Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Ik ben blij dat je het zo opvat makker:D


    Stevo
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik ben pragmatist he.. ik kan wel in een hoekje gaan zitten snotteren, maar daar verander je niets mee ;)
     
  3. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Wat erg om te lezen Henri. Zonde zeg....en ik heb hem nog niet eens zien vliegen!!

    Maar wbt de oorzaak: wat verstaan we onder flutter? Naar mijn idee is dat het resoneren in de eigenfrequentie van het materiaal of verzameling van materialen van een roer of zelfs hele vleugel. En niet zozeer speling of iets wat daar op lijkt (kan alleen helpen versterken). Ooit eens een testje gezien van een stabilo van een cesna (1:1). Gingen zo hard vliegen (harder dus dan de kritische snelheid van het vliegtuig) zodat de boel ging 'flutteren'. En dat was dus een resonantie in de eigenfrequentie van het betreffende materiaal waarbij uiteindelijk de trillingen in harmonie komen en elkaar gaan versterken. Daar gaat uiteindelijk de boel aan stuk.

    Met andere woorden, zou het niet kunnen dat door stromingen, snelheid, luchtdruk, motor trillingen etc, trillingen in de romp, vleugel en roeren in het gebied van de eigenfrequentie of een afgeleide daarvan komen, zodanig dat de boel stuk is gegaan? Kan er naast zitten hoor, maar dit verstond ik altijd onder flutter...
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Henri,

    sterkte vanaf deze kant, had je hem net weer opgeknapt gaat de kist alsnog de grond in, zonde maar gedane zaken nemen geen keer dus sterkte met het verlies en rustig op naar je volgende kist.


    Tja, je moet wel in ogenschouw nemen op wat voor een kist je welke manier toepast, wat voor de ene kist prima werkt kan voor de andere kist funest zijn (en bij die Pfeil werkt het prima ;-) ).
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Tsja, zoiets moet het wel zijn.. in verstond onder vlutter resonantie door speling, maar volgens jouw definitie.. ik kan het niet uitsluiten. Er is in elk geval iets gebeurd waardoor de handel de geest gaf vrij abrupt.

    Blijft raar dat ie dan 8 vluchten zonder dit probleem gemaakt had, deze vlucht ook probleemloos vloog en dan ineens in een rechte lijn (niet de eerste) dit.. maar ja.

    Gelukkig heb ik de Derwisj nog :)

    Wat op zich nog wel positief was, de Mintor deed het prima deze keer. Liep mooi, op de grond een goede transitie en enorm veel vermogen. Hij sleurde de na reparatie 4950 gram wegende Alliance zonder problemen door een victoryroll.. hij was in no time boven.

    Dat bij 27 graden buitentemperatuur en een APC 18*12 prop. De motor heeft de crash wel overleefd en liep gewoon goed. Het zou een optie zijn nu om die motor op de Derwisj te zetten, het is immers een 'drop in 140RX replacement'. Op de Derwisj zit al de juiste pijp, header enz.. en een 'soort van' hydromount.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mei 2008
  6. Peter-Jan

    Peter-Jan

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    (LVC) Emmeloord
    Zonde,ik schrok me echt rot toen ik de foto zag voordat ik de tekst las.
    Sterkte
     
  7. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Balen zeg! :cry:

    ik weet hoe het voelt om een kist te verliezen binnen 10 vluchten...

    Sterkte en ik hoop dat je snel weer verder vliegt met een ander! :D

    gr,
    niels
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Outch, dat is geen prettig gezicht.
    Dat de apparatuur maar snel een nieuw vliegtuig kan vinden.
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    $#^%#$^%&^^$%^$%#%$#@$#@#$@#$(censuur)
    dat is echt balen, om maar in gewoon nederlands te zeggen.
    G.V.D. wat heb jij toch weer een pech.
    dan maar een stuurfout dan weet je teminste wat er mis ging.
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dat is inderdaad wel wat het meeste knaagt. De vorige schade/crash vond ik ook niet leuk, maar dat was gewoon glashelder waar het aan lag, een uitvallende motor plus een piloot die knullige beslissingen neemt.

