5p1k3 gaat FPV :)

Enig nadeel is dat je beeld dan zo zat als een aap wordt als je het later stabiliseert met virtualdub. ;)
Maar als je niet teveel neus in beeld neemt kun je gemakkelijk dat stukje neus eraf "croppen" zonder veel te verliezen. :p

oke thnx. Nou dat kan ik vrij eenvoudig oplossen door de servo in de cockpit te laten verzinken.. Ga ik vanavond wel even naar kijken. Nu eerst werken.. bah! :D

Als je een heel klein randje laat zien van de cockpit en daar een kleine markering maakt zodat je weet wat recht vooruit is dan kun je dat er later makkelijk afhalen. Een streepje rode stift is al voldoende. Deze midden in je beeld dan is de camera recht naar voren. Zo hou je je maximale beeld beschikbaar voor film.

Een goedzichtbaar opstaand pennetje zie je ook vaak. Draadje eraan en je hebt gelijk een redelijke stall indicator. 8)

Maar wat Burp zegt kan ook. Met je videosoftware hak je de onderste rand eraf en klaar. ;)

Maak je neus eerst ook maar eens ZWART !

Dit wit "drukt" je camera aardig dicht hoor!
Deze ziet dan boven en onder wit/licht en regelt terug , jouw belangrijke informatie ( het meest interessante van het beeld ) word donker en slecht zichtbaar.

Een tweede servo lost het probleem ook al op. Je wilt aan de zijkant nl WEL naar beneden kijken en voor je meer recht vooruit.
Ik heb deze servo op Chan 6 gezet en op de pot meter aan de rechterkant. gemakkelijk te regelen.
De links rechts camera servo zit op mijn rudder stick/kanaal.

eigenlijk zou ik de rudder met een schakelaar willen hebben. on = rudder off is camera links rechts
Heb nog niet gekeken of dat zo ie zo mogelijk is...

Laatst bewerkt:
Qua mixen moet dat toch lukken? Ik kan mijn zender (merk zal ik niet noemen om weer een onderons punt te vermijden ;)) zo programmeren dat als de schakelaar actief is ("1") alle oorspronkelijk RUDD op 0% blijft voor alle uitslagen en juiste een ander kanaal mee gaat doen. Schakelaar uit ("0") en het extra kanaal blijft op de middenstand en de RUDD doet weer zoals het hoort.

Misschien nog een spannend microcontroller projectje. Links/rechts kijken met twee servo's. Naarmate je meer naar de zijkant kijkt, kijk je ook wat naar beneden. Je kijkt dus in een soort van boog. 8O ;) Nou ja, eerst die tracker afmaken. :yes:

Qua mixen moet dat toch lukken? Ik kan mijn zender (merk zal ik niet noemen om weer een onderons punt te vermijden ;)) zo programmeren dat als de schakelaar actief is ("1") alle oorspronkelijk RUDD op 0% blijft voor alle uitslagen en juiste een ander kanaal mee gaat doen. Schakelaar uit ("0") en het extra kanaal blijft op de middenstand en de RUDD doet weer zoals het hoort.

Misschien nog een spannend microcontroller projectje. Links/rechts kijken met twee servo's. Naarmate je meer naar de zijkant kijkt, kijk je ook wat naar beneden. Je kijkt dus in een soort van boog. 8O ;) Nou ja, eerst die tracker afmaken. :yes:

Ik ga straks de doc eens uitpakken en lezen :-)
En idd, je hebt gisteren je "vrije" dag gehad, nu weer focus op het belangrijkste project voor deze maand....
We vergaderen nog even over de volgende maand focus :-)

Ik ga straks de doc eens uitpakken en lezen :-)
En idd, je hebt gisteren je "vrije" dag gehad, nu weer focus op het belangrijkste project voor deze maand....
We vergaderen nog even over de volgende maand focus :-)

Sleur heeft zich tijdens de sim middag vreselijk misdragen met hele kleine tot hele grote vliegtuigen.
Wat heb ik gelachen...super was het weer....

Nu moet hij zich idd weer gaan inzetten voor FPV land :D Go for it Sleurie :banana:

Dat ziet er wel stoer uit.. Maar eerst maar eens "leren" vliegen (met al 17 jaar ervaring op zicht vliegen)

Vanavond weer even aan de knutsel geweest. Dit maal de servo verzonken in de cockpitkap en 2 opstaande randjes gemaakt. Enerzijds ter versteviging, anderzijds voor de mooiigheid..

