90 size elektro heli ?

Voor de lagers in alu zou je de boel even op moeten warmen, voor de lagers in carbon zou je een gat moeten vinden wat net ietsje groter is dan de buitendiameter van het lager zelf.

Ok, bedankt, ik kreeg nog een tip van iemand die voorzichtig het lager eruit tikt mbv 2 doppen uit een doppendoos. Een grote en een kleinere.
Ik begreep dat de lagers in de carbon delen zijn verlijmd.

Wat betreft een BEC. Ik heb een vervelende ervaring gehad met de 80-6-18 waarbij de bec gegarandeerd is op 4A , volgens het boekje.
Echter bleek de draad van de BEC dusdanig dun te zijn dat er (in mijn set-up) een spanningsverlies optrad. Dat was duidelijk te meten met een oscilloscoop.
Dat leidde tot storingen op de staartservo, de staart wapperde hierdoor op onvoorspelbare momenten. Het bleek dat de ontvanger te weinig spanning kreeg waardoor deze de servo niet goed meer kon aansturen.
Je zult misschien begrijpen dat het wel even geduurd heeft voordat ik de oorzaak had ontdekt. En dan heb ik nog een elektronica achtergrond .... een willekeurig ander had misschien wel geroepen dat "de ontvanger niet goed is" of " statische electriciteit de storing veroorzaakt" ...
Ik had het opgelost door er een extra draad parallel overheen te solderen. Verder als extra 2 grote elco's met een lage inwendige weerstand , om de flanken wat 'vriendelijker' te maken.

Het schijnt trouwens dat sommige 2.4GHz ontvangers helemaal niet tegen een kortstondige (te) lage spanning kunnen en geven een lock-out, dus dan zie je niet eens storing, maar dan is het "dag heli" …

Enfin, je begrijpt dat ik erg voorzichtig ben geworden met de BEC van regelaars. Ik vertrouw er in elk geval niet meer blind op. In mijn ion-x zal ik dan ook geen BEC gebruiken maar een losse ontvanger accu (2s lipo), het gewichtsnadeel van 100gram extra weegt VOOR MIJ niet op tegen het verlies van een complete heli als de BEC toch niet toereikend bleek en de heli er zonder ontvangst vandoor gaat. En laten we eerlijk zijn, wat is nu 100 gram op een heli van bijna 5kg …

Als je ook nog eens een flybarless systeem gebruikt stelt dit nog zwaardere eisen aan de eventuele BEC, de servo's staan continue te werken en dus zal de gemiddelde stroom ook nog eens toenemen. De piekstromen die je dan vraagt tijdens (3D) vliegen worden daarbij dan nog eens opgeteld, dus de uiteindelijke maximale stroom zal ook toenemen.

Wat betreft die headspeed. De vliegtijd is , uiteraard, direct gerelateerd aan headspeed. De stroomtoename kan fors zijn om van 1800 naar 2200 rpm te gaan. Als je toch even lang wilt vliegen zul je groter packs moeten gaan gebruiken en dat is weer zwaarder en duurder.
Maar als ik eerlijk ben is 2000rpm toch ook al zat? Tenminste als ik die video's van jurrien met zijn ion-x2 zie wel…

Jurrien,
zou jij dat plaatje van je logger in de ion-x nog eens kunnen plaatsen ? Ik kan het niet meer vinden ?
Het gaat mij erom wat voor stromen er lopen met jou 12s set-up en of de jeti spin 99 daarvoor toereikend is.

Stond op pagina 2 van dit draadje ;)

fbue9npcw0.gif

Dus pieken van 90amp op 12S.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mmm dat betekent dus dat de Spin 99 wel moet kunnen? Das mooi :-)
Zijn die stroompieken op het laatst een Bigben? Dit even voor het gevoel wat een tictoc aan stroom lust.

Bedankt weer voor de info Jurrien!

Groeten,

Michiel.

Hoi MArio,

Tuurlijk lekker raggen is ook leuk, net wat je wil natuurlijk, maar ik dacht ik zeg het even, misschien vind je lang vliegen leuker ;-)

Ja die Kontronik setup is idd, op papier, de beste, die zou ik ook graag vliegen. Echter ik weet niet of je al wat hebt rond gekeken op divesre fora en die Jive 80+ HV schijnt toch een flink probleem te hebben. Hij kan zelfs uitvallen in de lucht!? En dit gebeurt ook met Kontronik motoren zoals de Kora-top. Dus ja, ik weet het ook niet? Ik zou ook het liefst met Kontronik vliegen alleen met de problemen op dit moment vind ik het te riskant om voor deze setup te kiezen. Nu heb ik nog even de tijd dus wellicht worden de berichten beter. Dus Mario doe er je voordeel mee, alhoewel ik liever heb dat jij nu deze set gaat proberen dan hoor ik wel of het goed werkt ;-)

Greetz,

Michiel.

