Ook hier is weer nieuws te melden. Ik heb een bevestiging van mijn "klacht" uit China met het verzoek even geduld te hebben. Ze hebben nogal achterstanden opgelopen. Geen probleem dus. De electronicawissel laat nog even op zich wachten dus.
Ook is er een nieuw hoofdstuk aangebroken. Ik heb mijn eerste werkstukken getekend in Tinkercad. Om te beginnen blokjes...
Ik moet toegeven. Dit was niet de grootste uitdaging. Eigenlijk geen uitdaging maar een vingeroefening ofzo...kun je dat zo zeggen....Nah..kweenie.
Ik had de blokjes nodig als opvulling in het bed van de trailer. Maar daarover in een ander topic meer.
Gemotiveerd door het "succes" van de blokjes dacht ik kom. Laat ik eens echt wat maken. Ik ben er een zondagmiddag voor gaan zitten.
Dan begin je het een beetje door te krijgen. Slepen, trekken, gaatjes, maten invoeren en als klap op de vuurpijl tekst erin zetten.....en ruim 7 uur printen!
Het is dus een Bruder hekrek. De bedoeling is om dit multifunctioneel te maken zodat alle soorten hekken en verkeersborden etc erin kunnen en het met een heftruck verplaatst kan worden. Hier merkte ik ook dat de maten bij het printen niet zo nauwkeurig zijn als bij het frezen of draaien dat Pieter en Wil bijvoorbeeld doen. Ik had met de schuifmaat de voetjes van de Bruder borden en hekken op gemiddeld 6mm bepaald. De gaten in het werkstuk dus ook 6mm gemaakt. Na het printen passen de voetjes niet en ook een 6 mm boor past niet in de gaatjes. Die zijn dus wat kleiner....... Na uitboren pasten de voetjes nog niet.
Ik heb toen v2.0 gemaakt met 7 mm gaatjes maar die zijn veel te ruim. Toen ontdekte ik eigenlijk pas dat ik bij Tinkercad ook tienden kon invoeren bij de maten. Na al die uren tekenen niet op gekomen of geprobeerd....Beginnersgeluk.
Ik dacht laat ik nu maar even een proefblokje maken.
6,3 6,5 6,7 mm
6,5 mm is het geworden!
Inmiddels liggen er dus 3 versies geprint van totaal ruim 21 uur en snap ik ook wel dat er mensen zijn die hun werkstukken niet op Thingiverse zetten maar er geld voor vragen. Ik had contact met een Duitse jongen die er € 7,50 voor vroeg. Op zich helemaal niet verkeerd die prijs zeker als je geen printer zou hebben....Echter die heb ik wel en helaas wilde hij het bestand niet verkopen. Die van hem was ook niet zo multifunctioneel maar eerlijk gezegd de foto wel mijn inspiratiebron.
Ik heb besloten dat ik de kant en klare versie V4.0 dus wel op Thingiverse ga zetten. Ik gebruik ook zoveel van anderen dat ik de community wel wil steunen.
In mijn hoofd is dus V4.0 nu wel klaar. Hij moet iets minder diep worden om niet van de lepels van een Carson heftruck te vallen. 8 gaats in plaats van 9.
Ook had ik iets ontworpen voor de voetjes van de hekken en borden. Hier blijkt maar weer dat ik me heb laten meeslepen. Je gaat voortvarend aan de slag. Ik dacht 6 voetjes per laag en dan..... meten, schuiven, denken tekenen en printen....
Toen ik bij de printer ging kijken of het goed ging zag ik dit......Maar dat kan helemaal niet. Dit is veel te lang voor een standaard heftruck....Dus uitgezet!
V2.0 zit al in mijn hoofd dus. Dat tekenen is leuk maar ook tijdrovend en vergt van mij best wel concentratie. Je zit ook zo een paar uur.
Wel is het verslavend. Nu ik Tinkercad een beetje begin te begrijpen kijk ik ook met andere ogen naar werkstukken.
Gisteren bijvoorbeeld was ik weer even bezig met mijn geprinte dieplader en bedacht zomaar een mooi onderdeel.......in mijn hoofd vooralsnog maar V1.0 zal snel op jullie scherm verschijnen! De maten staan al op papier.
Zo, ik hoop dat jullie het weer leuk vonden. Als er vragen zijn over mijn werk of ervaringen laat het weten!
Oja, en als nog iemand Bruder hekken en borden heeft rondslingeren of er niets mee doet ik kan nog wel wat hekrek vulling gebruiken.