Algemeen 1/8 brushless truggy topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Nard Cox, 6 nov 2009.

  1. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    zoekt en gij zult vinden.Google
    Groeten Wiebe.
     
  2. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Google voor prijskaartjes

    LiPo's = afhankelijk van je motor en regelaar.

    Officieel mag 4S met matches, maar een hoger voltage en lagere gearing betekend koelere set-up.

    EDIT : wiebe is me voor :D
     
  3. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Nieuwe associated rc8te kost zo'n 450-500 euro ex electronica. Voor de xray ben je dan al zo'n 650 euro kwijt.

    Ik heb zelf de motor/esc van de savage flux er op gezet, en batterijen gebruik ik ook die van de savage. Alleen wordt de motor wel een stuk warmer als je op dezelfde snelheid vertand, heb geen idee hoe dat komt. Truggy zelf loopt wel een stuk soepeler heb ik het idee.. Wilde vanmiddag wat vertandingen uit proberen en de temperaturen daarbij (4s en 6s lipo op 14/17/20t pinion). Alleen kwam wat tussen waardoor ik er geen tijd voor gehad heb ;) .
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    waarschijnlijk word de motor een stuk warmer, omdat je nu veel sneller aan eht optrekken bent.
    De Savage valt om (of vliegt achterover) voordat je bij het vermogens limiet van d emotor in de buurt komt. en ik verwacht dat je met een Truggy veel meer vermogen kunt wegwerken voordat deze oncontroleerbaar word. je gaat dus gewoon sneller rijden. :)
     
  5. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Ja dat is waar... maar het kan ook zijn dat de motor te licht vertand is... volgens Martijn reed iedereen op 19/20T met een 5/6s lipo.

    Veel harder als 4s zal die trouwens niet optrekken, heb de zender op 80% staan en ik druk nooit het gas vol in... Heb trouwens ook de timing weer op standaard gezet, had hem toen in de savage flux op zijn "eco" stand gezet maar had toen het idee dat de motor wat warmer werd.

    Agja anders maar een castle 1717 motor kopen. Dat is een 1500 kv motor dus die draait 33K rpm op 6s en is ook een stukje groter waardoor die beter met de power overweg kan... stop ik de mamba monster wel in de slash 4x4 als ik die heb... 150 km/h slash 8) en dan over de snelweg, zal meneer agent niet blij mee zijn:p
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    een Castle 1717. meh, de 2200kv zou perfect meoten zijn voor een truggy. btw, de vertanding voor 4s, 5s of 6s Lipo is exact hetzelfde. je gaat de vertanding pas aanpassen als je een andere motor gebruikt. (de vertanding voor de E-Revo 18/54 is bijvoorbeeld perfect voor 4 en voor 6s)

    Ik heb zelf ook een 2200kv 1515 1y in mijn E-Muggy. :) alleen heeft de regelaar het begeven (letterlijk ontploft). deze is weg voor garantie.
    moet ook nog even een nieuw accu bakje maken voor m'n Muggy, want de 2 3s Lipo's uit m'n Revo passen er niet in. :( (eerst maar eens een tekening maken wat voor bakje het nu gaat worden, en dan kijken waar ik het ga maken. )
     
  7. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    2200kv is nog relatief hoog, kunt beter een wat lagere kv en hoger voltage rijden. Maar 2200kv is zeker niet te veel van het goede.

    Vertanding kun je ook aanpassen met het switchen in voltage het hoeft niet alleen met het wisselen van de motor. Dus wil je gewoon koeler rijden dan neem je meer voltage en vertand je hem lager zodat je eindsnelheid niet veranderd. Dit heeft als gevolg dat de Amp draw minder is en je set-up koeler blijft.

    @ Klamath heb je de Neu of de CC versie van die 2200kv? Als je de Neu hebt heb je de F of de S versie, welke temps haal je daarmee?
     
  8. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Misschien is er dan toch wat mis met mijn motor... op 17T is de theoretische snelheid zo'n 100 km/h en wordt de motor warm, op 14T is het zo'n 80 km/h en merk ik niet bepaald verschil in temperatuur. Bij beide is het te heet om langdurig vast te houden...

    Als de motor op 4s met 60-70km/h vertanding ook zo warm wordt dan zal er wel wat mis zijn met mijn motor :l
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Of als je pech hebt heeft het het gevolg dat de rotor je om de oren vliegt. een te licht vertanding kan ook zorgen voor te grote stromen.

    anyways, heb ook geen zin om erover te discussieren. :) Ik houd zelf liever 1 vertanding aan voor de motor, gezien de motor dat vermogen en koppel gewoon kan leveren. en zoals het nu is met al m'n off-road auto's, is de grit het limiet, en niet de motor. so all is well. :)

    Ik heb de CC versie (de groene) in m'n Muggy en de Zwarte in m'n E-Revo.
    verder heb ik een Neu 1515 3D in m'n Schattenjager gestopt. wat helemaal perfect werkt. (de motor blijft op 4s gewoon koud, war perfect is, want een hogere snelheid krijgt het chassis toch neit weg op de grond.)

    Ik zou de temperatuur van de motor eens meten. 50*C is al te warm om langdurig vast te houden, terwijl het een goede temp voor de motor zou zijn. ;)
    ik denk dat een vertanding voor 80km/h (zonder balooning van de wielen) op 6s lipo aarig in de buurt moet komen van een perfecte vertanding. :)
    (ik geloof namelijk niet dat de E-Revo veel zwaarder is dan een Truggy, en die heb ik vertand op 80km/h. )
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2009
  10. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    @ IXI, KOOP EEN TEMPGUN! 'Te lang om langdurig de vinger op te houden' zegt helemaal niets, de ander vind dat al bij 10 graden de ander pas bij 200 (wellicht beetje overdreven, maar je weet wat ik bedoel). Die dingen zijn zo cheap en zo waardevol bij het goed afstellen van je wagen dat het eigenlijk niet mag ontbreken.

    @ Klamath, true. Kwestie van trial en error en alles goed in de gaten houden. Stel je een universele ultieme set-up voor .... :D

    ps. heb erg zin om te gaan rijden!!!
     
  11. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik wil ook met m'n Muggy rijden. :( maar voordat ik die weer zover heb duurt nog wel even vrees ik.

    En emt het weer van de laatste tijd is er ook helemaal niets aan. bah.
    word tijd dat Losi die micro Crawler released. :)
     
  12. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Het weer is rond uit waardeloos ja. Afgelopen zondag dus best lang gereden maar het was echt koud en de wind hielp ook niet echt. Gisteravond even mijn filmpjes terug gekeken maar het bibberen van mijn hand is zeer duidelijk zichtbaar (geen zin om statief uit de auto te pakken).
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    wat ook wel erg leuk is uiteraard is sneeuw. (liever niet met electro, hoewel, m'n Slash is waterdicht) mooi rond banjeren met m'n LST2. :) en uiteraard ijs op eht kanaal. dit is de eerste keer sinds tijden dat ik ook wel zin heb aan de winter. alleen het weer van nu is absoluut bagger.
     
  14. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Temp gun zit ik inderdaad aan te denken, maar ik had er op gerekend dat ik met de dx3s het in de gate had kunne houden. Helaas wacht ik nu al 3 weken er op en wordt hij pas over 1 a 2 weken verwacht.. als die er dan nog niet is cancel ik de bestelling en haal ik wel een 2ehands 3pk...

    Heb nu een thermometer die op de tiende graad nauwkeurig meet er op geplakt, ff op gras rijden zometeen en hopen dat hij er op blijft zitten..
     
  15. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Ook al heb je de DX3S dan zou ik alsnog een tempgun erbij halen, al is het alleen maar ter vergelijking. Bovendien kun je de tempgun overal voor gebruiken, dus ook de Esc de LiPo's en natuurlijk bij andere wagens.

    Waar heb je de DX3S gekocht en waarom duurt heet zo lang?
     
  16. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Bij rc twente, zou mijn dx3 aan maat verkopen alleen hij had zijn ontvanger gesloopt waardoor hij dus snel de dx3 wilde... pitstop heeft alleen geen ideal dus dan was de zender er niet voor het weekeind geweest.

    Alleen waren ze bij rc twente zo hulpvaardig geweest op de site te zetten dat de zender niet op voorraad was en vervolgens na de bestelling zelf nog even aangeven dat de zender er niet was... (sarcastisch uiteraard).

    En schijnbaar komt spectrum zijn leveringen niet na...
     
  17. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Ha, order direct annuleren en ergens anders kopen. Met zo'n volk ben ik snel klaar, ding is op genoeg plaatsen leverbaar. Als je hem nu bij MSUK besteld heb je hem voor het weekend nog.
     
  18. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Daar zijn ze ook niet op voorraad ;) komen 18 november pas binnen. Als de zender over 2 weken er nog niet is dan annuleer ik de bestelling en dan krijgt die vriend van mij de spektrum zender die bij de slash 4x4 zit. Inmiddels hebben we toch al een oplossing gevonden voor het probleem (zender van de savage flux). Koop ik wel een 2e ontvanger bij de dx3 en voila probleem opgelost ;) scheelt ook nog eens 160 euro ofzo...

    Overigens doet de xray het niet meer.. motorsteun was weer verschoven dus ik ga nu maar gewoon wachten tot de nieuwe steun en lipo's enz hier zijn en hopelijk het weer wat mooier is... met dit weer zijn er wel leukere dingen te doen als rc ;)
     
  19. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Oja zie het. Nja je kunt altijd eBayen, maarja als je nu al een oplossing hebt dan lekker zo laten.

    Motorsteun verschoven ... welke steun / conversie heb je?
     
  20. I Xyzyx I

    I Xyzyx I

    Lid geworden:
    30 sep 2006
    Berichten:
    687
    Locatie:
    Heerde
    Home made door een vriend van Martijn (rc central). Alleen ik heb hem soort van gesloopt omdat ik een schroef er in wilde draaien maar die zat tegen de motor aan omdat ik een groter tandwiel gebruikte. Dus is het schroefdraad dat getapt was dol gedraaid en zit hij dus eigenlijk maar vast op 1 schroef.. met 14T kan ik er nog een moer boven doen zodat die wel goed vast zit, alleen dan wordt de motor naar mijn idee te warm.

    Heb alleen niet echt zin om nu er aan te gaan sleutelen en prutsen, dus ga zo maar gezellig bij een vriendin lekker op de bank friends kijken. Niet dat friends boeiend is maar andere dingen daar wel ^^.
     

Deel Deze Pagina