Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Dat ziet er weer perfect uit 8O.

Ik zit zelfs er aan te denken om en Laser 120 er op te zetten, maar deze weegt wel z'n 200 gram meer dan de Saito, en kost helaas ook €100,- meer. Maar het voordeel is dat de motor de as naar kleppendeksel afstand maar 93mm is in plaats van de Saito 105mm. Zodat de motor volledig onder de kap weg valt.
Hmm, wat zal jij doen Ronald :?:
Laser 120

• Spec:
    Bore 33,5mm
    Stroke 22,2mm
    Weight 787gr
    Prop 15*8
    Height from crankshaft to cylinder head 93mm
    Width between engine bearers 45mm
Groetjes Rob

Metroid/Rob,

die 200 gram extra zou je anders toch wel nodig gehad hebben om je zwaartepunt op de goede plek te krijgen
Die Laser motoren hebben (mede door hun gewicht) een hele rustige motorloop, ze worden gefreesd uit een vol alu-blok
(ipv gegoten), en het geluid is gewoon heel mooi
De lage inbouwmaat komt goed van pas in de kap,
en de opstelling van de demper achter de motor is ook heel gunstig om mooi weg te werken
Bovendien gebruiken ze geen nitro, scheelt ook weer wat duitjes..

Ik zou ik zeggen : als je de centjes hebt liggen zou ik niet eens meer twijfelen! Choose Laser! :wink:
Zelf heb ik een Laser 200V-twin in een Sopwithje zitten, deze loopt prachtig en heb er nog nooit iets mee gehad
Altijd probleemloos starten en nog nooit uitgevallen (gebruik niet eens een on board glow system, is gewoon niet nodig)

P1010809.JPG

Bovendien zien ze er gewoon wreed mooi uit!
Succes met je beslissing!

Heb zelf trouwens ook zeer goede ervaringen met Saito en OS hoor, maar Laser motoren hebben mijn hart gestolen

Groet, Ralf

Heb een paar dagen geleden Hans' Laser 2 cylinder horen en zien lopen, dat loopt echt mooi.

Rob,

Een hele mooie machine die laser.
Zelf geen echte motorkenner maar gezien de reacties en wat er in de bladen staat moet het een fantastische motor zijn.
Een slanke RCV zou ook nog een optie zijn en die kunnen een flinke prop aan.
Had een tijdje geleden in AutoCad m'n Spit motoropstelling getekend.
Kon het niet nalaten om jouw favoriet er in te passen.
Plaatje van de Lasersite gehaald (Laser 80) en opgeschaald naar het maatje 93.
Zo te zien past hij er heel strak in. De kap volgt de contouren van de motor of is het andersom?
normal_Motoropstelling%20Spitfire%20met%20Laser.jpg

Lasertje120 boven het OSje-.91FS onder.

Groeten, Ronald

Verkijk je niet op dat soort dingen.. de ST 75 zou ook op zo'n manier passen binnen de kap van m'n Cessna, maar bij afbouwen bleek dat net toch net niet te zijn.. dan heb ik het nog niet over de naald.

De RCV motor heb ik verder geen ervaring mee, heb wel die van Arvid horen lopen en dat loopt op zich mooi, maar hij heeft wel problemen met de koeling. Dat komt niet zozeer door de motor, maar door de ventilatie, maar toch.. wel iets om in het achterhoofd te houden.

Je zegt trouwens dat je het geschaald hebt, de getekende afmetingen zijn dus niet noodzakelijkerwijs de daadwerkelijke afmetingen? Het kan bv. best zijn dat men de .80 gepakt heeft en die domweg uitgeboord heeft (min of meer).. dat zie je meer, hele series motoren die min of meer uit hetzelfde blok bestaan.. zowel Saito als OS doen dat best veel, misschien laser ook?

Hezik zei:
Verkijk je niet op dat soort dingen.. de ST 75 zou ook op zo'n manier passen binnen de kap van m'n Cessna, maar bij afbouwen bleek dat net toch net niet te zijn.. dan heb ik het nog niet over de naald.

Tja, meten is weten Hezik. Ik heb meerdere kisten gehad waarvan ik op voorhand exact wilde weten hoe de verhoudingen waren om iets in te bouwen bijvoorbeeld. Gewoon goed uitmeten, nooit problemen gehad :wink:

@Ronald:

Laser motoren zijn inderdaad fantastisch mooie stukjes techniek en afwerking. Als je gaat voor inbouw zijn de Laser de meest gekozen viertakters door hun gunstige omvang. Zeker als het gaat om inbouw waarbij het gewenst is dat de motor binnen de kap valt.
Enne, eigenlijk is het natuurlijk logisch dat er in een Brits jachtvliegtuig ook een Britse motor komt te zitten ipv een Jap! toch? :P

Let alleen wel op koeling van de Laser, want het ligt voor de hand dat als de Laser exact binnen de kap van de spit valt, de koeling een probleem gaat worden. Hierdoor heb ik helaas een flinke opening zitten in de kap van mijn Spitfire voor de koeling van de FA120S... :|

Hezik zei:
Het kan bv. best zijn dat men de .80 gepakt heeft en die domweg uitgeboord heeft (min of meer).. dat zie je meer, hele series motoren die min of meer uit hetzelfde blok bestaan.. zowel Saito als OS doen dat best veel, misschien laser ook?

