1/35 Schnellboot Typ S-38

Discussie in 'Marineschepen' gestart door reinaart, 17 nov 2020.

  1. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Archieven

    Arjan,
    Als jij weet in welk museum/archief zich deze foto's bevinden kun je ze misschien ter plekke zien.
    Van het "Het Britse Imperial War Museum" weet ik dat kennissen er op bezoek geweest zijn voor onderzoek.
    Lang geleden heb ik een bepaald rijks fotoarchief bezocht hier in NL.
    Dus het kan hier ook. Welke schatkamers wij te zien krijgen en welke niet?
    Zo heb ik regionale gemeente archieven voor onderzoek bezocht, geen probleem.

    Vaak zijn archieven terughoudend.
    Alles dat ter beschikking besteld wordt en gepubliceerd is niet meer uniek.
    Enz.

    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat ‘grip’ willen houden op informatie is een vreemd verschijnsel...

    Haha... Willum zet me weer aan tot beeldspraak...
    Bibliothecarissen maken ook altijd een ingewikkelde verwarde indruk... Mummie’s wil ik ze nog net niet noemen... haha
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Haha... Willum zet me weer aan tot beeldspraak...

    Bibliothekarissen (zijn er in veel soorten),
    moeten werken volgens archiefwetten,
    vermengen dit met de oplagen van hun eigen hoofdarchivaris,
    hebben eigen inbreng,
    zijn misschien gevoelig voor ik weet niet wat,
    en nog heel veel anders....
    Het zijn ook mensen.


    Dat grip houden op.
    Ooit heb ik een archief beheert.
    Daar was de opdracht en waarschuwing:
    Eenmaal gepubliceerd, is niet meer uniek.
    Ik kan het begrijpen.

    Grotendeels heb ik deze stelling voor mijn eigen verzameling overgenomen.
    Wil ik hier nog iets mee doen moet het echt uniek zijn.

    Het is net als mijn postzegelverzameling vroeger:
    Komt de buurman plunderen, gaten in de verzameling.
    Nee, zeker niet.
    Koop dan allles?

    Zo had ik een hele verzameling foto's van zeppelins.
    Ik heb ze compleet weggedaan.
    Nu zeg ik twijfelend, jammer?

    Ik kan hier een boek over schrijven.
    Maar?
    Welke foto's?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ieder beleeft het op zijn eigen manier en met een beetje geluk tref je iemand die begrijpt wat er in jou leeft en weet waar je datgene vindt wat jou boeit. Ook een kwestie van communiceren en dat wordt een steeds grotere kunst. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Ieder beleeft het op zijn eigen manier
    en met een beetje geluk tref je iemand die begrijpt wat er in jou leeft
    en weet waar je datgene vindt wat jou boeit.

    Die mensen kom ik nog geregeld tegen.
    Ook hier,
    mooi toch.


    Ook een kwestie van communiceren en dat wordt een steeds grotere kunst.
    Gr. Klaas.

    En dat in deze tijd van communicatie met al haar mogelijkheden.
    Ik ben nog steeds bezig deze kunst te pakken te krijgen.
    Lukt niet altijd goed.
    Sorry.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum

     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willum, Je weet net als ik dat je niet overal goed in kunt zijn. Maar je kunt het op z'n minst proberen om te communiceren. En als het dan niet lukt zoek je eerst bij jezelf zie ik. Goed streven! Maar we zullen Arjan zijn draadje niet verder vervuilen. Maar hij kan het altijd nog wegvegen. Gr. Klaas.
     
  7. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Dat is dan gezegd.
    Vegen maar.
    upload_2020-12-18_19-40-15.png

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heej! Mijn Bofors voor de Graupner Wiesel. Ja Arjan je mag vegen!

    Door met je mooie bouw!

    Gr Bas
     
    reinaart vindt dit leuk.
  9. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Indrukwekkend Arjan! Gr. Klaas.
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... dat is indrukwekkend om te aanschouwen. Scherpe objectieven, en groot filmoppervlak... meestal 50 ASA
    gaf zeer scherpe foto's.
    Maar gelukkig ging Baron Goëring in zelfoverschatting de fout in...
    Bedoel... catamarans... aan een sleepboot... met zware kanonnen... 1 ervan lek... einde verhaal.
    De commandostructuren leidden niet altijd tot goede vondsten... wellicht wel tot promotie.

    Totale turkey-shoot... er aan staal bij tonnen tegelijk het kanaal zou zijn ingestort...

    Zeer mooie vondst Arjan!