Hoi Michiel,

Ik had inderdaad wat gelezen bij Kontronik zelf dat de regelaar problemen had met de nieuwste motoren vanwege de zeer lage Ohm-se waarde die deze motoren hebben, maar ik begrijp van hun dat dat nu opgelost is met de laatste update van juni, verder heb ik Jan Henseleit nog nooit betrapt (en andere mensen volgens mij ook niet) op een verkeerd advies.

Maar als je meer info hebt hoor ik het natuurlijk graag!!

En ik ga uiteraard pas de knoop hakken als ik 100% zeker ben, al met al is zo'n conversie naar elektro geen kattenpis!!

Gr,

MArio

Gr,

Mario

Op 12s moet de spin 99 inderdaad wel lukken !
Niet vergeten de extra heatsink mbv de fischer (niet stroom geleidende) lijm te monteren.
Ik zal eens even kijken om welke lijm dat precies gaat.

Even gezocht en het gaat om de WLK 5 , 10 , 30 of 120 (=hoeveelheid) "thermally conductive, electrically not conductive "
http://www.fischerelektronik.de/index.php?id=114&L=1
Het is dus 2 componentenlijm die je 10:1 moet vermengen

Op 10s gaat het krap worden voor 3D, voor F3C moet het volgens Cees geen probleem zijn.

Laatst bewerkt:
Iemand nog een idee welke lader een 12s lipo op 2c kan laden:confused:

Gr,

Mario

ISL 9-836G Schulze!

Het valt me trouwens op dat de meeste pakketten toch aardig onderuitgaan in spanning bij de kortere piekbelastingen. Heeft iemand al eens 90 amps meer dan 20 seconden uit een pakket getrokken, en daarbij de spanning gemeten?
Mijn eigen pakketten lijken een hogere spanning te kunnen vasthouden bij de zwaardere stromen, of moet ik mijn datalogger eens controleren?

Greetz, Aldert

Goedemorgen,
ik heb gisteren de bearings uit de houders gekregen, het was eigenlijk vrij snel gedaan.
De alu blokjes even in een vlam van een brander gehouden en een beetje gedraaid om de warmte te verdelen. Daarna op de rand van de workmate getikt en de bearing viel eruit.
De bearing in de carbon plaat voorzichtig met 2 verschillende doppen uit een doppenset eruit getikt, een aan de onderkant en een aan de bovenkant, dat was een goed idee van henk.

Nu even kijken of de nieuwe bearings in de alu blokjes erin geperst kunnen worden en/of dat ze ook weer eerst verwarmd moeten worden.
Hieronder de foto's van voor en na en de afmetingen erbij :

ps. de 0610 duo is voor zijn geld onverslaanbaar . Cees Verplanke gebruikt hem ook met veel plezier. Het leuke aan deze lader vind ik dat hij ook de inwendige weerstand Ri van je lipo's kan weergeven.
Of hij je pakket met 2C kan laden hangt natuurlijk af hoeveel mAh die is ;-)

115048dc7fcb08c7f.jpg

115048dc7fcb3ea46.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Mario,

De motor heb ik nog niet gezien onder de 289,
de regelaar Jive 80+ HV daarintegen wel bij Roke modellbau 265.

Wat betreft Henseleit en zijn advies, daar heb je gelijk in, hij is een echte "ingenieur helicopter techniek" maar toch zie ik graag iemand die de setup heeft en vliegt en dan ook nog enige tijd zonder problemen. Die heb ik nog niet gevonden behalve Michael Daris, maar dat is er vast 1 :-)

Wat betreft de software updates van kontronik, uiteraard zal dit helpen, maar dit had voor zover ik weet vooral te maken met de meting die de regelaar vooraf doet. De regelaar meet de inductie van de motor spoelen, daar deze de hoogte van de stroompieken bepalen tijdens takt bedrijf ofwel deellast. Nu zijn deze metingen verbeterd en de grenzen wat vergroot, echter heeft dit niets te maken (wat ik er van heb begrepen/gelezen) met het feit dat de regelaar soms ineens in de lucht (dus na de meting/software initialisatie) uitvalt. Dat is volgens vele een hardware matige beveiliging die niet 1-2-3- is op te lossen. Ik vraag me dus af of het dus echt wel is opgelost?

Van de andere kant denk ik ook, ze brengen nu zelf een hele goede motor en adviseren hierbij de Jive 80+ HV regelaar. Ik neem aan dat ze het toch getest hebben? Mmm misschien eens een keer naar Kontronik bellen.

Greetz,

Michiel.