Niet bij Laser. Stuk voor stuk unieke blokjes.

Check HIER maar eens.

Grt,

Tjen

Ook volgens mijn tekeningen komt de laser beter uit de kast dan de saito. De motor past mooier onder de kap en als deze dan een paar mm uitsteekt is dat beter dan 1cm tot 1,5 cm van de saito. Plus wat iedereen zegt over de laser motoren de Rols Roys onder de 4 takt motoren is, dan is de keus snel gemaakt.

Misschien ook iets voor jouw Arvid, als de RCV niet goed wil lopen in de Corsair.

Groejes Rob,
en zover alsvast bedankt.

Check HIER maar eens.
Volgens mij kun je daar zien dat het dus juist niet allemaal unieke blokjes zijn: van de 70, 80 en de 100 zijn de boringen allemaal het zelfde. :?

Of laat ik nu merken dat ik er niks van weet . . . :|

jan.

Hallo Jan,

Nee, de Laser motoren zijn stuk voor stuk uniek, geen enkele is opgeboord!
Alle huizen zijn aparte kunstwerkjes en gedraaid en gefreesd uit massief alu, dus geen gietwerk. De 80 is echt geen opgeboorde 70, enz. enz.

Prachtige en zeer betrouwbare motoren, hebben niet perse nitro nodig en 15% synth. olie is voldoende.
Ik heb trouwens alleen maar Laser motoren, zou voor mijn schaalmodellen ook geen andere willen!
Totaal heb ik 8 Laser motoren van de 70=11,5cc (waarvan 4 stuks in de B-17) tot de 240 V-twin= 40cc (waarvan 2 stuks in de P-61).
Ze zijn zeer compact (veel kleinere inbouwmaten dan de vergelijkbare motoren van Osmax of Saito) niet zwaar van gewicht en halen hun vermogen uit hun hoge koppel en niet uit een (te) hoog toerental.

Neil Tidey van Laser komt trouwens oorspronkelijk uit de motorenbouwwereld voor formule 1 autos.

groetjes,
Jan.

jan brilman zei:

Check HIER maar eens.
Volgens mij kun je daar zien dat het dus juist niet allemaal unieke blokjes zijn: van de 70, 80 en de 100 zijn de boringen allemaal het zelfde. :?

Of laat ik nu merken dat ik er niks van weet . . . :|

jan.

zoals je zegt jan de boring is is het zelfde maar de slag is groter dus moet je voor elke motor een nieuwe cilinder maken die langer is
daarom zijn lasermotoren geen uitgeboorde motoren voor meer inhoud
maar elk is opnieuw gebouwd.
bij uitgeboorde motoren blijft de slag hetzelfde !!!!!!!!! maar wordt de boring vergroot :idea:
met andere woorden de laser 70 is korteslag motor, de 100 is langeslag (groot koppel met 18*6 prop)

gr. jacques.1

Metroid zei:
Plus wat iedereen zegt over de laser motoren de Rols Roys onder de 4 takt motoren is, dan is de keus snel gemaakt.

Ik heb de Laser Twin van Hans nu vaker horen lopen en dat ding loopt echt schitterend.. stationair heel rustig en trillingsvrij, pakt goed op, geen bakken vol met herrie (hij maakt minder lawaai dan m'n saito 82a).. echt een goede/mooie motor.

@Jan: dat ze allemaal dezelfde boring hebben, is juist een bewijs dat het niet dezelfde blokjes zijn. Voorbeeld, als je de OS .46 pakt en de nieuwe OS .55, dat zijn dezelfde blokjes, alleen heeft de .55 een grotere boring en een iets langere slag.

hezik zei:
Metroid zei:
Plus wat iedereen zegt over de laser motoren de Rols Roys onder de 4 takt motoren is, dan is de keus snel gemaakt.

Ik heb de Laser Twin van Hans nu vaker horen lopen en dat ding loopt echt schitterend.. stationair heel rustig en trillingsvrij, pakt goed op, geen bakken vol met herrie (hij maakt minder lawaai dan m'n saito 82a).. echt een goede/mooie motor.

@Jan: dat ze allemaal dezelfde boring hebben, is juist een bewijs dat het niet dezelfde blokjes zijn. Voorbeeld, als je de OS .46 pakt en de nieuwe OS .55, dat zijn dezelfde blokjes, alleen heeft de .55 een grotere boring en een iets langere slag.

hoi hezik,

als je een motor meer inhoud geeft en je wil `t zelfde blokje gebruiken kan je dit alleen maar doen door de boring iets te vergroten.
verander je iets aan de slag dan heb een andere krukas (krukpen moet meer uit `t midden staan) langere drijfstang + hogere cilinder nodig
dus kan je nooit `t zelfde huis gebruiken :idea: (of zie ik `t verkeerd?????)

gr. jacques.1

jacques.1 zei:
als je een motor meer inhoud geeft en je wil `t zelfde blokje gebruiken kan je dit alleen maar doen door de boring iets te vergroten.
verander je iets aan de slag dan heb een andere krukas (krukpen moet meer uit `t midden staan) langere drijfstang + hogere cilinder nodig
dus kan je nooit `t zelfde huis gebruiken :idea: (of zie ik `t verkeerd?????)

