8x6 zwaar transport trekker en double-drop trailer (US)

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leon1965, 12 jan 2020.

  1. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    ik heb een hekel aan weggooien, vooral duur materiaal, vandaar dat ik het aanbied....metaal bewerken is echt niet mijn vak dus grote kans dat ik het verpruts...
     
  2. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    hieronder de inspiratie voor de trailer, zal een fixed neck worden
    Screenshot_1.jpg
    RGN-3-axle-double-drop-img3.jpg
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Heeft die gestuurde assen die trailer?
     
  4. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Op de foto / tekening zijn het starre assen, maar gezien de lengte zal het bochten werk op parcours een ( bijna) onmogelijk stunt worden zonder gestuurde assen
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2020
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat is amerikaans he. Ik heb er ook over getwijfeld voor mijn US dieplader. Ook mijn flatbed is een meter lang en heeft de assen ver achteraan. Gestuurde assen komen ginder in de US of A bijna niet voor. Niet zoals bij ons. Ik rijd ook wel eens op grotere banen. Ik ga het bij RContour of mbvp eerst zo maar eens proberen.
     
    Helicor vindt dit leuk.
  6. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik het zo bekijk zal mijn huidig project helemaal klaar zijn op de volgende rijdag , en misschien al het volgende project al opgestart:confused::confused::confused::confused:
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Wat denk je van mijn houten Broshuis 5 assige dieplader, met 5 starre assen en de jeepdolly.
    Hier kan ik bijna geen rotonde op de rijbaan rond rijden en geen normale bocht nemen, dus dan maar door het gras/berm rijden, hahaha.
     
    Leon1965 vindt dit leuk.
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Toch een stukje verder gekomen vanavond

    Eerst de boel uit elkaar halen
    IMG_20200402_202954.jpeg
    Chassisbalken verzaagd en weer de assen gemonteerd
    IMG_20200402_221350.jpeg
    IMG_20200402_230127.jpeg
    En omdat het kan even alles zijn plekje gegeven voor een impressie
    Het voor en achterdek moet ik nog op maat zagen..
    IMG_20200402_224253.jpeg IMG_20200402_224309.jpeg IMG_20200402_224346.jpeg

    tot zover voor vanavond
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    John Vogelaar, Ro-tje, trialrolf en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Dan gaan we samen de trottoirs en bermen benutten:yes:
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2020
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  10. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    En nu met het voor en achterdek

    Hoogte van het laaddek moet ik nog bepalen en dan de vertikale schotten maken
    Totale lengte. 175 cm IMG_20200404_175944.jpeg IMG_20200404_180021.jpeg

    Sent from my HUAWEI Y560-L01 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    John Vogelaar, Marker, Ro-tje en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Doen ik ook mee! Neer met die stoepranden
     
    Leon1965 en arm1948 vinden dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Leon,

    Vraagje :

    Ik snap het even niet, waarom is een mini waterpasje handig, waarom moet het zwanenhals waterpas op de koppelschotel van de trekker liggen ?

    Ik gebruik nooit een waterpasje bij mijn modellen, of een waterpas bij de 1:1 Goldhofer dieplader, want het zwanenhals hangt nooit waterpas achter de trekker, of voorover, of achterover, na gelang van de lading en de rijhoogte.
    Ook in de zijdelingse richting van het zwanenhals is waterpas liggen niet ook belangrijk.

    Een cardanische koppelschotel is belangrijk bij een dieplader met jeep dolly, maar is ook handig op de trekker om de zijdelingse bewegingen op te vangen.
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Ben ik niet met je eens, tenminste als je er van uit gaat dat de bovenkant van het voor-dek/zwanehals parallel loopt met de onderkant die op de schotel ligt.
    Als het vlak wat op de schotel ligt niet horizontaal ligt, dan gaat dat wringen in de bochten, want de standaard schotel kan uitsluitend bewegingen in het verticale vlak compenseren als de combi recht staat, maar niet in een bocht. Er zit in een standaard schotel maar 1 as, en die ligt over dwars.
    Dat betekent dat de trekker dan scheef gedrukt wordt, en de kingpin overmatig belast.
    Daar kan hij wel tegen, maar het is onwenselijk.
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Even Off topic :
    Tja :

    Ook een enkel as trekker met daarachter een 3 assige trailer wringt op de koppelschotel in de bochten in de zijdelingse richting, een koppelschotel is hier op berekend
    En de bladvering of luchtvering van de trekker vangt dit "scheefhangen" op.
    Tja, als je het te gek maakt en te hard door een bocht gaat en de vering dit niet kan opvangen, dan wil het spul nog weleens op z'n kant gaan.

    Dit gaat echt niet gebeuren met een dieplader, omdat het zware gewicht altijd onderin het diepbed hangt.
    Een zwaar beladen dieplader wringt altijd op de koppelschotel, vandaar de extra zware koppelschotel of een cardanische koppelschotel.

    Nu weer On Topic :
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Weer niet mee eens, want als de oplegplaat van de trailer horizontaal staat, dan is er op een vlakke weg GEEN wringing , ook niet in de bochten.
    Het aantal assen van de trekker of trailer is niet relevant.
    Snelheid heeft hier ook niets mee te maken.
    Maar als de oplegplaat van de trailer afhangt, dat wringt het wel degelijk in de bochten , en dat is niet wenselijk of nodig.
    En Pieter, dit is gewoon een goede technische reden om die plaat dus weldegelijk horizontaal te zetten, en dat is bij alle standaard trailer dan ook het geval (de slechte uitzonderingen daar gelaten.)
    En dit is allemaal nog gewoon wèl on-topic!
     
  17. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Vandaag het achterdek en laaddek verenigd...

    Het bouwpakket
    IMG_20200405_132321.jpeg
    En het resultaat
    De boutjes zijn tijdelijk, de goede maten op een later tijdstip


    IMG_20200405_171622.jpeg IMG_20200405_171544.jpeg IMG_20200405_171526.jpeg

    Ik ga de verticale schotten verstevigen met aluminium profielen, de hoeken zijn stevig zat maar de plaat buigt wanneer ik er druk op uitoefen
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    John Vogelaar, ozy en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  18. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.882
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Pieter

    ik gebruik het om alle dekken parrallel te laten lopen ( onbeladen) en ook recht te zetten in de breedte as, staat wel zo netjes
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    lengte richting.

    Hallo Leon,

    Helemaal goed
    SMILEY  DUIM OMHOOG (2).jpg
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Cor,

    Ik denk dat we elkaar niet begrijpen en langs elkaar heen praten.
    Misschien is het met foto's duidelijker wat ik bedoel :

    Een afhangend zwanenhals waar gewoon mee gereden wordt, staat echt niet waterpas in de lengterichting.

    GERTZEN VOLVO FH 700.028.jpg

    VOLVO FH 16 DIEPLADER.36.jpg
    VOLVO FH 16 DIEPLADER.02.jpg


    Voor overhangend Zwanenhals, ook hier wordt probleemloos mee gereden.

    VOLVO FH 16 DIEPLADER.74.jpg

    VOLVO FH 16 DIEPLADER.75.jpg

    VOLVO FH 16 DIEPLADER.73.jpg

    Natuurlijk is het ideaal als het zwanenhals vlak staat/hangt achter de trekker, maar de praktijk is vaak anders.
    Zeker in het Zwaartransport, waar dit topic over gaat.
    En geloof me, dit gaat gewoon goed.

    Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2020
    willum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina