Danny Mulders zei:
ik heb wel een aantal verhalen gelezen dat de TF Spitfire een nogal grove vleugelbelasting heeft, in verhouding zwaarder dan andere TF kits....( welke eigenlijk ook al niet echt licht zijn...)
Hoi Danny al helemaal opgeknapt?
Op de site van TF wat gegevens opgezocht voor de vleugelbelastingen van de div. modellen:
- P40: 4760/45=106 gr/dm^2
- P47: 4540/46=99 gr/dm^2
- P51: 4540/47,4=96 gr/dm^2
- Corsair: 4310/45,2=95 gr/dm^2
- DC3: 4540/48,8=93 gr/dm^2
- Cessna 182: 5440/58,4=93 gr/dm^2
- Spit : 3855/44=88 gr/dm^2
Spitje komt er echt niet zo slecht vanaf. Maar door z'n relatief kleine vleugel heeft een servootje meer of een schaalpilootje natuurlijk wel veel meer effect op de vleugelbelasting dan bij de Cessna.
Leuk dogfight filmpje: Had die Spit maar een spiegeltje op z'n cockpit gehad. 't Schaal pilootje wist het wel dat hij in zo'n situatie geen schijn van kans had, maar hield z'n mond natuurlijk.
@Metroid:
Mooie tekeningen van de struts.

Dat wordt een echte zelfbouw Spit.
Vorderingen bouw:
Vandaag het kleine flapje onder de stuurboord fairing gebouwd.
Flapje dicht.
Flapje open.
De hoofdflap neemt d.m.v. een schuivend pennetje (in plastic busjes) z'n kleine broertje mee.
De achterste helft van de upper sheeting boven het kleine flapje is vervangen door een plaatje multiplex, dit i.v.m. de stevigheid.
Op diverse foto's van landende Spitfire's gezien dat de flaps ±90° omlaag staan.
Met de TF-één-servo-hefbomen-constructie is nog geen 40° haalbaar.
Flaps op 90° ziet er wel meer schaal uit. Of zou het model dan uit de lucht vallen??
Met twee aparte servoos zou 90° haalbaar moeten zijn. Iemand hier een mening over?
Met het maken van de kiekjes drukte ik met de dikke duim door vleugel upper sheeting Sh@#$%. :evil:

nweer:
Bedacht me dat ik op een ander forum gezien had (ben nog op zoek waar) dat iemand de luchtfles in het neusgedeelte van het vleugelmiddenstuk heeft bebouwd.
Dit i.v.m. gunstig effect op het zwaartepunt.
Nu er al toch een gat geslagen is op deze plek. Eens kijken of dit nog haalbaar is.
Servootje en het luchtventiel verhuizen in dat geval ook naar de vleugel.