    PS: Ik heb de advertentie-blocker meestal aan staan... die nu even uit...
    Je wordt bestookt met de grootste drek! En cookies als Zwieback... Haha...
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    k-k vindt dit leuk.
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Die Siebelfähren waren in mijn optiek zo slecht nog niet en ze waren later in de oorlog onmisbaar voor bevoorrading van het Duitse leger met name aan de Zwarte Zee, Zee van Azov, Adriatische Zee en Middellandse Zee. Groot voordeel van die dingen was dat de pontons en andere onderdelen uit segmenten bestonden die redelijk eenvoudig aan elkaar te bouten waren en per spoor konden worden aangevoerd. Als er twee Fähren stevig beschadigd waren na gevechtshandelingen kon er ook vaak weer één inzetbare Fähre uit gemaakt worden. Nog wat nadere info over Soko Siebel te Antwerpen :

    https://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?f=47&t=12242

    Groet,

    Arjan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ongetwijfeld inzetbaar... succes is moeilijk te zeggen... met mat met de maten die men had...
    de bevoorrading in dat gebied was al snel niet meer optimaal natuurlijk. Legertechnisch interessant... absoluut.
    Wederom mooie fotovondsten en het verband weten te leggen. Top!

    Het 'kwaad' blijft intrigerend...

    De bevoorrading van de Schnellboote was niet op orde. Ook het onderhoud niet.
    De Britten hadden rap door wat de functie van de Begleitschiffe was.
    Dus dat waren targets tot en met. De motorenbouwers konden bijna niet leveren,
    door de keuzes die het opperbevel dicteerden.
    De motorrevisies konden niet op tegen de aantallen motorschades...

    Baart schrijft over de S-Boote... in het kort samengevat...
    Opereren bij daglicht en zelfs bij duisternis een wolkenloze hemel en maanlicht hield de boten binnen. (men had maan-schema's aan boord)
    Nevel en mist hield de boten binnen.
    Rader aan het einde van de oorlog, gaf ook extra snelle detectie van de boten.
    Windkracht 5 a 6 hield de boten binnen, evenals zwaardere zeegang.
    Technisch waren de schepen superieur bedacht, maar de storingsgevoeligheid van de motoren
    al vanaf het eerste uur een ernstig probleem, in liet in het verloop van de oorlog toenemend te wensen over.
    Een motor stuk, en het hield op. Motoren deformeerden op de zeegang bij hogere snelheid.
    Roeren waren storingsgevoelig.
    Vastlopende lanceerbuizen.

    Mooi omschreven door Baart...
    "De spectaculair ogende, bijna sportief aandoende lichte torpedodrager evolueerde al rap
    tot een lichtschuw, niet bijster zeewaardig en technisch gevoelig monster,
    zeer rumoerig, vrijwel blind, kwetsbaar en afhankelijk van een zwaar betonnen hol om in te schuilen.
    Desondanks een permanente bedreiging voor de Britten."

    Het hield de geallieerden wel bezig... bewust van het geavanceerde gevaar...
    van de gebreken waren de Britten aanvankelijk ongewis...
    Ja... en de krengen maakten een hels kabaal... ook al zaten de uitlaten onder water...

    Maakt het verhaal er niet minder interessant om... integendeel.
    De historie geeft de invulling van het beeld, en spreekt tot de verbeelding.

    Over het gebruik van het kompas... Uiteraard filmpjes op YouTube...
    Screendumpje illustreert iets. Er werd een peiling gedaan...
    Werd er bij 2 kompassen op het achterdek een dubbele peiling gedaan?
    Een zonnetje werd hier niet geschoten...
    De kap is afgenomen.
    De kompaszuil was verstaagd met 4 lijnen.
    Lichte kokerconstructie... mocht bij zwaar buiswater niet weg spoelen.
    Stabiel verankerd blijven voor metingen.

    Schermafbeelding 2020-12-21 om 20.37.19.png Schermafbeelding 2020-12-21 om 20.37.25.png



    De muziek hoort er niet echt bij... dat zou Duitse Hoempa moeten zijn... (ahum) :D

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2020
    reinaart vindt dit leuk.
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    De afbeelding hier van bovenstaand S-Boot in Action filmpje toont de van oorsprong Amerikaanse lend-lease 77' Elco PT-56, bij de Engelsen in dienst genomen als MTB 314 en hier door de Duitsers buitgemaakt in Tobruk. Deze boot werd nu door zijn derde eigenaars ingezet als Räumboot RA-10 :).

    Voor techniek liefhebbers de verschillende, soms wat bizarre creaties van Sonderkommando Siebel :

    http://archiv-akh.de/filme/2395#1

    Groet,

    Arjan
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... het kompas wat ik bedoel... waar de kap van af is, staat op de S-Boot. Je kunt dat in de film beter zien.
    Binnen de logica van de film is dat in het S-Boot gedeelte. Kijk maar eens goed.
    De zuil is ook verstaagt. Heb in het boek van Baart een plaatje van een vergelijkbare opstelling van zo een kompaszuil, met de betreffende spandraden.
    In het begin zijn het idd de in beslag genomen Britse boten... daar konden ze niet zo veel mee.

    Ja... ze waren flink bezig met die systemen te verzinnen. De Sturmboot is mooi vastgelegd.
    Systeembouw konden ze goed.
    Maar ik zie ook een hoop kwetsbaarheid voor de bemanningen. Ook het op en afladen gaat omslachtig en ook klunzig. Als je de D-Day roll on roll off's ziet?

