MiMi DLG

hoi frans,

ik heb even een vraagje wat betreft de vleugel.
de stukjes hard balsa aan de voorlijst en de achterlijst, zijn deze noodzakelijk, en zo ja waar dienen deze voor?

gr
 
Niels,

De voorlijst is van hard balsa om iets beter bestand te zijn tegen deuken.
Je kan ook de voorlijst direct meeschuren uit de plank voor de vleugel.

De achterlijst is van 2 x 1 vuren.
Hier eigenlijk het zelfde idee.
Het vuren latje zorgt dat de achterlijst recht blijft.
Ook is het een handige hulp bij het schuren van het profiel.
Het latje zorgt ervoor dat je de achterlijst niet te dun schuurt.
En daarbij zullen er minder snel stukjes uit de achterlijst breken.

bruto-vleugel-3.jpg


bruto-vleugel-7.jpg


bruto-vleugel-4.jpg



Frans
 
vandaag de vleugel in profiel geschuurd.
geen vuren latje op de achterlijst omdat ik deze niet hier zo heb liggen.
in plaats daarvan zal ik de achterlijst verstevigen door een stukje glasvezel.
de vleugel wordt bespannen met tissues en een laagje spanlak.
zit ook op een aantal van mijn vaders lijnbestuurde modellen, is knoerhard en ook licht.

hopelijk kan ik hem volgende week nog mee nemen op vakantie naar duitsland, lekker langs de helling vliegen bij wat minder wind.
 
Hoi Niels,

Waarschijnlijk overbodig, maar kijk uit met spanlak.
Dit goedje kan je vleugel flink krom maken.
Porieënvuller is veiliger.
Papier is een goed alternatief neem wel zo dun mogelijk tissue om het gewicht laag te houden.

Frans
 
Ik heb voor mijn vleugels gewone blanke lak gebruikt. Wat ook een optie is om te voorkomen dat spanlak gaat spannen, is wat druppels wonderolie bij de spanlak doen. Hierdoor kan de spanlak niet meer spannen dus je werkstuk ook kromtrekken.


bernard
 
Na wat Ofa's en Apogee's nu maar eens de Mimi gebouwd. Rompje bouwt erg gemakkelijk en vlot. De vleugel vraagt iets meer tijd. Voldoende ruimte om diverse formaten RC in te bouwen en lood toe te voegen mocht dat bij veel wind nodig zijn. Ik heb het rompje niet gelakt of in de oralight gezet maar voorzien van een laagje 25 grams glas.
Ik heb er nog geen meter mee gevlogen dus kan daar nog geen meldingen over doen. Door omstandigheden zal de maiden waarschijnlijk zondag op de wedstrijd (jaja) plaatsvinden.
De gaten in de vleugel gaven een gewichtsbesparing van 15 gram. Vliegklaar weegt hij nu 177 gram.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Theo,

Da hei je moi doan.:grin:

Ja leuk is dat he, snij je een berg balsa uit de vleugel win je 15 gram.
Zelf kon ik wel 10 gram winnen om later dit geheel ongedaan te maken door het bespannen met oracover light.:(

Invliegen op de wedstrijd, kijk da's pas proat.

Frans

PS hoe is het met de bionische elleboog?
 
Hallo Theo,

Da hei je moi doan.:grin:

Ja leuk is dat he, snij je een berg balsa uit de vleugel win je 15 gram.

Windkracht 5 voor zondag en toevallig lekker gewicht uitgespaard, lekker toch.
Theo, een mooi model maar jij als 1-armige bandiet hoop ik toch dat je goede gooiers weet in te huren.

groet,

Loet
 
IMG_3672.JPG


Ik kan duidelijk merken dat mijn MiMi zijn derde seizoen ingaat. Hier en daar wat last van ontbindings verschijnselen. Na Odoorn, waar het richtingsroer over de lengte in twee ging, toch maar alles nagekeken. Dit was nodig, krom hoogte roer, scheurtje in de achterkant van de romp boven de uitloop van de staartboom, knik in de zijwand en de eerder genoemde reparatie in het RR. De oer-MiMi is met wat balsa, secondenlijm en carbon weer opgelapt. Binnenkort mag ze met pensioen en wordt ze het reserve model. Aan een opvolger wordt gewerkt, nee geen MiMI maar een Evo-Niobe.

DSC01938Medium.jpg
 
dat was wel even wat moois wat je zomaar even uit je auto toverde... kwijlkwijl...
Ben erg benieuwd hoe dat gaat vliegen trouwens!
Profielen waren dezelfde als Jurgen en ik? AG03 en AG11? En wat zijn de gebruikte koordes?
 
Wilde ik gisteren mijn nieuwe mini (na reparatie) in gaan vliegen boven de Goffertwei....
Blijkt er een hekwerk omheen te staan. Volgend weekend 'Rock in park' vrees ik.
Dan maar naar het Maldensvlak doorgefietst.
Wie gaat er nu met 1:1 kisten vliegen tijdens het EK....
Kom ik daar blijken er 40 topkisten op het veld te liggen.
Open NK zweefvliegen van Defensie. Grr...
Toch het veld op gegaan en de havenmeester opgezocht. Bleek een schappelijke man; wist zich te herinneren onder de indruk te zijn van de modellen tijdens 'Malden international' .
Ik mocht (niet boven de 1:1 kisten of de deelnemers) mijn mini vliegen.
Later werd ik vergezeld door een deelnemer met een electro zwever (die netjes eerst kwam vragen op welk kanaal ik vloog).
Geen camera bij me maar zo'n silouet tegen een ondergaande zon is erg mooi, geloven jullie ook wel zonder foto's.
Was mooi vliegen en hopelijk zien jullie deze mini tijdens een van de volgende meetings.
Bouwverlag volgt zodra ik foto's van deze heb.

p.s. Ook deze vpiloten vinden een buitenlander niet tof, maar zij moeten dan meteen meer dan 40 km rijden!
 
Super Mimi?

Weer wat tijd gehad om iets aan de opvolger van de Mimi te doen.
Vleugeltje aan elkaar gelijmd en aan het rompje begonnen.
De romp is iets korter en smaller dan de MiMi romp.
Verder heeft hij iets meer stroomlijn.


DSC01975Medium.jpg


DSC01976Medium.jpg


DSC01977Medium.jpg
 
Back
Top