50/60cc twin benzinemotor in helicopter

Ik heb ooit eens een paar zelfbouw sportwagens gehad, en wat je op zo’n club nogal eens hoorde als weer eens iemand een 7 liter blok gecombineerd had met een radiateur van een Opel Kadett was “ik ga uit van rijwindkoeling want ik zorg wel dat ik niet in een file terecht kom”. Klinkt goed, maar de praktijk blijkt dan weerbarstiger.
En daar heb je helemaal geen 7 liter blok voor nodig... Als het thermostaatschakelaartje van de koelfan het begeeft heb je zelfs met het standaard Opel Kadett motortje op zijn originele radiator, al flink problemen in een langere file...

Een leuk voorbeeld was mijn watergekoelde heli, die ook geen koelfan had. Ik kon vliegen tot ik een ons woog, die motor bleef rocksteady op temperatuur.
Maar 2 minuten hooveren was de max... De motor oververhitte dan (nog) niet, de radiator kookte over.... (en ja, uiteraard duurt het daarna niet lang meer voordat de motor ook ietwat peentjes begint te zweten).

Mooi uitgevoerd, die waterkoeling. Het aparte is dat ik in een ver verleden ook wel eens zoiets had uitgedacht (dat was het makkelijke gedeelte), maar nooit heb uitgevoerd (daar begint het moeilijke gedeelte). Het enige wezenlijke verschil tussen mijn denkbeeldige uitvoering en die van jou was dat ik de radiateur gedacht had horizontaal geplaatst ergens halverwege op de staartbuis zodat hij in de rotor downwash zou liggen, niet zozeer tijdens de vlucht maar met name tijdens het hooveren. Als tegengewicht had ik een gewichtje in de neus bedacht, of beter, een soort korte staartbuis boven aan de canopy naar voren met daarop ook een radiateur, waarbij in die uitvoering de beide radiateurs de helft kleiner zouden kunnen zijn. Maar goed, het is destijds bij dromen gebleven, achtergrond was dat je dan een speedbootmotor zou kunnen gebruiken die aanmerkelijk sterker waren dan dezelfde cilinderinhoud met luchtkoeling.

Nou... Daar zitten een paar grote misrekeningen in dat verhaal...
-Het probleem met een vlakliggende radiateur is dat je de circulatie dan lang zo goed niet opgang krijgt (die werkt bij mij op natuurlijke circulatie) en een speedboat motor, met die kleine koelkanaaltjes, dat werkt alleen met steenkoud buitenwater, en dat heb je niet met een radiator, ik zag bij 90 graden radiator in, tijdens vliegen (volle omstroming) ongeveer 60 graden radiateur uit. Daar ga je een speedbootmotor, die ontworpen is om water van hooguit 25 graden te krijgen, niet mee wegkoelen.
De koelkop heb ik zelf gemaakt, en heeft in en uitlaat van 10 mm doorsnee, en een vrij grote waterinhoud (weet niet meer precies hoeveel, ergens in de orde van grootte van 50 ml of zo).
Voor de radiator heb ik een beetje hulp gehad.

Sowiso, leveren die speedbootmotoren dat achterlijke vermogen alleen bij heel hoge toerentallen (tegen de 30K) en die zijn niet bruikbaar in een heli. Bij "normale" toerentallen leveren ze ook maar "normale" vermogens.

De reden dat ik voor deze opstelling koos, was dat ik per sé volledig zonder hulpenergie (pomp, fan, wat dan ook) wilde werken, en het feit dat ik de koeling bij hoover niet op orde kreeg was best wel balen. De radiateur had zeker een keer of 5 het koeloppervlak van de motor, maar ik had de luchtstroming langs de romp in hover schromelijk onderschat, terwijl ik de radiator deels heb moeten afschermen van de vliegwind omdat anders de boel te koud bleef...

Het geheel was zelfs een haartje lichter dan de luchtgekoelde versie, maar vooral het feit dat de motor geen vermogen kwijt was aan de fan, was goed merkbaar. De heli klom duidelijk harder dan toen hij nog luchtgekoeld was. Geen balansproblemen, de radiateur woog bijna niks en de systeeminhoud was iets van 100 ml. De ontvanger accu iets naar voren was voldoende.

