Algemeen 1/8 brushless truggy topic

Lak op de windingen ? Windingen zijn toch die dingen die in het huis zelf zitten ? Ik zal maandag (ben morgen overdag hele dag weg helaas) even wat foto's proberen te maken in het daglicht (mits ik enigzins om tijd terug ben van school).

Magneet is nog wel sterk ja. Vloog ineens een inbusje van de tafel naar de magneet toe dus denk dat dat wel goed is.

Wat jij daar zegt is denk ik waar de mensen op RCM ook op doelde. Dat zo snel hij te veel tegendruk krijgt de shaft gaat spinnen in de magneten zelf. Heb wel geprobeerd het met de hand te draaien maar dat lukte niet.
 
extreem coggende motor = 1 fase doet niet mee.
dit kan aan de regelaar liggen, of inderdaad de lak op de windingen van de motor beschadigd. (op de windingen in de motor zit lak ipv siliconen/plastic isolatie. omdat dit vele malen dunner is, de windingen toch niet kunnen (mogen) bewegen, en omdat dit bestand is tegen de hoge temperaturen.
Als 1 winding niet mee doet, zal de auto nooit van de plek af komen (iig niet met relatief lage toeren) de auto zal echter wel blijven vooruit gaan als je hem een zetje geeft.
Je hebt de ESC al nagekeken, en die doet het, dus zal het wel de motor moeten zijn.
Even de multiemeter er bij pakken, en even fase-fase meten. dus 1-2, 2-3 en 1-3, deze weerstandswaarden zouden allemaal hetzelfde moeten zijn (immers zijn het alledrie dezelfde spoelen.) als dit niet het geval is, zijn is een winding in de motor beschadigd vrees ik.)
 
Ik heb geen flauw idee wat je net hebt gezegd :D. Heb vandaag voor het eerst een motor van de binnenkant gezien.

Okee, 1 fase doet niet mee, wanneer de motor eenmaal op snelheid is heb je daar minder last van door hogere toeren waardoor het soepeler gaat, klinkt logisch!

De vraag wordt ds hoe ik die fase kan doormeten ?
 
Even de multiemeter er bij pakken, en even fase-fase meten. dus 1-2, 2-3 en 1-3, deze weerstandswaarden zouden allemaal hetzelfde moeten zijn (immers zijn het alledrie dezelfde spoelen.)

ik ben ook heel erg benieuwd wat dit betekend in mensentaal :)

1e fase = vertrek?
2e fase en 3e fase = ?
 
De fases zijn met elkaar verbonden ... zie het als een circel van mensen die elkaars hand vast houden. Persoon 1 houd de hand van persoon 2 vast (fase 1-2). Persoon 2 houd ook de hand van persoon 3 vast (fase 2-3). Persoon 3 houd weer de hand van persoon 1 vast (fase 3-1).

In de motor moeten deze drie samen werken anders kan de rotor niet goed en gelijkmatig rondjes draaien waardoor er dus cogging en stottering voor komt.

Toch :D ?

Ik moet even weten waar ik ze het beste kan doormeten. De draden komen direct uit de wikkelingen en zijn er dus een onderdeel van, wellicht dat ik het zo kan doormeten ?
 
en als ik het goed begrijp geraak je niet eens in fase1? en moet je via een zetje aan fase 2 komen?

maar hoe baken je de fases af afhankelijk van het rpm? en via een gewone multimeter kun je de fases meten ofzo, door een bepaalde voltage in het oog te houden ofzo?
 
Hij zegt 1 fase, niet fase 1 ;)

Dus hij moet inderdaad via een zetje van bijvoorbeeld fase 1 naar fase 3 (als fase 2 kapot is).

Hoe je het door moet weten weet ik niet, denk niet voltage aangezien er geen energie bron is. Wellicht iets van ohm of zo, ik wacht even op een antwoord van Klamath daar over.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het als volgt werkt. Je multimeter op weerstand meten zetten. (meter geeft dan waarde 1, als je de meetpennen tegen elkaar houdt 0,01-5). Vervolgens de pennen op de rode en de zwarte draad houden, daarna rode en witte en als laatste de witte en de zwarte. Als één van deze metingen een afwijkende waarde toont, dan is er kennelijk iets niet goed. Dan heeft een stroomkring (fase) meer weerstand, wat veroorzaakt wordt door een slechte verbinding.
Met mijn hele simpele multimeter op stand 200ohm meet ik 0.05, op alle fase. (maar dat meet ik ook als ik de pennen tegen elkaar hou).
oh ja, wel de draden van de regelaar halen, anders meet je ook de weerstand van de regelaar.
 
Wat je ook kunt proberen is de motor aan te drijven via een andere motor/boormachine.
En dan de spanningen te meten van de 3 fase,s .
Dit gaat wat beter als via de ohm meting .
Als daar veel verschil in zit weet je waar het aan ligt.
Groeten Wiebe.
 
3.22 is de laatste versie van de castle link, 1.21 is de firmware in de regelaar Er is nog een 1.22(beta), die heb ik er dus weer uitgehaald
 
Firmware is niets aan in te stellen. Wordt door de leverancier geschreven, om bepaalde kenmerken van de regelaar te wijzigen. Zoiets als het operating systeem van je PC.
 
De fases zijn met elkaar verbonden ... zie het als een circel van mensen die elkaars hand vast houden. Persoon 1 houd de hand van persoon 2 vast (fase 1-2). Persoon 2 houd ook de hand van persoon 3 vast (fase 2-3). Persoon 3 houd weer de hand van persoon 1 vast (fase 3-1).

In de motor moeten deze drie samen werken anders kan de rotor niet goed en gelijkmatig rondjes draaien waardoor er dus cogging en stottering voor komt.

Toch :D ?

Bijna. dat i9s een Delta gewonden motor, een ster gewonden motor (ook wel Y, vandaar ook de naam 1Y) hebben een spoel per fese, en de andere kant van de spoel hangt aan elkaar (van alle 3 spoelen.) een ster zeg maar.
 
De batterij van mijn multimeter is kapot dus helaas niets kunnen meten. Zal asap een nieuwe batterij proberen te regelen.
 
Laatst bewerkt:
op het RCM forum zie ik dat je het probleem hebt weten te vinden en dat je bezig bent met het op te lossen?

iets met kabels die bloot liggen en daardoor te weinige stroom geven ofzo?...
 
Back
Top