2015 - Xplorer

Volgens mij is dit de romp voor bij de F3J vleugel, die combi is juist voor wat winderig weer. Gewicht niet zo'n issue, hooguit dat 'ie lichter uitvalt als gehoopt misschien.
Ik verwacht dat deze (afhankelijk van accu keuze) onder de 1800 gram uitkomt.

Of ik zit er HELEMAAL naast en dat gaat Erik dat zeker rechtzetten :stout:
 
Gewicht niet zo'n issue,
Bovenstebestebravebob:rolleyes:
Vlgs. mijn, niet altijd even bescheiden mening, is gewicht altijd een issue bij een zweefkist .................
Alles moet altijd zo licht mogelijk zijn, en mocht je ballast toe willen voegen doe je dat in het middelpunt van je toestel.
Vooraf al "gewicht weggeven" vind ik, niet slim ..............
 
Omdat Erik zo'n 8 cm heeft ingekort zou ik denken dat hij met 2200 accu's wil gaan vliegen. Da's op zich best slim. Een accu nodig voor de hele wedstrijd. Namelijk gemiddeld trek ik met m'n tenshock, nogmaals bedankt John, 300 mAh per vlucht er uit. Start ver boven de 200 meter in 15 a 20 sec. Dus 5 vluchten zou 1500 mAh zijn en heb je dus nog ruw weg 1/3 over.

Of Erik gaat voor de 2s optie die heb ik ook al wel online voorbij zien komen. Alleen dan wel meer draaikolkjes in de lipo. Wellicht met de keuze van high voltage lipo's en 2s met hoge capaciteit zou misschien ook een Ei van cumulus :rolleyes::oops: kunnen zijn oh nee NAN ... o_O:rolleyes:

Ben benieuwd wat de setup wordt. Ik zit voor mijn lichte die binnenkort komt nog even te kijken 2s zou wellicht iets kunnen zijn. PP/8 met een 19x8 extreem langzaam (dus alleen klimmen), 18x10 "allround" of super snelle 16x16 om direct op 50 m in de thermiek te duiken. Kan strategie zijn...
 
Met mijn andere Xp (korte romp) vlieg ik met 650 accu en 15 gram op de staart. Om zwpnt op 132 te krijgen. Vandaar nu servo's onder vleugel iets meer schuif mogelijkheid.
 
Toch wil 0 getrimd niet (altijd) zeggen dat je met een stabilo ook op Cl=0 vliegt. Sterker nog, bij een thermiek georiënteerde kist is dat eigenlijk nooit het geval. Daar vliegt ook het stabilo dragend.
Mbv. XFLR5 wordt dat ook duidelijk: Zie de 1e afbeelding hieronder.

Bovendien is die low drag bucket bij een symmetrisch profiel vaak veel smaller dan in het voorbeeld van Alex. Zie de 2e afbeelding.
Dat is vaak een van de redenen op op een DLG een net-niet-symmetrisch profiel te nemen.

