50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Flyingfloris78, 30 aug 2019.

  1. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Precies dat: de adapter gaat als laatste op de as, maar bij demontage ook als eerste er weer af.
    Tot nu toe heb ik inderdaad ook zoetvijltjes moeten gebruiken om de braampjes weg te werken, ging best goed, zelfs bij de geharde start-as.
    Maar zover kom ik nu dus niet, de adapter is er (nog niet) af.
    Dat gaat wel lukken met zagen of slijpen, daarna wil ik voorkomen dat de adapter er later weer niet af kan.
    Daarom vond ik die 4 boutjes rondom best een aardig idee: 1 op het platte vlakje, 1 op de as en de 2 dummies op de 2 tegenovergestelde kanten.
    De bout-punt afvlakken heb ik ook al overwogen, nu hebben die stelschroefjes een zogenaamde krater-punt, waarbij dus een ringvormige deuk in de as of vlakje gedrukt wordt.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat is verkeerd...
    In de oudere Vario catalogussen staat daar wat over geschreven, dat je voor dergelijke toepassingen madeschroeven met vlakke top moet gebruiken. Die kraterpunten komen namelijk sowiso altijd los, omdat ze onder koppelbelasting zichzelf in de as ingraven, en en dan is de spanning er af. Een vlakke punt, als die over de as slipt, is de theorie dat dat niet ten koste gaat van de aanligspanning.

    Wat stoompomp ook al zegt: de adapter in de lengterichting door slijpen met de Dremel totdat er nog maar een vliesje "staat", het liefst aan beide kanten 180 graden tegenover elkaar. En dan met een moerensplitter dat laatste vliesje aan beide kanten breken, dan valt de adapter er in twee helften af zonder verdere schade aan de as. Idealiter die snedes dwars over de madeschroeven maken, dan heb je nog minder kracht nodig om het ding af te pellen.
    Vlak maken van bout-topjes in de draaibank gaat het makkelijkst als je 3 of 4 moertjes op het boutje zet (eventueel met Loctite, dat krijg je later wel weer los, en kun je de zeskantjes "uitlijnen") en dan die moertjes inspant in de klauwplaat. Dan zit het boutje recht genoeg om goed vlak af te draaien.
    Als je dan ook nog je Dremel goed haaks in de beitelhouder kan vast zetten, ben je gelijk ook van dat allerlaatste puntje in het midden af.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  3. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Als het goed is wordt morgen een dremel bezorgd, want die ontbrak nog steeds in m’n toolshop (vraag me niet waarom, ik snap ook nog steeds niet hoe ik het zolang zonder heb gered).
    Ik heb m’n draaier ook al gevraagd om een nieuwe starterkop te maken, met 4 M4 gaatjes rondom. 2 om te borgen en 2 om te balanceren.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is perfekt ! En ja, een dremel is toch wel erg handig. Daar krijg je geen spijt van.
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  5. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    En toch ook maar eens een draaibankje aanschaffen denk ik.
    #dear Santa...
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, die wil ik ook nog eens aanschaffen. Anderzijds, hoe vaak heb je hem nodig. Nu draai ik op mijn werk , maar als ik gepensioneerd raak ga ik dat missen.
     
  7. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    In een vorig leven had ik toegang tot een mooie metaalbewerking werkplaats. Nu zou een eigen draaibankje wel fijn zijn.
    Maar inderdaad, hoe vaak ga je het gebruiken...
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb ooit, ik denk al wel 18 jaar geleden, een draaibankje gekocht voor 250 euro geloof ik. Oud tigstehands ding.
    Aangezien je er dingen mee kunt maken die je in de winkel niet koopt, denk ik dat ik dat ding er al met twee jaar terugverdiend had aan allerlei kleine onbenullige dingetjes.
    Ik gebruik hem zelden (2 a 3 keer per jaar mischien) maar ik wil dat ding voor geen goud kwijt.

