(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Fraggy zei:
We hebben inmiddels ook de servo's in de vleugels zitten.

Eerst blokjes hout maken in een sandwitch van triplex-balsa-triplex.
Het blokje aan de rechterkant valt voor de helft onder de beplanking, dus die haakt daar mooi achter.
img_3626.jpg

Weer wat af!

Een 10 kg (6v) schoeven jullie met 4 schroefjes in kops hobby ply.

Waar hebben jullie dat geleert. :?:

Hoe lang moet dat houden. :?:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
Een 10 kg (6v) schoeven jullie met 4 schroefjes in kops hobby ply.

Waar hebben jullie dat geleert. :?:

Hoe lang moet dat houden. :?:

Mvg Johan

Ik sta open voor suggesties, dus als je een betere montagemethode weet dan hoor ik het graag!
Maar hoeveel mensen monteren hun servo's niet op afdekplaatjes, die ze vervolgens met vier schroefjes op de vleugel schroeven? Zelfde principe toch?

ja maar dan altijd in beukenhouten klosjes en nooit in kops hout.

Jammer van dat fluor Maar smaken verschillen

en

Ik ben het met je eens Alex,

Fluo groen is niet echt iets voor een schaalkistje. Maar dat is iedereen zijn keuze

Heren, jullie zijn voorspelbaar ;) Dit was natuurlijk precies de reactie waar ik op hoopte toen ik die foto met die rollen maakte en toen ik er flour-groen boven zette.

Het ontwerp dat ik ga gebruiken is 'gejat' van een full-size aerobatics kist en lichtelijk aangepast. (bonuspunten voor degene die nu op internet de betreffende full-size kist kunnen vinden. Top tip: Dat merk heeft meerdere kisten gebouwd in een blauw/groen design.)

Meer schaal kun je niet krijgen denk ik zo. En deze kleur groen is exact de juiste kleur. Dat ze dat bij Oracover 'fluor' noemen kan ik ook niet helpen. Ik had ook 'gras-groen' kunnen nemen, maar dan is de 'punch' van het ontwerp af en dan verandert het in 1x van 'WOW' naar 'saai'. Ik weet zeker dat het mooi wordt (als we het ontwerp kunnen folieen teminste, want het lijkt me wel complex en ik heb nog nooit gefolied. Ja een beschadiging aan mijn katana van 10x10cm en dat heb ik al gekreukeld.)

Daarnaast wil ik geen rood/witte of geel/rode kist omdat heel nederland en hun schoonmoeder daar al mee rond vliegt. Ik moest wel lachen want de man in de winkel dacht dat het een klein trainertje zou worden (omdat ie voorstelde om de folie rond de vleugel te vouwen zodat je met een 60cm brede baan de vleugel aan beide kanten kunt folieen). NEE, het wordt geen trainertje. Het worden veel grotere oppervlakken groen! (Zonnebril mee jongens!) 8)

Om heel eerlijk te zijn was het eerste ontwerp zuurstok roze/paars. Maar dat weigerde Mark te folieen.... :mad:
Anders had er nu een rol roze en een rol paars op de foto gestaan! :evil:

ja maar dan altijd in beukenhouten klosjes en nooit in kops hout.
Ok, bedankt voor de info! Ik ga er even naar kijken.

Mijn "deksel" konstrukties zijn altijd sterker als de servo die er in komt.
pict0060mb3.jpg

Bij sterkere servo´s komt er een laagje 5mm vliegtuigmultiplex onder de servoschroefjes en zou het dekseltje uit 2mm bestaan en niet uit 1mm zo als hier.

Mvg Johan

plotterwelt zei:
pict0060mb3.jpg

Bij sterkere servo´s komt er een laagje 5mm vliegtuigmultiplex onder de servoschroefjes en zou het dekseltje uit 2mm bestaan en niet uit 1mm zo als hier.

Mvg Johan

En hoe schroef je dat dekseltje dan weer vast? Met vier schroefjes? In beukenhout? Dus als ik mijn blokjes vervang voor beukenhout heb ik dezelfde stevigheid?

Maare, Alex.. Die 3mtr kist van jou? Wat voor servo's zitten daar in de staart? En in wat voor hout zitten die vast geschroefd? En hoe lang heeft die kist met die constructie gevlogen?

Fraggy zei:
Het ontwerp dat ik ga gebruiken is 'gejat' van een full-size aerobatics kist en lichtelijk aangepast. (bonuspunten voor degene die nu op internet de betreffende full-size kist kunnen vinden. Top tip: Dat merk heeft meerdere kisten gebouwd in een blauw/groen design.)

Ik ben ook helemaal geen fluo-lover, maar langs de andere kant vind ik het scheme op de MX2 wel super.

086214.jpg

Gr Joeri

Fraggy zei:
plotterwelt zei:

Mvg Johan

En hoe schroef je dat dekseltje dan weer vast? Met vier schroefjes? In beukenhout? Dus als ik mijn blokjes vervang voor beukenhout heb ik dezelfde stevigheid?

Mijn dekseltjes worden op vuren latjes geschroeft.
De schroefjes zitten verder uit elkaar , kunnen dus beter een kracht opnemen. :wink:

Als je nieuwe blokjes er in lijmt van vliegtuigmultiplex op elkaar houden de schroefjes wel.
Neem plaatschroeven 3mm en niet die servoschroevjes.

