Algemeen 1/8 brushless truggy topic

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Nard Cox, 6 nov 2009.

  1. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Lak op de windingen ? Windingen zijn toch die dingen die in het huis zelf zitten ? Ik zal maandag (ben morgen overdag hele dag weg helaas) even wat foto's proberen te maken in het daglicht (mits ik enigzins om tijd terug ben van school).

    Magneet is nog wel sterk ja. Vloog ineens een inbusje van de tafel naar de magneet toe dus denk dat dat wel goed is.

    Wat jij daar zegt is denk ik waar de mensen op RCM ook op doelde. Dat zo snel hij te veel tegendruk krijgt de shaft gaat spinnen in de magneten zelf. Heb wel geprobeerd het met de hand te draaien maar dat lukte niet.
     
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    extreem coggende motor = 1 fase doet niet mee.
    dit kan aan de regelaar liggen, of inderdaad de lak op de windingen van de motor beschadigd. (op de windingen in de motor zit lak ipv siliconen/plastic isolatie. omdat dit vele malen dunner is, de windingen toch niet kunnen (mogen) bewegen, en omdat dit bestand is tegen de hoge temperaturen.
    Als 1 winding niet mee doet, zal de auto nooit van de plek af komen (iig niet met relatief lage toeren) de auto zal echter wel blijven vooruit gaan als je hem een zetje geeft.
    Je hebt de ESC al nagekeken, en die doet het, dus zal het wel de motor moeten zijn.
    Even de multiemeter er bij pakken, en even fase-fase meten. dus 1-2, 2-3 en 1-3, deze weerstandswaarden zouden allemaal hetzelfde moeten zijn (immers zijn het alledrie dezelfde spoelen.) als dit niet het geval is, zijn is een winding in de motor beschadigd vrees ik.)
     
  3. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Ik heb geen flauw idee wat je net hebt gezegd :D. Heb vandaag voor het eerst een motor van de binnenkant gezien.

    Okee, 1 fase doet niet mee, wanneer de motor eenmaal op snelheid is heb je daar minder last van door hogere toeren waardoor het soepeler gaat, klinkt logisch!

    De vraag wordt ds hoe ik die fase kan doormeten ?
     
  4. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    ik ben ook heel erg benieuwd wat dit betekend in mensentaal :)

    1e fase = vertrek?
    2e fase en 3e fase = ?
     
  5. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    De fases zijn met elkaar verbonden ... zie het als een circel van mensen die elkaars hand vast houden. Persoon 1 houd de hand van persoon 2 vast (fase 1-2). Persoon 2 houd ook de hand van persoon 3 vast (fase 2-3). Persoon 3 houd weer de hand van persoon 1 vast (fase 3-1).

    In de motor moeten deze drie samen werken anders kan de rotor niet goed en gelijkmatig rondjes draaien waardoor er dus cogging en stottering voor komt.

    Toch :D ?

    Ik moet even weten waar ik ze het beste kan doormeten. De draden komen direct uit de wikkelingen en zijn er dus een onderdeel van, wellicht dat ik het zo kan doormeten ?
     
  6. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    en als ik het goed begrijp geraak je niet eens in fase1? en moet je via een zetje aan fase 2 komen?

    maar hoe baken je de fases af afhankelijk van het rpm? en via een gewone multimeter kun je de fases meten ofzo, door een bepaalde voltage in het oog te houden ofzo?
     
  7. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Hij zegt 1 fase, niet fase 1 ;)

    Dus hij moet inderdaad via een zetje van bijvoorbeeld fase 1 naar fase 3 (als fase 2 kapot is).

    Hoe je het door moet weten weet ik niet, denk niet voltage aangezien er geen energie bron is. Wellicht iets van ohm of zo, ik wacht even op een antwoord van Klamath daar over.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2009
  8. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Ik denk dat het als volgt werkt. Je multimeter op weerstand meten zetten. (meter geeft dan waarde 1, als je de meetpennen tegen elkaar houdt 0,01-5). Vervolgens de pennen op de rode en de zwarte draad houden, daarna rode en witte en als laatste de witte en de zwarte. Als één van deze metingen een afwijkende waarde toont, dan is er kennelijk iets niet goed. Dan heeft een stroomkring (fase) meer weerstand, wat veroorzaakt wordt door een slechte verbinding.
    Met mijn hele simpele multimeter op stand 200ohm meet ik 0.05, op alle fase. (maar dat meet ik ook als ik de pennen tegen elkaar hou).
    oh ja, wel de draden van de regelaar halen, anders meet je ook de weerstand van de regelaar.
     
  9. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Wat je ook kunt proberen is de motor aan te drijven via een andere motor/boormachine.
    En dan de spanningen te meten van de 3 fase,s .
    Dit gaat wat beter als via de ohm meting .
    Als daar veel verschil in zit weet je waar het aan ligt.
    Groeten Wiebe.
     
  10. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Vandaag met de oude firmware weer probleemloos gereden (gelukkig)
     
  11. marinj

    marinj

    Lid geworden:
    4 dec 2008
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Sneek
    Welke versie ?
     
  12. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
  13. G44rtje

    G44rtje

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    55
    je bedoelt 3.21? bij mij werkt 3.22 prima.
     
  14. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    3.22 is de laatste versie van de castle link, 1.21 is de firmware in de regelaar Er is nog een 1.22(beta), die heb ik er dus weer uitgehaald
     
  15. G44rtje

    G44rtje

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    55
    oke, weer wat bij geleerd en wat kan je daarmee instellen?
     
  16. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Firmware is niets aan in te stellen. Wordt door de leverancier geschreven, om bepaalde kenmerken van de regelaar te wijzigen. Zoiets als het operating systeem van je PC.
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Bijna. dat i9s een Delta gewonden motor, een ster gewonden motor (ook wel Y, vandaar ook de naam 1Y) hebben een spoel per fese, en de andere kant van de spoel hangt aan elkaar (van alle 3 spoelen.) een ster zeg maar.
     
  18. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    De batterij van mijn multimeter is kapot dus helaas niets kunnen meten. Zal asap een nieuwe batterij proberen te regelen.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2009
  19. Riko

    Riko

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    728
    Locatie:
    stroppendrager, België
    op het RCM forum zie ik dat je het probleem hebt weten te vinden en dat je bezig bent met het op te lossen?

    iets met kabels die bloot liggen en daardoor te weinige stroom geven ofzo?...
     
  20. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661

Deel Deze Pagina