3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens die methode ga je eerst toptoeren zoeken, H naald
    Daarna omlaag in toeren, regel je met de L naald Als hij opeens 4 takt of spontaan heel erg in geluid wisselt (geeft aan dat hij rijk zit).
    Als hij omlaag in toeren gewoon netjes zijn ding doet, en gewoon mooi doorloopt, heb je ook geen correctie.
    Vanaf stationair omhoog regel je met hoofdnaald, in theorie miniscule aanpassingen, dichtdraaien.

    Had je de naalden voor het afstellen op fabrieksinstelling gezet? 1,5 en 1,5 zal dat ongeveer zijn
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is,minimaal in theorie, de verkeerde methode: Bij de Walbro en aanverwantte carburateurs, zijn er twee daadwerkelijke brandstof jets. De L en de H... Die twee zijn parallelle circuits. Dat is een groot verschil met de "gloeiplug" carburateurs waar er maar één jet is (de spraybar) en beide naalden "in serie geschakeld" via die ene jet hun brandstof doseren.

    Bij de gloeiplug carb bepaalt de grote naald het volgas mengsel, en regelt de kleine naald het stationairmengsel door de brandstoftoevoer af te knijpen.
    Bij Walbro carburateurs zijn er zoals gezegd twee onafhankelijke circuits. Het L circuit is altijd actief, zowel bij stationair als bij vol gas, en middels een listige plaatsing van de opening van het H circuit, komt bij gas geven het H circuit er geleidelijk aan bij.
    Als je dus éérst het volgas mengsel afstelt, en daarna pas het stationair mengsel, dan verander je het volgas mengsel ook weer.
    Je moet dus éérst het stationair mengsel (zo goed mogelijk) afstellen, en daarná pas het vol gas mengsel, en dan vaak nog een paar keer heen en weer.
    Dat heen en weer tussen volgas en stationair komt niet omdat volgas het stationair beïnvloed, maar meer omdat die twee een beetje naadloos op elkaar aan moeten sluiten, en eventuele kleine onvolkomenheidjes merk je niet als je alleen maar "even snel" stationair en daarna volgas af stelt, je moet echt goed luisteren tijdens de overgang om te merken of het goed is of niet.
    De motor moet op de grond altijd wat "rijk" lopen, want in de lucht draait hij meer toeren, en heeft dus iets meer brandstof nodig dan op de grond.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ik ga je niet tegenspreken, want het is zo..
    het is wel bijzonder dat in de handleiding van mijn motor het andersom wordt aangegeven.
    Daar meld men letterlijk dat je eerst toptoeren opzoekt, dan de stationair. en iedere keer toptoeren checken.

    die link eerder gaat in dat punt redelijk gelijk op met mijn handleiding. zodoende dat ik deze ook getest heb.
    en bij de mijne werkte het prachtig.
    ik vind het bij de benzinetufjes verschikkelijk moeilijk te zien of te horen of 1 naald een tik fout staat.
    en een tik fout, is dat arm of rijk?
    bij methanol hoor en merk ik dat wel. bij benzine blijkbaar niet. vind ik :D

    bijkomende uitdaging: mijn stationair liep prachtig met een halve slag te ver open.
    zakte na verloop van 30 sec ook niet af of zo.
    en nu hij die halve slag minder heeft op de L naald, loopt hij nog steeds prachtig.
    geen noemenswaardig geluidsverschil of verschil in gedrag (naast dat hij nu wel mooi door de overgang gaat)

    Misschien dat aangehaalde methode voor de hardhorende medemens is bedoeld :D
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... Daar doe je een beetje hetzelfde, he?
    Het verschil is eigenlijk dat met de "stationair éérst" methode, theoretisch je het stationair éénmalig afstelt, en met de "vol gas éérst" het volgas herhaaldelijk moet corrigeren, want iedere correctie aan stationair betekent dat volgas veranderd MOET zijn...
    Dat heeft niks met benzine of methanol te maken, maar alles met gloeiplug of ontsteking.
    Met je T-Rex destijds had je destijds ook vreselijk moeite om te horen wat er nu precies gebeurt...
    Wat je hoort bij Methanol, is in wezen ook wat je hoort als je de timing zou verstellen. Niet helemaal, want het mengsel verandert niet en dat hoor je echt wel een beetje, maar zou je bij je benzinetuf EN de ontsteking laat, EN het mengsel rijk zetten (of beide andersom), zou het geluid opeens al stukken meer op dat van een gloeiplugger gaan lijken.
    Kan best zijn dat jouw benzinetuf bij lage toeren vrij vroeg ontsteekt. De meeste motoren hebben een heel simpele vervroegingscurve, en sommige hebben zelfs dat niet, maar als je een stuk dieper kijket, is het optimale tijdstip van heel wat meer afhankelijk dan alleen toerental: Gasklepstand, inlaatvacuum, mengselsterkte en het feit of de motor acceleert of constant toerental draait, spelen allemaal mee.
    Dus met een wat vroege vonk, kun je heel goed wegkomen met een rijk stationair mengsel, en tóch een goeie acceleratie hebben.
    Maar doordat je L naald wat verder open staat, kan de H naald wat verder dicht, en is dus het verband tussen "oplopende gasstand" en "toenemende brandstoftoevoer" veranderd t.o.v. wat het eigenlijk moet zijn.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch blijft het mooi
    zoveel manieren en theorieën, en feitelijk op het eind moeten alle motoren hetzelfde doen :D

    Bij de trex ben ik er ondertussen wel aardig achter..
    maar daar zie ik het met name weer aan de rook.. geluid veranderd noemenswaardig niet bij dat ding.
    en temperatuur.. daar merk je het meteen aan. maar dat is naderhand.

    maar ja. bij mijn benzinetuf zie je de rook niet. alleen als hij echt te rijk staat :D
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Vandaag motorkap er terug af, en opnieuw begonnen met afregelen. Ik denk dat ik nu wel een goed resultaat heb. Motor blijft nu wel gelijkmatig doorlopen op stationair(1600RPM). Voordien hoorde je de motor iets vertragen na een 30 tal seconden stationair. Soms begon hij dan ook wat schokkerig te doen, tot ik weer een beetje met de gas begon te spelen. Op dit moment lijkt de motor dit niet meer te doen. Of dit ook zo is met motorkap er terug op weet ik nog niet.
    Ik zie ook praktisch geen rook meer. Heb een filmpje gemaakt maar weet niet hoe deze hier te moeten posten. Max. toeren die ik nu haal is iets van een 6400- 6500 RPM. Voorheen met mijn houten prop haalde ik iets meer toeren.
    Ook zag ik dat de vilten clunk in de brandstoftank wat sleept tegen onderkant brandstofstank bij neus omhoog. Of dit ook een factor is van slecht oppakken motor, bij het specifieke manoeuvre weet ik niet. Ik denk het niet want bij wat schudden aan de tank komt de clunk snel los.

    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uploaden naar YouTube. Als je dat gedaan hebt, je video-lijst van YT openen, op het filmpje rechts klikken en "link kopiëren" selecteren.
    Daarna hier een bericht maken, rechts klikken en "plakken" selecteren.

    Wel even opletten dat in YouTube je settings niet op privé of verborgen staan, maar gewoon op openbaar.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Nu weet ik niet wat voor jouw motor correcte toerentallen zijn..
    die 1600 stationair heb ik ook. ene zit op 1500, andere wat hoger.

    maar ik heb op mijn 35 en mijn 70 cc meer dan 7000 toeren volgas.
    de 35 cc heb ik recent gemeten, die zit op 7700 rpm.
    die 70 zal ook ergens in die richting uit gaan komen.

    nu zit ik met mijn propmaat een beetje aan de lichte kant van de opgegeven props.. 20x8 voor de 35.
    dat kan best wel een hoop schelen tov gevoeligheid van dat middengebied..

    die clunk: helpen doet het niet. maar de hele clunk zorgt voor de brandstofdoorvoer.
    wordt er een stukkie afgeblokt, is dat niet zo spannend. dat is juist de functie van de viltclunk.
    als het een beetje simpel te doen is, zou ik het wel even regelen.
    maar het zal niet de problemen geven die je nu had
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Aanvankelijk wilde ik dit niet op you tube zetten maar als het niet anders kan.
    Ik weet niet of hier veel aan te horen is maar voor mij loopt hij goed.

