Voor de lagers in alu zou je de boel even op moeten warmen, voor de lagers in carbon zou je een gat moeten vinden wat net ietsje groter is dan de buitendiameter van het lager zelf.
Ok, bedankt, ik kreeg nog een tip van iemand die voorzichtig het lager eruit tikt mbv 2 doppen uit een doppendoos. Een grote en een kleinere.
Ik begreep dat de lagers in de carbon delen zijn verlijmd.
Wat betreft een BEC. Ik heb een vervelende ervaring gehad met de 80-6-18 waarbij de bec gegarandeerd is op 4A , volgens het boekje.
Echter bleek de draad van de BEC dusdanig dun te zijn dat er (in mijn set-up) een spanningsverlies optrad. Dat was duidelijk te meten met een oscilloscoop.
Dat leidde tot storingen op de staartservo, de staart wapperde hierdoor op onvoorspelbare momenten. Het bleek dat de ontvanger te weinig spanning kreeg waardoor deze de servo niet goed meer kon aansturen.
Je zult misschien begrijpen dat het wel even geduurd heeft voordat ik de oorzaak had ontdekt. En dan heb ik nog een elektronica achtergrond .... een willekeurig ander had misschien wel geroepen dat "de ontvanger niet goed is" of " statische electriciteit de storing veroorzaakt" ...
Ik had het opgelost door er een extra draad parallel overheen te solderen. Verder als extra 2 grote elco's met een lage inwendige weerstand , om de flanken wat 'vriendelijker' te maken.
Het schijnt trouwens dat sommige 2.4GHz ontvangers helemaal niet tegen een kortstondige (te) lage spanning kunnen en geven een lock-out, dus dan zie je niet eens storing, maar dan is het "dag heli" …
Enfin, je begrijpt dat ik erg voorzichtig ben geworden met de BEC van regelaars. Ik vertrouw er in elk geval niet meer blind op. In mijn ion-x zal ik dan ook geen BEC gebruiken maar een losse ontvanger accu (2s lipo), het gewichtsnadeel van 100gram extra weegt VOOR MIJ niet op tegen het verlies van een complete heli als de BEC toch niet toereikend bleek en de heli er zonder ontvangst vandoor gaat. En laten we eerlijk zijn, wat is nu 100 gram op een heli van bijna 5kg …
Als je ook nog eens een flybarless systeem gebruikt stelt dit nog zwaardere eisen aan de eventuele BEC, de servo's staan continue te werken en dus zal de gemiddelde stroom ook nog eens toenemen. De piekstromen die je dan vraagt tijdens (3D) vliegen worden daarbij dan nog eens opgeteld, dus de uiteindelijke maximale stroom zal ook toenemen.
Wat betreft die headspeed. De vliegtijd is , uiteraard, direct gerelateerd aan headspeed. De stroomtoename kan fors zijn om van 1800 naar 2200 rpm te gaan. Als je toch even lang wilt vliegen zul je groter packs moeten gaan gebruiken en dat is weer zwaarder en duurder.
Maar als ik eerlijk ben is 2000rpm toch ook al zat? Tenminste als ik die video's van jurrien met zijn ion-x2 zie wel…