Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

.
Voor het indekken van de vleugel deze goed stevig eerst gefixeerd met de juiste wash-out.
Begonnen met het middenstuk met de sparing voor de snoertjes straks:

full


Ook de vuren latjes ingebouwd waar de servoluikjes in vastgeschroefd worden:

full


Daarna de binnenste delen van de knik ingedekt:

full


Hier de 2 graden wash-out te zien:

full


En geheel dicht:

full


Dit goed laten drogen, de wash-out zit strak in de vleugel nu:

full


De luikjes vlak met de vleugel onderzijde geschuurd:

full


En de ruwbouw Stuka vleugel zonder flaps en ailerons:

full


De ruwe flaps en ailerons voor het beeld even met tape aan de vleugel geplakt:

full


Begint er nu echt op te lijken:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Afternoon, i am also having problems as the wide format printers i work only prints 914 mm wide and the plans for 1/8 scale is to large. do you have the new arranged drawings available for me to send via email or drop box?
 
afternoon i am also having problems as the wide format printers i work only prints 914 mm wide and the plans for 1/8 scale is to large. do you have the new arranged drawings available for me to send via email or drop box?

Hi Andre,

I will sent them to you by mail when I`m back home tonight.
Please sent me your email adres in a "conversation" (not in this threat because of bots).

Cheers, Ramses
.
 
Would a .46 irvin two stroke be enough power to be fitted to 1/8 scale or is it two small. Do i need to get a .60 two stroke.

Personally I think a .46 Irvine is not enough for the 1/8 scale version, a .61 would be preferred.
The OS .120`s in the pictures above have got other destinies in the mean time...
Instead I will fit a Saito .91 FA four stroke in my 1/8 Stuka, just like Frans.

Cheers, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mark,

Wij hebben gekozen voor de Turnigy TGY-9018MG

De servo’s in de vleugel hebben niet veel te lijden en 2,5kg trekkracht zou genoeg moeten zijn.

In de romp komen waarschijnlijk standaard servo’s futaba s3001 ofzo die heb ik zoveel liggen.

Groet Frans
 
Hi Ramses, Frans,

Guess Covid makes working together more challenging but I wonder if you both have any update? I am really wondering how you will insert the tubes for the ailerons / flaps into the wings. How do you know the position and angle of insertion when the wing is completely planked top and bottom? I am asking because I am approaching that point in my Picchiatello build.

Thanks as always for a great build thread.

Fred.
 
.
Hi Fred,

Despite the Covid19 situation, two weeks ago we launched season 3 of our Dual Stuka Winter Build! :thumbsup:
Update will follow soon.

How do you know the position and angle of insertion when the wing is completely planked top and bottom? I am asking because I am approaching that point in my Picchiatello build.

I have replied to this question in the Picchiatello build thread.

Cheers, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Woensdag 4 november 2020 was de kick-off van winterseizoen 3 van Frans en mijn Stuka dual winter bouwproject :bier:
Deze kick-off avond weer vooral kijken waar we waren en plannen maken voor deze winterperiode.
Eens in de twee a drie weken bouwen we samen een avond aan onze Stuka`s

full


Frans heeft die avond o.a. het stabilo op zijn romp gemaakt en ik ben begonnen met mijn vleugel neuslijst.
We doen nog wat voorbereidend werk voor de volgende bouwavond.

Ik heb vandaag de tekening erbij gepakt en de vleugeltippen gemaakt:

full


Ook de vleugel neuslijst afgemaakt en in vorm geschuurd:

full


Als er tekeningen op tafel komen wil Snoopey er altijd op zitten/liggen... :weetnie:

full


Twee gaten in een rompspant voor de vleugelpennen geboord en de vleugel uitlijnen in de romp:

full


Daarna de twee gaten voor de 6mm breekbouten achter in de vleugel geboord.
Deze grijpen in 6mm inslagmoeren in de rompconstructie:

full


Begint nu echt op een Stuka te lijken:

full


full


De randjes van de luikjes in de vleugel voorzien van een laagje huishoud tape.
Die tape randjes ingevet en de luikjes daarna weer terug in de vleugel geschroefd.
De eventuele spleetjes langs de luikjes in de vleugel opgevuld met light weight filler:

full


Nu laten uitharden en dan kan de vleugel geheel licht geschuurd worden.
Frans zijn landingsgestel poten zijn al klaar, ik had vandaag ook aan mijn poten willen beginnen, maar helaas is m`n 5mm staaldraad op...