Nadat de camera een stuk lager was komen te staan, had ik beter zicht op de EZ*. Heb even een pijl getekend en die was (net aan) zichtbaar. Goed te doen dus.
Alleen de neus nog eens zwart maken. Goede tip Frank!

camera_ez03.JPG

Staat momenteel een filmpje in de upload. Deze laat zien de hoeveelheid "glitches" die ik zie in beeld. Dit heb ik zowel met de TV als met de fatshark. Allicht dat het komt doordat er nog geen ontstoorder tussen mijn camera en accu / zender zit. Maar als het elders door (kan) komen, dan verneem ik dat graag..

Wat kan ik er tegen doen dat de lenzen van mijn Fatshark niet constant beslaan? (of komt dat enkel omdat ik de bril binnenshuis draag (en dat constatteer) )?

Buitenshuis heb ik nog niet getest.. Nu te koud :)

Dat kan ook met één servo, je bedoelt zoiets?
Geniaal. :thumbsup: Achterop een elastiekje en voorop een touwtje? :mrgreen:

Wat kan ik er tegen doen dat de lenzen van mijn Fatshark niet constant beslaan? (of komt dat enkel omdat ik de bril binnenshuis draag (en dat constatteer) )?

Buitenshuis heb ik nog niet getest.. Nu te koud :)
Erin spugen. :yes: 8O Helpt bij het duiken ook. :D (-edit- wel daarna uitwrijven met een doekje :mrgreen:)
Of zorgen voor een ventilatieopeningetjes zodat condens weg kan en de luchtvochtigheid bij de lenzen zich aan kan passen aan de omgevingstemperatuur/luchtvochtigheid.

Laatst bewerkt:
Dat enkelvoudige servo pivotje, wat inventief zeg! Toch lekker als je niet veel kanalen hebt!

En dat aanslaan van de fatshark, dat is toch puur omdattie in et begin nog koud is? Gewoon lekker onderweg naar et veld dat ding al in je binnenzak steken, dan is het misschien al opgelost. ;)

Vraag over glitches in beeld

Ik zal de bril eens buiten proberen.. Thnx voor de ideeen. :)

Nu zit ik met een probleempje. De glitches in beeld..

Gisteravond in de woonkamer een rondje gereden met de auto en zoals je op onderstaande video kunt zien, zie je veel glitches in beeld. Nu heeft Frank mij al gewezen op de "ontstoorder", ofwel een spoel tussen accu / camera zetten. Maar lost dat dit probleem ook op, of heb ik hier met iets anders te maken?

Ik gebruik de 5.8Ghz ontvanger, zonder patch.

Het draadje dat je in beeld ziet, heb ik even gezet, om te voorkomen dat de camera stuk gaat, wanneer de auto ergens onderdoor gaat. Zo weet ik (wanneer hij buigt) de camera geraakt gaat worden :)

Hoor het graag. Kan niet wachten om de setup buiten uit te proberen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Beslaan van de fatshark:
Zet hem aan voor je alles gaat klaarmaken. Dus eerst je bril stroom geven, en dan alles aansluiten op hetgeen je fpv mee gaat vliegen. Als dat een paar minuutjes duurt, zijn de "lensjes" opgewarmd, en zullen ze niet (of bijna niet) beslaan.

ik heb dit zelf ook al getest, en bij mij werkte het. Maar bij mij besloeg de bril ook niet toen ik hem gewoon binnen in de woonkamer had laten liggen, en toen opzette.

Ik zal de bril eens buiten proberen.. Thnx voor de ideeen. :)

Nu zit ik met een probleempje. De glitches in beeld..

Ga eerst maar eens een rondje buiten vliegen , denk dat je geen last van de deze storingen zult hebben. Dit is binnens huis en niet echt representatief.

Het filter zal deze storingen niet oplossen....

Beslaan :

Heb daar binnen ook last van, buiten echt nog nooit gehad. Heb wel gelezen dat men sleufjes in het foam maakt ( onder en boven ) zodat idd de lucht verfrist kan worden.
Dus hier geld ook, buiten proberen.
In praktijk sluit je inderdaad ook eerst de cam aan. Zender aan en controle of het vliegtuig alles doet wat het moet doen. Wachten op den GPS fix. bla bla...
In die tijd staat de bril al weer een aantal minuten aan... en kan het e.e.a. aan de temp wennen.

De maiden.... Zet je bril op en laat iemand anders vliegen. Geniet en bekijk.. Check de afstand en de glitches. Maar zorg dat er een echte piloot naast je staat en niet je vriendin :-)
Effin , je hebt het gezien en gehoord op het veld bij ons....

Veel plezier en success !!

Je storingen binnen komt denk ik door het signaal wat je gereflecteerd,
Terug krijgt ,door dat je binnen rijd .
Dat heb ik ook als ik mijn set op het werk probeer [groot stalen pand]
Je pakt dus vaak niet direkt vanaf je zender maar ook 2 tegelijk
1 direkt en 1 gereflecteerd.

Back