Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat begrijp je goed.
Dit systeem is eigenlijk bedoeld voor NiCad of NiMh ontvangeraccu's. Als deze leger beginnen te worden kan je bij een door jou gewenste spanning een waarschuwing laten uitgaan. De SA is niet gebouwd op hoge spanningsbronnen.
Waarom wil je de sky assistant zo graag direct op je aandrijfaccu aansluiten? Om de spanning van die accu te kunnen bepalen? Als hij leeg is merk je het toch wel, bij Ni accu's omdat je power steeds meer afneemt, bij lipo's omdat de motorafslag ingrijpt (vliegen met lipo's zonder regelaar met afslagfunctie is erg onverstandig).
De sky assistant wordt met een normale servostekker aangesloten op een ongebruikt kanaal van je ontvanger, of met een Y-kabel op een kanaal dat al in gebruik is. Hij zal dan gewoon als vario functioneren. Meten van de spanning van je aandrijfaccu gaat gewoon niet werken vrees ik.
Ja. En daar valt dus niks aan te bewaken want die blijft altijd precies 5,2V. Je motor houdt er allang mee op voordat je ontvanger zonder stroom komt te zitten (gelukkig maar)
Hoi Keurste,
Praten we wel over hetzelfde?
euhhh.....ja. Alle accu's doen dat ja, dus als de spanning snel lager wordt zijn ze bijna leeg en moet je aan landen gaan denken. Bij zwevers die soms heel lang boven zijn niet ongebruikelijk.Als ik je goed begrijp zakt de boordspanning van een ontvangeraccu over de tijd ???
en zou je dat willen bewaken, terwijl de boordspanning van een vliegaccu met BEC op constante spanning blijft ?
In het laatste geval is de voltbewakingsfunctie een zinloze functionaliteit
maar zou accu-capaciteit resterend (= vliegtijd nog beschikbaar) een veel betere parameter zijn om te melden / registreren.....![]()
Arjan, Keurste, volgens mij begrijpen jullie beiden waar het om gaat, maar lullen jullie om elkaar heen.
.
Volgens mij is dat een stuk lastiger te maken. Je moet dan een kastje fabriceren dat tussen de accu en de rest wordt aangesloten en als ook stroommeter functioneert. De vario moet dan veel hogere spanningen aankunnen, veel hogere stromen, als je hem dan ook nog wilt kunnen schakelen moeten er extra snoeren komen enz. Lijkt me veel te complex voor een apparaatje wat in de basis een andere functie heeft (stijgen en dalen aangeven) en dat je zo klein mogelijk wilt houden.Voor het tweede geval is de verbruikte accu capaciteit U*I (of te wel rest batterij capaciteit) een betere indicator.
Gekke is dat er wel heel veel mensen zijn met een accu + BEC terwijl ik nog geen vario-leverancier gezien heb met een bruikbare fuctionaliteit die deze groep bedient.
Gr. Evert.