Bouw van een fijn zwevertje

hey ik vroeg mij af of ik over de achterlijst en over de ribben aan de onderkant een strookje van 4 cm lang en 1mm dik balsa kan lijmen voor stevigheid en een mooie afwerking

hey
Ik ben al een eind op weg met de zwever. De hoofd vleugel heb ik over gedaan omdat ik er niet tevreden mee was. Nu de vraag: kan ik ook ipv de buitenste ribben onder een hoek te zetten een standaard achterlijst in de vorn van een rib snijden en die op de uiterste ribben plakken?

Van welke uiteinden? En hoe hoog is de afstand van de vleugeltip tot de grond als de vleugel vlak op de grond ligt

Met de uiteinden bedoelde ik de twee buitenste vleugeldelen.
Ik heb de afstand nog eens even gemeten, en die is bij mijn zwevertje
8 cm. Met een afstand tussen de 6 cm en 10 cm kom je altijd wel goed weg.

hey
Hoe lang maak je de staartboom ongeveer? Ik heb begrepen dat je hem langer of korter maakt om het cg goed te krijgen maar je kan evt. toch ook de lipo verplaatsen.
mvg Rick

De totale lengte van de staartboom is 40 cm, waarvan er 34 cm uit de romp steekt.
Je kan inderdaad het cg op de juiste plaats krijgen door de batterij te verplaatsen. Aan jou de keuze.

Okay
Ik ben vandaag aan het bespannen geweest helaas was er geen fluor-geel meer dus het werd gewoon geel. Ik zal nog wel een foto posten

Guy: helemaal in het begin staat er een versie met een motor op een nekje.
heb je hier wat ervaringen mee/ kan je hierover wat meer vertellen.
nl: hoe gemaakt, wat voor setup, hoe vliegt dit met motor aan/uit?
Zo te zien een vast propellertje?
Verder,complimenten; prima projectje!

Dat modelletje met de motor op de vleugel was het eerste ontwerp. Het werd aangedreven door een speed 400 en 7 cellen nimh, schroef 6 x 3. Het vloog zeker niet slecht met deze setup. Tijdens de zweeffase was de snelheid zeer laag omdat de pylon als rem werkte, waardoor het zeer rustig vloog.
De pylon bestaat uit triplex van 3 mm. Ik heb er een foto van gemaakt, dat maakt veel duidelijk.
Zo een pylon kom je niet veel meer tegen, maar persoonlijk vind ik het een leuk zicht.

IMGP0160.jpg

IMGP0161.jpg

Bedankt Guy, ik ben niet van plan een copie te bouwen maar ben zelf een zwever met afneembare hulpmotor aan het voorbereiden als winterprojectje dus ik neem zoveel mogelijk ideen in me op.
Wat basisprincipes van bouwen en ontwerpen zitten we wel aardig op een lijn denk ik, wellicht ga ik hier ook eens een bouwdraadje over posten.

Hallo,

Ben mss ook wel geïnteresseerd kwestie van bouwervaring..
PB dus..

Groet
Jan

hoe te balanceren

hellup, ik heb met veel plezier dit zweevertje gemaakt (voor de eerste keer een vliegtuig) het is me niet tegen gevallen en het resultaat mag er wezen dacht ik zelf.
Maar nu mijn probleem, ik zal wel wat fout doen, maar met uitbalanceren moet ik een kleine 120 gr. in de neus doen om hem hangend bij de hoofdligger horizontaal te krijgen, het totaal gewicht komt daarmee op 680 gr. klopt dit wel of doe ik wat verkeerd?

kan zijn, er wordt wel eens gezegd 1 gram in de staart is 5 gram in de neus. dus als je staart redelijk zwaar is gebouwd dan moet er veel lood in de neus.

Back