Ongetwijfeld inzetbaar... succes is moeilijk te zeggen... met mat met de maten die men had...
de bevoorrading in dat gebied was al snel niet meer optimaal natuurlijk. Legertechnisch interessant... absoluut.
Wederom mooie fotovondsten en het verband weten te leggen. Top!
Het 'kwaad' blijft intrigerend...
De bevoorrading van de Schnellboote was niet op orde. Ook het onderhoud niet.
De Britten hadden rap door wat de functie van de Begleitschiffe was.
Dus dat waren targets tot en met. De motorenbouwers konden bijna niet leveren,
door de keuzes die het opperbevel dicteerden.
De motorrevisies konden niet op tegen de aantallen motorschades...
Baart schrijft over de S-Boote... in het kort samengevat...
Opereren bij daglicht en zelfs bij duisternis een wolkenloze hemel en maanlicht hield de boten binnen. (men had maan-schema's aan boord)
Nevel en mist hield de boten binnen.
Rader aan het einde van de oorlog, gaf ook extra snelle detectie van de boten.
Windkracht 5 a 6 hield de boten binnen, evenals zwaardere zeegang.
Technisch waren de schepen superieur bedacht, maar de storingsgevoeligheid van de motoren
al vanaf het eerste uur een ernstig probleem, in liet in het verloop van de oorlog toenemend te wensen over.
Een motor stuk, en het hield op. Motoren deformeerden op de zeegang bij hogere snelheid.
Roeren waren storingsgevoelig.
Vastlopende lanceerbuizen.
Mooi omschreven door Baart...
"De spectaculair ogende, bijna sportief aandoende lichte torpedodrager evolueerde al rap
tot een lichtschuw, niet bijster zeewaardig en technisch gevoelig monster,
zeer rumoerig, vrijwel blind, kwetsbaar en afhankelijk van een zwaar betonnen hol om in te schuilen.
Desondanks een permanente bedreiging voor de Britten."
Het hield de geallieerden wel bezig... bewust van het geavanceerde gevaar...
van de gebreken waren de Britten aanvankelijk ongewis...
Ja... en de krengen maakten een hels kabaal... ook al zaten de uitlaten onder water...
Maakt het verhaal er niet minder interessant om... integendeel.
De historie geeft de invulling van het beeld, en spreekt tot de verbeelding.
Over het gebruik van het kompas... Uiteraard filmpjes op YouTube...
Screendumpje illustreert iets. Er werd een peiling gedaan...
Werd er bij 2 kompassen op het achterdek een dubbele peiling gedaan?
Een zonnetje werd hier niet geschoten...
De kap is afgenomen.
De kompaszuil was verstaagd met 4 lijnen.
Lichte kokerconstructie... mocht bij zwaar buiswater niet weg spoelen.
Stabiel verankerd blijven voor metingen.
De muziek hoort er niet echt bij... dat zou Duitse Hoempa moeten zijn... (ahum)
Gr Bas