Heren, allemaal bedankt voor het meedenken. Zelf ben ik er nog niet echt aan toegekomen omdat er ook weer eens gewerkt moet worden...
Waterkoeling vind ik ook nog steeds heel interessant, maar ik weet (nog) niet of er voor de DLE’s watergekoelde cilinders zijn, voor een Zenoah bijvoorbeeld wel.

Ik ga eerst maar eens zorgen dat ie de lucht in kan en dan kijken hoe warm het nu werkelijk wordt, ondertussen ook maar eens verder denken aan extra koelmogelijkheden

Kijk nou wat een snelle Google oplevert: een 200cc DLE waterkoeling. Dan ook maar een grotere heli bouwen misschien
IMG_6164.JPG

• Like
Reactions: Cnn
EN waterkoeling, EN aangebouwde starter...

Volgens mij moet jij binnenkort nieuwe frameplaten gaan frezen :D :D :D

Ja die 200cc met waterkoeling is natuurlijk een beetje teveel van het goeie, maar ik vind het idee van waterkoeling toch echt wel interessant!

Ik ben even hardop gaan denken:
De Zenoah motortjes zijn er al in een watergekoelde uitvoering voor de boten, de PUM motoren. De PUM 300 en ook de 290 hebben een boring van 34mm, dat hebben mijn 2 cilindertjes ook. Dus nu zou ik dus de buitenmantel (water jacket, zie foto) van zo'n Zenoah PUM motor kunnen nemen en deze over een aangepaste DLE cilinder kunnen schuiven. Of zelf een beter passende water jacket maken, want in de DLE cilinder zitten geen tapgaten om die water jacket mee vast te zetten.
IMG_0547.JPG

Dan zou ik dus bij wijze van alleen maar de bovenste koelribben eraf hoeven te frezen om een watergekoelde cilinder te krijgen...

@brutus: hoe heb jij destijds bij jouw waterkoeling heli het water rondgepompt? Ik heb al wel gevonden dat er kleine waterpompjes zijn die werken op de motorpulsen (diezelfde puls als voor de carburateur).

hoe heb jij destijds bij jouw waterkoeling heli het water rondgepompt? Ik heb al wel gevonden dat er kleine waterpompjes zijn die werken op de motorpulsen (diezelfde puls als voor de carburateur).
Bij mij werkte dat op natuurlijke circulatie (ik kon dus niet inverted vliegen).
Ik heb gespeeld met carterpuls gedreven pompjes maar de opbrengst daarvan is maar heel klein (Je mag blij zijn met een halve liter per minuut) en ik had met die 10 cc al meerdere liters per minuut nodig (heb het wel eens op basis van schattingen en aangenomen waardes bepaald, meende dat ik zomaar 5 liter per minuut aan circulatie nodig had).

In mijn geval werkte dat als volgt: de natuurlijke circulatie puur op uitzetting stroomt wel, maar maar héél langzaam. Maar zodra het water in de kop 100 graden bereikt, ontstaan er kleine stoombelletjes, en die stijgen op, en werken als een soort van kleine plunjertjes, die duwen het water voor zich uit.
En dan zag je plotsklaps de stroming verhonderdvoudigen. Ik had expres wat kleine frutseltjes (wat fijn geknipt nylondraad) in het water gedaan, zodat ik de stroming kon zien. Dat joeg echt in het rond, maar je had uiteraard wel A) hoogteverschil, en B) wijde slangen nodig.

Maar het werkte, en het voldeed aan mijn onvoorwaardelijke eis van absoluut geen hulpenergie.

Bij mij werkte dat op natuurlijke circulatie (ik kon dus niet inverted vliegen).
Ik heb gespeeld met carterpuls gedreven pompjes maar de opbrengst daarvan is maar heel klein (Je mag blij zijn met een halve liter per minuut) en ik had met die 10 cc al meerdere liters per minuut nodig (heb het wel eens op basis van schattingen en aangenomen waardes bepaald, meende dat ik zomaar 5 liter per minuut aan circulatie nodig had).