    Dit.. ik ben er nog steeds niet uit. Flutter lijkt inderdaad de enige verklaring. Ik vloog nog wel snel, durfde de motor nog niet goed in het middengebied te laten hangen.. en die motor die heeft echt belachelijk veel vermogen.. zoals dat toestel omhoog gesleurd werd, was redelijk belachelijk.. dus mss. toch een te hoge snelheid icm een resonantie ofzo. Ik weet het niet en we zullen er nooit achterkomen. De mensen die zaten te kijken zijn zeer ervaren piloten en die waren ook redelijk flabbergasted. Een paar seconden ervoor had men nog de conclusie getrokken dat het helemaal goed zou komen, de verandering van instelhoek icm. het toegenomen gewicht in de neus zorgden voor een mooi vlieggedrag, ik kon 'm inverted leggen zonder praktisch up te hoeven geven.. hij rolde dus wel iets, ik denk dat de hoogteroeren nog niet helemaal gelijk stonden (gezien ook het feit dat ie lichtjes bleef rollen nadat de ailerons volledig weg waren.

    Hij ging ook kaarsrecht omhoog en reageerde goed op lastwisselingen, het leek er dus op dat instelhoek, zwaartepunt, domp en zijstelling al goed waren. Het was ook de eerste keer dat ik er bij mooi weer bij vloog en het ding zag er schitterend uit, nadeel van te dik lakken is het gewicht, maar voordeel is wel dat het glanst en blinkt.. de eksters in de omgeving waren al van plan om 'm te gaan jatten.

    Superjammer vind ik het dat dit model domweg niet meer gemaakt wordt. Ik vond de Alliance qua belijning echt een hele mooie kist. De Derwisj is meer old-school, daar vind ik de romp te laag en te spits van en bv. de Oxalys in mindere mate en de Osmose in meerdere, vind ik de proporties niet meer van kloppen. De Alliance was gewoon precies goed qua belijning.

    Ik heb ZNLine al gemailed met de vraag of ze nog niet een romp hebben liggen ergens, maar dat zal wel niet.

    Toch.. ik ben altijd van ook de positieve dingen zien.. ik heb er bouw- en afwerktechnisch heel veel van geleerd, de kleine fouten die nog in deze zaten, maak ik bij de volgende niet. De motor is dus toch goed gebleken, of althans, bij deze vlucht deed ie het gewoon erg goed, dus dat is ook positief (ook omdat die het overleefd heeft).

    Daarnaast heb ik alle randmaterialen nog in huis. Het enige wat ik nieuw zou moeten aanschaffen is een toestel en 2 vleugelservo's (of tandwielsetjes voor de huidige) en ik heb weer een compleet toestel. Zeker als je gaat voor de MK quicklinks, dure digitale servo's, enz, vreet al dat randmateriaal met gemak de helft van het budget uit.

    Ik sta nu nog heel erg in dubio wat te doen. Raar genoeg heb ik over de afgelopen dagen wel een positief gevoel overgehouden.. het winnen van de wedstrijd was wel een impuls die ik een beetje nodig had om 'het vuur' weer te vinden, zie ook dat daarna binnen een week de Alliance weer gerepareerd was.. en ik heb nu ook weer echt zin aan 'de volgende' te beginnen, maar er zitten nog een aantal beren op de weg.

    De twee grootste twijfelpunten:
    1) zelf ontwerpen/bouwen of kit/2e hands kopen. Met name de optie 2e hands valt eigenlijk af, ik heb wel gemerkt dat ik het het leukst zou vinden als ik het ding helemaal zelf kan bouwen. Hoewel dat nu erg goed uitkwam, vond ik het wel jammer dat er al zoveel gebouwd was aan deze Alliance. Dan blijft over zelf ontwerpen of kit kopen. Het allerliefst ontwerp en bouw ik 'm zelf, maar ik ben realist genoeg om te weten dat ik, om een echt goed strak vliegende kist te ontwerpen, de ervaring nog niet heb.

