50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet het feit dat hij in het midden zit, maar het feit dat hij NIET aan het uiteinde zit: Dat veroorzaakt wervelingen rond die uiteinden. Zie zo'n ring als winglets. Die zitten ook aan de vleugeltip, en niet ergens halverwege de vleugel.
     
  2. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dat heb ik nu dus met de nieuwe fan.
    Er zit nagenoeg geen ruimte (0,5mm of zo) tussen wiel en shroud, maar nu dus die verstevigingsring ergens halverwege de fan blades...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, dan had ik dat verkeerd begrepen... Ik meende dat je nog 7 mm ruimte had. Mijn abuis, sorry...
     
  4. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Geeft niks hoor, grote fan, kleine fan, backward, forward, shroud verkleinen, fan vergroten....
    Ik snap het zelf al bijna niet meer
    Waar ik wel van baal: 1 van de 2 stelschroefjes waarmee de starterkop op de start-as vastzit wil niet los. Hopelijk gaat het los met een nieuwe, verse 6 kantige inbussleutel. Heb inmiddels al 3 oudere inbussleutels erop rond gedraaid....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Linksdraaiende boortjes kopen, en midden in het zeskant uitboren, met ruwweg de diameter van de draad.
    Dan gebeurt er één van twee mogelijkheden: Of de boor "hapt" en de bout komt los, OF je boort keurig de kop los en kunt het draadeind later uit de naaf verwijderen.

    Liksdraaiende boortjes kun je voor een appel en een ei op AliE of zo vinden. Ik betaalde geloof ik 12 of 14 euro voor mijn setje, en ik ben er zo happy mee dat ik het zelfs in mijn koffer heb en mee neem aan boord...
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Torx bitje erin meppen.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de juiste maat hebt, werkt dat. De vraag is of je op een dergelijke plek (het hangt aan de krukas, tenslotte) met dergelijk geweld tekeer wilt gaan...

    Ik zou daar wat huiverig voor zijn...
     
  8. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    WW of AF inbussleuteltje wil ook wel eens helpen (en dan bij het volgende boutje Neverseiz gebruiken).
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    qua lucht..
    volgens mij zit je met de kappen qua luchtgeleiding etc wel goed.
    gevoelsmatig heeft ie in het midden gewoon een beetje weinig ruimte, dan wordt het ook lastig om grote hoeveelheden lucht te verplaatsen.
    wat er niet in komt, kan de fan ook niet wegslingeren

    dan zou je bijna zeggen: koppeling een tik omhoog (ring ertussen oid), of midden van de kap een beetje uitfrezen.
    je bent nu in het stadium waarin je op zoek bent naar stevige verschillen.. eerst ff kijken/testen met de spullen die je al hebt..
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Dat is nu precies m’n plan, voordat ik grootse veranderingen/nieuwe fans e.d. moet gaan maken.
    Ik wil (als de starterkoppeling los is) met de eerste fan nog een keer gaan draaien, maar dan met een nauwer aansluitende shroud, met verbeterde luchtschep aan de binnenkant en ook nog eens een grotere ingang.
    Tevens wil ik de shroud om de cilinders verlengen zodat ie tenminste helemaal tot onderaan de cilinder komt, nu loopt de shroud tot net voorbij het hart van de cilinder.

    Ik had het idee dat die eerste fan met wijde shroud en kleine ingang al behoorlijk wat blies in vergelijking met de huidige fan...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Qua stelschroefje loskrijgen:
    Unsuccessful!
    Eerst een paar inbussleutels afgeslepen zodat ze nieuw waren, geen succes.
    Toen proberen te boren, dat gaat niet in een gehard inbus-stelschroefje. Ook niet met een nieuwe voor.
    Toen de hele startas mooi ondersteund zodat de krukas geen krachten of storende verwerken kreeg, en een torx bitje met beleid erin geramd, die ging er uiteindelijk in. Maar die draaide dus ook gelijk dol...
    Dat wordt afslijpen en een nieuwe start as ben ik bang
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Heetstoken? Belangrijk is een goede scherp bitje.. en dan proberen. Wat Belangrijk is is dat je de bit hard aandrukt tijdens het losdraaien

