8x6 zwaar transport trekker en double-drop trailer (US)

Hallo Leon,

Het is jammer om het aluminium weg te gooien, niet doen.

Je kan het ook zelf bewaren voor een nieuw/ander project.
Misschien komt het dan weer van pas.

ik heb een hekel aan weggooien, vooral duur materiaal, vandaar dat ik het aanbied....metaal bewerken is echt niet mijn vak dus grote kans dat ik het verpruts...
 
hieronder de inspiratie voor de trailer, zal een fixed neck worden
Screenshot_1.jpg

RGN-3-axle-double-drop-img3.jpg
 
Op de foto / tekening zijn het starre assen, maar gezien de lengte zal het bochten werk op parcours een ( bijna) onmogelijk stunt worden zonder gestuurde assen
 
Laatst bewerkt:
Dat is amerikaans he. Ik heb er ook over getwijfeld voor mijn US dieplader. Ook mijn flatbed is een meter lang en heeft de assen ver achteraan. Gestuurde assen komen ginder in de US of A bijna niet voor. Niet zoals bij ons. Ik rijd ook wel eens op grotere banen. Ik ga het bij RContour of mbvp eerst zo maar eens proberen.
 
Op de foto / tekening zijn het starre assen, maar gezien de lengte zal het bochten werk op parcours een ( bijna) onmogelijk stunt worden zonder gestuurde assen


Hallo Leon,

Wat denk je van mijn houten Broshuis 5 assige dieplader, met 5 starre assen en de jeepdolly.
Hier kan ik bijna geen rotonde op de rijbaan rond rijden en geen normale bocht nemen, dus dan maar door het gras/berm rijden, hahaha.
 
Toch een stukje verder gekomen vanavond

Eerst de boel uit elkaar halen
IMG_20200402_202954.jpeg

Chassisbalken verzaagd en weer de assen gemonteerd
IMG_20200402_221350.jpeg

IMG_20200402_230127.jpeg

En omdat het kan even alles zijn plekje gegeven voor een impressie
Het voor en achterdek moet ik nog op maat zagen..
IMG_20200402_224253.jpeg
IMG_20200402_224309.jpeg
IMG_20200402_224346.jpeg


tot zover voor vanavond
 
Laatst bewerkt:
Een van mijn favoriete tooltjes

Een mini waterpasje..echt handig

Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app


Hallo Leon,

Vraagje :

Ik snap het even niet, waarom is een mini waterpasje handig, waarom moet het zwanenhals waterpas op de koppelschotel van de trekker liggen ?

Ik gebruik nooit een waterpasje bij mijn modellen, of een waterpas bij de 1:1 Goldhofer dieplader, want het zwanenhals hangt nooit waterpas achter de trekker, of voorover, of achterover, na gelang van de lading en de rijhoogte.
Ook in de zijdelingse richting van het zwanenhals is waterpas liggen niet ook belangrijk.

Een cardanische koppelschotel is belangrijk bij een dieplader met jeep dolly, maar is ook handig op de trekker om de zijdelingse bewegingen op te vangen.
 
Ben ik niet met je eens, tenminste als je er van uit gaat dat de bovenkant van het voor-dek/zwanehals parallel loopt met de onderkant die op de schotel ligt.
Als het vlak wat op de schotel ligt niet horizontaal ligt, dan gaat dat wringen in de bochten, want de standaard schotel kan uitsluitend bewegingen in het verticale vlak compenseren als de combi recht staat, maar niet in een bocht. Er zit in een standaard schotel maar 1 as, en die ligt over dwars.
Dat betekent dat de trekker dan scheef gedrukt wordt, en de kingpin overmatig belast.
Daar kan hij wel tegen, maar het is onwenselijk.
 
Even Off topic :
Tja :

Ook een enkel as trekker met daarachter een 3 assige trailer wringt op de koppelschotel in de bochten in de zijdelingse richting, een koppelschotel is hier op berekend
En de bladvering of luchtvering van de trekker vangt dit "scheefhangen" op.
Tja, als je het te gek maakt en te hard door een bocht gaat en de vering dit niet kan opvangen, dan wil het spul nog weleens op z'n kant gaan.

Dit gaat echt niet gebeuren met een dieplader, omdat het zware gewicht altijd onderin het diepbed hangt.
Een zwaar beladen dieplader wringt altijd op de koppelschotel, vandaar de extra zware koppelschotel of een cardanische koppelschotel.

Nu weer On Topic :
 
Weer niet mee eens, want als de oplegplaat van de trailer horizontaal staat, dan is er op een vlakke weg GEEN wringing , ook niet in de bochten.
Het aantal assen van de trekker of trailer is niet relevant.
Snelheid heeft hier ook niets mee te maken.
Maar als de oplegplaat van de trailer afhangt, dat wringt het wel degelijk in de bochten , en dat is niet wenselijk of nodig.
En Pieter, dit is gewoon een goede technische reden om die plaat dus weldegelijk horizontaal te zetten, en dat is bij alle standaard trailer dan ook het geval (de slechte uitzonderingen daar gelaten.)
En dit is allemaal nog gewoon wèl on-topic!
 
Vandaag het achterdek en laaddek verenigd...

Het bouwpakket
IMG_20200405_132321.jpeg

En het resultaat
De boutjes zijn tijdelijk, de goede maten op een later tijdstip


IMG_20200405_171622.jpeg
IMG_20200405_171544.jpeg
IMG_20200405_171526.jpeg


Ik ga de verticale schotten verstevigen met aluminium profielen, de hoeken zijn stevig zat maar de plaat buigt wanneer ik er druk op uitoefen
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leon,

Vraagje :

Ik snap het even niet, waarom is een mini waterpasje handig, waarom moet het zwanenhals waterpas op de koppelschotel van de trekker liggen ?

Ik gebruik nooit een waterpasje bij mijn modellen, of een waterpas bij de 1:1 Goldhofer dieplader, want het zwanenhals hangt nooit waterpas achter de trekker, of voorover, of achterover, na gelang van de lading en de rijhoogte.
Ook in de zijdelingse richting van het zwanenhals is waterpas liggen niet ook belangrijk.

Een cardanische koppelschotel is belangrijk bij een dieplader met jeep dolly, maar is ook handig op de trekker om de zijdelingse bewegingen op te vangen.

Hoi Pieter

ik gebruik het om alle dekken parrallel te laten lopen ( onbeladen) en ook recht te zetten in de breedte as, staat wel zo netjes
 
Hallo Cor,

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen praten.
Misschien is het met foto's duidelijker wat ik bedoel :

Een afhangend zwanenhals waar gewoon mee gereden wordt, staat echt niet waterpas in de lengterichting.

GERTZEN VOLVO FH 700.028.jpg


VOLVO FH 16 DIEPLADER.36.jpg

VOLVO FH 16 DIEPLADER.02.jpg



Voor overhangend Zwanenhals, ook hier wordt probleemloos mee gereden.

VOLVO FH 16 DIEPLADER.74.jpg


VOLVO FH 16 DIEPLADER.75.jpg


VOLVO FH 16 DIEPLADER.73.jpg


Natuurlijk is het ideaal als het zwanenhals vlak staat/hangt achter de trekker, maar de praktijk is vaak anders.
Zeker in het Zwaartransport, waar dit topic over gaat.
En geloof me, dit gaat gewoon goed.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top