    2) electro of brandstof. Ik zei heel ferm dat ik niet meer zou investeren in brandstof. Die mening is eigenlijk onveranderd, echter tsja.. ik heb nu gewoon een heel mooie motor over die welbeschouwd nog nieuw is (20 vluchten gehad) en belachelijk veel vermogen heeft bij een laag eigengewicht. Enige wat ik nieuw hoef te kopen is de uitlaatbocht, en dat is 2 tientjes.

    Maar ja.. als ik dan bedenk dat de meest waarschijnlijke verklaring voor deze crash toch flutter was en dat het enige aan het toestel wat trillingen kon veroorzaken, de brandstofmotor was.. en als ik bedenk dat de lak ook nu al na dit kort gebruik op een paar plekjes alweer een knauw had gekregen van de brandstof..

    Ander vraagstuk is.. ik heb de twee BLS 451 servo's nu ongebruikt liggen, alsmede de mintor motor. Dit geheel kan zo, zonder verdere aanpassingen, op de Derwisj geschroefd worden. Maar dan denk ik weer.. de Derwisj is een superbetrouwbaar toestel geweest tot nu toe, ondanks gebrek aan aandacht van mij, blijft het ding vliegen en goed ook.

    Keuzes Keuzes Keuzes.. waarom heb ik dan ook niet schaken als hobby genomen ofzo.. :p
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Heb je al eens over nagedacht dat ook de CA waar je de breuken eerst mee behandelt hebt de oorzaak kan zijn ?

    Als je een GFK stuk so lang buigt tot het scheurt weer recht buigt en met CA behandelt lijkt het weer heel sterk te zijn .

    Als je het dan weer probeert te buigen breekt het in 2 stukken .

    Het er na nog verstevigen met GFK + mat brengt niks aan stevigkeit omdat de CA dan als trenmiddel werkt .

    Modellen gelijk in 2K lak spuiten.
    Doe ik met de goedkoopste airbrushpistool .;)
    En dan is het echt bestandig tegen alle brandstoffen en verbrande olien.

    Is ook veel goedkoper als jou toe gepaste systeem.

    Mvg Johan
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Nee. De stukken die ik gerepareerd had, waren namelijk nog heel. Als een boer met kiespijn heb ik nog zitten constateren dat de reparatie goed was; dat was allemaal nog heel. Daarnaast heb ik aan ailerons of cockpitkap niets gerepareerd, en dat waren de onderdelen die eraf vielen.

    Het eerste gedeelte klopt, het 2e niet. Als je balsa in de breedterichting vastpakt en buigt, breekt het ook simpel op de nerv. Als je daar aan weerzijden een mat glas overheel legt (wat ik dus gedaan had bij de reparatie) heb je wel degelijk stevigheid toegevoegd.

    Mijn methode is ook brandstofbestendig, alleen moet je het dan wel goed doen en voldoende droogtijd geven ;)

    Ik beschik nog niet over een airbrush, compressor, bekerspuit dat soort dingen. Ik had wel al geconstateerd dat ik daar voor ga sparen, omdat dat fijner werkt.

    Overigens nog mijn excuses dat ik tijdens de wedstrijd zo weinig met je gesproken heb, vond het wel leuk om eens te zien wie Plotterwelt nu was, maar ging zo op in het wedstrijdgeneuzel..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2008
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    die fluter komt toch door snelheid/speling, toch niet door het trillen van motor.
    want dan had ik alang een vliegtuig in duizend stukjes gehad. die 1.20 schud en trild er lustig op los.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Speling was geen sprake van. Christiaan Vis argumenteerde in dit draadje dat resonantie niet door speling veroorzaakt hoefde te worden.

    Hoe je het ook wend of keert, om te resoneren heb je in beginsel eerst een trilling nodig.

    Die trilling zou ook door snelheid en speling veroorzaakt kunnen worden, maar er was dus geen speling in dit geval. Iedereen die de spullen in het echt vast heeft gehad, kan je dat bevestigen. Dan blijft er dus nog maar 1 andere kandidaat over voor trillingen en dat is de motor.

    Als het inderdaad flutter is door resonantie.. dan is het gewoon een 'toevalstreffer'.. dat er iets precies trilt op de eigenfrequentie van de ailerons..