    Kijk ook of er geen vuil onderin de stelschroef zit. Elke tiende millimeter dat een bitje er verder in gaat beperkt de kans op doordraaien. Probeer een iets groter torx bitje? De hoeken moeten echt in het boutje staan.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2021
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    als ie kapot is, is ie kapot..
    en gehard staal.. als ie zo snel opgeeft, zal het "gehard" zijn..of misschien een beetje hard.
    zeker als je vrij simpel een torx erin gejast krijgt.
    hadden die align schrooefjes vroegah ook. pokkedingen.
    1 keer een iets gesleten imbus, en de boel was meteen dol.
    daar leer je vanzelf van dat je niet veel lock tite moet gebruiken.
    sindsdien altijd alles vervangen voor echt hardstaal.. die zilveren bouten..
    sindsdien nooit meer een vastloper gehad.

    boren gaat wel, maar je moet met een heel klein boortje beginnen. beginnetje maken.
    1 cm diep oid, geleiden van de grotere boor.
    kop eraf boren, en daarna zien of je de rest eruit krijgt.

    als tussenstap.. als je toch de bout gaat slopen.
    sleufje erin voor een schroevedraaier.
    wil nog wel eens lukken.
    wel ff de boel heetstoken en een keer een klap erop.. helpt wel eens.
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Het is dus zo’n klein M4 stelschroefje wat IN de starterkop zit, net als zo’n starter HEX van Align of elk ander merk. Alleen een maatje groter zodat er met een inbus 8mm sleutel gestart wordt (ipv 6mm op de meeste heli’s).
    Daar ligt ook het probleem, om die DLE te starten heb je behoorlijke kracht nodig waarbij de starterkop ondanks dat ie met 2 stelschroefjes geborgd wordt tegen verdraaiing op de start-as tóch verdraaid en zich nog verder vast vreet.
    Ik moet dus sowieso het design weer wat aanpassen
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Even de andere kant op knakken zodat de spanning van de boutjes af is?
     
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Zou ik nog voorzichtig kunnen proberen, ik kan de start-as alleen indirect tegenhouden met een piston stopper omdat ie direct verbonden is met de krukas.
    Of een paar keer andersom “starten”, met de klok mee
     
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    IMG_6330.JPG
    Zo ziet het geheel eruit, voor alle duidelijkheid.
    Ik kan nu niks meer uit elkaar halen omdat dat ene stelschroefje niet meewerkt
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik zou hem de andere kant op draaien. Beter dan een stop.. en niet te gek anders klemt hij aan de tegenovergestelde kant..
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2021
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben bang dat ik inderdaad de starterkop eraf moet slijpen. Het zit muurvast en de inbus is aan gort.
    Om dit te voorkomen in de toekomst wil ik een andere startas maken. Ik zit te denken aan een as (rond 6 of 8) met aan de beide uiteinden linkse draad die aan 1 kant in de beugel bovenop de koppeling draait en aan de andere kant in de starterkop. Daarmee komt ie (hopelijk) altijd wel los aan 1 kant. En wordt ie door te starten voor elke vlucht even nagetrokken. Weet niet of dit uiteindelijk té vast gaat zitten?
    Tweede mogelijkheid zou zijn om een 1/4” ratel verlengstuk met de brede kant (dat wat op de ratel klikt) in de beugel op de koppeling te klemmen. De schacht afslijpen tot rond 8 zodat ie bovenaan bij de starterkop in een lager kan lopen. De starterkop wordt dan gewoon een zeskant-dop. Best eenvoudig te (laten) maken en makkelijk los te halen indien nodig. Als de zeskant-dop versleten is haal je gewoon een nieuwe.
     
  20. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Jammer van al je werk wat je er aan gehad hebt. Voortschrijdend inzicht laten we maar zeggen.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina