Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
@Sleurhutje:
Het "omvallen" komt mede door het hoge zwaartepunt. Als je echt snelle bochten wilt maken, zul je je chassis moeten verlagen met een Low Center Gravity chassis (LCG TVP) en je schokbrekers in moeten korten door er een stukje siliconenslang in te doen. Dan kun je zelfs met Dirt Bonz of GT banden snoeiharde bochten maken op het asfalt (alleen zullen ze rap slijten).

Bedankt voor je uitgebreide uitleg maar het "omvallen" bedoelde ik niet, met stabiliteit bedoelde ik direct sturen en geen trillingen van de banden bij hoge snelheden (on-road). Nu had ik nogal last dat 1 of 2 wielen (geheel goed verlijmd uiteraard) behoorlijk gingen trillen (hoge rotatiesnelheden zeker met 3-bak) en dit kost energie welke niet in snelheid wordt omgezet.
Het zwaartepunt van de Savage komt nu in zijn geheel iets lager te liggen en hierdoor kun je ook wat rapper door de bocht snijden.

Ik moet zeggen dat de phaltline tires erg lekker reden, de besturing is -zoals verwacht- zeeeeeer direct en de bocht kun je redelijk strak nemen. Tevens is er veel minder body roll.

Nu nog de overbrengingsverhoundig (clucht bell + spur) aanpassen om het verschil in diameter van de band te compenseren en zo een hogere topsnelheid te verkrijgen.

nielsVV zei:
Maar hoe verklaar je dan dat ze in het begin wel in tegenovergestelde zin draaiden? Er kan normaal gezien toch geen zand in gekomen zijn?

Mijn diffs doen waar ze zin in hebben, zelfde kant opdraaien, andere kant, effe blokkeren..............e.d

Niels, even met de hand aan de wielen draaien en voelen of het allemaal nog soepel loopt zonder schokken (of schokjes)

De tandwielen kunnen slijten en daardoor lastige lopen. Dan kan je dat ook krijgen.

miccim zei:
Nu had ik nogal last dat 1 of 2 wielen (geheel goed verlijmd uiteraard) behoorlijk gingen trillen (hoge rotatiesnelheden zeker met 3-bak) en dit kost energie welke niet in snelheid wordt omgezet.
Klinkt als zand in je banden. Het zand hoopt zich op aan één kant van de band waardoor deze gaat "slingeren". Dit zand komt naar binnen door de twee gaatjes aan de binnenkant van de velg. 8O Dus dan moet je je band van de velg af halen (voorzichtig snijden met een hobby-mesje) en al het zand eruit gieten en de inserts/foams even uitkloppen. Ook kan het zijn dat er vocht in de inserts zit. Drogen duurt heel lang, dus ook in dat geval openmaken en de inserts drogen. En dan een stukje tape op de twee gaatjes van elke velg plakken als je in los zand of nattigheid gaat rijden. :wink:

wheels_filled_with_sand.jpg

En voor wat betreft de diffs, dat kan ook worden veroorzaakt door de tandwielen die niet goed op elkaar aansluiten. Vorige week (bij snelle jelle) ook geconstateerd dat de spider gears (de vier tandwieltjes in het diff) niet lekker zaten. Gevolg was dat de tandwieltjes gingen slippen (tanden poetsen en dus versnelde slijtage) of de tanden precies op elkaar stonden waardoor ze blokkeerden. Bij hem toen opgelost door 4 ringetjes achter de tandwieltjes te plaatsen. Bij hem waren eveneens de stalen asjes in de plastic diff cups gesleten en ik heb hem geadviseerd alu diff cups te nemen.

Sleurhutje: Dus als ik die alu diff. cupjes neem is het dan opgelost?
Want ik wou eigenlijk een compleet alu diff bestellen maar dat gaat niet want hij heeft ze niet meer en ik ga nu op vakantie.
Dus als ik die alu diff. cups heb moet het zijn opgelost...

Jelle

Met alleen de cupjes ben je er niet hoor (Emil ben jij in de war met het alu huis?)

Een alu huis kan wel maar als de spidergears niet meer goed zijn.....

Als je nu toch op vakantie gaat heb je het vast pas over een paar weken weer nodig. Dan heeft Ed ze vast weer op voorraad

Oeps..
Ben in de war met het diffhuis , (sorry,je hebt gelijk Burp) niet goed gelezen, BBq gehad gisteren, en was erg, erg, erg gezellig... ;)

Tevens lijkt me dat diffcups toch niet van alu dienen te zijn , dat is veel te zacht!

Iedereen heeft niet voor niets meestal de HD version, deze moeten sterker en slijtvaster zijn dan de "normale" cups.