    Beetje om je heen kijken, heb je voor een paar honderd euro al iets leuks tweedehands, en zelfs een nieuw hobbybankje is bij HBM niet zo heel schrikbarend duur.
    Echt wel de moeite waard...
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Zoiets zoek ik ook, maar niet nu, en idd HBM heeft leuke chinese bankjes die echt betaalbaar zijn. Prima voor het fijne werk. En wellicht komt er iets 2e hands op mijn pad. Vaak heb je dan vele extra`s erbij
     
  10. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    De dremel heeft inmiddels z’n dienst bewezen, de starterkop is eraf. Nu de motor weer kaal is heb ik nog eens goed gekeken naar een mogelijkheid om ook lucht van onderen aan te zuigen bij de fan.
    Dit lukt wel, ik moet dan alleen een andere motorsteun maken. Of eigenlijk 4, rondom de crank case. Daar zitten mooi 4 bouten waar een beugel onder kan die dan weer aan het Heli frame gemaakt kan worden. Daar kan ik de dremel ook mooi voor gebruiken.
    Ik ga dus nog een derde fan tekenen én een andere, nog betere met rondere vormen, shroud.
    Ik had de eerste shroud in de hand en dacht dat als ik die moest aanpassen aan de eerste kleine fan, dat wordt alleen maar gebras en moet ik uiteindelijk tóch een nieuwe shroud maken.
    Dus nog maar een keer iets goeds tekenen, een dubbele fan die boven en onder aanzuigt en dan denk ik dat het goedkomt
     
    Johannes59, AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben niet alleen superbenieuwd, ik ben ook zeer onder de indruk van het doorzetten... Je had "mij" kunnen zijn toen ik meende dat het nodig was een .50 heli per se op benzine te laten draaien...
     
    Cnn en Flyingfloris78 vinden dit leuk.
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    1 van de tussenstappen in dat proces vliegt toch verrot goed..
    alleen dan methanol, maar wel met vonkontsteking.
    op dit exacte moment heeft die heli even de wet van murphy ontdekt..
    dus er is opeens vanalles wat.

    heeft toch aardig wat jaar rondgevlogen.
    en ondertussen heb ik een heel aantal dingen ontdekt, waardoor hij binnenkort weer op de vonk gaat..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat overkomt mij ook wel eens... dat heeft weinig met de vonk of de brandstof te maken, daar werd ik met Methanol en glow ook wel eens door geplaagd. En zomaar opeens is dan ook weer alles goed...
     
  14. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hou niet per sé van handdoeken in de ring...
    Bovendien zit er al zoveel tijd en moeite in dat ik niet zomaar op wil geven. Ik ben op de goede weg, ik moet alleen nog even flink stoeien met AutoCAD om een mooie glooiende shroud te krijgen.
     
  15. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Al weer vorderingen gemaakt met de koeling?
     
    Flyingfloris78 vindt dit leuk.
  16. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Toevallig dat je dat vraagt, ik heb afgelopen weekend veel vorderingen gemaakt met tekenen. Vanavond een paar dingen dubbel checken aan de motor en dan zouden de tekeningen klaar moeten zijn om naar de printer te sturen. Update vanavond...
     
    Cnn, Johannes59 en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  17. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Alles dubbel gecheckt, alles klopt, dus de tekeningen kunnen naar de printer. Ik moet alleen nog 4 busjes laten draaien om de shroud op de motor te bevestigen. Op de schermafbeelding zijn deze blauw en ziet het er naar uit dat ze scheef op de motor aansluiten. Dat komt omdat ik toentertijd bij het tekenen van de motor ervanuit ben gegaan dat het gatenpatroon aan de onderzijde van de motor gelijk was aan de bovenkant, dat blijkt dus niet te zijn.
    Verder het heli-frame nog iets verbouwen omdat deze shroud een stuk hoger is dan de vorige omdat de fan nu lucht van boven en van onderen kan aanzuigen.
    De nieuwe motorsteunen heb ik inmiddels al gemaakt met m'n nieuwe dremel, ik snap nog steeds niet waarom ik die niet eerder heb gekocht.
    Shroud V2.png
     
    Tamiya1970, Cnn en Johannes59 vinden dit leuk.
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Volgens mij gaat hij zo alles langs het carter blazen
     
  19. Flyingfloris78

    Flyingfloris78

    Lid geworden:
    26 dec 2016
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Zwolle
    Hoe dan? De shroud komt uit over/om de cilinder. De fan is in principe een dubbele, fan blades aan de boven en onderkant, de lucht kan maar 1 kant op: in de shroud richting cilinders.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zie dat ook niet zo goed, ik denk dat dit wel eens goed zou kunnen gaan...

    Ik zou wel proberen zo veel mogelijk te voorkomen dat lucht die uit de koeltunnels komt, teruggezogen wordt in de onderkant van de fan.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina