Dat is inderdaad wel wat het meeste knaagt. De vorige schade/crash vond ik ook niet leuk, maar dat was gewoon glashelder waar het aan lag, een uitvallende motor plus een piloot die knullige beslissingen neemt.
Dit.. ik ben er nog steeds niet uit. Flutter lijkt inderdaad de enige verklaring. Ik vloog nog wel snel, durfde de motor nog niet goed in het middengebied te laten hangen.. en die motor die heeft echt belachelijk veel vermogen.. zoals dat toestel omhoog gesleurd werd, was redelijk belachelijk.. dus mss. toch een te hoge snelheid icm een resonantie ofzo. Ik weet het niet en we zullen er nooit achterkomen. De mensen die zaten te kijken zijn zeer ervaren piloten en die waren ook redelijk flabbergasted. Een paar seconden ervoor had men nog de conclusie getrokken dat het helemaal goed zou komen, de verandering van instelhoek icm. het toegenomen gewicht in de neus zorgden voor een mooi vlieggedrag, ik kon 'm inverted leggen zonder praktisch up te hoeven geven.. hij rolde dus wel iets, ik denk dat de hoogteroeren nog niet helemaal gelijk stonden (gezien ook het feit dat ie lichtjes bleef rollen nadat de ailerons volledig weg waren.
Hij ging ook kaarsrecht omhoog en reageerde goed op lastwisselingen, het leek er dus op dat instelhoek, zwaartepunt, domp en zijstelling al goed waren. Het was ook de eerste keer dat ik er bij mooi weer bij vloog en het ding zag er schitterend uit, nadeel van te dik lakken is het gewicht, maar voordeel is wel dat het glanst en blinkt.. de eksters in de omgeving waren al van plan om 'm te gaan jatten.
Superjammer vind ik het dat dit model domweg niet meer gemaakt wordt. Ik vond de Alliance qua belijning echt een hele mooie kist. De Derwisj is meer old-school, daar vind ik de romp te laag en te spits van en bv. de Oxalys in mindere mate en de Osmose in meerdere, vind ik de proporties niet meer van kloppen. De Alliance was gewoon precies goed qua belijning.
Ik heb ZNLine al gemailed met de vraag of ze nog niet een romp hebben liggen ergens, maar dat zal wel niet.
Toch.. ik ben altijd van ook de positieve dingen zien.. ik heb er bouw- en afwerktechnisch heel veel van geleerd, de kleine fouten die nog in deze zaten, maak ik bij de volgende niet. De motor is dus toch goed gebleken, of althans, bij deze vlucht deed ie het gewoon erg goed, dus dat is ook positief (ook omdat die het overleefd heeft).
Daarnaast heb ik alle randmaterialen nog in huis. Het enige wat ik nieuw zou moeten aanschaffen is een toestel en 2 vleugelservo's (of tandwielsetjes voor de huidige) en ik heb weer een compleet toestel. Zeker als je gaat voor de MK quicklinks, dure digitale servo's, enz, vreet al dat randmateriaal met gemak de helft van het budget uit.
Ik sta nu nog heel erg in dubio wat te doen. Raar genoeg heb ik over de afgelopen dagen wel een positief gevoel overgehouden.. het winnen van de wedstrijd was wel een impuls die ik een beetje nodig had om 'het vuur' weer te vinden, zie ook dat daarna binnen een week de Alliance weer gerepareerd was.. en ik heb nu ook weer echt zin aan 'de volgende' te beginnen, maar er zitten nog een aantal beren op de weg.
De twee grootste twijfelpunten:
1) zelf ontwerpen/bouwen of kit/2e hands kopen. Met name de optie 2e hands valt eigenlijk af, ik heb wel gemerkt dat ik het het leukst zou vinden als ik het ding helemaal zelf kan bouwen. Hoewel dat nu erg goed uitkwam, vond ik het wel jammer dat er al zoveel gebouwd was aan deze Alliance. Dan blijft over zelf ontwerpen of kit kopen. Het allerliefst ontwerp en bouw ik 'm zelf, maar ik ben realist genoeg om te weten dat ik, om een echt goed strak vliegende kist te ontwerpen, de ervaring nog niet heb.
2) electro of brandstof. Ik zei heel ferm dat ik niet meer zou investeren in brandstof. Die mening is eigenlijk onveranderd, echter tsja.. ik heb nu gewoon een heel mooie motor over die welbeschouwd nog nieuw is (20 vluchten gehad) en belachelijk veel vermogen heeft bij een laag eigengewicht. Enige wat ik nieuw hoef te kopen is de uitlaatbocht, en dat is 2 tientjes.
Maar ja.. als ik dan bedenk dat de meest waarschijnlijke verklaring voor deze crash toch flutter was en dat het enige aan het toestel wat trillingen kon veroorzaken, de brandstofmotor was.. en als ik bedenk dat de lak ook nu al na dit kort gebruik op een paar plekjes alweer een knauw had gekregen van de brandstof..
Ander vraagstuk is.. ik heb de twee BLS 451 servo's nu ongebruikt liggen, alsmede de mintor motor. Dit geheel kan zo, zonder verdere aanpassingen, op de Derwisj geschroefd worden. Maar dan denk ik weer.. de Derwisj is een superbetrouwbaar toestel geweest tot nu toe, ondanks gebrek aan aandacht van mij, blijft het ding vliegen en goed ook.
Keuzes Keuzes Keuzes.. waarom heb ik dan ook niet schaken als hobby genomen ofzo..