Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
kan iemand misschien beter uitleggen welk buisje ik snap het niet maar wel bedankt voor je antwoord

Ah, khebt even opgezocht. Bij mijn handleiding van de Savage X staat het op pagina 33. En anders staat het bij enginge maintance het 3de plaatje, onderdeel nummer 1433. Het zit tussen de backplate en motor (achterkant).

Het kan ook gewoon zijn dat je eenrichtingslager vies geworden is van olie en dergelijke, even ontvetten en proberen of hij het dan doet.

Gr.

Broadcaststorm zei:
Ja, de Savage nu veel gezien/gevoeld ;) en dat is gewoon een te gekke kar.
Momenteel heb ik de Tamiya Nitro thunder (1/10) en die heb ik nog niet al te lang...maar mijn gedachten worden langzamerhand helemaal naar de savage getrokken. Thunder is leuk voor op asfalt en ietwat harder en egaler offroad maar ik denk dat ik toch meer neig naar een echte grote offroad bak met veel bash potentie :D
Als je een perfecte Savage (met veel extra's zoals mooie extra dikke en verlaagde TVP's (=chassis), een dikke motor (4.6cc) en veel extra's) wil hebben, kijk dan even hiernaar.

Rienk Jan zei:
Ah, khebt even opgezocht. Bij mijn handleiding van de Savage X staat het op pagina 33. En anders staat het bij enginge maintance het 3de plaatje, onderdeel nummer 1433. Het zit tussen de backplate en motor (achterkant).
En als het goed is ook nog een veertje in de krukas. Als de motor veel gelopen heeft, kan het zijn dat het pennetje afgesleten is waardoor deze over het randje van de meenemer springt bij het starten. Draai het pennetje een halve slag (dus afgesleten kant nu aan de krukas-kant) en probeer dan nog eens. Werkte bij mij perfect.

mijn motor heeft nog niet veel gelope maare het is al paar keer gebeurt normaal heb ik hem schoongemaakt en toen greep die weer aan maare nou gaat het lager er gewoon over heen als ik hem ronddraai zonder dat die aangrijpt ik ga anders van het weekend wel effe na modelbouwwinkel of iemand moet nog iets weten want ik heb alles geprobeert

Daanos164 zei:
mijn motor heeft nog niet veel gelope maare het is al paar keer gebeurt normaal heb ik hem schoongemaakt en toen greep die weer aan maare nou gaat het lager er gewoon over heen als ik hem ronddraai zonder dat die aangrijpt ik ga anders van het weekend wel effe na modelbouwwinkel of iemand moet nog iets weten want ik heb alles geprobeert
Je bedoelt dus het eenrichtingslager. Zit deze in de motor of in de trekstarter/rotostart achterkant?

Als deze in de motor zit, dan kan deze overgevoelig zijn voor vettigheid. Dat is erg vervelend omdat je hier weinig aan kunt doen. Na het schoonmaken kun je één of twee keer goed starten maar als je wat gereden hebt, is het weer feest (NOT! :evil:). Je kunt hooguit een nieuw lagertje plaatsen en de as controleren op slijtage en/of beschadigingen.

Als het lager aan de buitenkant zit, goed ontvetten en vrij van zand en ander vuil maken. Controleer of de uitlaatpakking (die (paarse) siliconen ring tussen de motor en je uitlaatbocht) of die niet lekt en goed afsluit. Anders loopt er olie vanuit de uitlaat weer de starter en het lager in waardoor deze weer gaat slippen. Eventueel een dun plaatje blik tussen de aansluiting en de starter plaatsen zodat de gelekte olieprut ergens anders heen loopt.

Sleurhutje zei:
Eventueel een dun plaatje blik tussen de aansluiting en de starter plaatsen zodat de gelekte olieprut ergens anders heen loopt.
Ik had in het begin las van een trekstarter die bleef hangen. Nadat ik de truck 3X hier open voor gedraaid heb tussen de behuising van de trekstarter en het motorblokje een pakking op maat gesneden en er tussen gestoken. Nu blijft het ook nog wel eens hangen maar een tikje op de behuizing van de trekstarter lost het op. Ik denk dat het probleem zand an stof tussen de bewegende delen was. Mss dat er hier mensen zijn die er wat aan hebben want het kan ook werken voor olie en nitro denk ik.
Pakkingspapier is niet eens noodzakelijk, het papier van een melkbrik of andere briken kan er ook voor gebruikt worden.

Gr.

RubenT zei:
Sleurhutje zei:
Eventueel een dun plaatje blik tussen de aansluiting en de starter plaatsen zodat de gelekte olieprut ergens anders heen loopt.
Ik had in het begin las van een trekstarter die bleef hangen. Nadat ik de truck 3X hier open voor gedraaid heb tussen de behuising van de trekstarter en het motorblokje een pakking op maat gesneden en er tussen gestoken. Nu blijft het ook nog wel eens hangen maar een tikje op de behuizing van de trekstarter lost het op. Ik denk dat het probleem zand an stof tussen de bewegende delen was. Mss dat er hier mensen zijn die er wat aan hebben want het kan ook werken voor olie en nitro denk ik.
Pakkingspapier is niet eens noodzakelijk, het papier van een melkbrik of andere briken kan er ook voor gebruikt worden.

Gr.
Voor een trekstarter voldoet (vloeibare) pakking prima. Maar als je een rotostart hebt, loopt het via het gaatje van de rotostart erin (samen met zand :?). Het beste is gewoon een goede afdichting tussen uitlaatspruitstuk en uitlaatbocht. :wink:

In mijn spur van me Savage zit een metal bearlring (best wel dik). Alleen vraagje ... hoe krijg ik die eruit?

Ik heb geen magneet die sterk genoeg is :(

Paultje118 zei:
In mijn spur van me Savage zit een metal bearlring (best wel dik). Alleen vraagje ... hoe krijg ik die eruit?

Ik heb geen magneet die sterk genoeg is :(
Wat voor ding? :wink: Een ball bearing (=kogellager) of een brass ring (=messing of lood-brons ring) waarschijnlijk. :D Bedoel je dit ringetje achter het moertje en veertje? Als die in je spur gesmolten is, kun je hem eruit snijden. Denk om je vingers etc. want dat plastic kan verrekte taai zijn.

Plaatje uit de oude doos:
melted_spur.jpg

Ball bearing (=kogellager) is de juiste naam.
Owk ik heb er nog 1 gevonden en die zit er nu in. Nu me Spur goed vast draaien. Koste me veel moeite en gekl**t, maar hij zit vast.
Der komt een heel klein stukje schroefdraad uit. Dacht dat dat wel goed was.

Alleen hoe weet ik zeker dat ie goed is? In de handleiding staat:

* Wielen vasthouden
* Draai de Spur met je vingers. Als er druk op staat gaat de Spur slippen. Slipt ie niet dan 1/2 draai terug doen.

Alleen wat bedoelen ze daarmee.

Hoi

Aan het einde van de tvp's zijn 2 gaatjes, in de onderste hoort een schroefje, die in de bulkhead wordt gedraaid (geen zelftappers). Een aantal van die dingen vielen er bij mij altijd uit. Nu zag ik dat er een stuk (metaal) schroefdraad uit de bulkhead stak en er een stuk was afgebroken (logisch dat ze er dan uitvielen). Weet iemand hier wat voor?

Even een vraag over de brandstofleidingen schoonmaken, kan dat gewoon met water+zeep?

En over de mesh afstellingne, ik had voordat ik de motor een keer loshad gehaald. Krasjes om de steuntjes gezet zodat ik ze weer goed kon plaatsen.
Maar ik wil het nu nog even controleren/goed doen. Sommige mensen doen 2 vloetjes tussen de tandwielen. Maar dan :? , tandwielen hard tegen mekaar aandrukken, en dan vastdraaien :?

brandstof leiding schoon maken zou op die manier kunnen als je ze daarna maar goed doorspoelt met nitro maar ik zou het niet doen is veel makkelijker om gewoon nieuwe leiding te halen brandstof leiding kost toch bijna niks
tandwielen is heel simpel papiertje (strookje van A4 werkt het best) ertussen tandwielen naar elkaar schuiven en zorgen dat ze zo staan dat als je het papiertje erdoor heen haalt dat het mooie scherpe trap heeft maar niet gescheurt is dan papiertje er tussen uit tandwielen laten draaien en dan zou het mooi soepel moeten lopen

Oke, dan nog even wat over koppeling speling. Ik had die stalen (zwarte) ring besteld die tussen einde/bovenop koppelingsklok en schroefkop moet. Daarbij zaten ook 3 washers, maar waar moeten die precies, tussen die zwarte ring en einde/bovenop de koppelingsklok?

die komen idd tussen de koppelingsklok en dat zwarte busje maar zorg wel dat je beetje speling overhoudt zodat de koppeling niet alleen soepel draait maar ook een kleinbeetje heen en weer kan schuiven over je as

Ja dat had ik gelezen, anders kunnnen de kopplelingsschoentjes vastlopen (vooral aluminium).

Trouwens, heeft een ventiled clutch ook voordelen tegenover een dichte?

ja de vented clutch zorgt dat er koele lucht bij je koppeling kan waardoor die niet zo heet word en dus minder zou moeten slijten maar omdat hij open is kan er dus ook troep in komen wat zorgt dat het juist meer gaat slijten dus regelmatig loshalen en schoonmaken is dan een vereiste ik rij zelf ook met alu schoentjes en vented clutch werkt perfect als je maar regelmatig schoonmaakt

Back