3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volledige rodage: Het zijn JUIST de cylinder en zuigerveer die op elkaar moeten inlopen.
    Vergeet niet om ook even gelijk een nieuwe zuigerveer (of zuigerveren) te plaatsen, want nieuwe zuigerveer in gebruikte cylinder is geen probleem, maar oude zuigerveer in nieuwe cylinder is een minder goed idee.
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt. Zal dan ineens de zuigerveer ook vervangen dan.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua vlekken op de kap, gedragingen etc

    een bougie kan er best een stukje uitlopen voor een motor echt stopt met lopen.
    hij zal alleen minder goed lopen, evt aangezien de compressie wat omlaag gaat.
    al zal dit niet heel vlot merkbaar zijn

    zo zal een bougie er ook echt wel een aardig stuk uit moeten lopen voor er heftige lekkage door de schroefdraad langs de bougie omhoog komt
    wat een oorzaak voor die zwarte vlek zou moeten zijn

    normaal ben ik trouwens gewend dat zwart vettige troep aan de uitlaat kant eruit komt..
    niet uit de kop waar officieel alleen schoon mengsel moet zitten

    voor hetzelfde geld is de complete bougie met insert en al eruit gekomen tijdens de vlucht.
    dan komt er ook wat mengsel naar buiten (wel raar dat dit dan zwart is..), en de motor stopt natuurlijk.
    maar tegelijk, de bougie draait niet zo heel makkelijk in de kap (bij mij zit die kap er best strak op, draaien in de kap gaat dan al haast niet)
    ook zou je dit in de vlucht al moeten zien, voor de gevorderd oplettende piloot :D
    een bougie die los onder de motor bungelt zou op moeten vallen..

    Zonder verdere info etc zou ik haast naar de laatste optie neigen...
    zeker als de bougie vast in zijn kap zit, draait dat niet makkelijk
    laat staan dat hij zichzelf er grotendeels uitdraait tijdens de vlucht
    maar hier zijn misschien nog andere zienswijzen in
    wel raar dat de insert zichzelf eruit heeft gewerkt/gebroken is..


    qua kleur bougie:
    upload_2023-4-11_13-48-39.png

    Als ik de jouwe zag, is die letterlijk nog als nieuw.
    weinig tot geen zwart, ik zou naar wat arm neigen..
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua schade: gelukkig goed te repareren..
    altijd zonde, maar beter zo dan dat hij in 1 klap plat is..

    Kijk trouwens ook ff aan de binnenkant van de bougiekap.
    ik heb een tijdje terug een warmte uitdaging gehad in 1 van de motoren..
    bleek de boel zo heet te zijn geworden dat de siliconen in de kap, die dus de bougie lekker strak vasthoud, verhard geraakt.
    spierwit, niet meer doorzichtig.
    zonder dat spul gaat de boel rammelen, kan het zijn dat de bougie wat vonken gaat missen door overslag in de kap.

    normaal veranderd het mengsel niet als er een nieuwe bougie in gaat.

    kan wel dat de bougie vanaf moment 1 al materiaal voorbij liet gaan, waardoor er dus ook wat mengsel verdwijnt.
    en de boel dus wat armer loopt dan hoort / je gewend bent

    heel veel gokjes en speculaties..
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de tips. Ik twijfel er ook aan of de bougie er echt zo volledig is uitgekomen. Ik zag ook wat aarde sporen op de bougiekap (helaas geen foto's). De bougie is er volgens mij gewoon door de buiklanding uitgetrokken. Je kon zien dat de halve insert nog op de bougie zat en nog verbonden met uitgerokken draad van de insert in de motor zelf. Het was net een draad van 3cm ertussen.
    Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. De insert zelf had waarschijnlijk ook te veel speling in het gat. Dus echt 100% was die niet. Was er met loctite opnieuw ingezet maar toch...
    Had ik misschien beter gecontroleerd tussen de vluchten.
    Enfin hopelijk ben ik met nieuwe cilinder van deze miserie verlost.
    Kleur van bougie kan ik er misschien nog niet veel van zeggen gezien deze slechts 3 korte vluchten heeft gelopen.
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Klein stukje begonnen met strippen om te zien wat ik nodig zal hebben aan hout.
    De balsa liggertjes aangeduid met rode pijlen ga ik volledig vervangen door nieuwe. Daarna terug dichtleggen met balsa plaat van 2mm dikte zoals het origineel was.
    IMG_20230410_184909 - kopie.jpg
    Weinig ervaring met herstelling op dit formaat vliegtuig. Zou ik ook houtlijm kunnen gebruiken voor dit deel?
    Dit lijkt me niet echt een zwaar belast deel van het vliegtuig. Of toch beter overal Z-poxy lijm gebruiken?
    Ik heb deze lijm staan:
    Naamloos.jpg

