Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
De Spektrum Z590 en HPI SF-2 zijn nagenoeg identiek. Als je slim bent, zet je één van die twee op de plaats van de HPI SF-1 die nu op de gas/rem zit. Dan kun je veel beter stoppen zonden dubbele remschijf en andere modificaties. Absoluut een verbetering.

Sleurhutje zei:
De Spektrum Z590 en HPI SF-2 zijn nagenoeg identiek. Als je slim bent, zet je één van die twee op de plaats van de HPI SF-1 die nu op de gas/rem zit. Dan kun je veel beter stoppen zonden dubbele remschijf en andere modificaties. Absoluut een verbetering.

Een Savage X SS is een kit en dus niet RTR en dus zit die HPI servo er niet bij... ;)

argh de standaard Savage koppeling pas wel opo de savage,maar het ringetje wat voor de bell zit(net achter het vast zet schroef)is te breed.De is dus korter als van de 4.1.

Nu is mijn vraag,ik heb er een ee kogellager nu voorzezet,en de koppeling kan in totaal maar iets van 1 a 2 mm bewegen,is dit genoeg?.De koppeling is niet vast geklemd,dat niet,het heeft iets ruimte om te bewegen.

kyoshodriver-->Bartje zei:
Sleurhutje zei:
Een Savage X SS is een kit en dus niet RTR en dus zit die HPI servo er niet bij... ;)
Zit ik toch even niet op te letten zeg... :oops: :wink:

Sleurhutje zei:
Burp zei:
solar zei:
Raimond zei:
<KNIP> ...als je de handleiding van je savie erbij neemt moet het zeker lukken.
eerst moet je het :
- koperen ( conisch ) stukje op de as steken
- dan plaats je het vliegwiel erover
- dan de schoentjes erop
- dan een lager
- de clutcbell
- nog een lager
- als laatste schroef je het vijsje op de as ( met een beetje locktite )

succes ermee !!!!!!!!!!!!

Even een kleine correctie, na het plaatsen van het vliegwiel moet natuurlijk wel de moer op de as tegen het vliegwiel geplaatst worden. Het conische stukje naar de punt van de as. Hiermee druk je het vliegwiel stevig op de as. Hou het vliegwiel vast met een tang en gebruik een doek ertussen om het vliegwiel niet te beschadigen.

En tussen het buitenste lager en de schroef in de as een vulring zodat de clutch bell niet een halve centimeter heen en weer kan (en tegen je spur gear aan kan komen). Let er op dat de originele bronzen ring niet ingesleten is. Je kunt in plaats van één ring ook meerdere dunne (RVS) ringetjes nemen. Een milimeter of twee is wel ded maximale ruimte (minder is beter maar niet vastzetten!).

Aha dit stuk had ik over het hoofd gezien :oops:,aha dat had ik dus over het hoofd gezien,dan heb ik dus de koppeling goed zitten.

Een paar weken geleden heb ik heel enthousiast een Savage X 4.1 gekocht. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik me totaal niet in de modelbouw verdiept heb en dacht dat het starten en lopen was. Zo werkt het dus blijkbaar niet....
Vanwege twee linker handen en chronisch tijdgebrek kom ik er niet aan toe om mijn Savage goed te laten lopen en heeft de auto de volgende problemen:

- loopt niet lekker vol gas (hapert en komt niet goed op toeren)
- schakelt niet over
- remt niet
- vering is ook niet optimaal

Savage is ongeveer 5 maanden oud.

Ik zoek dus eigenlijk een monteur die, uiteraard tegen betaling, mijn savage wil reparen en optimaal kan laten lopen en mij een beetje op weg kan helpen in de modelbouw. Zelf heb ik geprobeerd om de auto te repareren, maar dit lukt me niet.

Kom jij uit de regio Utrecht (zelf woon ik in Houten) en heb je ervaring met de Savage 4.1 mail me dan.

Met vriendelijke groet,
Ivo
email: i_v_o1@hotmail.com

Beste Ivo,
Voor veel vragen kan je hier terecht. Je kan iemand zoeken die voor jou gaat sleutelen maar dat is een gebed zonder end, afstellen blijf je doen bij een methanol motor.
Ik zal wat vragen van je proberen te beantwoorden. Voor je daarmee verder gaat kan je eerst dit draadje lezen voor wat basis kennis.

Loopt niet lekker vol gas. -> Dit heeft waarschijnlijk als oorzaak dat hij nog wat rijk staat. Hoeveel tankjes heb je gelopen met het motortje? De motor moet eerst een aantal tankjes inlopen voordat je aan de afstelling kan beginnen. Lees dit draadje eens over het inlopen van de motor. Daarna kan je beginnen met het afstellen.
Het schakelen heeft te maken met bovenstaande. Als de motor nog wat rijk staat maakt hij onvoldoende toeren om te schakelen, dit gaat vanzelf over als de afstelling beter en beter wordt. Geduld dus :mrgreen:
Remt niet. -> Beetje te weinig informatie. Beweegt de remstang wel? Je moet de stang zo afstellen dat hij net niet remt als de servo in rust staat. Als je remt moet de servo de stang aantrekken en de auto flink remmen. Plaats anders eens een foto van je remstang en servo voor gedetailleerd advies.
Vering is ook niet optimaal. -> Hoe bedoel je?

