4-takt motor 1/10?

  • Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
ok, erg bedankt voor de info, zit er namenlijk wel hevig over na te denken om zo motor te kopen.
veel succes met de bouw. en ben ook benieuwd naar de resultaten op het circuit.

M.V.G.
Tjeerd
 
Nou ik verwacht voorlopig een hoop laag plof geluid.. een auto die veel te hard trekt, en dus steeds achterstevoren staat.. rookt als een ketter... en niet mee kan met de RTR klasse....

Alles wat ie beter doet is meegenomen :-) Maar ga een hoop lol hebben hoop ik, da's ut idee erachter.

Motor is op voorraad bij towerhobbies, vette aanbieding... Graupner D levert hem voor 489 euro via lokale dealer... hier kost ie 199 dollar !
Was met 2 dagen !! in huis.
 
je kan hem toch juist dan super zwaar vertanden en op een bochtig circuit zal je best goed meekunnen komen heb vandaag nog naast een 4takt vliegtuig motortje gestaan op me werk en ik zit er nu over te denken om me 705 niet te verkopen en daar ook een 4 takt op te bouwen en dan me(over een week) 710 egt te gebruiken voor het racen.

mvg jarno
 
En waar wil jij de conversiekit voor de 705 halen dan?
De uitlaatpoort van de motor zit aan de rechterkant, dus je zult een soort bocht met als vorm als die van de impulse nodig hebben...
 
Voor de mensen die zich echt willen inlezen :

http://www.rcccs.com/index.php?showforum=7
3 verhalen over auto's met 4-takts !

http://www.rctech.net/forum/showthread.php?t=47677
Heel veel goede info.

Met wat googlen vind je ook redelijk wat filmpjes en goede plaatjes, alleen weing on road spul.

@ rs4evo4
Ik heb geen cnc en/of draaibank om zelf spullen te maken ter beschikking. Vandaar dat ik voor kant en klare kit ben gegaan voor Kyosho FW-05. Voor een 705 zul je veel zelf moeten maken, er bestaat geen kit voor. En of je veel kunt gebruiken van Kyosho ?
Misschien goedkoper om 705 te verkopen en een fw-05 of v-one te kopen, voor de v-One bestaat de kit nml ook.
Ik rij FW-05RR als eerste auto, dus voor mij was keuze simpel, alleen al voor alle spare parts die ik in voorraad heb..
 
ik wil niet dom klinken maar wat is er dan anders aan je vliegwiel. trouwens een draaibank heb ik gelukkig op me werk net als een cnc. en het hoeft niet zo super snel te gaan als het moet doe ik de uitlaat gewoon zoals bij een vliegtuig.

mvg jarno
 
Zal dus wel gaan lukken, alleen een fatsoenlijke uitlaatbocht zal wat lastig worden....
 
Wat ik er van begrepen heb is dat vliegwiel van staal is, om meer gewicht te hebben, 4-takt heeft echt een vliegwiel nodig om te blijven lopen stationair. En hij heeft natuurlijk geen SG shaft.. dus wedstrijdkoppelingen passen niet. Standaard koppeling lijkt veel te licht voor dit geweld (hoog koppel).

Ombouwkits voor Kyosho FW-05(S/T/R/RR), Kyosho V-One S(SII/SIII) en V-OneRRR alledrie gewoon op de Kyosho site in Duitsland.

Tuurlijk als je maar genoeg tijd (en geld) spendeerd krijg je het echt wel voor elkaar op een 705. Makkelijk weg is natuurlijk de fabrikant volgen zoals ik doe... beetje chicken out :-)

Toch heeft de 705 ook 0.8 tandwielen dacht ik, dus koppeling met pinion gears zou best kunnen passen.

Van de andere kant... ik lijk wel 1 van de eerste te zijn op dit forum die het daadwerkelijk doet... dus zo chicken ben ik toch nog nie :lol: :lol:
 
maar als ik het doe dan pak ik het minder duur aan als jij kijk wel of ik ergens een 5cc vliegtuigmotor ergens vandaan kan krijgen en dan ga ik weleens aan de gang.

mvg jarno
 
Tuurlijk kun je die aanpassen, kijk maar eens een paar post terug... die gast heeft ook een centax op een 4 takt gebouwd !

Maar hoe en wat... geen idee.. zult best wat moeten aanpassen, ik ken geen centax zonder SG shaft... maar die zullen er misschien best zijn..
 
ga ik nog even een domme vraag stellen waarom kunnen ze dan op een auto motor 4takt ook niet gewoon een sg shaft steken?

mvg jarno
 
@ Jarno
Tja waarom maken ze geen complete RTR 4 takt, ben je meteen klaar. :-)
Vind het al erg leuk dat OS max uberhaupt zo'n motor maakt. En met de beperkingen zullen we moeten leven, totdat heel veel mensen het potentieel van 4 takt in zien... dan maken ze alles wat je maar wilt !