    Verder heb geluk dat de bevestiging van landingsgestel in takt is. De boutjes zijn gewoon door de alu L-profielen getrokken en de bevestiging van de epoxy verstevigingsplaat lijkt niks mis mee.
    IMG_20230411_201047.jpg
    Nieuwe L-profiel maken en de sterkere delen onder het landingsgestel zelf ga ik opnieuw maken in plywood en daar eventueel gebruik maken van Z-poxy lijm.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Die houtlijm is gewoon goed.

    Dat plekje zelf lijkt niet kritisch voor de totale sterkte, maar is het wel..
    die plank is dun.. maar maakt wel een doos van je frame. (neemt torsie op)
    en draagt kracht over van het landingsgestel naar de rest.
    zou je het open laten, zal het best een tijd goed gaan. maar waarschijnlijk komt er wat teveel flex in het frame, en gaat ie op den duur scheuren bij de lijmnaden.

    de lengte plank is het ding wat sterkte/stijfheid geeft, in zoverre is het erg belangrijk dat de plank als geheel weer sterkte krijgt
    kortweg, oppervlakken goed glad (lijmoppervlak), en waar je aansluit op de bestaande plank aan de binnenkant een extra stukje hout op de naad, zodat de kracht in de lengte van de vezel goed overgedragen kan worden.
    Nu ben ik vaak wat zwaar in de bouwtechnieken..
    maar het voordeel daarvan is wel dat er in de regel niets zomaar uit elkaar valt in de lucht :D

    Die hoekprofielen hebben ze (hier tenminste) gewoon bij de bouwmarkt.
    zijn misschien een tikkie dikker, maar daar kom je wel uit

    qua kleuren van bougies:
    die tekenen vrij vlot
    4 vluchten is iig wel genoeg om wat zwart te geven indien rijk

    En als de bougie er zo bij hing, zou je inderdaad denken dat hij er in zat tijdens de landing..
    dan zou de oorzaak voor de motoruitval niet daar liggen (zou je denken)
    hoe stopte de motor, en wanneer?
    Gaf je vanaf lage toeren vlot gas en opeens "pop" uit?
    of een lange periode volgas en langzaam afstervend uit?