En wat betreft het niet schakelen,dat kan een combinatie zijn van,en dat de motor nog te rijk staat afgeteld,waardoor ie niet op toeren komt,waardoor de 2 bak niet schakelt.Verder kan het zijn,dat de 2bak ook eerst afgesteld moet worden,met het inbus stel schroefje(staat in het boekje hoe je dat moet doen.

En bekijk ook eens de bigelverde DVD,daar staat ook aardig wat info op,over de auto

Beste Burp,

Bedankt voor je reactie, je hebt denk ik dat je helemaal gelijk, bij deze hobby hoort het sleutelen ook. Ik was al uren bezig geweest met dat remmen wat ie niet deed en dacht toen, ik geef het op, dit gaat me niet lukken. Maar vanmorgen weer opnieuw gekeken en zowaar zag ik dat het probleem gewoon vanaf mijn zender te regelen viel....... Knopje op de zender wat versteld en hoppa hij remt weer.

De motor is al ingelopen, ik heb hem tweedehands gekocht op marktplaats, echter zat daar tornade fuel bij, in de rc zaak (2brothers) hebben ze me verteld dat ik dit beter niet kon gebruiken aangezien de motor daar erg snel van kapot zou gaan en vervolgens heb ik hun eigen brandstof gekocht en erin gedaan. Ik besef nu opeens ook dat dat natuurlijk wel eens de reden kan zijn dat ie nu niet lekker loopt (niet goed op toeren komt en begint te haperen bij vol gas). Dat afstellen moet zeker met de sproeier? naast het luchtfilter? Ik ga daar eens mee aan de slag en hoop dat het schakelen dan ook gaat lukken (het klinkt in ieder geval heel logisch wat je zegt).

Wat betreft de vering, de vering werkt wel maar als ik ergens tegen aan rij, veert hij in en komt niet meer uit zichzelf terug en moet ik de veren handmatig uittrekken.

Wel supermooi spul dat rc gebeuren! Ik ben in ieder geval hartstikke enthousiast en wellicht wordt ik er ooit eens handig in. Ik heb die Savage gekocht om tegen mijn broer te racen, die heeft een baja. Ik hoop die bij te kunnen houden als mijn Savage weer goed loopt! Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.... Alhoewel, gisteren hebben we voor het eerst tegen elkaar gereden (was natuurlijk nergens met een haperende Savage) maar de Baja hield er naar 5 minuten mee op, dus de eerste overwinning is op zak :D

In ieder geval harstikke bedankt voor je reactie, ik ga even je draadje doorlezen.

*advies/oplossing nodig*

elke keer als ik heb gereden met me auto is er een klipje van me tankje weg dus die hangt er dan een beetje scheef bij, ik heb nu net wat locktight op de nieuwe clipjes gedaan, maar benieuwt of dit gaat werke.
hebben jullie hier ook last van of dat niet ?

Een paar vraagjes.
Heb mij vorige maand een savage x aangeschaft, echt een beestig machineke maar heb toch een paar vragen waar jullie mij misschien
mee kunnen helpen.
-achterste diff na 1liter al naar de maan.normaal?
-situatie: goe tempo rijden en dan alles dicht slaan = motor slaat af
-moet de eenrichtingslager van de motor gesmeerd worden of juist niet, heb de indruk dat deze soms doorslipt tijdens het starten (rotostart)
-je kan er echt geen regel in vinden wanneer deze gaat opschakelen naar de 2de versnelling.

Alvast bedankt voor de reactie

savage_driver zei:
Maar vanmorgen weer opnieuw gekeken en zowaar zag ik dat het probleem gewoon vanaf mijn zender te regelen viel....... Knopje op de zender wat versteld en hoppa hij remt weer.

Wen er maar aan, zal je wel vaker gebeuren :mrgreen:

savage_driver zei:
De motor is al ingelopen, ik heb hem tweedehands gekocht op marktplaats, echter zat daar tornade fuel bij, in de rc zaak (2brothers) hebben ze me verteld dat ik dit beter niet kon gebruiken aangezien de motor daar erg snel van kapot zou gaan en vervolgens heb ik hun eigen brandstof gekocht en erin gedaan.

Is onzin, ik rij op Tornado 20% oil+ speciaal voor Monster Trucks. Mijn motortje loopt prima (en veel mede rijders gebruiken het ook) en ik gebruik niet eens veel afterrun olie.

savage_driver zei:
Ik besef nu opeens ook dat dat natuurlijk wel eens de reden kan zijn dat ie nu niet lekker loopt (niet goed op toeren komt en begint te haperen bij vol gas). Dat afstellen moet zeker met de sproeier? naast het luchtfilter? Ik ga daar eens mee aan de slag en hoop dat het schakelen dan ook gaat lukken (het klinkt in ieder geval heel logisch wat je zegt).