Mvg Johan

Ps. op zo een kist horen afdek kapjes op de servo´s , alles wat niet glad is verstoort de goede vliegeigenschap.

plotterwelt zei:
Mijn dekseltjes worden op vuren latjes geschroeft.
De schroefjes zitten verder uit elkaar , kunnen dus beter een kracht opnemen. :wink:

Als je nieuwe blokjes er in lijmt van vliegtuigmultiplex op elkaar houden de schroefjes wel.
Neem plaatschroeven 3mm en niet die servoschroevjes.

Mvg Johan

Ps. op zo een kist horen afdek kapjes op de servo´s , alles wat niet glad is verstoort de goede vliegeigenschap.

Ok. Dank je. Over de opening waar de servo in ligt komt trouwens een stukje folie zodat het mooi dicht zit en niet opvalt.

Berto zei:
Zat ik er gister toch niet ver vandaan ;-)
Nee inderdaad. Hoe raad je het toch, ben ik zo voorspelbaar? :roll:

Niemand, behalve Joeri, die een gok wil wagen wat het ontwerp wordt dat op de kist komt te zitten? Joeri zat er zo dichtbij. Kom op jongens! Het is echt een mooi ontwerp!

De Krumscheid uitlaat en toebehoren zijn binnengekomen. Daar moesten we natuurlijk meteen mee aan het werk.

Allereerst moet er natuurlijk een hap in het motorschot en een groot gat in het brandschot gemaakt worden.
img_3737.jpg

Dan moet het hele spul op maat gemaakt en in elkaar gesoldeerd worden.
Wat zaagt dat RVS lastig. Soms loop je bij elke slag vast en soms schiet je binnen 5 seconde door de hele buis heen.
Beetje solderen hier en daar en het zit aan elkaar vast.
img_3738.jpg

En de bocht past er in.
img_3739.jpg

En vanuit een andere hoek.
img_3741.jpg

Het geheel moet nog een beetje afgewerkt worden en in de juiste lengte afgezaagd worden (23cm van motor naar begin van de demper).
Dan moet de demper vastgezet worden (met bijbestelde rubbermount) en dan is dit klusje ook weer af.

Fraggy zei:
Wat zaagt dat RVS lastig. Soms loop je bij elke slag vast en soms schiet je binnen 5 seconde door de hele buis heen.

Lintzaag werkt erg goed om dat spul door te zagen :idea:

Ziet er verder goed uit! :thumbsup:

Grt.

Je moet de bocht nog even schoonmaken met water en goed schrobben met een stalen borstel. Ziet er na wat schuren stukken mooier uit.

Om deze buizen te zagen gebruik ik meestal een dremel met een dun slijpschijfje. Vervolgens tegen de schuurband houden om de snede recht te maken (oftewel de gewenste hoek). Ontbramen, opschuren, ineenpassen, brasseren. Achteraf goed schoonmaken, let op, het zuur bij in je handen, dus achteraf goed handen wassen met water en zeep.

Alexzzz zei:
Lintzaag werkt erg goed om dat spul door te zagen :idea:

Ziet er verder goed uit! :thumbsup:

Grt.

Dank je Alex. Ik roep ook al een paar weken tegen Mark; waar is je lintzaag? Helaas. Met een ijzerzaag gaat het ook prima.
We hebben ook geen haast en we doen geen serieproductie, dus een paar minuten meer zaagwerk is geen drama.

Je moet de bocht nog even schoonmaken met water en goed schrobben met een stalen borstel. Ziet er na wat schuren stukken mooier uit.
Dat moet ik inderdaad nog even doen. De staalborstel is er inmiddels al overheen geweest, maar het geheel moet nog even geschuurd worden. Even netjes afmaken nog.

salamander zei:
deze misschien?

ward_plane_300.jpg

JAAAAAAAAAA. We hebben een winnaar! Het ontwerp is inderdaad geinspireerd door de Mx-2 van Gary Ward. (http://www.garywardaerobatics.com/)

Hier nog een foto.
garyward.jpg

En het ontwerp zoals ik hem graag zou willen hebben.
Het is geen replica (vooral de onderkant niet).
Maar dat is de bedoeling ook niet. Als ik iets echt 'op schaal' had willen bouwen had ik wel een warbird gekocht!
extra-ontwerp.jpg

Eerste ontwerp dat we bedacht hadden was onderstaande.

Maar ik kon Mark niet zo gek krijgen om dat te folieen.
Soms lijkt het echt alsof we een reserve kist voor Mark aan bouwen zijn waar ik voor betaal. ;)
extra-1.jpg

Goed omdat ik toch wel een opvallend kleurenschema wilde, hebben we het 'Gary Ward ontwerp' ook nog in een andere kleurstelling gezet.
Gek genoeg kon ik alweer niemand vinden die dat wilde folieen.. :evil:
extra-roze.jpg

Dat paars/roze...........kan echt niet :lol: (ook geen twijfelgeval :wink: )

Maaruh, lekker regenachtig weekendje, dus nog wat werk kunnen verzetten?

Grt.

Alexzzz zei:
Dat paars/roze...........kan echt niet :lol: (ook geen twijfelgeval :wink: )

Maaruh, lekker regenachtig weekendje, dus nog wat werk kunnen verzetten?

Grt.

Wat? Is mooi man! Is weer eens wat anders. Dat zie je teminste niet op elk veld staan. ;)

Van het weekeinde niets aan het vliegtuig gedaan helaas.

Back