afbouw verslag SD Models yak 33% 3W75i

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
bedankt , ik doe mijn best om het ook een beetje netjes te doen .

dit is trouwens de bedoeling voor de servotray.

15n6ixu.jpg

alleen moet ik nog even alu servodisc`s of dubbele hevels bestellen om de carbon armen op te monteren.

op de kunststof disc`s dat durf ik niet aan .

zo even een update ,

heb de uitlaten gefikseerd met silicone slangen in de romp , ze zitten nu goed vast .
262xy84.jpg

10zy340.jpg

de servotray is iets anders uitgepakt , ik heb gewoon de 2 alu servohevels gebruikt zonder de carbon delen erop.
dit was naar mijn mening netjes genoeg zo en het past allemaal mooi .
2md0uw2.jpg

2957skp.jpg

ook de powerbox zit erin en de kabels voor de hoogteroeren heb ik vervangen voor nieuwe .
v809s8.jpg

ik heb ook vandaag 2 messing 3 mm buisjes van een meter mee genenomen bij martin , deze ga ik warmstoken en om de headers heen wikkelen voor het voorverwarmen van de smokeolie .
deze soldeer ik er aan vast zodat het allemaal goed heet wordt voor het in de canisters wordt gespoten .

morgen moet ik 360 km rijden om een ruwbouw klare extra op te halen , dit wordt het volgende project voor komende winter .

van het weekend weer verder met de yak , foto`s volgen .

mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
servotray ingebouwd met stangen en kabels .

4r84mq.jpg

16kcs52.jpg

heb bij mijn sportviswinkel 100 ponds staaldraad gekocht met van die sleeves om aan te knijpen .
het rudder is nu aangesloten alleen valt er steeds 1 kabel slap bij de grootste uitslagen , dit komt omdat de servohevel 8 cm hart op hart zit en de aansluiting op het rudder 9 cm hart op hart .
hierdoor valt er steeds 1 slap .
ik moet eigenlijk nieuwe kunststof linkages hebben ( zie foto ) om alles even goed aan te sluiten , deze zijn nu met lijm vastgezet en ik krijg ze er niet heel af vrees ik , moet alleen weten waar ik deze nieuw kan kopen .

2vb26c5.jpg

wil nu snel de double feuldot en de ontstekings schakelaar en powerbox digiswitch in gaan bouwen .
ik kan dan zachtjes aan de electronica gaan aansluiten en bundelen.

later meer .

cheers !

links aan t richtingsroer

hoi eric die links aan t richtingsroer kan je dr zo afdraaien!
t is maar n druppel secondelijm wat er op zit !t zit dr nie tussen!

gr rich

nou ik heb het geprobeerd , maar het moertje draaid mee en omdat deze verzonken in het plastic zit kan ik hem niet tegen houden om het lost te draaien .
de volgende reden dat de kabels slap vallen is omdat het scharnier punt niet op het hart van de ballink ligt .
hierdoor heb je last van die slappe kabels .
ik ga dit oplossen door de draadeinden naar voren te buigen zodat alles op de scharnier lijn komt te staan .

hier nog wat foto,s van de bekleding van de binnenzijde !

z8v0j.jpg

ook de feuldot en de powerbox schakelaar zijn geinstalleerd .
de tankfittings zijn ook klaar , moet alleen nog 2 ontluchtings nippels inbouwen voor gas en smoke .
misschien komen die in de onderkant van de motorkap , ik heb verder geen vlees om dit in te bouwen .

ja volgens mij is het M4 draadeind waar ze op zitten , en de ballinks die erin gaan zijn geloof ik M3 maar dat kan ik altijd aanpassen .

als je er 2 over hebt houdt ik mij erg aanbevolen ( tegen betaling uiteraard )
mvg eric

oke bedankt pat , ik heb de skywriter ook al ingebouwd in de yak dus het gaat lekker opschieten .

