90 size elektro heli ?

"the bullet is through the church " ! , oftewel "de kogel is door de kerk"

Het wordt een ION-X2 !

wordt vervolgd ..... na de vakantie ......

Gefeliciteerd met je keuze Bas! Het zou ook mijn keuze zijn als ik voor een 90er elektro zou gaan. En dan heb ik nog niet eens de geupdate rotorkop en staartbehuizing op mn fury...

Hoi Bas,

Goede keus!
Wel denk ik dat je hem niet voor de door jou eerder berekende 650 euro in huis hebt ivm belasting. Je kan geluk hebben maar met zo'n grote doos ontkom je bijna niet aan de douane. Houd er dus rekening mee dat het wat duurder wordt, maar dat mag de pret niet drukken ;-)

Wat is de rest van je setup? Zelf ga ik denk ik voor de Scorpion 500kv motor en een Kontronik Jive HV 80+. Als accu zou ik denk ik voor de SLS pakketten kiezen en dan of de 3700 of de 4300, kan je toch net wat langer vliegen.

Nou houd ons op de hoogte! Is ie af bij de volgende D3D in Valkenburg?

Greetz,

Michiel.

Vreselijk mooie heli, zo'n ION X-2. Ik ben benieuwd of je hem intussen misschien ontvangen hebt.

Zelf heb ik intussen een Logo 600-3D opgebouwd met een 788xl riem en een 840 mm staartbuis. Het is in z'n geheel toch een forsere heli dan de 500 en de 600, het is echt een 90-er formaat heli.

Enkele foto's naast een 600 (middelste) en een 500 met 550 bladen.

logo3d2.jpg

logo3d3.jpg

logo3d4.jpg

logo3d1.jpg

Ik ben best een beetje trots op deze machine, en ben ook benieuwd hoe dit gaat vliegen.
Het wachten is nog op twee kleine beugeltjes en een klein lagertje. Verder ligt de motor en de servo's en de ontvangerakku met regulatorn nog bij de douane, dit kan helaas nog wel even duren.

Het enige andere aan deze heli t.o.v. de 6003D is een extra ringetje tussen de (toch al harde) dempers, een langere riem en een langere staartbuis. De 700mm bladen staan hem goed.

Ik ben ook benieuwd naar hoe jou de ION -X 2 gaat bevallen.

Greetz, Aldert

Sodemieters, een 600-sizer met 700 bladen en bijpassend vermogen mag ik aannemen... Moet me dat verschrikkelijk afgaan zeg... Al geprobeerd?!?

oei nice aldert :)

Carbon onderstel? Dat is niet standaard toch? Lijkt enorm op wat ik heb liggen nog ;) Als je een skid breekt (hoop het niet voor je) moet je even bellen, ik heb er nog 1 op reserve :)

I'm just a jealous guy...
Prachtig samengesteld Aldert!
Motor, tandwielen, regelaar en lipo's??
Dat zal aardig knallen denk ik zo :)

Eric

Thanx,

setup:
(zojuist gehaald) 9252 op de swash
611/9256 op de staart
Scorpion motor (type moet ik opzoeken) 2KW continu... i.c.m. 100 amps HV feigao regelaar
18 tands tandwiel (destijds berekend gelijk met het uitzoeken van de motor)
12S 3700 lipo's, zowel FP als Zippy-R
2S 1600 lipo plus 8amps regulator voor de ontvanger.
DubbelSupper SPCM Synth JR ontvanger
MAH G-2 kevlar bladen
onbekend CF staartblaadjes
90 size (840mm) carbon staartbuis 25mm dia, i.c.m. 788xl riem.

Hoe hij gaat vliegen.... ik weet het niet, maar ben niet zo bang dat het niet leuk zal gaan.
Het frame heeft zich bewezen sterk genoeg te zijn voor dit geweld bij een aantal andere vliegers, echter i.c.m. flybarless... ik gebruik wel de flybar, dus mogelijk heeft het frame iets meer te verduren. Echt heftige vlieger ben ik niet, we wachten dus wel af.

Ik laat het weten zodra hij z'n maiden heeft gehad.