    En ja, eerlijk is eerlijk, ik grijp ook nog wel eens naar oneigenlijke argumenten om de keuze voor electro te verdedigen ;).. natuurljik hoeft een toestel niet uit elkaar te trillen door een brandstofmotor en is een toestel brandstofbestendig te lakken ;)

    Punt blijft dan nog steeds wel dat een electrosetup gewoon veel minder trillingen geeft en ook minder bezwaarlijk is voor je lak ;)
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    zelfbouw of 2e hands, electro of brandstof...

    Natuurlijk moet je dat 100% zelf besluiten maar ik zou je graag je eigen kist zien maken/ontwerpen, en dan electro...
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Jij pakt de popcorn er al bij voor als ik teleurgesteld terugkom met een totaal niet strak vliegend apparaat? ;)
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zeker!





    ;)
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dat is echt kl**te henry, zo snel een kist verspelen.
    Gelukkig dat je er zo nuchter tegen aan kan kijken

    Ik denk dat dit beantwoordt of je flutter had...
    Flutter sloopt je servo in no time...
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Nou, nee.. de ailerons braken los maar op dat moment zaten de servoverbindingen nog wel.. aan een servo zat ook nog een stuk stuurstang met de roerhoorn en een stuk roer wat uit het roer gebroken was. Dat was ook wat sommige mensen er nog aan zagen fladderen toen hij verder vloog.

    Vandaag nog weer even zitten praten met de toeschouwers die erbij zijn en die waren er vrij resoluut over; het was geen flutter. Het ding was echt heel stil en vloog heel strak vlak voordat het gebeurde.

    De meest waarschijnlijke verklaring, waar ik zelf ook nog het meest in zie, is dat de romp toch van de vorige schade een knauw had gekregen en tordeerde tijdens het vliegen.. daardoor is de cockpitkap eraf gebroken (die was er ook echt afgebroken, had happen uit de romp meegenomen), wat een trilling tot gevolg had en het verliezen van de ailerons.

    Enige wat dat een beetje tegenspreekt is dat niemand kan zeggen wat er nu het eerst afbrak, voor iedereen leek het alsof het echt op exact hetzelfde moment gebeurde.. het was BAM en toen waren er 3 dingen weg.

    Hoe dan ook.. we kunnen er nog heel lang over doorpraten, maar uiteindelijk zal de waarheid nooit boven water komen. Het blijft een onverklaarbaar fenomeen.

    Waar we het vandaag bv. nog over hadden.. ik had de ailerosn met 4 CA scharnieren per aileron vastgezet. Het blijkt dat dat weinig is, de meeste mensen gebruiken op zo'n kist 5 en een enkeling zelfs 7 (!). Nu denk ik niet dat dat het probleem was, niemand eigenlijk, maar ja, feit blijft wel dat de ailerons eraf gebroken zijn.. enzovoort, enzovoort ;)

    Ik denk dat ik toch zelf een kist ga ontwerpen en bouwen. Natuurlijk is dat veel eenvoudiger gezegd dan gedaan en ga ik mijzelf in dat proces zeker nog wel tegenkomen, maar toch ben ik zo arrogant dat ik denk dat het wel zal lukken een kist te bouwen die goed genoeg is voor het C-programma :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2008
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Verdorie, ik kan heel veel discussies vinden over dit model, we hebben immers bijna alles besproken, maar wat ik nu met het nalopen van dit draadje mis is de ophanging van de roeren.

    Welke scharnieren zijn er gebruikt?
    Van welk materiaal was de achterlijst?
    Hoe zijn de scharnieren verlijmt en natuurlijk geborgd?

    Henri kennende vanop afstand heeft hij de juiste scharnieren gebruikt en ze ook goed verlijmd en geborgd. het enigste wat ik kan bedenke dat dan nog over blijft is dat de achterlijst waar de scharnieren in verlijmd zaten te zwak was. Als dit licht en bros balsa is geweest dan kun je je wel bedenken dat dit een oorzaak zou kunnen zijn voor het feit dat de rolroeren het ineens niet meer zagen zitten en afscheid namen van het model. Of zouden ze bang zijn geweest voor zijn vliegstijl?:rolling:
     

Deel Deze Pagina