8x6 zwaar transport trekker en double-drop trailer (US)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 12 jan 2020.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Ik ken al die voorbeelden ook wel hoor, en met name de eerste foto maakt het overduidelijk dat die combi wringt als een gek als hij de bocht om gaat, de trekker wordt dan helemaal scheef getrokken, het chassis komt dan net zo schuin (zijdelings) te staan als de kop van de trailer.
    Maar zwaar transport opleggers zijn de uitzondering op de regel die ik hierboven noemde, alle normale, en ook veel zwaartransport trailers hebben wel degelijk een horizontale opname plaat rond de kingpin.
    Mijn eerste commentaar was een poging om duidelijk te maken dat het gebruik van een waterpas door Leon helemaal niet zo gek is, in tegendeel, hoewel ik gewoon zou meten met een schuifmaat oid. Je schreef:
    Ik snap het even niet, waarom is een mini waterpasje handig, waarom moet het zwanenhals waterpas op de koppelschotel van de trekker liggen

    En de trailer van Leon is helemaal niet verstelbaar, dus.....een prima keus om dat voordek horizontaal te leggen.
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Helemaal goed, we zijn er uit.

    Ik begrijp nu wat jij bedoeld, maar in dit geval ging het om de zwaartransport dieplader van Leon.
    De eerste foto van het zwanenhals is door mij zelf gemaakt.

    En je hebt gelijk dat het wringt, maar dit had ik ook al geschreven.
    Ik kan je foto's laten zien waar de trekker helemaal scheef getrokken wordt, waar ik naar links stuur en de interdolly nog naar rechts stuurt.
    Natuurlijk is dit niet best voor de banden, die soms zelfs van de velg afknappen, niet goed voor de interdolly en de trekker.
    Maar soms moet je zo moeilijke korte bocht maken dat het niet anders kan en dan heb ik echt de 700 PK of de 750 PK nodig, want dit vinden de 4 assige trekkers niet echt fijn, maar ook de motoren het vooronder vinden dit niet leuk, maar ja, je moet toch door.

    Opgelost.
     
    Leon1965, Mark300 en Helicor vinden dit leuk.
  3. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Vervolg van de trailer.

    Gooseneck gemonteerd, alle dekken lopen keurig parrallel

    Nu nog overal hoekprofielen aanbrengen zodat alles keurig haaks blijft
    IMG_20200406_231628.jpeg IMG_20200406_231651.jpeg IMG_20200406_231602.jpeg
    Spatborden, bumpers, en zien hoe ik de bekabeling ga trekken en de voorbereidingen daarvoor treffen.
    Op de gooseneck ga ik een kist bouwen voor de beier en accu
    Dat is het programma van de komende updates

    ik vraag me af of ik het laad dek niet 10cm korter ga maken...wat denken jullie?
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2020
    John Vogelaar, willum, Marker en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Tja, je bent lekker bezig ondanks de waterpasdiscussie :bye:
    Je wilt hem korter maken maar waarom? Heb je er al echt meegereden? Ik heb gisteren met mijn dieplader en Cascadia gereden en ben denk ik blij dat ie niet langer is. Nu rijdt ik ook bij de Nijverheid buiten en dat is een grote baan. Als je uitgaat van rc ontour dan is het veel krapper. Ik heb echter geen meesturende assen zoals jij wilt maken. Het ligt natuurlijk ook aan de lading die je in gedachten hebt. Ik zou eerst een rijdend en sturend geheel maken en testen. Gaat nu natuurlijk niet op een echte baan maar op de stoep een bocht krijten oid.

    Aanpassen als ie helemaal klaar is lijkt me lastig..... zeker langer maken.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  5. volvo/ben

    volvo/ben

    Lid geworden:
    12 jan 2013
    Berichten:
    862
    Locatie:
    Nieuwegein

    Ik ben dit inderdaad met Rolf eens,alleen is buiten rijden bijna niet te vergelijken als bij RC Ontour omdat het daar altijd erg druk is en iedereen vaak meerdere trucks mee neemt... zoals ik terug kan zien op de video's... Plus is het allemaal wat krapper kwa baan oppervlakte als je buiten rijd heb je brede stukken asfalt en binnen een baan van wat zou het zijn 50cm breed per rij strook? Dus kwa bochten draaien buiten zou dit makkelijker gaan als binnen.
     
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga hem afmaken zoals hij nu is...de verhoudingen kloppen tov mijn model...en dan maar de stoepen platrijden met Rolf en Pieter:banana::banana::banana::banana::banana:
     
    arm1948 en trialrolf vinden dit leuk.
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Maar dan ook zonder sturende assen of met?
     
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Rof
    Zal zonder sturende assen worden
     
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb zo de indruk dat mijn trailer project de prullenbak ik kan, ik zal nooit de benodigd stijfheid met aluminium platen en profielhoeken krijgen die nodig is om te voorkomen dat het achterdek voorover helt zodra er maar iets aan gewicht op het laaddek komt...de achterste as komt al bijna van de grond met een kilo lading...Al het gewicht komt natuurlijk aan de boven voorkant van de set te staan

    sorry het zijn zeker niet de correcte technische termen maar ik hoop dat jullie het toch begrijpen
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Nog eens naar de laatste foto's gekeken, en het lijkt er op dat de structurele verbnding tussen het bed en het wielenstel een enkele vlakke aluminium plaat is.
    Klopt dat?
    Dan is het resultaat te verwachten.
    Aan de voor en achterschotten zou je om te beginnen een doosconstructie moeten maken, dus 2 verticale platen met bv een 15 of 20 mm dikke vierkante aluminium buis er tussen; dan dat geheel stevig vast geschroefd aan een vorm van chassis boven de tridem, dat zou ook zo'n doos kunnen worden.
    Weet zo niet wat gangbare maten zijn voor vierkante alu buis, je zou ook dunner vierkant kunnen gebruiken, en in de bovenste hoek verbindingen driehoekige schoren plaatsen om die hoeken t verstevigen.
    Ditto aan de voorzijde.