Mario,
waarom wil je perse die Jive regelaar ? Alleen vanwege de ingebouwde BEC ?
Jeti spin 99 is ook een alternatief alleen heb je dan een extra ontvanger accu nodig, 2s lipo oid.
De spin is vele uren beproefd en goed gebleken door Cees Verplanke, de Jive nog niet, is net op de markt gezet, zitten nog wat problemen in, hierboven door Michiel genoemd.

Bas ,

Je hebt dus dezelfde lagers als ik defect ?
Ik had ze gisteren binnen , alu verwarmen met een fohn ( verfbrander ) lagers erin en klaar .
Locktite niet nodig in het alu , zitte strak genoeg in de passing .

Henk

ps mario : zie PB over de Powerjazz .

Henk,
nou ja, defect is een groot woord, ik vond de lagers waar de hoofd-as doorheen loopt niet meer mooi lopen. En tja, als je dan toch bezig bent ....
Is verwarmen met een fohn voldoende ?? Nou moe, ik was bezig geweest met een brandertje .....
Heb je die 2 met flens van het staarthuis trouwens ook vervangen ?
Die was ik gisteren vergeten ....

Powerjazz is zwaar maar wel "rock-solid" !

Hoihoi,

Wat betreft de Jive, ik zou hem ook graag hebben, omdat Kontrik in één ding gewoon meester is onder alle ESCs: de Governor!
Die is niet te verslaan en ik ben erg benieuwd hoe een Jeti Spin zich houd, want dat is iets dat Cees niet heeft/kan testen omdat hij geen 3D vliegt en dus geen snelle lastwisselingen heeft. Dat is op dit moment de onzekere factor betreffende de Spin99, althans voor mij. Ik weet niet in hoeverre Cees bereid zou zijn er een uit te lenen aan deze of gene (ik ben nog niet zo ver met mijn heli) zodat de regelaar ook eens in 3D beproefd zou kunnen worden. In het geval dat dit goed werkt is de Spin een zeer goede optie ook gezien de prijs.

@Mario en ook andere Jive aanhangers ;-) Er staat op de site van Henseleit dat Kontronik aanraadt een buffer accu te schakelen bij gebruik van de BEC. Ofwel de netto massa is om en nabij even hoog als van een Spin99! Michael bedrijft ook zijn Jive met een extra accu er bij. Het voordeel van de BEC is dan helemaal weg in mijn ogen en dan zou het puur de governor zijn waarin de Jive zich onderscheid van een Spin99.

Ofwel we moeten met zijn alle op zoek naar 3D vliegers (op diverse fora) om er achter te komen hoe goed de governor is!

Greetz,

Michiel.

Je slaat de spijker op zijn kop Michiel, inderdaad weten we niet hoe goed de governor van de spin zich houdt tijdens zwaar 3D.
Ik heb nu twee 80-6-18 jazz controllers en vind de governor uitstekend werken, alhoewel ik geen 3D kan vliegen.
Desondanks, als ik met max pitch weg trek, gedraagt de governor zich uitstekend. Verder een constante rpm gedurende de hele vlucht, dat heb ik met een datalogger gemeten. Daarom had ik destijds ook voor deze regelaars gekozen.

Als je niet wilt/kunt wachten op de Jive is de powerjazz op dit moment de beste keuze, maar ja, daar zit wel een prijskaartje en een gewicht aan vast ...

Hier wat info gevonden over een spin99 in een omgebouwde Vibe 90 op 10s, helaas niks over de governor vermeld.

Vibe 90 Verbrenner

Motor: Axi 5320/12 mit 10er Ritzel KV=570 Untersetzung 8,8
Regler: Jeti Spin 99 Opto
Akku: Kokam 5000er H5 10s (1x4s + 2x3s)
TS-Servos: JR DS 8715
Gyro: GY-601 mit BLS 251 Futaba brushless Servo
Blätter: Radix 710er 185g
Abfluggewicht: exakt 5.500g

Vibe 90 Elektro

Wel een met logger gegevens, kijk in het tweede grafiekje, stroompieken tot 83A bij tic-tocs, rpm=1850 . De accuspaning is dan gedaalt naar 33V, oftewel 3.3V per cel (dat kan beter met SLS lipo's).
Aan de andere kant weegt deze kist 5.5kg dus dat is niet mis.

Helaas staat de rpm niet in de grafiek.
Staat wel in de eerste grafiek trouwens, daar varieert de rpm met ca. 200rpm, bij grote stroompieken. Helaas is dit gedrag sterk afhankelijk van de kwaliteit (lees: Ri = inwendige weerstand) van de lipo's.
Hij gebruikt kokam H5, wel goede packs dus …

Laten we eens meer informatie aan hun vragen, het zijn tenslotte teamvliegers die wellicht veel ervaring hebben ...

Back