In mijn geval werkte dat als volgt: de natuurlijke circulatie puur op uitzetting stroomt wel, maar maar héél langzaam. Maar zodra het water in de kop 100 graden bereikt, ontstaan er kleine stoombelletjes, en die stijgen op, en werken als een soort van kleine plunjertjes, die duwen het water voor zich uit.
En dan zag je plotsklaps de stroming verhonderdvoudigen. Ik had expres wat kleine frutseltjes (wat fijn geknipt nylondraad) in het water gedaan, zodat ik de stroming kon zien. Dat joeg echt in het rond, maar je had uiteraard wel A) hoogteverschil, en B) wijde slangen nodig.

Maar het werkte, en het voldeed aan mijn onvoorwaardelijke eis van absoluut geen hulpenergie.

Heel interessant, maar ik wil toch wel de mogelijkheid behouden van inverted vliegen.
Geen snoeiharde 3D, maar beetje stuntvliegen moet wel kunnen!

Ik zou met die tandriemschijf/koppelingshouder natuurlijk een fatsoenlijke waterpomp kunnen aandrijven...

Heel interessant, maar ik wil toch wel de mogelijkheid behouden van inverted vliegen.
Geen snoeiharde 3D, maar beetje stuntvliegen moet wel kunnen!
Je gaat zowiso met waterkoeling en inverted een hele hoop problemen krijgen om op te lossen: Wat denk je van de expansietank? Die houd er ook niet van om op de kop te hangen, en een koelsysteem bouwt, hoe je het ook wendt of keert, druk op. Dat moet wel, want er worden delen van de motor heter dan 100 graden.
Een kleine 12v waterpomp? Die zijn er genoeg.
Alles kan... Maar dan gaat het hele voordeel van waterkoeling weer op aan extra gewicht en complicaties. Dan kun je beter terugvallen op geforceerde luchtkoeling.
Natuurlijk, als het je alleen gaat om een zo ingewikkeld mogelijk project, dan kan alles... Maar het zal ongetwijfeld de bedoeling blijven dat het ding ook nog iets méér kan dan uitsluitend in theorie vliegen....

In de racerij word het vaak toegepast. Maar je zal inderdaad een extra accu moeten mee zeulen.

Het is niet zozeer ingewikkeld hoor.

Gezien dit project een eitje.

Maar in hoeverre het gewicht van een bijvoorbeeld 4000 mah 3s lipo mee speelt bij een heli weet ik niet.. scheelt juist een hoop ingewikkelde mechanische constructies denk ik..

Het is niet zozeer ingewikkeld hoor.

Gezien dit project een eitje.
Niks is "ingewikkeld"...

Maar geloof me vrij dat ik de verbouwing die Floris tot nog toe gedaan heeft, een relatief eitje vind vergeleken met de aanleg van een waterkoeling, want tamelijk recht door zee.
Een functionerende waterkoeling maken is simpel. Een functionele waterkoeling maken... DAT is een stuk lastiger... En ik durf dat te zeggen, ik denk dat er naast die van mij, in de afgelopen 20 jaar niet heel veel watergekoelde heli's rondvlogen in NL...

• Like
Reactions: Cnn
Ik doelde specifiek op de pomp. Dat werkend te krijgen hoeft niet ingewikkeld te zijn.

De rest durf ik mij niet over uit te laten.

Oh, een pomp werkend te krijgen is inderdaad het probleem niet...

In mijn geval werkte dat als volgt: de natuurlijke circulatie puur op uitzetting stroomt wel, maar maar héél langzaam. Maar zodra het water in de kop 100 graden bereikt, ontstaan er kleine stoombelletjes

Doet me denken aan verdampingskoeling, dat kan ook nog, naar het idee van de oude ankerliermotortjes (binnenvaart) met een liggende cilinder in een bak water, zolang er water is is er leven. Moet met een beetje fantasie passend te maken zijn voor een helie .....

Back