    Dit zijn zo maar wat gedachten om het beest op te stijven, want een enkele plaat gaat dat nooit doe (tja, 4 mm dik ijzer... dan wèl); of Trespa?
    Maar ook dan kan je niet alleen op een alu hoeklijntje vertrouwen voor de verbinding tussen laadvloer en kop/eind schot
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Ho, ho, niet zo gauw opgeven, ik zal even een tekening maken hoe je het achterdek en het zwanenhals kan verstevigen, zodat het niet meer doorbuigt.
    Je hebt er al te veel uren inzitten om het nu op te geven.
    Komt goed.
     
    trialrolf en willum vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    Misschien kun je bij mij nog wat spieken? Het dubbele dek was bij mij een hele versteviging! Ik kan nu de bagger van 7 kilo laden. Mogelijk iets korter? Wat wil je erop zetten aan lading? Hoe lang is je diepbed nu? Eerst even afstand nemen en dan huilen......en verder potdikke!
     
    Helicor vindt dit leuk.
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Cor , thx voor je tips...

    Niet opgeven idd, maar toen zelfs met 25mm hoekprofielen op het schot het bleef doorveren, zonk de moed even in mn schoenen.
    En inderdaad terug naar de tekentafel
     
    Helicor vindt dit leuk.
  14. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Rolf,

    Jouw bouwverslag ga ik nog eens goed lezen...qua lengte is het dek nu 70cm, maar ga ik inkorten naar 55 - 60cm.

    Qua lading moet hij het bier rondrijden...dus minstens 1 volle krat, maar 2 is ideaal voor een feestje
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.649
    Locatie:
    Drenthe
    Die volle krat is dan toch nog meer gewicht dan die bagger van Rolf, ben ik bang

    :koud:
     
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Hier ben ik weer !
    Zie de rode lijnen op jou foto's :

    Aan weerskanten een aluminium schetsplaat (L/R) maken en vastschroeven. (1 tot 1.5 mm dik)
    Rode lijnen achterdek en het zwanenhals :
    LEON IMG_20200406_231628.jpeg

    LEON IMG_20200405_171622.jpeg

    De gele lijnen :
    Een aluminium hoeklijn gebruiken.
    Vastschroeven op de platen en op het staande gedeelte van het achterdek en het zwanenhals.


    Als je dit met de schetsplaten uitvoert zal je zien dat het achterdek en het zwanenhals niet meer zo gauw doorbuigt en zal je zien dat het laadvermogen makkelijk 5 tot 10 kg kan zijn.

    Blauwe lijnen :
    LEON IMG_20200406_231602.jpeg

    Het diepbed aan de bovenkant versterken met een aluminium plaat en goed vastschroeven met de onderplaat, zodat er las het ware een doos ontstaat
    De bovenplaat met een hoeklijn vastschroeven aan het achterdek en het zwanenhals.
    Hierdoor versterk je het diepbed en wordt het 1 geheel met het zwanenhals en het achterdek.
    Daarna een houten vloer op het diepbed maken.

    Tip/Advies :
    Ook van het achterdek en het zwanenhals een doosconstructie maken, zodat en doorbuigen minimaal wordt
    Zie de blauwe lijnen aan de bovenkant van het achterdek en het zwanenhals, ook hier weer een hoeklijn monteren aan de bovenplaat en het staande gedeelte van het zwanenhals en het achterdek.
    LEON.01 IMG_20200406_231628.jpeg

    Zelf bepalen hoe groot je de schetsplaten maakt aan het achterdek en zwanenhals.
    Het is de bedoeling dat het één geheel wordt.

    Als er vragen zijn hoor ik het graag.
    Of als ik je ergens mee moet helpen hoor ik het ook wel.
    Het is jammer om nu dit project op te geven.

    Succes en niet opgeven hé !!
     
    John Vogelaar en hobbyvanrobbie vinden dit leuk.
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Top Pieter !!! heel erg bedankt
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Graag gedaan !
    Als er nog vragen zijn, dan hoor ik dit wel.
     
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Pieter

    kan ik die schetsplaten op de hoekprofielen die op het achterdek en laaddek zitten schroeven? is dat sterk genoeg?
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Leon,

    Ja, in principe wel, als je maar even een extra hoeklijntje onderkant het zwanenhals monteert, zie tekening blauwe lijnen hoeklijn.
    Het hoeklijntje afschuinen gelijk aan de schetsplaat, of helemaal laten doorlopen tot aan de voorkant van het zwanenhals.
    LEON.03IMG_20200406_231628.jpeg
    Je moet dus wel een doosconstructie maken van het zwanenhals, anders is het zwanenhals te zwak en buigt dit alsnog door.

    Is het duidelijk ?
    Zo niet, dan hoor ik het wel.

    Jammer dat k nog niet zover ben met mijn dieplader, anders kon je zien hoe ik het achterdek zo maak/verzwaar, dat dit niet doorbuigt.
    Deze dieplader krijgt een laadvermogen van 100 kg
     
    John Vogelaar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina