Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Wat dat aan gaat heeeft Xray dat weer erg goed gedaan.

De lagers in mijn Xray XB8-TQ liggen in een plastic huisje (rondje), en deze op zijn beurt weer in de alu lagerhuis, zo zit het geheel mooi klem, beschadigt het lager niet,en kan het ook niet rond draaien in het huis,en je alu huisje slopen, zodat je later weer aan de gang moet met blauwe locktight, , etc...

lol ik weet het effe niet meer,ik word te flauw van dat ding om er nu mee bezig te gaan :roll: :( .

@sleurhutje,wat voor alu onderdelen heb jij nu in je Savy zitten,ik zit er over te denken om FLM bulkheads te nemen,maar ik hoorde van Lenno dat er waarschijnlijk wat aanpassingen gedaan moeten worden,omdat de X blijkbar weer anders is :(

@Rai,

ik snap det het nu even balen is, aangezien je savy spurs eet alsof het vietnamese loempias zijn. Maar dat probleem ga je tackelen...op een gegeven moment gaat het onderdeel kapot dat je spurs sloopt

Hehe...kon het niet laten

Wel als loempia's met zoetzure saus,omdat spuugt ie ze uit,en vliegen ze om de oren :D :wink:

Maar dat hobbien ja,dat is net het probleem,maar daar ben ik achter gekomen met deSavy,is het meer aan de kant staan,sleutelen

Terwijl mij Asso TC 3 Nitro wel vrolijk rond rijd :D

Die eet trouwens ook geen plastic spurs,en die koppeling word ook bloedheet(blauwe uitslag op de bell) en daar zit een plastic spur naast

@Raimond: Dit heb ik aangepast aan mijn Savage (25 ATV/Quad):
- NovaRC diff cups
- GPM Racing Diff Gearboxes
- HPI HD cup joints
- HPI Steel pur (49T)
- HPI HD clutch bell (15T op de originele S-25 motor, 17T op de STS.28)
- Hong Nor alu clutch shoes (light met zware veer op de STS.28, de S-25 heeft standaard teflon van HPI)
- HPI alu uitlaat (van een SS, dankzij Burp)
- Futaba S3305 servo op gas/rem
- 5x NiMH 2500mAh penlites
- Spektrum DX3 TX / RS3000 RX
- 8 meter Duct Tape :wink:
- Overal zand en blubber (soms ook graspollen overal tussen)

Dus behoorlijk standaard nog wel. Beste investeringen waren de stalen spur en racing clutch bell (na 6 spurs opgerookt te hebben omdat die nagenoeg allemaal ovaal waren). En na het vernielen van een aantal 43T bevel gears en de diff cups dus de NovaRC diff cups. Maar gewoon met de standaard tandwielen erin (niet de Hot Bodies 8101-1 geharde spider gears). Sinds de stalen spur nooit meer problemen hiermee gehad, afstellen is kinderlijk eenvoudig. En sinds de alu diff cups en gearboxes ook geen bevel gears meer vernield.

En zoals al eerder gezegd: normaal rijden doe ik er zeker niet mee (gewoon doelloos een berg zand opknallen en dan kijken hoe het afloopt, vertikaal springen op de skateboard baan, salto's en schroeven springen etc.). De motor was na 5 maanden geheel op, dat is dan wel dus na bijna 20 liter 25% en heel veel stuiteren. Laatst nog wel mee gereden maar heel arm gezet (temp tot 190*C).

Dingen die stuk gegaan zijn, maar vervangen door de originele onderdelen of professorisch gerepareerd:
- onderste draagarmen (3x stuk gestuiterd op de skateboardbaan)
- velg (gewoon gelijmd met 2 componenten epoxyhars)
- kap (Ken had zijn stuur eruit gerukt)
- wat schroefjes en boutjes
- dog bone (1x)

Nee, ik ben wel content met mijn Savage. Ik heb hem gekocht om af te raggen en alles wat noodzakelijk was, is vervangen. Schoonmaken doe ik nooit (de week erop is-ie toch weel vuil). Er zijn wel bepaalde constructiedingen die niet optimaal zijn, maar dat heb je met alle auto's (en boten en vliegtuigen of helikopters). Ik weet ook zeker dat het ontwerp absoluut één van de stevigste is. Ik heb al genoeg andere merken zien sneuvelen waar mijn Savage keer op keer het gestuntel overleeft.

Ik heb wel eens overwogen een FG MT te nemen, die zijn nu retepopulair in ons clubje. Maar eerlijk gezegd zal dat het niet winnen van de lol die ik heb met mijn nitrootje. Misschien volgend jaar een HPI Baja 5b erbij, maar voorlopig nog niet.

@sleur bedankt! :D

Die 49T komt er ook aan bij mij(ik heb dan wel een 47T besteld,maar dan ook maar een 49 T erbij.....omdat het motortje het anders niet trekt,lijkt me)

Ik heb mijn Savag weer helemaal uit elkaar gehaald en ga morgen de alu diff cups van FLM monteren en een Collari .32 motor. Zoals je een paar pages terug hebt kunnen lezen heb ik ook de FLM Hybrid bulkheads (met zeer goede pasvorm voor de lagers en het diff) en daar komen dus nu de alu diff cups bij. De diffs zijn al 4-bevel gears.

Van het inbouwen en hoe het bevalt zal ik wel een uitgebreid verslag schrijven en veel foto's maken, misschien dat je er wat aan hebt....

Die FLM bulkheads ga ik dus toch bestellen,ik was voor de X blijkbaar alleen een andere brace nodig voor de stuurinrichting :D

Toch wel grappig dat er niet bij iedereen hetzelfde stuk gaat. Bij mijn Savage 4,6 SS gaar er heel weinig stuk terwijl ook ik hier niet al te rustig mee om ga :mrgreen:

Een keer tijdelijk de diff vervangen door een standaard X diff (niet gehard en plastic diff huis) en nog niet stuk gegaan. Mijn Nova alu diff huis ligt nog met kapotte spider gears in mijn gereedschap bakje, moet ik nog steeds repareren. Wel heb ik de diff behuizing van een X op mijn Savage gezet, kan je simpel je diff eruit halen mocht het stuk gaan zonder de hele auto uit elkaar te hoeven halen.

Raimond zei:
Die FLM bulkheads ga ik dus toch bestellen,ik was voor de X blijkbaar alleen een andere brace nodig voor de stuurinrichting :D

Rai,

metalen bulkheads zijn ongetwijfeld een erg goed idee, maar de X bulkheads zijn duidelijk anders. Hou er rekening mee dat je de hele toren van een SS moet overnemen dan. Dat is niet erg, maar die heeft een ander opbouw als die van de X!

En ja..ik sta ook nogal te kwijlen op die bulkheads...ze zien er geweldig uit!

@Burp: Goed voorbeeld deed volgen hè... :wink:

Dat ik in Westzaan kwam rijden bleek ik al gauw de naam Savage verkeerd opgevat te hebben. Maar na enkele weken roekeloos stuiteren, volgden velen het voorbeeld. :lol: Sindsdien is echt bashen helemaal hip, ongeacht of het een MT2, Savage, CEN, FG MT, Hörmann of wat dan ook betreft. :banana:

:mrgreen:

Aan het begin probeer je hem nog een beetje netjes te houden en weet je ook niet hoeveel slaag de auto kan hebben. Nu is het soms roekeloos vol gas over een heuvel en vol op zijn dak landen (koste me zondag voor het eerst een spurgear in 8-9 liter) Er moest gewoon wat stuk, anders is het ook niet leuk meer. Blijf ik met zoveel spare parts zitten. :mrgreen:

En ja, sleurhutje is de aansteker geweest van alle ellende hoewel mijn buurman nog een stuk gekker deed (is dat mogelijk?)

buism01 zei:
Raimond zei:

Rai,

metalen bulkheads zijn ongetwijfeld een erg goed idee, maar de X bulkheads zijn duidelijk anders. Hou er rekening mee dat je de hele toren van een SS moet overnemen dan. Dat is niet erg, maar die heeft een ander opbouw als die van de X!

En ja..ik sta ook nogal te kwijlen op die bulkheads...ze zien er geweldig uit!

Ik bestel ze bij Rc place,en volgens Lenno zijn ze gewoon te monteren op de X,hij heeft ze zelf ook,dus dat moet dan niet zo'n probleem zijn,lijkt me :roll: .

Dat klopt allemaal wel, maar je hebt waarschijnlijk de torens nodig van een SS. De X torens passen vast niet!

En ik betwijfel ook of de X bumper past...om maar iets te noemen

@Len,

Ik kan er niet omheen..toch weer de goedkoopste met FLM (en Nova)! Ik heb LCG TVP, 2 braces en een skidplate bij je besteld! Hopelijk heb je het op voorraad!

Dit keer rij ik niet naar je toe! :lol: Dat was me toch een klein stukje te ver......pffff

Morgen maak ik het over!

Gr.Marc

Burp zei:
En ja, sleurhutje is de aansteker geweest van alle ellende hoewel mijn buurman nog een stuk gekker deed (is dat mogelijk?)

Jazeker, ik heb met verbazing zijn rijgedrag staan aanschouwen. 8O Waar ik nog een beetje zelfbeheersing heb en resprect voor de techniek toon, knalde hij zonder nadenken en met een veel te arm afgestelde motor blindelings de puinhopen in. Enige verschil is dat ik nog steeds wekelijks rij en hem hebben we daarna nooit meer gezien. :?

hahahha,das wel erg grappig :D

De buurman is dus lomp en onbenullig,met de Savy :D

buism01 zei:
@Len,

Ik kan er niet omheen..toch weer de goedkoopste met FLM (en Nova)! Ik heb LCG TVP, 2 braces en een skidplate bij je besteld! Hopelijk heb je het op voorraad!

Dit keer rij ik niet naar je toe! :lol: Dat was me toch een klein stukje te ver......pffff

Morgen maak ik het over!

Gr.Marc

Ik zie dat bij dat TVP de rotostart niet past,wat moet je daarvoor veranderen,om het toch werkende te krijgen?

En welke skidplates heb je besteld?
Je Savy word zo wel erg laag,voor al die jumps die je ermee maakt 8O

Ja,

My 02 cents;

Het is inderdaad zo dat de motor wat lager komt te liggen en dat dit voor problemen kan zorgen voor je rotostarter. Maar bij een K46 kan je nog prima bij de rotostarter. Ik ga er eigenlijk van uit dat het ook wel gaat met een STS. Zo niet…dan heb ik weer een goede reden om naar een ander blok te kijken!!!!! LOOOOOOOL

Maar zonder gekheid: ik heb die van Jack natuurlijk gezien en hij heeft ook FLM LCG. Bij zijn HPI K46 zit de rotostart wel een stukje hoger dan bij mij. De STS backplate is anders, lager dan de HPI. Dat kan betekenen dat ik een stukje uit mijn toren moet dremelen. Ach…als dat echt niet gaat, dan zal even moeten kijken hoe we het moeten oplossen. Met een beetje fantasie zal het vast wel gaan.

Ik weet dat een Axial zal passen, aangezien die HPI k46 ook past. De axial gebruikt de HPI backplate. Dan zal ik een axial .28 of .32 aanschaffen (of natuurlijk een HPI K46 of een surefire .32)

Maar ik heb voor een LCG gekozen om mijn savy iets minder roll te geven. En ik besef dat ik dan misschien moet gaan “modden” / hobbien! Ach, dat is toch ook het leuke van de hobby! Naast de LCG factor wilde ik wat meer torsie stijfheid in mijn frame...om de hele handel (spur en dergelijke) wat meer in het gareel te houden. Het FLM frame, met bodemplaat en braces (extra) is ERG stijf.

Hoezo..welke skidplates? Gewoon de bijbehorende! Dus niet de extended!

Cheers,

Marc Buis

Ik zal je op de hoogte houden! En als ik de zaak binnen heb…wat kiekjes sturen

Hoi,nou ik heb dus ook besteld,het zijn toch de gewone FLM TVP platen geworden,met de alu bulkheads 8O .

En ik heb ook de motorplaat erbij van FLM

Verder ook de Nova alu motor-mound,

Nu nog een ander Blok,3 speed gearbox,alu koppelingsschoentjes,en ik heb een compleet nieuwe savy in totaal,lol!

Hoe heb je ook al weer die dempers verkort mrac,heb je een plastic spacer,busje aa de piston ziten?

Raimond zei:
Hoi,nou ik heb dus ook besteld,het zijn toch de gewone FLM TVP platen geworden,met de alu bulkheads 8O .

En ik heb ook de motorplaat erbij van FLM

Verder ook de Nova alu motor-mound,

Nu nog een ander Blok,3 speed gearbox,alu koppelingsschoentjes,en ik heb een compleet nieuwe savy in totaal,lol!

Hoe heb je ook al weer die dempers verkort mrac,heb je een plastic spacer,busje aa de piston ziten?

Hoei, nou dat wordt een glimmer Savvy. Zou je wel een 3-Speed nemen? Altijd gedoe met afstellen en in het terrein hopeloos, meestal komt je niet verder dan de 2e versnelling tenzij je lange rechte stukken doet. Door het stuiteren blijft het vermogen op tandwielen onregelmatig en het schakelgedrag wordt daardoor ook niet optimaal.

Als je LCG TVP's hebt, kun je het beste ook een center skid plate gebruiken. Dan landt je op de bodem en worden je koppelingen meer ontzien. :wink:

Back