Sky assistant variometer

Dat begrijp je goed.
Dit systeem is eigenlijk bedoeld voor NiCad of NiMh ontvangeraccu's. Als deze leger beginnen te worden kan je bij een door jou gewenste spanning een waarschuwing laten uitgaan. De SA is niet gebouwd op hoge spanningsbronnen.
 
Dat begrijp je goed.
Dit systeem is eigenlijk bedoeld voor NiCad of NiMh ontvangeraccu's. Als deze leger beginnen te worden kan je bij een door jou gewenste spanning een waarschuwing laten uitgaan. De SA is niet gebouwd op hoge spanningsbronnen.


Hallo Fotor

Maar ik kan hem wel gebruiken
Dus ik kan de as alleen op de ontvanger aan sluiten en niet op motor accu of ik moet een accu van 12 volt hebben

Groetjes Robert
 
Waarom wil je de sky assistant zo graag direct op je aandrijfaccu aansluiten? Om de spanning van die accu te kunnen bepalen? Als hij leeg is merk je het toch wel, bij Ni accu's omdat je power steeds meer afneemt, bij lipo's omdat de motorafslag ingrijpt (vliegen met lipo's zonder regelaar met afslagfunctie is erg onverstandig).

De sky assistant wordt met een normale servostekker aangesloten op een ongebruikt kanaal van je ontvanger, of met een Y-kabel op een kanaal dat al in gebruik is. Hij zal dan gewoon als vario functioneren. Meten van de spanning van je aandrijfaccu gaat gewoon niet werken vrees ik.
 
Waarom wil je de sky assistant zo graag direct op je aandrijfaccu aansluiten? Om de spanning van die accu te kunnen bepalen? Als hij leeg is merk je het toch wel, bij Ni accu's omdat je power steeds meer afneemt, bij lipo's omdat de motorafslag ingrijpt (vliegen met lipo's zonder regelaar met afslagfunctie is erg onverstandig).

De sky assistant wordt met een normale servostekker aangesloten op een ongebruikt kanaal van je ontvanger, of met een Y-kabel op een kanaal dat al in gebruik is. Hij zal dan gewoon als vario functioneren. Meten van de spanning van je aandrijfaccu gaat gewoon niet werken vrees ik.


Ik vlieg met een regelaar en die doet de spanning omvormen naar ontvanger naar 5.2 volt dan bewaakt de as alleen de spanning 5.2 volt of niet
 
Ja. En daar valt dus niks aan te bewaken want die blijft altijd precies 5,2V. Je motor houdt er allang mee op voordat je ontvanger zonder stroom komt te zitten (gelukkig maar :-) )
 
Je hoeft niet alle functies te gebruiken hoor. De variometer is de hoofdfunctie van dit apparaat. De rest is allemaal fun voor erbij (en natuurlijk handig zo nu en dan). Als de spanningsmeter voor jou geen toegevoegde waarde kan brengen: lekker uitzetten (want dat kan ook) en heerlijk genieten van de op-en-(helaas ook)-neer-gaande klanken van je variometer.
 
Ja. En daar valt dus niks aan te bewaken want die blijft altijd precies 5,2V. Je motor houdt er allang mee op voordat je ontvanger zonder stroom komt te zitten (gelukkig maar :-) )

Als je een aantal log's bekijkt van verschillende gebruikers, zie je dat sommige boordvoedingen constant blijven, anderen hebben een dalende tendens..... Een dalende tendens kan je bewaken :).
(Er is vast een reden waarom meerdere vario bouwers een voltage meting toevoegen aan hun vario.. ) Echter, waarom de ene boordmeting constant blijft terwijl de andere daalt is mij nog niet helder :confused:

Translated version of http://www.pitlab.pl/wario_en.html (Recorded flights)
 
Hoi Keurste,
Praten we wel over hetzelfde? Robert gebruikt een regelaar met BEC. Ik heb er nog nooit van gehoord dat die in spanning zou zakken. Bewaken van accuspanning is m.i. enkel zinnig als je een ontvangeraccu gebruikt. Zelfs als de vliegaccu niet meer voldoende stroom kan leveren voor de motor heb je nog eeuwen de tijd voordat ook je BEC uit gaat schakelen. In ieder geval ruim voldoende om te landen.
 
Hoi Keurste,
Praten we wel over hetzelfde?