nu nog mooi weer .:D

mvg

geen punt , ik heb ze ook al via internet gevonden .

komt goed .

ben ook even met duitsland in conclaaf voor een extra dikke pakking voor de boxer motor , deze zorgt ervoor dat de carburateur netjes achter het motorschot uitkomt .
ik kan dan de gas servo er in gaan maken .
als dit erin zit neem ik de yak even mee als ik kom vliegen , en dan kan ik de boel gaan proefdraaien en de smoke testen :D

nog wat foto`s ! ;)

tanks voor smoke en benzine klaargemaakt met de ventielen erin .
51eef7.jpg

hier de skywriter met terugslagventiel, er komt een 2 cellen 1300 mha lipo op de skywriter voor de voeding.
33o74a9.jpg

aanvoer slang voor de smoke met een T stuk en twee hitte bestendige slangetjes voor op smoke aansluitingen.
de slangen op de nipples heb ik geborgd met dunne staaldraadjes zodat deze goed vast blijven zitten , ti wraps zouden uiteraard smelten door de hitte .
2vx21y0.jpg

toch geen messing buisje rond de bocht gedaan?

haha goed opgelet !
ik heb het nu even zo gedaan om te kijken hoe het gaat zo maar die kennis met die werkplaats is even op vacantie naar canada ( mazzelaar :D ) dus ik kan even niet terecht om zijn gas en zuurstof set te gebruiken .
ik heb de messing buisjes al liggen dus als hij niet genoeg smoke geeft naar mijn zin dan kijk ik als hij terug is om even de uitlaten eraf te halen en de buisjes er alsnog op te solderen .
@ wiert : ik zou het gewicht echt even niet weten maar als het een beetje weer is hopelijk dan zet ik hem in de tuin even in elkaar en ga ik even de boel wegen .

even een update !

heb vandaag de motor op de juiste plaats afgesteld , hij zit nu netjes in de midden en heeft genoeg zijstelling .

de tanks zitten nu ook vast en ik heb voor de smoke toch maar een 500cc ijsthee flesje genomen , deze is lekker stevig en ik moet voorin de gas servo nog plaatsen en het 750ml flesje zat dan preciezs in de weg .
2ecg1p4.jpg

ook even de twee pakkingen gesneden voor de uitlaat , deze zitten er nu tussen en de uitlaten zitten goed op hun plaats .
okwwgi.jpg

11t4ccg.jpg

de nimh accu voor de ontsteking zit er nu op en ik heb een hoop kabels gebundeld ( wat een kloteklusje zeg :rolleyes: ) dus dan ziet het er straks ook nog netjes uit .
1fy1z6.jpg

t5641v.jpg

de ontsteking kan er straks ook op alleen moet ik onder het klepje voorop nog wat slangen aansluiten en aan de carb werken , voor ik de ontsteking erop zet .
ik heb een dikkere pakking besteld in duitsland voor de carburateur en deze gaat maandag op de post in duitsland .

ik heb net ook de vleugels even erbij gepakt ( ik weet het , het is laat ) en ik heb de delen verwijderd die ik opnieuw gefolied wou hebben.
er zaten op beide vleugels twee schades omdat de vorige eigenaar hem de boom in heeft weten te manuvreren ( ik noem geen namen hoor , richard ;-) )
de rechter vleugel bovenkant heb ik compleet opnieuw gefolied alleen de aileron niet .
de linker vleugel doe ik morgen maar daar hoef ik alleen maar de oranje vleugelpunt opnieuw te doen en het wit is nog oke .
ik moet alleen nog even de checkers ( zwarte blokken ) erop maken maar dat komt later wel .
hier nog wat foto`s ervan .
9iuwr9.jpg

2q19yiv.jpg

v5z91f.jpg

1ew4g6.jpg

het gaat nu aardig opschieten zo ! ( is dat rotweer in ieder geval nog ergens goed voor ;) )

morgen weer verder.

mvg eric

Back