Maar met een beetje een leuke motor , merk je het verschil niet eens, schijnt het ...

Ik heb gehoord dat je die zand en dat water ook preventief kunt oplossen.
Gewoon 4 gaatjes in de buitenkant van je banden frezen en het vocht en het zand kan eruit slingeren, een beetje een droogkast princiepe.

Gr.

snelle jelle zei:
Sleurhutje: Dus als ik die alu diff. cupjes neem is het dan opgelost?
Want ik wou eigenlijk een compleet alu diff bestellen maar dat gaat niet want hij heeft ze niet meer en ik ga nu op vakantie.
Dus als ik die alu diff. cups heb moet het zijn opgelost...

Jelle
Opgelost is een groot woord, evenals nooit meer problemen. :wink: Je spider gears waren al wel wat versleten, dus vervangen kan geen kwaad. En de asjes zaten al ingevreten in de plastic cups.

Losse cups, eventueel met tandwielen en assen, zijn best prijzig als je ze niet vie aBay haalt. Voor 64 euri of van Nova-RC 39 euri. Goede losse cups zijn die van Fast Lane Machines of anders deze of deze.

snelle jelle zei:
Okee bedankt.
Maar bij die plcman (ED) zitten daar dan ook tandwielen in die diff.huizen?

Alles zit erbij van tandwielen zelfs HD cups en alu diffcase. Wat er wel niet bij zit zijn de joint posts, deze :
86803_01.jpg

En die heb je nodig als je de hele blok wil zetten waar de diff in zit, is trouwens niet dezelfde als die van andere modellen van savages dan de X'en.
Ook zitten de upper arm braces er niet bij, de deze dus :
86048_01.jpg

Moest je deze nog erbij willen koop dan ook de schroevenset van Ed, daar zit alles bij en veel meer leuks voor 8-9€
De man is trouwens heel correct wat levering betreft.

Gr.

Ik heb geluk :P De savy X gekocht met allu difs erbij en geharde tandwielen enzo , helemaal gratis erbij :D
Mijn Savy rijdt gesmeerd met die nieuwe Racing clutchbel en geharde tandwielen , over een tijdje die allu difs erin 8)

Ik had eens graag geweten welke servo's er standaard in een Savage 3.5 zitten.
Dus welke servo is de stuurservo, hoeveel kg? Welke is de standaard gas/rem servo, hoeveel kg?

Gr.

Ik wil ook nog effe over die servo's wat zeggen, in de handleiding van een Savage SS (dus zonder elec). Adviseert HPI minimaal 5kg voor stuur 8) Pffffffffffffffffffffff

rc gaastra-leo zei:
RubenT zei:
Ik had eens graag geweten welke servo's er standaard in een Savage 3.5 zitten.
Dus welke servo is de stuurservo, hoeveel kg? Welke is de standaard gas/rem servo, hoeveel kg?

Gr.[/quote

Op de Hpi europe site , bij de savage 3.5 parts list staan deze:

2 x 6.5 kg servo's

Daar heb je denk wel aan :wink:
Bedankt :D
Bij de 3.5 van mij zit een SF-1 op de gas/rem maar deze is waarschijnlijk minder krachtig dan de SF-2 en zal wel rond de 3kg zitten.

Gr.

Kheb nu ongeveer 8 weken een Savage 3.5 en daar heb ik veel lol mee :D , maar nu heb ik na 5 liter al 2x de diffs moeten vervangen 1x voor en al 2x achter :oops: , heb gewoon de onderdeel nummers besteld die in mijn bouwtekeningen staan, maar zijn dit gehard stalen tandwielen of zijn dat gewoon de orginele die er ook vanaf nieuw inzaten...
Maar nu is mijn vraag:
Zijn er wel gehard stalen tandwielen tekrijgen?
Is er een andere oplossing voor dit probleem?
Of doe ik wat fout, moet ik nog wat afstellen of zo wat ik niet weet???

Graag zie ik een reactie van jullie experts tegemoet....

Groeten, Hilco

Er is net een heel stuk geschreven over diffs (krijg je met een topic van 200 pagina's 8O ), en ik zit in gesprek met sleurhutje over diffs.

Maar ik denk dat jouw (plasticen) diff cupjes naar de kloten zijn!
De asjes en tandwielen vreten zich een weg in het plastic (correct me if i wrong, ofzo :lol: ) daardoor komt er speling op de tandwielen en gaan ze eerder kapot!
De oplossing is om alu diff cups te kopen.
En die tandwielen zijn er niet in gehard staal (niet van hpi zelf, van een ander weet ik ook niet) volgens Ducht Car Parts in Heerlen.

Back