Als ik je goed begrijp zakt de boordspanning van een ontvangeraccu over de tijd ??? en zou je dat willen bewaken, terwijl de boordspanning van een vliegaccu met BEC op constante spanning blijft ???
In het laatste geval is de voltbewakingsfunctie een zinloze functionaliteit, maar zou accu-capaciteit resterend (= vliegtijd nog beschikbaar) een veel betere parameter zijn om te melden / registreren..... :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Als ik je goed begrijp zakt de boordspanning van een ontvangeraccu over de tijd ???
euhhh.....ja. Alle accu's doen dat ja, dus als de spanning snel lager wordt zijn ze bijna leeg en moet je aan landen gaan denken. Bij zwevers die soms heel lang boven zijn niet ongebruikelijk.


en zou je dat willen bewaken, terwijl de boordspanning van een vliegaccu met BEC op constante spanning blijft ?

alweer; ja.

In het laatste geval is de voltbewakingsfunctie een zinloze functionaliteit

Klopt, en is precies wat werd gezegd.

maar zou accu-capaciteit resterend (= vliegtijd nog beschikbaar) een veel betere parameter zijn om te melden / registreren..... :rolleyes:

Alleen is dat niet mogelijk. Een 500 mAh accu waarvan de spanning begint te dalen is veel eerder gevaarlijk leeg dan een 2000 mAh die hetzelfde doet. Geen enkel apparaat kan meten hoeveel capaciteit er nog in een accu zit, wel de klemspanning.
 
Arjan, Keurste, volgens mij begrijpen jullie beiden waar het om gaat, maar lullen jullie om elkaar heen.

Er zijn 2 manieren om je ontvanger van energie te voorzien
- via een ouderwetse ontvangeraccu. Dit is een NiMh of NiCad accu van 4 of 5 cellen. De spanning hiervan zakt na verloop van tijd langzaam. Als de accu bijna op is gaat de spanning ineens sneller onderuit. Je kan je hiervoor laten waarschuwen door de vario. Als de spanning van de accu onder een bepaalde waarde zakt weet je dat de accu bijna leeg is en dat je naar beneden moet.
- via een aandrijfaccu en de BEC van een regelaar die de spanning omlaag brengt. De regelaar houdt de spanning naar de ontvanger op een vaste waarde, meestal rond 5 of 5,2V. Je kan aan deze spanning niet zien of je accu bijna op is. Hier heeft het monitoren van de spanning op de ontvanger dus geen zin. De bescherming die je in dit geval hebt is dat de motor wordt afgezet als de spanning van de aandrijfaccu onder een kritische waarde zakt. Je hebt dan nog genoeg capaciteit in de accu over om nog even te kunnen sturen en normaal naar beneden te komen.
 
Arjan, Keurste, volgens mij begrijpen jullie beiden waar het om gaat, maar lullen jullie om elkaar heen.
.

Tenminste iemand wakker. :). In deze 2 verschillende gevallen zou je ook een verschillende functionele bewaking willen zien.. Voor het eerste geval is de Voltage meting ok. Voor het tweede geval is de verbruikte accu capaciteit U*I (of te wel rest batterij capaciteit) een betere indicator :cool:. Gekke is dat er wel heel veel mensen zijn met een accu + BEC terwijl ik nog geen vario-leverancier gezien heb met een bruikbare fuctionaliteit die deze groep bedient.

Gr. Evert.
 
Laatst bewerkt:
Voor het tweede geval is de verbruikte accu capaciteit U*I (of te wel rest batterij capaciteit) een betere indicator :cool:.
Volgens mij is dat een stuk lastiger te maken. Je moet dan een kastje fabriceren dat tussen de accu en de rest wordt aangesloten en als ook stroommeter functioneert. De vario moet dan veel hogere spanningen aankunnen, veel hogere stromen, als je hem dan ook nog wilt kunnen schakelen moeten er extra snoeren komen enz. Lijkt me veel te complex voor een apparaatje wat in de basis een andere functie heeft (stijgen en dalen aangeven) en dat je zo klein mogelijk wilt houden.
 
Gekke is dat er wel heel veel mensen zijn met een accu + BEC terwijl ik nog geen vario-leverancier gezien heb met een bruikbare fuctionaliteit die deze groep bedient.
Gr. Evert.

Ik ben er ook zo één. Die functionaliteit is voor mij echt onbelangrijk. Als mijn vliegaccu bijna leeg is en de motor dus stopt zit er in die accu nog voldoende capaciteit om de BEC nog een heeeele poos zijn werk te laten doen. Leegraken van je accu (en dus zonder stroom voor je ontvanger/servo's komen te zitten) is met een BEC volgens mij een niet echt reëel probleem. En dat mijn vliegaccu bijna leeg is merk ik wel aan het afnemend motorvermogen of de regelaar die ingrijpt.