Dragend%20symmetrisch%20stabilo.PNG


LowDragBucket%20NACA0010.PNG
Dirk,

Wat je uit de bovenste afbeelding haalt is dat als je de invals hoek van de vleugel vergroot je ook de invalshoek van het stabilo vergroot. In dit geval staat je stabilo neutraal bij een Vleugel CL van ongeveer 5.3.
Als je dan hoger in Cl gaat met de vleugel en dus de aanstroom hoek vergroot word de aanstroom hoek van het stabilo ook groter en bij een vast onbeweegbaar stabilo zou je dan een hogere CL zien.
Realiteit is dat je om in die hogere CL's te vliegen je stabilo up geeft wat de de CL waarde van het stabilo weer laat zakken tot om en nabij 0. Hetzelfde als je lager in CL gaat dan moet je iets down drukken wat de CL waarde van het stabilo weer omhoog krikt tot 0. Een stabilo is niets meer of minder dan een grote windvaan op een stok die altijd de weg van de minste weerstand zoekt en dus altijd om en nabij de 0 bevind. Alleen hele voorlijke of hele achterlijke zwaartepunten kunnen daar verandering in brengen en dan alleen nog maar marginaal. Voor recht uit vliegen is dus een symmetrisch stabilo het beste. A symmetrische stabilo's worden toegepast om de weerstand bij up geven (thermiek bochten) lager te houden. Je kunt dan een marginaal verlies hebben bij recht uit vliegen maar je maakt winst bij een licht uitgeslagen hoogteroer (thermiek draaien). A symmetrische stabilo's hebben een CL '0 hoek die iets afwijkt van de koorde lijn. Een A symmetrisch stabilo zal dus met een iets andere hoek (meer up) gemonteerd moeten worden.
Asymmetrische stabilo's hebben dus alleen zin met een draaibaar hoogteroer gedeelte. Bij pendel stabilo's levert het niets op.
 
Ik heb mij servo's in het meegeleverde plaatje gemonteerd. De blauwe lijn (striping tape) is het zwaarte punt bij mij. Ik kan hier dus nog mooi ballast bij plaatsen indien nodig. Door lipo naar voren of achteren te schuiven kan ik alle gewenste zwaartepunten halen (Zwaar tailheavy tot zwaar noseheavy) Ideaal. Ik heb geen last van te lange neus voor zwaarte punt. Ik vlieg 132 tot 130 cm. De lipo's die ik gebruik zijn 850 of 1300 3s Hvlipo's (bolt) waar ik erg tevreden over ben. Met 850 lipo weegt mijn kist 1450 gram.
servoxplorer.jpg
xplorer2.jpg
 
Grappig om te zien dat alle trotse Xplorer bezitters zich deze winter hebben bezig gehouden met de (te?) lange romp en dat we allemaal - met meer of minder hoofdpijn tot dezelfde oplossing zijn gekomen :yes:

@snoopy Mooi. Veel plezier gewenst met de kist. Als ik het goed zie heb jij ook de ontvanger achter het zadel geschoven?

Johnny
 
Ben dan toch benieuwd hoe je de connector hebt zitten?
Losse stekker aan draad? En gewoon in de vleugel steken?
 
Inderdaad. Combinatie van krimpkous en hotglue die je mooi kan vormen bij het krimpen van de afsluitende kous. Zo bungelde de kabelboom vroeger ook in de kisten. De X is (was :() mijn eerste kist met de luxe van een plug and play verbinding.

Ik heb zoals Erik de servo's liggend (MKS 6110HV) in het zadel met een ballastbuis waarin met lood gevulde stukken messing liggen. Bij een staande montage van de servo' was dit niet mogelijk.

Zie mijn post bij de buren:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2463542&page=17 (post 251, stekker zijdelings te zien. Het betreft de F5J variant, niet de F3J vleugels die ik daarna gebouwd heb met een lichtere maar beduidend sterkere motor)

Johnny
 
Laatst bewerkt:
Grappig om te zien dat alle trotse Xplorer bezitters zich deze winter hebben bezig gehouden met de (te?) lange romp en dat we allemaal - met meer of minder hoofdpijn tot dezelfde oplossing zijn gekomen :yes:

Ik vraag mij dan alleen wel af wat de gedachte achter het ontwerp van die lange neus was. Zo heel erg verkeerd zal die man toch niet denken als de helft van het deelnemersveld z'n Xplorers heeft gekocht?
 
zonder er nu blij van te worden Justus, de kisten zijn zeker NIET ontworpen voor ons winderige kikkerlandje aan de zee. Mijn F5J ( Lichte met lichte motor ) heeft me weinig problemen opgeleverd. De "zware" F3J vleugel met zwaardere motor daarentegen.... :mad:

Lees zwaar met zware motor dan als 1800 gram hè :eek:
 
Back
Top