Sky assistant variometer

Robert, ik ben het met Keurste eens. De Skymelody en WSTech moeten goede vario's zijn voor minder geld dan een sky assistant, maar ook met minder mogelijkheden. Het is maar wat je wil. Als alleen een variometer genoeg is zou ik voor een skymelody of wstech gaan, als je extra informatie (spanning, temperatuur) en hoogtelogs leuk vind is de sky assistant denk ik de mooiste optie.

Te ongevoelig ???

Goede hoogtemeter op je vliegtuig :lol:. Als variometer te ongevoelig .:eek:

Evert,

Heb dank, maar waar is bovenstaande uitspraak op gebaseerd ?
Eigen ervaring, afgaande op de specificaties ?

Stond bijna op het punt deze vario te kopen, omdat hij ook mooi
klein is....maar nu ben ik toch benieuwd waarom deze vario te ongevoelig is...

Cheers

Bart

Staat in de specificaties :-) Hij meet tot 10 cm/s. Alle andere vario's die genoemd gaan tot 5 cm/s. Dat is nogal een verschil waarschijnlijk, al ken ik de door jou genoemde niet uit eigen ervaring.

Hallo allen,

Zelf ben ik in het bezit van een complete Skymelody set dus inclusief het Skypanel. De Skypanel bied als optie DATA-logging en zorgd voor de spraakfunctionaliteit. Deze opties zitten er bij de Skyassistent standaard in.

Een nadeel van de Skymelody is dat het Skypanel 205 euro kost, dus dat is bijna net zoveel als de Skyassistent. Ook is de aansluiting op de PC wat verouderd, met een seriele kabel ipv een mini-usb zoasl bij de Skyassistent. Een ander nadeel is dat je een kabelboom hebt tussen de Vario, zender en het Skypanel.

Let wel: de Skymelody is WEL voorbereid op een TEK-Duse ivm de slangaansluiting op de vario. Bij de Skyassistent is het nog niet mogenlijk om een TEK-Duse aan te sluiten. Ik ervan uit dat je weet wat het nut van een TEK is dus dat ga ik niet verder beschrijven. Kijk naar het verslag van de ASW van Arjan, die heeft het perfect omschreven.

Ook heeft de Skymelody 2 hoogtesensors, 1 voor de statische en 1 voor de dynamische druk zodat de metingen wat nauwkeuriger zijn.

Ik zou je adviseren, alhoewel ik er zelf geen ervaring mee heb, maar gezien de positieve berichten op dit forum, om voor de Skyassistent te gaan. Voor 249 euro ben je geheel klaar (zonder ontvanger!) en heb je een compacte vario. Ook gezien je vraagstelling, heb je nog geen ervaring met vario's en is de Skyassistent gezien zijn functionaliteiten en prijs de beste keus.

Gr.
Alex

Laatst bewerkt:
Alex, de Sky Assistant is tegenwoordig in 2 varianten te verkrijgen: één zonder en één met TEK aansluiting. De versie met TEK aansluiting is een heel klein beetje dikker (buisje steekt wat uit), maar hij blijft toch wel klein. Op deze site is het verschil mooi te zien. Ik heb de TEK versie genomen. Nog niet op een TEK buis aangesloten, maar ik heb wel de optie. Ik zie mezelf daar nog wel mee experimenteren in de nabije toekomst.

Staat in de specificaties :-) Hij meet tot 10 cm/s. Alle andere vario's die genoemd gaan tot 5 cm/s. Dat is nogal een verschil waarschijnlijk, al ken ik de door jou genoemde niet uit eigen ervaring.
Ik neem aan dat je bedoelt: hij meet vanaf 10 cm/s. Anders heb je het niet over de gevoeligheid, maar over het bereik.
Ik denk dat dat de drempel is waarbij hij begint te piepen of zo? Een 1:1 vario geeft ook het daalgebied aan, bij analoge weergave zie je dan dus de wijzer geleidelijk van - naar + gaan en is de resolutie eigenlijk niet ter zake.
Mijn eigen 1:1 vario (voor het deltavliegen) heeft een gevoeligheid van 1cm/s, maar waar het stijg-audiosignaal begint kan ik zelf instellen; je kan het bij 0 zetten, want ook dat is natuurlijk al thermiek, maar ook bij 1m/s.

Fotor ik zie het, dat wist ik niet. Dan is mijn advies helemaal om de Skyassistent te kopen.

Ik vind de kabelboom wel een groot nadeel van de Skymelodi, tevens de verouderde aansluiting op de PC. Soms nogal wat problemen mee om een verbinding op te bouwen met de PC.

Alex

Bart,
Glas half vol of half leeg verhaal? Ik bedoelde dat hij geen snelheden lager dan 10 cm/s kan meten. Dus stijgen of dalen met 9 cm/s geeft geen verandering van signaal.

Resolutie lijkt me wel van belang, ook bij analoge weergave. Als je met deze vario van +5 cm/s naar -4 cm/s gaat zou de wijzer gewoon blijven staan. Maar dat is hoe ik het interpreteer.

Nu ik er over nadenk zou "vanaf" wellicht inderdaad het betere woord zijn geweest :-)

De Skyassistant lijkt mij momenteel ook met afstand de beste keus. Een WSTech voice kost al 239 euro. Ik heb er één (nou ja; de Classic, dus enkel met variosignaal en verder niks) en ben er zeer tevreden over. Het was een aanbieding. Vario met LPD ontvanger voor 159 euro. Als dat de normale prijs was zou het een instap-alternatief kunnen zijn.

Ik overweeg nu een tweede vario aan te schaffen en dan zou het een Sky Assistant zijn. Zeker nu Raymond er zulke goede ervaringen mee heeft. De support die je krijgt spreekt me ook erg aan moet ik zeggen.

Vjete,

ik ben zelf destijds begonnen met de Skymelody vario (93 euro inmiddels) en een losse zender (62 euro met vaste frequentie). Voor 150 euro heb je dan een vario echter dan heb je nog een ontvanger nodig.

Ik zou, ondanks dat je nu wat duurder uit bent voor de Skyassistent te gaan, gezien de het verhaal van hierboven.

Als je bij de Skymelody later een panel erbij wil kopen ben je 205 euro excl. verzendkosten kwijt.

Vjete,

ik ben zelf destijds begonnen met de Skymelody vario (93 euro inmiddels) en een losse zender (62 euro met vaste frequentie). Voor 150 euro heb je dan een vario echter dan heb je nog een ontvanger nodig.

Ik zou, ondanks dat je nu wat duurder uit bent voor de Skyassistent te gaan, gezien de het verhaal van hierboven.

Als je bij de Skymelody later een panel erbij wil kopen ben je 205 euro excl. verzendkosten kwijt.

Het is nog niet voor meteen hoor, ik ben de componenten en de mogelijkheben wat aan het bekijken voor een nieuwe zwever.
Een vario zou mooi zijn maar komt er pas in als hij af is en vliegt.

Maar dan ga ik wel voor de Skyassistent. Dan ben ik zeker dat ik goed zit.

Wat te denken van de picolario vs skyassistant? Zou eens graag willen weten hoe die uit een vergelijkende test komen.
Tenslotte is de picolario toch een 50euro duurder ondanks dezelfde mogelijkheden als de skyassistant.
Ben toch ook sterk geneigd om de laatste te kopen.