Bij overstap naar andere brandstof zal je het motortje weer opnieuw moeten afstellen, lees daarvoor die draadjes.

savage_driver zei:
Wat betreft de vering, de vering werkt wel maar als ik ergens tegen aan rij, veert hij in en komt niet meer uit zichzelf terug en moet ik de veren handmatig uittrekken.

Lijkt mij dat de zuigerstang(en) krom zijn. Anders moeten ze echt gewoon terug veren. Haal een schokbreker eens van de auto en kijk of het nog steeds zo is. Werkt de schokbreker dan wel dan moet je even kijken naar de draagarmen of daar niets klem zit.

savage_driver zei:
Wel supermooi spul dat rc gebeuren! Ik ben in ieder geval hartstikke enthousiast en wellicht wordt ik er ooit eens handig in. Ik heb die Savage gekocht om tegen mijn broer te racen, die heeft een baja. Ik hoop die bij te kunnen houden als mijn Savage weer goed loopt! Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.... Alhoewel, gisteren hebben we voor het eerst tegen elkaar gereden (was natuurlijk nergens met een haperende Savage) maar de Baja hield er naar 5 minuten mee op, dus de eerste overwinning is op zak :D

Geloof me, je wordt er echt handig in. Na het rijden even alles controleren op werking en je zal de auto snel onder de knie krijgen. Zeker als je je een beetje verdiept in de materie. Met een Savage van een Baja winnen?? :mrgreen: zal je een zware dobber aan krijgen :rolling:

savage_driver zei:
In ieder geval harstikke bedankt voor je reactie, ik ga even je draadjeS doorlezen.

Geen probleem, voor vragen kan je altijd hier terecht. (wel alle draadjes lezen he...) :mrgreen:

@Jakobs

1Achterste diff kan naar de maan gaan,als je vanaf het begin veel wheellies hebt gemaakt,of veel gesprongen hebt met de auto.Of je hebt stomme pech gehad enz...

2Als je het gas los laat,en de motor slaat af,dan is de kans groot dat ie stationair iets hoger gezet moet worden.

3Eenrichtings lager,niet smeren!,dan slipt ie nog meer door.Maak ehm juist eens goed droog,schoon,met een doek.

4Is de schroef van de spurgear wel genoeg aangedraait,dat die niet doorslipt(dit kan het schakelmoment beinvloeden),versnelling goed afgesteld,met de inbus stel schroef?

Raimond zei:
@Jakobs

1Achterste diff kan naar de maan gaan,als je vanaf het begin veel wheellies hebt gemaakt,of veel gesprongen hebt met de auto.Of je hebt stomme pech gehad enz...

2Als je het gas los laat,en de motor slaat af,dan is de kans groot dat ie stationair iets hoger gezet moet worden.

3Eenrichtings lager,niet smeren!,dan slipt ie nog meer door.Maak ehm juist eens goed droog,schoon,met een doek.

4Is de schroef van de spurgear wel genoeg aangedraait,dat die niet doorslipt(dit kan het schakelmoment beinvloeden),versnelling goed afgesteld,met de inbus stel schroef?

Ik heb juist de rotostart uit elkaar gedaan en er is geen schade aan de eenrichtingslager, was wel vettig( had de tandwielen van de rotostart iets te veel gesmeerd precies) en heb deze nu helemaal ontvet en terug gemonteerd. hopelijk nu geen problemen meer.

De motor is zo afgesteld dat hem juist niet vooruit rijd tijdens het stationair draaien. wel ondervind ik dat tijdens het remmen het motortoerental mee omlaag getrokken wordt precies dat de slipkopeling niet op tijd lost (moeilijke uitleg hé)

Op de Rotostart tandwielen,moet je echt een klein beetje(met nadruk op)vet doen,anders komt het bij de one way in de buurt,en dan wil die wel gaan slippen.Wat trouwens ook nog kan zijn,als dat allemaal niet hebt,de one way stuk is.Ik heb ze ook al best vaak moeten vervangen helaas,die dingen willen bij veel gebruik wel stuk gaan :? .

als deze stuk zijn slippen ze dan altijd door of kan het zijn dat de lager er af en toe nog wel is zin in heeft? kan men aan de lager zien of hij stuk is of niet, als ik er met de hand aan draai pakt hij namelijk altijd

ja,hij kan ook stuk zijn,als ie af en toe pakt,ga trouwens niet te lang door met starten,met een slippende one way,want dan schuurt ie een laagje van de as af op den duur.

jacobs zei:
als deze stuk zijn slippen ze dan altijd door of kan het zijn dat de lager er af en toe nog wel is zin in heeft? kan men aan de lager zien of hij stuk is of niet, als ik er met de hand aan draai pakt hij namelijk altijd
Als ze versleten zijn (na iedere keer schoonmaken een paar keer starten en dan weer slippen) en je tikt het leger met een open kant op tafel, dan zullen de naalden ongetwijfeld uit de kooi vallen. Tijd voor een nieuw lagertje dus. Je kunt het lager uit de zeskant drukken, een los lager kost een paar euro en met zeskant het dubbel.

Back