Met een losse ontvangeraccu is het weldegelijk een voorkomend probleem. Halfvolle accu, mooie thermiekbellen vinden en je vliegt maar zo twee uur. Grote kans dat je ontvangeraccu dat niet gaat halen. En dan ben je blij dat je vario daar voor waarschuwt.
 
Klein vraagje,

Ik heb ook een sky assistant, ik zou graag willen weten waar de beste plaats is om de externe tempratuurmeter te plaatsen?

Ik vind het ook zo wat om dat zomaar met tape op de romp te plakken.
Je wil toch een beetje je model mooi houden of niet:(

Misschien dat iemand mooie foto's heeft van de plaats waar hij zijn vario en externe tempratuurmeter plaatst? ;)

Gr, Thijs
 
Ontwikkelaar Piotrek heeft met een vriend samen al eens wat proeven gedaan om een betrouwbare temperatuurmeting te krijgen. Dat blijkt erg moeilijk te zijn. In de romp klopt het natuurlijk niet, buiten de romp zit je altijd met instraling van de zon. Ze hebben uitgevonden dat een temp sensor die buiten de romp was geplaatst, met een soort afdakje tegen directe zonnestraling, toch nog erg veel last had van de zon. Tijdens het cirkelen varieerde de temperatuur steeds, afhankelijk van of de zon op de sensor stond of niet (zo heb ik de Poolse vertaling tenminste begrepen). Een betrouwbare buitentemperatuurmeting blijkt erg lastig te zijn.
Ik denk dat je de toepassing van de temperatuursensor eerder moet zien als bewaking van je apparatuur, bijv de sensor tegen een regelaar plaatsen. Je kan bij een bepaalde drempelwaarde dan een waarschuwing uit laten gaan of tijdens de vlucht de temperatuur opvragen.

De vario kan gewoon in de romp geplaatst worden met een stukje klitteband oid. Ik heb de sensor gewoon los in de romp liggen. Dit geeft zeker geen goede buitentemperatuurmeting, maar ik gebruik de temp sensor eigenlijk gewoon niet.
 
Hallo allemaal,

Sinds enkele weken heb ik nu ook de SA in gebruik en ik kan eigenlijk alleen maar positief zijn.
- het apparaatje is perfekt in te stellen op die waarden /gedragingen van je toestel die je wilt weten (zoals de stijg en daalsnelheden waarop de SA moet reageren)
- de mogelijkheden om hoogte en vooral accuspannining af te roepen bieden een extra veiligheid.
- De log optie biedt je de mogelijkheid je vliegdag nog eens te herhalen achter je pc
- de service van de SA mensen is perfekt (heb al 2 modificaties die ik zou willen zien aan hun doorgegeven en die zouden verwerkt worden)
- hierop aansluitend is het natuurlijk top dat de software van de SA ten alle tijden veranderd/ge-update kan worden.
- Als porto heb ik gekozen voor de Midland Alan G7 die werkelijk perfekt is; ook de geluidssterkte van het “oortje” is heel goed in te stellen.

Het enige min-puntje
- de gebruiksaanwijzing van de SA is vrij summier en ook de help file bij de software mocht rustig wat uitgebreider zijn.

Maar om het samen te vatten; een prima vario die precies dat doet wat hij moet doen. (en het is hartstikke leuk en interessant om zelf met de diverse parameters te kunnen spelen)

Arno
 
Hallo SA gebruikers,

Ik ben zwaar onder de indruk van de gebruiks en instelmogelijkheden van de SkyAssistant variometer.
De overwegend positieve reakties en mede de betrokkenheid in dit forum van de maker Piotrek spreekt mij enorm aan om voor dit systeem te kiezen. Gebruik nu nog een oude gedateerde vario van Skymelody (alleen vario d.m.v. toonhoogte/daling)
Vraag: Wat de ontvanger betreft ben ik in het bezit van een DNT set type WT77. Zou de gevoeligheid voldoende zijn om deze te gebruiken met de SA. Iemand toevallig ervaringen met deze combinatie. :confused:
 
WT77 zal zeker voldoende zijn waarom zou dat niet zo zijn ? Een PMR/LPD band ,meer moet je zeker niet hebben.(gaat gemakkelijk 3km ver)
Zou wel nog eens willen vragen aan Arno888 met welke band hij het beste resultaat had ,Pmr of lpd ? (eerlijk gezegd denk ik dat je met een gewoon Pmr radiootje al voldoende hebt...)
 
Piotrek heeft hier eerder al iets over gezegd. De SA zend op beide frequentiebanden met hetzelfde vermogen uit, dus bereik zou gelijk moeten zijn.
 
Back
Top