Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Nou, ja moet eerst het vliegwiel er maars afkrijgen :( , heb geen poelie trekker :( , maar wat ik zoes zat te denke. Er zit ook schroefdraad op die stang, kun je hem er wel zo aftrekken? Of lostrekken en dan eraf draaien?

Het vliegwiel kan je er gewoon aftrekken. Je moet hem vrij simpel los kunnen maken door eerst de moer los te maken (vliegwiel met een tang en doekje vasthouden) en daarna voorzichtig aan de achterkant tikken. Vliegwiel komt dan los en kan je zo van de kruk-as afschuiven.

Of het vliegwiel op de bekken van de bankschroef zetten (niet de motor inklemmen), boutje in de as draaien (wat normaal de clutch bell tegenhoudt) om te voorkomen dan het schroefdraad beschadigd en dan zachtjes een klopje met een hamer op het boutje. Wel je motorblokje vasthouden anders valt dat op de grond. :? :wink: En niet te hard slaan ander sla je je krukas en/of lager aan gort. Je hebt niet veel nodig, slechts een zeer zuinig klopje. Het gaat erom dat de conische ring even "schrikt" waardoor het vliegwiel los springt.

Het is net als met het afstellen van de slipper clutch, de afstand tussen spur gear en clutch bell, afstellen van de remmen, aandraaien van schroeven en boutjes etc. een kwestie van gevoel. 8)

Oke, dat moet wel lukken, alleen begrijp ik het stukje van 'boutje in de as draaien om te voorkomen dat het schroefdraad beschadigd raakt' niet helemaal.

Gewoon alles eraf, koppelingsklok, en dat je dus enkel dus het vliegwiel er nog op hebt..
Dan draai je de bout weer in de krukas, en daar sla je dan voorzichtig op.

Maar goed, als je dit niet begrijpt, lijkt het me beter om even langs mij te rijden, je spul mee te nemen, dan trek ik hem er wel af,(met mijn kleine 3 beks poeli-trekker), en laat ik je wel zien wat men bedoelt...

Lijkt me veiliger....

Rienk Jan zei:
Oke, dat moet wel lukken, alleen begrijp ik het stukje van 'boutje in de as draaien om te voorkomen dat het schroefdraad beschadigd raakt' niet helemaal.
Als je een tik geeft op de krukas, loop je kans dat je het schroefdraad beschadigd als je iets scheef slaat. Door nu een schroefje helemaal in de as te draaien (die normaal dus de clutch bell tegenhoudt) voorkom je schade omdat het gaatje gevuld is.

Maar als Emil je wil helpen, dan zou ik dat zeker niet afslaan. Mooie kans om eens een die-hard te ontmoeten. :wink:

Hulp is altijd goed, aan de achterkant van het vliegwiel een tikje geven kan ook, ook dit heeft maar heel weinig nodig, gaat wederom om het juiste gevoel 8)

Ik ben net een schokdemper aan het vullen met demperolie maar nu vroeg ik mij af in welke toestand ik hem volledig vol moet doen?
Waneer de de stang volledig uit staat of volledig in?

Gr.

Ik hoop dat ik hier 'wat' lol aan ga beleven!

Gisteren heeft Emil mijn vliegwiel eraf getrokken met zijn mini poelie trekker, koud kunstje met zo'n ding :D (Thanks Emil!!)

dsc06486ii2.jpg

Het is een 4.6cc x-race van Force engins. Gekocht bij conrad voor 119 Euro!!

Alleen nog een vraagje, moet op dat lager (was dat die hoofdlager). Wat je op de foto ziet. Moet daar nu een shimmetje op?
Gisteren bij het uitmekaar halen van mijn ouwe motor heb ik hem niet gezien, of niet opgelet (allemaal mooie spulletjes :oops: :lol: ).

dsc06487bd5.jpg

Shimmen moet enkel als het anders niet uitkomt, en je het geheel meer naar voren moet hebben.

Omdatje met de X haast niets naar voren of naar achteren kan schuiven.

(flinke tekortkoming van deze wagen, je hebt ook platen waarmee dit wel kan gelukkig, en deze word mijn eerste volgende aankoop.)

De Force motortjes zijn perfecte motoren voor een Savage. Veel vermogen ondering, dus dat pakt prima op. Rijdens met een FC.28 (van een Ofna X1-CRT), een 47T spur gear en 19T clutch bell nog steeds wheelies-on-demand. 8O Ik had een 0.2mm ringetje tussen het krukaslager en de konische ring/vliegwiel omdat anders het schroefdraad voorbij de pilot nut kwam (die het vleigwiel vastzet en waar je veertjes van je schoentjes in vallen) en het lagertje van de clutch bell in het schroefdraad vrat. Op de pilot nut had ik een ringetje van 0.3mm. De koppelingschoentjes moeten goed binnen het randje van jet clutch bell vallen maar de clutch bell moet wel vrij blijven van de schoentjes aan de voorkant. Het is even passen wat het beste is. En zo'n 0.2-0.4mm speling overhouden zodat de clutch bell een beetje heen en weer kan schuiven (anders slijt alles wat sneller dan wenselijk). :wink:

Oh ja, de Force motortjes kunnen er slecht tegen als je op de koelkop landt. :evil: Moet je ook geen looping proberen. :wink:

ravage_cracked_engine2.jpg

ravage_looping3.jpg

Hooi,

Mijn spurgear heb ik gedemonteert maar toen ik hem eraf haalde zag ik zo'n roze/bruin ""iets""aan de binnekant moet dat ook in de nieuwe spurgear komen?
en dat ringetje in de spurgear moet dat ook overgeplaats worden?
Dat ringetje en dat roze/bruine moet dat worden overgeplaatst?