Nou of deze twee exact hetzelfde blok gebruiken, durf ik niet te zeggen, wel dat OS dat wel veel doet. Een andere slag hoeft niet persé een ander blok te betekenen, zoals je zelf aangeeft kun je een slag ook verlengen door een andere krukas in hetzelfde blok te zetten. Verder kan het zo zijn dat het 'grotere' blok bv. meer compressie heeft, enzovoort.

Het kan bv. zijn dat bij de .46 de cylinder 3mm onder de bovenkant van de kop stopt, en bij de .55 2mm ofzo. Heb je toch weer een mm gewonnen. Dan nog een mm met een andere krukas, en je bent er al bijna..

Hallo,
Na bijna een jaar wordt het wel weer eens tijd voor een update.
Afgelopen jaar niet veel gedaan aan de Spit, kwam pas na de Sinterklaas weer op gang.
Had in de tussentijd wel de bestelde Robostruts ontvangen.
Van de in de kit aanwezige vaste poten stukken verenstaal gezaagd om de struts te monteren, zodat later de standaard veren poten van de Robart retracts voor de maiden gebruikt kunnen worden.
E.e.a. hield wel in dat het gedeelte tussen de wheel bay en het retract mechanisme verbreed moest worden.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_60.jpg

Van stukjes aluminium de montageblokjes gemaakt voor de deurtjes.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_64.jpg

Zo die staat op lekker z'n pootjes.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_61.jpg

Niet helemaal schaal, beetje wijdbeens en verder uit elkaar beter voor het grondwerk alsus Top Flite.
En op z'n rug met de deurtjes dicht.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_65.jpg

Daarna het luikje aan bakboord achter de cockpit gemaakt. Het is de bedoeling om hierachter de ontvangerschakelaar en de remote gloeiplug weg te werken.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_63.jpg
.
Ook aan weerszijde van de cockpit een rail gemaakt (open gezaagd kokerprofieltje).
Hierin schuift een aluminium stripje die vastgemaakt is aan de kap. Heb eigenlijk al spijt de cockpit kap te hebben doorgeknipt. Kap schuift niet soepel daar het door z'n slapheid ontzettend schrankt. Moet hiervoor nog een oplossing zoeken.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_62.jpg

Vervolgens de vleugel in de midden aan de bovenzijde opengesneden.
Had op RCuniverse gezien dat ze de luchtfles in de vleugel wegwerken i.p.v. in de romp.
Voordelen: geen slangkoppelingen nodig bij het samenstellen romp/vleugel, minder kans op lekkage, gunstig voor het zwaartepunt en meer ruimte in de nogal krappe romp.
De luchtfles ligt direct achter de hoofdligger. E.e.a. houdt wel in dat de centrale flapservo verplaats en 180 gr. verdraaid moet worden. Deze komt dan achter i.p.v. voor de flap aanstuurstangen.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_68.jpg

Op de foto ook nog drie inslagmoeren te zien. Zodat later hieraan het driepunts bommenrek onder de vleugel vastgemaakt kan worden. In het gedeelte achter de flapservo een doorvoering gemaakt voor de ontgrendelkabel voor de 250 lb bom. Waar de benodigde servo moet komen moet nog uitgedokterd worden.
Spitfire_Top-Flite_Bouwfoto_-_69.jpg

T' fleske ligt precies tussen de retract luchtcilindertjes in.
Later zal met een nieuw balsaplankje het flesje weer worden afgedekt.
Het ventieltje blijft bereikbaar. (valt net onder de romp/vleugel fairing).

Vraagje: Moeten de T-stukjes van de luchtslangen nog met epoxy ingesmeerd worden?

Laatst bewerkt:
Ook aan weerszijde van de cockpit een rail gemaakt (open gezaagd kokerprofieltje).
Hierin schuift een aluminium stripje die vastgemaakt is aan de kap. Heb eigenlijk al spijt de cockpit kap te hebben doorgeknipt. Kap schuift niet soepel daar het door z'n slapheid ontzettend schrankt. Moet hiervoor nog een oplossing zoeken.
Ga je de kap op afstand schuivend maken of gewoon met de hand?

Is het mogelijk om een stijf frame in de cockpit te maken zodat de kap niet meer krom kan trekken?

Vraagje: Moeten de T-stukjes van de luchtslangen nog met epoxy ingesmeerd worden?
??? waarrom? om losschieten te voorkomen?
Als dat het is dan is dat niet nodig, de luchtslangen passen vaak zo krap om de t-stukjes dat je ze er echt met geweld af moet trekken.

Dus als het daarvoor is? nee niet nodig.

Mooie kist Ronald, je bent gelukkig weer op de goede weg ;-)

Back