    Die lagen onder spervuur. Een dergelijk spervuur had je op de Duitse constructies niet overleefd.
    Ze hoopten dat de Engelsen lagen te snurken. En in het begin zaten ze idd in een ronkende nachtmerrie.
    Het feit dat de Battle of Britain nipt werd gewonnen door de Britten... maakte de landingen onmogelijk.
    De vliegtuigen hadden de Duitsers tot Spam verwerkt. Corned beef...
    Overigens hadden de Nederlanders meer schade aan de luchtvloot toegediend
    dan de Duitsers hadden gewild, en waren niet bij machte tijdig de vloot aan te vullen.
    De Battle of Britain was al een overschatting.

    Het vreemde van alle tactieken... je bouwt een Atlantik Wal tot in de uiterste punt van Noorwegen...
    rugdekking had het niet... en als je geen mannen meer hebt om een fort te verdedigen...
    is het fort geen fort meer... als het jonge hart van je volk is afgeschoten aan het front.

    De bouw ervan heeft ontstellend veel resources gevraagd en het resultaat was 0,0.
    Dat was typisch de bevelstructuur vanuit de top... maar ontnam ook te capaciteit voor
    belangrijker prioriteiten... waar mee ze de oorlog hadden kunnen winnen.
    De haantjes cultuur uit naam van, verhinderde dat.
    Die cohesie was er niet. Gelukkig niet... Maar verbazen blijft het.

    Zo bouwden ook een gigantisch rail gun. Na een aantal schoten was de onverzettelijke Krupp loop kuis versleten...
    Moest er een speciaal spoor worden aangelegd om het in werking te kunnen stellen op
    specifieke locaties.
    Die optelsom van overschattingen waren de ondergang van het rijk, dat op slavenarbeid dreef...
    Gezonde mannen gingen naar het front... totdat 12 jarigen aan de beurt waren...
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2020
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... Je zag dat op alle gebieden in het derde rijk.
    Als er iets was waar Adolf H. te B. zijn zinnen op had gezet, moest en zou dat doorgaan.

    De Messerschmidt 262: de eerste effectieve straaljager. Met nadruk op 'jager'. Nee, Adolf besliste dat het ding als bommmenwerper ingezet moest worden. Gevolg: ruim een jaar later pas in productie gegaan. Terwijl het ding als jager uiterst effectief was.

    De Tigertank en de Konigstiger: beiden verslonden ze materiaal en Reichmark. Voor de kosten van 1 Tiger konden 4 Panzerkampfwagen Mk IV geproduceerd worden; de tank die tot en met 1945 uiterst effectief was. De verhoudingen met de Konigstiger waren zelfs 1 op 6.

    Stommelingen... Gelukkig maar.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Kleine update van mijn werkzaamheden. Na kokers gemaakt te hebben voor mijn 30 cm lange 3mm assen kwam ik tot het inzicht dat het verlengen van die assen niet zo eenvoudig ging zijn. Zou dan eigenlijk de kokers ook langer willen hebben voor ondersteuning. Liever dan langere 3mm assen te bestellen in Engeland ga ik nu voor de 35 cm lange 4mm assen die ik al heb. Heb hier voor intussen bij RC Point nylon 3.5 cm schroeven aangeschaft :

    [​IMG]

    Heb traptreden, handwielen en metertjes toegevoegd. De traptreden hebben een ruitjes profiel en zijn gemaakt uit reserve onderdelen van een Panzer III (de luchtinlaat roosters).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook op het dek al een aantal onderdelen geplaatst :

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,

    Arjan
     
    k-k en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    4mm Arjan? Oogt dat niet ontzettend lomp? Een 2mm as in een 4mm koker gaat prima en past in de (schaal-) schroefaskokers en uithouders. Zowel in m'n 3 Schnellboote als in de Yamato en de Bismarck (beiden 1:200) heb ik 2mm schroefassen toegepast...
    De Yamato vaart al een jaar of 9, de Bismarck 5. Van de Schnellboote vaart er eentje in Duitsland, de ander staat in Duitsland mooi op de plank te staan en de derde vaart hier regelmatig haar rondjes in de Betuwe.
    Zelfgemaakte schroefaskokers, gesmeerd met uierzalf.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Eindhoven
    Roel, ik heb ook 4mm assen in mijn S-boot zitten. De assen van Italeri zijn ook Ø4.
    IMG_20200727_193100.jpg

    Groet,
    Willie
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je zou voor de modelmatigheid de asdelen die uitsteken nat ‘moeten’ laten draaien. De natte lagering op delrin, watergesmeerd.

    Met glijlager assen en toenemende diameters gaat bij optoeren ook de weerstand toenemen.

    De 2 mm asjes in mij seenotkreuzer lopen superlicht. Blijven met prop doorspinnen... zonder olie. De dubbel kogelgelagerd met oil seals doet dat niet. Ondanks dat is de vermogensopname miniem. De 2 mm assen perfect. Kunnen het vermogen aan.
    Schaaldikte is meen ik 3 mm... 4 mm op een Schaffer romp... ik had het een keer berekend... zo uit mijn hoofd alhier...
     

Deel Deze Pagina