    Mvg Wes.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind dat eigenlijk wel heel erg bijzonder netjes draaien en oppakken...
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nadat ik hem voor de 2de keer opnieuw heb afgeregeld.
    Hopelijk doet hij het met motorkap en in de lucht nu evengoed.
    Wat denken jullie van het toerental? Ik haal er op dit moment niet meer uit met deze carbon prop.
    Ik denk ook wel dat de motor nog niet helemaal is losgekomen.
    Dit is natuurlijk wel op de grond gemeten maar met een houten prop 24x8 van fiala haalde ik soms net 6700 RPM.
    Wel heb ik het gevoel dat de Falcon 24x8 carbon prop iets meer trekkracht heeft ondanks het lager toerental.
    Want ik moest bijna geen gas geven vorige keer om te hooveren. Ik stond ervan versteld hoe makkelijk hij bleef hangen.
    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2020
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat pakt prachtig op...
    En als hij goed loopt met die prop, lekker zo houden.
    in het kader: goed is goed.

    qua hout en carbon: carbon is wat meer vormvast, vervormt minder.
    je ziet het bij methanol motoren ook, je hebt APC en master airscrew als voorbeeld.
    de master props zijn vrij flexibel.
    bij optoeren flext de prop, wat de motor ruimte geeft om vlot op te toeren.
    prop flext natuurlijk terug, dus je hebt wel de volle spoed, niet het probleem met optoeren.

    APC is stijf. daardoor reageert het anders, vlotter.
    is net een beetje welke motor je hebt. beide props zijn goed.
    alleen heb je een propmaat die wat enthousiast is, kan het zijn dat de motor de APC niet lekker oppakt, maar de Master wel.
     
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Gisteren na de vlucht zag ik dat de het eind uitlaat buisje van m'n MTW TD75 demper is verdwenen!
    Iemand al meegemaakt? Deze is zomaar afgebroken. Dit verwacht ik niet voor een demper van 125euro en mijn aantal vluchten.
    Moest het door overdreven trillingen zijn (wat ik haast niet kan geloven) dan zou mijn 3dhs slick ook al uit elkaar zijn getrild (als je weet hoe licht dergelijke kisten zijn gemaakt).
    De demper zit netjes in rubber, dus daar worden ook al trillingen opgevangen.
    Heb deze foto's ook gestruurd naar MTW waar ik nog een antwoordje van afwacht.
    DSCN2994.JPG
    DSCN3001.JPG DSCN2998.JPG
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Gaatje teklein. Trilt tegen de randen aan. Omdat alles in rubbers hangt.
    Nog nooit gezien. Mn mtw heeft al heel wat uren gedraait
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Op foto kan je het niet echt meer zien maar er zat toch best wat speling rond het buisje. Ik zou zeggen zeker 1cm rondom. Zou je dan geen sporen moeten zien in het gat? Daar is niks te zien dat het buisje daar tegenaan zou zitten trillen.
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Iemand een idee wat de binnendiameter is van deze uitlaat?
    Of heeft er iemand zelfde type en kan dit even opmeten voor me?
    De nieuwe versie MTW TD80 zou zelfde moeten zijn.
    Volgens de info staat er 15mm. Ik weet dan nog niet of dit de buitendiameter of binnendiameter is.
    Mvg Wes.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou inderdaad vlot denken aan een eindpijp die ergens vast zit terwijl de rest beweegt..
    maar dan zou je wel wat slijtsporen moeten zien.
    daarbij zit het wel in rubbers, maar niet 1 cm beweging rubbers..
    Daarbij zou er dan wel heel veel beweging/kracht in moeten zitten om op een laag aantal vluchten toch al af te breken.

    je zou dan misschien eerder de verzending ooit moeten verdenken, misschien heeft ie een oplawaai gehad, heeft dat de onderhuidse scheuren in gang gezet..
    trilling kan een hoop doen, zeker als er al een beginnetje is.
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    We weten niet echt de oorzaak. MTW beweerd ook dat de opening waar het eindstuk doorheen komt niet groot genoeg is.
    Ik zou dan ook denken dat daar slijtsporen te zien zouden moeten zijn.
    Enfin we kunnen blijven discussiëren. De uitlaat is op dit moment terug bij MTW.
    Daar de MTW TD75 niet meer gemaakt word voorgesteld om een nieuwe erop te lassen.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wel een bijkomende vraag. De bocht en uitlaat waren verbonden met teflon buis en klemmen. Zou ik deze gewoon terug kunnen verbinden hiermee of beter een nieuw stuk nemen?
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Ik denk dat je gelijk hebt als ik naar de bovenste foto kijk ,zie je de zwarte afdrukken van het aluminium op de kap zitten .
     

Deel Deze Pagina