Hoe moet ik dit nu oplossen??

Bedankt,

Jelle

het roze/bruine "iets" is waarschijnlijk je totaal versleten slipperpad.

Als het er zo uit ziet dan ben je te lang doorgereden.
PICT0010.jpg

Zo hoort het.
PICT0012.jpg

Hoe het hoort zo zag het eruit, maar hij deed het niet meer, maar dat roze spul was wel vastgekleeft aan de spurgear, de oude is door midden gezaagd door een vriend toen ik even was douche, hij deed dat om dat ringetje eruit te krijgen.

Maar wat kan eht dan zijn als dat roze nog wel zichtbaar was?

Jelle

Jellefcu zei:
Hoe het hoort zo zag het eruit, maar hij deed het niet meer, maar dat roze spul was wel vastgekleeft aan de spurgear, de oude is door midden gezaagd door een vriend toen ik even was douche, hij deed dat om dat ringetje eruit te krijgen.

Jelle
Ik neem aan dat je met dat ringetje het bronzen ringetje bedoelt dat aan de kant van het veertje en moertje komt. Als deze in de spur gear gesmolten is, dan slipt je spur teveel waardoor het ringetje over de as van de versnellingsbak draait (dient als glijlager dus) en daarbij teveel warmte produceert. Je moet je slipper clutch dan wel strakker zetten. En als je een nieuwe spur monteert een beetje vet op het asje doen.

Voor mij was het regelmatig wegsmelten van het busje en strippen van de tanden de reden om een stalen spur te nemen. Sindsdien nooit meer een spur gear hoeven vervangen (alleen toen ik van 49T naar 47T ging).

Sleurhutje zei:
Jellefcu zei:

Jelle
Ik neem aan dat je met dat ringetje het bronzen ringetje bedoelt dat aan de kant van het veertje en moertje komt. Als deze in de spur gear gesmolten is, dan slipt je spur teveel waardoor het ringetje over de as van de versnellingsbak draait (dient als glijlager dus) en daarbij teveel warmte produceert. Je moet je slipper clutch dan wel strakker zetten. En als je een nieuwe spur monteert een beetje vet op het asje doen.

Voor mij was het regelmatig wegsmelten van het busje en strippen van de tanden de reden om een stalen spur te nemen. Sindsdien nooit meer een spur gear hoeven vervangen (alleen toen ik van 49T naar 47T ging).
Is die slipperclutch, dat moertje tegen/aan de veer?

Jelle

De slipper clutch is wat in je spur gear zit en de stalen schijf (of schijven, afhankelijk van het model Savage). Dus waar het eerder besproken oranje/roze stickertje(s) op zit(ten). Door de moer op de as iets, ongeveer 1/4 slag, aan te draaien beperk je het slippen van de slipper clutch.

Doel van de slipper clutch is het opvangen van het snelheidsverschil tussen de motor als de koppelingsschoentje nog op de clutch bell aangegrepen zijn en de snelheid van de aandrijflijn. Als je bijvoorbeeld springt en je komt neer op de grond, is er een groot verschil in snelheid tussen je clutch bell (als je het gas erop houdt) en je aandrijflijn. Om te voorkomen dat je bij de eerste de beste landing van een of ander tandwiel de tanden kwijt raakt of een dog bone in stukken breekt, vangt de slipper clutch het verschil op. Maar de slipper clutch moet wel zo zijn afgesteld dat hij niet gaat slippen als je vol gas optrekt. Dus hij moet niet te slap staan, maar ook zeker niet te strak.

Men zegt dat je de wielen vast moet houden en dan als je een beetje flink op de spur gear duwt met je duim, deze net moet kunnen draaien (klein stukje niet eenvoudig ronddraaien). Vervelende is dat je op deze manier heel veel kracht zet op je hele aandrijflijn, dus ook diffs en dogbones. Ik houdt altijd een platte schroevendraaier tegen de stalen slipper clutch hub (of hoe je het wilt noemen) en laat de schroevendraaier klemlopen op het huis van de versnellingsbak. En dan dus weer met je duim proberen of de slipper clutch goed is afgesteld.

Advies: Als je springt dan vlak voor het landen je gas loslaten. Dan daalt het toerental van je motor en zullen de koppelingsschoentjes de clutch bell loslaten. Als je dan neerkomt, hoef je de slipper clutch niet aan te spreken omdat de clutch bell heel weinig weegt en makkelijk de nieuwe snelheid aanneemt.

Back