Deze combi kan gevlogen worden zodra de motor aankomt van ercmarket.com. Ik verwacht eigenlijk (hopelijk) morgen de motor. Ook ligt er nog een andere motor om te proberen bij de douane, met een setje servo's. Dat is de reden dat de Scorpion ook is besteld, ik wilde wel graag het verschil uittesten. De scorpion zou eigenlijk na de andere motor uitgeprobeerd worden, maar ik wil niet meer op de douane wachten (ook de servo's liggen bij de douane, daarom zojuist 9252's gehaald).
Het landingsgestel is idd zoals Herman aangaf niet standaard. Deze was ik eerder al eens tegenaan gelopen (hubi-huette.de) en hij staat goed op de heli, iets meer in verhouding tot zijn huidige formaat.

Het is opzich een hele betaalbare heli. Bovendien weet ik uit ervaring dat het een duurzame machine is, en dat er niet binnen de kortste tijd weer een nieuw modelletje uitkomt. Hooguit wel een model, die dan overeenkomt met deze (een 600-3D met lange riem en staartbuis). Vele dingetjes zijn ook gebruikt (of ongebruikt tweedehands) gekocht, ook dat kan de kosten aardig drukken.
Het is wel een prijzige aangelegenheid om nog zo'n ding vliegklaar neer te zetten. Ik kon de verleiding niet weerstaan ;) .

Greetz,
Aldert

Hey Ton,
Vele dingetjes zijn ook gebruikt (of ongebruikt tweedehands) gekocht, ook dat kan de kosten aardig drukken.

Deze heb ik kort geleden hier via het forum gekocht. Mogelijk heeft deze plaatsgemaakt voor de spartan? Of misschien V-stabi o.i.d?
Een 611 is waarschijnlijk overkill voor mij, en ik was altijd al erg tevreden met mijn LT2100/DS8025 combinatie. Die combi doet het overigens zelfs beter als de 401/9254 combi.
Het is ook altijd leuk om weer eens iets nieuws uit te proberen (uit te wringen ;)).

Greetz,

Je hebt helemaal gelijk :) Als hij klaar is moeten we maar weer eens gaan vliegen ;)

Strak plan, een keer bij jou op de club?

Gisteravond de maiden van de 600-3D. Tegen een uurtje of acht, de wind iets rustiger, maar nog lang genoeg voldoende licht om te kunnen "vliegen". Het was ook voor de setup (motor, nog géén Scorpion/regelaar/akku/tandwielverhouding) een maiden, dus eigenlijk dubbelspannend. Het was dan ook de bedoeling om kort te hooveren, ondertussen meten of alles binnen de grenzen blijft qua stroom/temperatuur.
Eerst het optoeren, je merkt direct dat het om een zwaardere heli gaat. Gelijk al méér geweld, en direct op veilige afstand maar eens opgetoerd naar het max toerental op 0 pitch. HEFTIG!
Aftoeren, en alles controleren. Bladen er af, bladhouderbouten nog recht, alles zit nog netjes vast, geen schroeven/moeren los enz.
Optoeren naar ca 1300 toeren. Rustig pitch en los. Trimmen blijkt niet nodig.
Rustig laag wat heen en weer. Het waait nog redelijk, weliswaar minder als overdag, maar toch behoorlijk. Wat direct opvalt is dat je hier eigenlijk geen hinder van hebt. Het verschil tussen de 500 en 600 is al heel goed merkbaar, maar met deze wind zou de 600 ook wel aardig dansen.
Zwaar onder de indruk van het vlieggedrag gaat het toerental omhoog naar ca 1600 toeren. De heli voelt zwaar, toch heel direct, en erg precies te sturen. Hij reageert onmiddelijk op alles wat je doet, maar hij doet dit statig, anders dan gewend. Je voelt de brute kracht, perfect te beheersen aan de knuppels. Erug leuk, vooral bij hardere wind, waar hij ook een beetje voor bedoeld is (bij mij).
Na ca. 3 minuutjes even aftoeren. DPR aflezen... zoals verwacht alles ruim binnen de limiet. De regelaar is lauw, de motor is lauw/warm. Ik ben helemaal blij met deze setup.
De akku blijkt nog halfvol. Dus optoeren, dit keer naar max toerental..ca 2000 toeren. Even kort wat roppen en scheuren, vooral het geluid van de bladen geeft je kippevel. Grof geweld, erug leuk!
Een sprintje... dit lijkt rustig en beheerst te gaan, toch bereik je wel heel snel de andere kant van het veld, aanmerkelijk sneller dan met de 500 en 600. Nog een paar minuutjes wat ruiger met de pitch om vervolgens rustig te landen. De motor is dit keer warm, maar probleemloos vast te pakken en te houden. De regelaar is nu lauw/warm. Akku's zijn wel ietsje warmer, iets beneden de 40 graden.