Tot de volgende update

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week zijn we weer verder gegaan met onze Stuka’s. Met een frequentie van ongeveer 1 avond per 3 weken werken aan dit project gaat het niet heel erg snel allemaal. Maar het blijft wel leuk om zo samen te bouwen. :thumbsup:

Ik heb deze avond vooral de neuslijst geschuurd en de vleugeltip van Ramses overgenomen op papier.

Ramses is bezig geweest met het landingsgestel, hij heeft uitgemeten hoe de 5mm staal gebogen moet worden en is bezig geweest met een sparing te maken in de vleugel waar het landingsgestel in valt.
Op mijn werk heb ik de 5mm verenstaal gebogen.


De vleugels zijn nu bijna zover dat we kunnen gaan glassen! Voor de volgende keer staat het inbouwen van de servo’s op het programma.



 
Laatst bewerkt:
.
Na afgelopen bouwavond ben ik als voorwerk voor de volgende bouwavond begonnen met de, door Frans voor mij gebogen, 5mm stalen hoofdpoten.
Beetje toespoor erin getikt en de lengtes bepaald:

full


Afkorten op de gewenste lengtes:

full


Velgen iets opgeboord en de wielen passen mooi strak onder de knie.
Gaatjes in messing bevestigingsplaatjes geboord en klaar voor inbouw:

full


Sparing in de vleugel vrijgemaakt:

full


En mooi parallel in de vleugel vastgezet, de assen staan in horizontale positie onder de vleugel voorlijst:

full


Met bison staal-epoxy de poten afgewerkt en met balsa de bekleding van de vleugel weer dicht gemaakt:

full


De wielbakken klaarmaken voor bevestiging:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Frans heeft mijn hoofdpoten gebogen, ik heb voorgesteld de staartwieltjes te maken.
Niet geheel schaal, maar wel wat meer vorm dan een kaal staaldraadje.
Eerst de ruwe vorm uit 2mm staaldraad gebogen:

full


Knietjes opgedikt met balsa en wat ingedikte epoxy.
Van 1mm dik aluminiumplaat 4 wangen gemaakt:

full


In elkaar gelijmd met 30 minuten epoxy:

full


Staartwieltjes staan te drogen en de wielkappen vastgelijmd met 30 minuten epoxy:

full


Frans heeft bij Hobby-In een cockpitkap laten trekken van de Marutaka Stuka zoals die oorspronkelijk in de bouwdoor zat:

full


Extra dikke kwaliteit want wij gaan deze kap volgieten met gips en dan bewerken.
De randen van het cockpitframe zijn heel erg dik opliggend en die gaan we van onze plug straks afschuren.
Het wordt dan een gladde cockpitkap, waar we straks zelf d.m.v. aluminiumtape een frame over gaan maken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Zover het thuis voorwerken de afgelopen weken, gisterenavond was het weer Stuka bouwavond! :yes:

full


Frans heeft het kielvlak verlijmd en de vleugel, na steeds goed meten en controleren, klaargemaakt voor de rompbevestiging aan de achterzijde.
Ook heeft hij de pennen voor de vleugelbevestiging aan de voorzijde op de vleugel gefixeerd.
Die pennen worden later in de buik onder de vleugel ingebouwd.

Ik heb het staartwieltje in m`n romp gelijmd met 30 minuten epoxy en ben verder gegaan met de wielkappen:

full


En toen een kleine mijlpaal in de dual bouw van onze Stuka`s!
Ze staan allebei op eigen benen :beer:

full


full


full


full


Namens Frans en mij:

full


Groeten, Ramses
.
 
Back
Top