    misschien dat het samenvalt met de eerste vluchten van het jaar..
    misschien wat ingedikte olie ergens in de carb, bijvoorbeeld
    toevallig mijn 35cc, waar ik ook de membramen in vervangen heb (dus ik zat op de afstelling te letten toen ik hem aanslingerde)
    mijn gok was dat de naalden misschien dicht moesten (nieuwe membramen, betere pompwerking, was mijn gedachte), blijkt dat de naalden juist een aardig stuk open moesten..
    an sich wel leuk lopen, maar pakte niet lekker, liep wat moeilijk naar hoge toeren, eenmaal op toeren en weer naar stationair nooit meer oppakken (pop en uit)
    hoofdnaald net zo lang open gedraaid tot de toeren iets terug liepen volgens de meter..
    lage naald net zo lang open gedraaid tot hij mooi in de overgang zat, en oneindig stationair kon draaien zonder hik bij spontaan oppakken
    denk per naald zomaar 1/4 slag.. laag wat meer dan hoog..
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2023
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de tips. Misschien zoals je zegt de eerste vluchten. Motor had ook al een ganse winter niet meer gelopen.
    Ik deed een geweldig manoeuvre gecombineerd met een soort duikvlucht toen de motor uitviel. Had het niet direct door omdat er nog iemand aan het vliegen was en ik het geluid van m'n eigen motor niet kon horen. Dus ja wat het juist was weet ik niet.
    Ik ga me nu eerst concentreren op de herstelling. Intussen zijn balsa, plywood, nieuwe cilinder en zuiger ring onderweg.
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Laatste dagen bezig geweest met de voorbereidingen voor de herstelling.
    Best wel wat schade als je deze foto ziet:
    1.jpg
    Inspecteren wat ik er allemaal ga uit slopen. 3d hobbyshop/extreme flight zijn bij mijn weten superieure vliegende kisten, maar de kwaliteit van het plywood of balsa ben ik niet echt over te spreken.
    Is me al eerder opgevallen dat de lijmverbindingen tussen de lagen van het plywood niet echt goed is te noemen. Dit gaat zeer snel splijten. De balsa van de uitlaattunnel is ook enorm breekbaar.
    2.jpg
    Dus het balsa van de tunnel ga ik ook volledig vervangen.
    Intussen begonnen met de sloopwerken.
    4.jpg 5.jpg
    Hier staat het meeste al klaar om nieuwe stukken in te lijmen. Gelukkig is de bevestiging waar alle krachten van het landingsgestel op komen in takt gebleven.
    6.jpg 7.jpg
    Vandaag zijn alle onderdelen gezaagd en klaar om te lijmen.
    10.jpg
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Staat bijna terug op z'n wielen. Moet zeggen dat het veel steviger is dan voordien. Wanneer ik zat te wrikken aan het landingsgestel zat daar al een tijd speling op.
    Nu na de herstelling voelt dit nu echt wel stevig. Leuke ervaring voor me aangezien ik niet echt een bouwer ben. Nu nog nieuwe cilinder en zuigerveer plaatsen
    . 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg 15.jpg 16.jpg 17.jpg 18.jpg 19.jpg 20.jpg
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik vermoed dat ik de regelnaalden niet kan laten staan zoals nu na plaatsen nieuwe cilinder en cilinderveer?
    De motor zal ik opnieuw moeten laten inlopen dus ga ik terug meer olie mengen bij de benzine.
    Misschien de regelnaalden laag en hoog terug een klein beetje rijker te zetten?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar beide met mate... Olie-aandeel hoeft maar één procentje omhoog (als je nu op 1:40 zit (2,5%), is 1:32 (3,1%) meer dan genoeg.
    Beide sproeiers hooguit 5~10 "klokminuten" rijker zou ook voldoende moeten zijn. Teveel is nooit goed.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok ga het dan zo proberen. Ik meng altijd indien motor is ingelopen zoals me aangeraden is 1:50 (2%) en dit met Belray H1R.
    Oja nu zit ik met een CF prop 24x8. Zou het noodzakelijk zijn om terug een kleinere prop 23x8 te gebruiken voor het inlopen? Helaas heb ik er geen meer liggen. Wel nog een houten versie 24x8.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2023
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is 1:40 goed genoeg om in te lopen. Een lichtere prop is niet nodig, dat is meer iets voor hitsige gloeiplugmotoren. Benzinrmotoren kunnen prima inlopen op wat je ook voor het vliegen gebruikt. Wat véél belangrijker is, is hoe jij met het gas om gaat tijdens het inlopen. Well toerental wisselen, en aanvankelijk slechts kortdurend volgas geven.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Weet iemand of de veer die in de bougiekap zit noodzakelijk is?
    Blijkbaar door alle herstelwerken blijkt deze nu spoorloos te zijn.
    DLE gebruikt altijd van die veren die trouwens best vervelend is om bougiekap goed over de bougie te duwen.
    Motor is intussen voorzien van nieuwe cilinder en wacht op een eerste run.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, ik denk het wel.... Die veer garandeert een goed contact als na enige tijd er wat vuil in die bougiekap komt.
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Damn. Waar haal ik haal ik nu weer nieuwe vandaan?
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij DLE? Of kijken of je iets vervangends kunt vinden. "veren" zijn een tamelijk veel voorkomend stukje technologie, en er ligt vermoedelijk voldoende afgedankt spul op zolder waar mogelijk iets bruikbaars uit te halen valt?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff ander iets:
    die veer is 1 ding, de siliconen slang in de kap zorgt dat hij vervelend erop gaat

    daarbij, een veer is inderdaad heel simpel..
    kijken wat de vorm is, en een pen open slopen?
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.571
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen heb ik al een 6 tal vluchtjes er op zitten. Motor doet het goed. Voorlopig nog zonder veer.
    Ik vond intussen op diverse engelse forums dat niet iedereen deze veer gebruikt.
    Zelfs als je een vervangende ontsteking koopt van RCEXL welke dezelfde bougiekop hebben komen zonder deze veer.
    Ik zie nog wanneer ik dergelijke veer kan vinden.
     

Deel Deze Pagina