Hallo Allemaal

Bedank voor de tips

Ik heb gekeken naar de SKY ASSISTANT kost € 249 zonder ontvanger de ontvanger kost €72 klop dat .
Dus inclusief verzendkosten kost hij dan €321
Maar waar kun ik hem dan het beste bestellen bij www.pp.de/shop/vario.htp of bij www.pitlab.pl/vario_en.html

Maar nog een opmerking er zit ook nog een nederlandse handleiding bij en En De sky assistant kan ook nog nederlans praten

Wat te denken van de picolario vs skyassistant? Zou eens graag willen weten hoe die uit een vergelijkende test komen.
Tenslotte is de picolario toch een 50euro duurder ondanks dezelfde mogelijkheden als de skyassistant.
Volgens mij ontlopen de picolario en de skyassistant elkaar niet zo veel. Heeft de picolario standaard ook dezelfde logmogelijkheden? De picolario staat wel bekend als zijnde goede kwaliteit van de spullen, de skyassistant zal zich op dat gebied nog moeten bewijzen. Ik moet wel zeggen dat de spullen er erg netjes en verzorgd uitzien en ik maak me voorlopig geen zorgen over de kwaliteit van de SA.

Ik heb gekeken naar de SKY ASSISTANT kost € 249 zonder ontvanger de ontvanger kost €72 klop dat .
Dus inclusief verzendkosten kost hij dan €321
Maar waar kun ik hem dan het beste bestellen bij www.pp.de/shop/vario.htp of bij www.pitlab.pl/vario_en.html

Maar nog een opmerking er zit ook nog een nederlandse handleiding bij en En De sky assistant kan ook nog nederlans praten
Prijs van de vario klopt, radio weet ik niet, prijzen zijn inclusief verzending.
Sites zijn van dezelfde maker, alleen in verschillende talen.
Er zit inderdaad een (wat korte) Nederlandse handleiding bij en mijn SA praat met de stem van een aardige Nederlandse dame. Er zijn ook veel andere talen mogelijk. Zelfs de software is Nederlandstalig (of anders naar keus). Voor een (wel zeer) uitgebreide handleiding zijn help-files voor de computer bijgeleverd.

Kleine correctie: als je via de Poolse (.eu, zie vorige posting van Piotrek) site besteld gaat het direct via de ontwikkelaar (Piotrek), bij de Duitse site via een tussenpersoon waardoor de ontwikkelaar er minder aan verdient (prijs is nl hetzelfde). De Poolse site heeft dus wat mij betreft de voorkeur. De service van Piotrek is overigens prima. Na mijn order werd de vario een dag later verzonden (compleet geladen met de laatste firmware in het Nederlands), een dag of 3 later lag hij in mijn brievenbus.

Piotrek,
So nice to see you keep reading on this forum.
I admire your work and involvement. Keep up the good work, as you see a lot of people are really looking into your product.
Sincere greetings,
Arjan

Ik heb gekeken naar de SKY ASSISTANT kost € 249 zonder ontvanger de ontvanger kost €72 klop dat . Dus inclusief verzendkosten kost hij dan €321

Nee, dat klopt niet.De Sky Assistant kost €249 en de ontvanger kost €36. Dus inclusief verzendkosten kost hij dan € 285 :). De prijs die je noemt bij de ontvanger is voor 2 ontvangers en die heb je niet nodig. Je kunt ook 1 losse voor €36 bestellen.:p

Groet,

Evert.

Laatst bewerkt:
Er zit inderdaad een (wat korte) Nederlandse handleiding bij en mijn SA praat met de stem van een aardige Nederlandse dame. Er zijn ook veel andere talen mogelijk. Zelfs de software is Nederlandstalig (of anders naar keus). Voor een (wel zeer) uitgebreide handleiding zijn help-files voor de computer bijgeleverd.

De aardige Nederlandse dame is mijn dochter Bregje, 12 jaar :D. Ikzelf heb de beknopte handleiding vertaald. De uitgebreide handleiding is een wat groter project... maar bij voldoende belangstelling wil ik er wel aan beginnen. Het is m.i. meer een naslagwerk met veel details over de werking van de SA componenten.
Nogmaals: als er suggesties zijn m.b.t. de manual of de gesproken stem/woordkeuze, laat het even weten. Het is niet zoveel werk om e.e.a. aan te passen.
Groeten, Rob

Back