Vliegtuig motor is wat mij betreft geen optie, veel te klein toeren bereik. Om dat een beetje goed op de weg te zetten moet er een 3 of 4 bak in.
Deze motor draait van 2000-22.000 toeren.. een vliegtuig 4 takt van 3000-9000 toeren. Tis een motor speciaal gemaakt voor in auto's !

@ Roelof
Bocht is een simpele dunne pijp, met een beetje pijpenbuiger moet dat goed op maat te maken zijn. Beide kanten hebben geen speciale flens ofzo, maar knelfitting, dus redelijk simpel te maken.

Update : Dinsdag conversion kit besteld bij Kyosho Duitsland.. volgens site op voorraad.. maar heb zelfs nog geen verzendmelding gehad. Op mailtje met vraag over status order nog geen reactie.

Brandstof blijft een groot vraagteken voor me. Heb engineer van Jonkers brandstof gesproken (Tornado fuels), maar zelfs die had geen idee. Hij zou het doorgeven aan de specialist, Dhr Jonker zelf.
Heb mailtje gestuurt naar OS max, die reageerden heel snel, maar antwoord was erg wazig... brandstof voor 2 takt, tussen de 10 en 30% nitro en voldoende olie ! Heb nu meer detail gevraagd.. nog geen reactie.

Roelof deed jij niet zelf brandstof mengen ? Is er een olie die geen resten achterlaat bij de uitlaat ? Maar wel goed smeert ? Uitdaging is dat je veel olie nodig hebt omdat brandstof in principe er slecht de zuiger, drijfstang en krukas smeert, brandstof blijft bij 4 takt uiteraard in de kop van de motor. Maar dat je geen resten wilt hebben tussen de zeer kleine klepjes van de motor.
 
Update over brandstof, mijn excuses voor het engels, kopieer de antwoorden nml vanuit US forum waar ik de vragen gesteld heb zodat jullie ze ook zien.

"So far, the best fuel I have run is Morgan's 30% Heli low smoke. Their normal 30% heli works good too, but it's not fully synthetic, so there's some carbon buildup. Other than that, Wildcat 30% Heli fuel works good too. The main things to look for are high nitro content (30% - 40%) and around 18% - 23% fully synthetic oil."

Morgan heet hier sidewinder/coolpower maar is gelukkig gewoon te krijgen. Ook die Heli LS versie.

Het enigste wat ik wat eng vind is die 30%, is dat niet heel erg veel ? Met mijn 2 takt gebruik ik ook "maar" 16%... was er niets iets met de hoogte waarop gereden wordt, dus zee nivo lagere nitro waardes ??

Alleen de LS versie komt alleen in 30%.... daar gaan we weer...
 
Op mijn vraag of 30% niet teveel is, het volgende antwoord :

That's the stuff. I have used 30% at sea level... Just makes more power! Since it's heli fuel, it's got plenty of oil so you shouldn't have to worry about engine life, especially with a 4 stroke. They last WAY longer than ABC 2 strokes.

I've had the best luck with 30%. It's just easier to tune with more nitro content. I'd honestly run 40% if I could get it.

Denk dat we het maar gaan doen met die coolpower Heli 30% LS... kan niet wachten !
 
Het tweede officieele OS antwoord :

Fuel with 10%-30% nitro methane and 16% (minimum) oil content . Use
2-stroke fuel with 10%-20% nitro methane as a starting point. OS
recommends using 20% then changing if necessary.

:lol: Weet ik iets meer.... maar geen antwoord op soort olie...

Nog geen antwoord van Tornado fuel.. (Jonkers Heerlen).

Kyosho Duitsland nog steeds geen reactie op bestelling cq mails met vraag naar status bestelling... straks maar eens gaan bellen.
Wil toch echt weten of conversiekit eraan komt, voordat ik auto bestel !
 
Update :

Alles is ondertussen binnen en ben al druk aan het sleutelen !

Auto is voor 90% klaar, zal vanavond een aantal foto's maken en online zetten voor de mensen die hem graag willen zien.

Maatvoering is fantastisch van Kyosho, ben al jaren fan van hun spullen, maar had met dit project echt wel wat uitdagingen verwacht. Maar zaken als motorsteunen, vliegwiel, koppeling, carb spruitstuk etc etc passen als een droom direct zonder aanpassing op de FW-05RR.

Ben nog geen vreemde of moeilijke zaken tegengekomen. Hoop einde van de week de eerste tankjes te kunnen gaan rijden !!!! :lol: :lol:

Brandstof is toch de Heli 30% LS geworden, deze lijkt de beste keuze te zijn.
 
Back
Top