Ik heb dat soort dingen vroeger allemaal door kunnen rekenen, maar die kennis (de formules en de exacte wetenschap er achter) is allang weer weggezakt.
Ik ben wat verbaasd dat er beweerd wordt dat forward curved een beter rendement zou hebben, dan vraag ik me af wat er onder rendement wordt verstaan. Zoals ik het zie, als ik X volume lucht per seconde wil verplaatsen met druk Y, dan volgt daar een vermogen uit (m3/s x N/m2 laat zich herleiden tot Nm/s en dat is regelrecht de natuurkundige dimensie van de eenheid Watt). En het vermogen wat die fan daar voor nodig heeft, gedeeld door het vermogen wat uit volumestroom en druk volgt, DAT is voor mij "rendement".
Sommige "wetenschappers" echter kijken naar de afmetingen van de fan en hoeveel lucht er uit komt, en noemen DAT weer efficientie.
Want ja, forward curved, levert meer kuubs voor dezelfde afmetingen. Maar of het rendement (vermogen versus volumestroom x druk) ook echt beter is?
Vorm van het huis moet ook anders zijn: Een forward curved heeft een wat nauwer slakkehuis, omdat die dingen met snelheid werken. Backward curved heeft een wat wijder slakkehuis, omdat die dingen met lagere uittree snelheid werken, en bij een lagere snelheid heb je voor gelijk volume méér doorstroom-oppervlak nodig.