuld met Wolfraam). Deze heb ik gemaakt van koolstof kous. Omdat het lossen verleden keer niet erg succesvol was heb ik ze in de lengte doormidden gesneden waarna ik ze kon lostrekken, hierna heb ik de naad met een strookje glasweefsel aan elkaar geplakt. Als "mal" gebruikte ik 5 mm veerstaal met hierover plakband om een iets grotere diameter te krijgen waardoor de ballast makkelijker te plaatsen en te verwijderen is. Als lossing gebruikte ik was met daarover lossingsfilm. Dit lijkt dus niet te werken.
Heeft iemand een methode die een betere lossing garandeerd?

Bas
 
Ballast kamer

Wat ik vroeger deed was huishoudfolie om een buis draaien. Daaromheen draaide ik glas zo strak mogelijk en trok als het droog was de buis er uit.
Dit moet waarschijnlijk ook wel met kous willen. Eerst de buis even in de was zetten zodat ie goed glad is. Laat de kous aan 1 kant uitsteken zodat je met een tang goed houvast kunt krijgen want met het loshalen is meestal wel iets aan kracht nodig.
 
Ballast kamer

Alex,

dank je voor het advies. Ik zit er aan te denken om om het veerstaal eerst een laag papier te wikkelen en daarna het huishoudfolie. Voordeel hiervan lijkt me dat papier makkelijker over veerstaal schuift dan plastic, bovendien is het niet erg dat de binnendiameter van de ballast kamer iets groter is dan de buitendiameter van de ballast staaf.
Ik ga binnenkort een poging wagen.....

Bas
 
Back
Top