Blij pak ik alles in. Opvallend was dat de bladen smeriger waren dan dat ik bij de 500 en 600 gewend was. Ook begrijp ik nu waarom de meeste helivliegers de ratel van de pitch afhalen, het was me nooit opgevallen, maar deze heli reageert gewoon ook schokkend op de ratel van de pitch... tikje op de knuppel is ook een tikje op de heli.

Vooral de rust bij hardere wind ga ik waarschijnlijk zeer waarderen. De 2000 toeren word waarschijnlijk zelden nog gevlogen, maar het is toch leuk dat het mogelijk is. De gehele heli en zijn componenten zijn voor mij ook eigenlijk zwaar overkil. Maar waarom niet eens zo'n heerlijke machine, hij is met zorg samengesteld en gebouwd, het nodige plezier al van gehad, het is toch ook lekker om een ferari in de schuur te hebben (terwijl je er in Ned. niets mee kan)!

Zojuist thuis de DPR afgelezen, en gezien dat hij tijdens de rop en scheur "sessie" pieken over de 4 Kw haalt. Wel heftig, maar het gemiddeld stroomverbruik valt me mee, en waarschijnlijk kan je een minuutje of 10 a 12 met mijn (rustige) vliegstijl op ca 1400 toeren rondfladderen. Ik ben zeer tevreden over deze setup met op dit moment een el cheapo UH Turnigy motor. Eerst eens aan de heli wennen, en dan de Scorpion erin om te vergelijken.

Greetz,
Aldert

Zojuist weer gevlogen. Met deze wind zou ik anders niet of slechts met een hotlinertje gevlogen hebben. Deze zware heli geeft werkelijk nergens om. Ook even gewogen natuurlijk, 4130 gram volledig vliegklaar met 12S lipo 4150 milli's, en een 2200 milli's 2S ontvangerlipo. De machine kan lichter met 12S (of misschien zelfs 10S) 3700 lipo's en een 1600 of 1100 ontvangerlipo. Ook kan er nog een lichtere motor in, er ligt nog de 80 gram lichtere Scorpion te wachten. Qua vermogen hoeft er weinig aan te veranderen, dat is beestachtig.

Nog steeds erg blij met deze heli.

Greetz,
Aldert

Zo, ik ben terug van vakantie en zie dat ' mijn' draadje 'gekannibaliseerd' is ;-)
Maar goed om te lezen dat de ombouw zo goed gelukt is. Filmpje zou nog leuker zijn ....

Even een update, ik kwam dus "bij toeval" een gebruikte ion-x2 tegen die ik voor die prijs niet kon laten staan ....
Er zitten CY 710mm stickbangers op en een carbon onderstel. Verder het dubbele maingear. .
Er waren niet heel veel vluchten mee gedaan maar die kerel wilde, heel begrijpelijk, dezelfde heli als zijn teamgenoten (mikado 600).
Set-up moet ik nog uit gaan zoeken maar hij is voor het einde van dit jaar niet klaar, sterker nog, hij was eigenlijk pas voor het volgende seizoen gepland !
Motor waarschijnlijk een scorpion.
Ik zat stiekem aan ac-3x te denken maar met zo'n 450 a 500euro is dat toch wel een dure grap .... hopelijk wordt het wel goedkoper komende tijd.

Nu moet de post nog een beetje meewerken , het pakket ligt nu ergens , dus dan verwacht ik hem binnenkort te ontvangen.
wordt vervolgd ....

Hey Bas,

Een foto zou i.d.d. mooi zijn als hij binnen is, ben erg benieuwd.
Die AC-3X is i.d.d. een prachtig ding, maar wel een van de allerduurste :)
Tip:
Ik ben erg benieuwd naar de ProBar (USA).
Moet volgens de makers de goedkoopste Virtual flybar worden tot nu toe.
De testfilmpjes zien er prima uit, er zijn alleen nog niet veel details over de instellingen e.d..
Ze willen wel voor veel bekende merken/setups direct een voorschrift maken hoe je de conversie naar flybarless het beste kan uitvoeren op een bestaande kop, ze zijn dus nog volop aan het testen.
Maar dat maakt voor jou niet zoveel uit als je hem volgend seizoen pas gaat vliegen.

Groet
Eric

Back