Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Sleurhutje zei:
buism01 zei:
eindelijk je novaatjes inelkaar gerommeld!

Nova.jpg


(50k achter en 10k voor...eens kijken wat het is 8) )

Nu morgen mijn karretje morgen in elkaar knutselen en hopen dat mijn motor het nu doet!

Cheers!

Ja moet je nu luisteren. Het is net als voetballen, rechts is voor de kijkers links. Als je je Sav verkeerd om neerzet kunnen wij daar niets aan doen :lol: :rolling:

Maar uh... Op zich niet verkeerd om achter dikker te hebben. Voor krijgt de meeste klappen te verduren omdat de wielen stuiteren op de ondergrond (en dus verschillen in draaisnelheid sterk variëren). Achter wil je alleen maar powerrrr op beide wielen en minimaal verschil. Ik heb ook 10.000 voor en 50.000 achter en sindsdien trekt het allemaal veel beter op.


LOOOOL!!

het enige goede antwoord!

Hij is nu bij lage snelheid een beetje meer onderstuurt, maar bij hoge snelheden is ie netjes voorspelbaar.
 
Nou ik heb het probleem gevonden,het was inderdaad de bevel gear(de kleinste die aan de cup zit),er is een zeer groot stuk van 1 tand van de bevel afgebroken ,

Zoals ik al vermoedde,het kraakte al zo hard,en moest haast wel een tandwiel zijn :?
De cup aan de voorkant is trouwens niet versleten,maar die bij het achterste diff wel.
Dat Komt waarschijnlijk van die wheellies die ik ermee maak,hetzelfde las dat daarom de bevel stuk is.

Iemand enig idee waar ik redelijk goedkoop extra geharde bevels kan kopen?.
Ebay heeft wel bevels,maar geen extra geharde

 
Probleem is dat de tanden recht zijn er door wringen (bij het landen en veel vermogen bij het optrekken) ruimte ontstaat. Dit kun je alleen voorkomen door de lagers goed vast te zetten in een huisje dat niet van plastic is. Ook als je geharde tandwielen gebruikt gebeuren dit soort dingen, het zal misschien iets langer duren.

Ik heb mijn diffs en bevel gears in een alu huis zitten van GPM Racing zitten (eBay $22,00/stuk). Ik gebruik de gewone bevel en spider gears omdat de geharde net zo snel stuk waren in de tijd dat ik nog plastic gearboxes had. In de alu gearboxes zijn alle asjes en lagers uitgevuld met ringetjes zodat er geen speling meer is. Tandwielen en asjes kunnen niet meer heen en weer schuiven maar alleen werken zoals ze bedoeld zijn.

En voor de leuk ben ik nu dus de diffs aan het vervangen met de HotBodies spiral gears. Voordeel is dat de tanden elkaar altijd ergens raken en dus geen ruimte tussen de tanden is (bij goed uitvullen is dat ook minimaal). In beide gevallen een hemels klusje waarbij je vele malen alles uit elkaar moet halen, ringetjes ertussen en weer in elkaar kan zetten om te kijken of de ruimte minder is maar de tandwielen nog wel soepel lopen.
 
Ok,dat is goed om te weten,dan ga ik maar eens op zoek naar die gearboxen en ik koop dan wel een paar standaard bevel gears

Maar die gearboxen omwisselen is dus nogal een karwei?
Ach ja,als het maar opgelost word,daarmee ,dan vind ik het best.

Die spiral gears,daar ben ik dan wel benieuwt naar,als dat tenminste wat meer duurzaamheid oplevert :D

Ik heb trouwens de achterste tower ook effe open geschroeft,en ook daar beginnen de bevels al wat slijtage te vertonen.Daar is het dus ook tijd voor nieuwe!

Grote kans dat daardoor de koppeling ook zo heet werd trouwens :?
 
Als je geen X hebt, dan zul je merken dat de plastic gearboxes er toch uit moeten om je diff's te bevrijden. Als je wat rommelt zul je merken dat er waanzinning veel speling tussen het huisje en de lagers zit. Mooi moment om alles in een keer te doen (mits het budget het toelaat :? ).

Door de extra wrijving kan het inderdaad zo zijn dat de slipper clutch (spur gear) en/of koppeling heet worden. Bij mij kon je de dog bones niet aanraken zo heet (goed voor twee blaren).
 
mja het budget laat het wel toe,maar ik wil het wel zo goed en goedkoop mogelijk halen natuurlijk.Ik heb wel een X,dus ik hoef sowieso niet alles te verwijdere,dat scheeld wel natuurlijk,maar ja als ik ook een alu gear huisje wil,dan moet dat hele stuk er toch af :?

Ik zit er ook aan te denken om soswieso het lager waaar de bevel in draait en bij de difsscups,die lager te vervangen.Die bij de bevel,zal wel de nodige klappen,door frictie te verwerken hebben gehad.
 
Ik moet toch een nieuwe kleine bevel gear hebben,en een grote bevel(deze ziet er toch aardig gehavend uit,toen ik ehm effe bekeek

Dus ik kan wel remreiniger gebruiken,als ik het diff uit elkaar wil slopen.Ik haal dan differentieel tandwielen er wel uit en maak ze schoon in een bakje remreiniger en een zachte tandenborstel,goed idee of?
 
Neem van mij aan dat als je bevel gears beschadigd zijn, de binnenkant van je diff er ook niet onbeschadigd uit. Ik denk ook dat de asjes van de spider gears in het diff huis gevreten zijn en zo extra ruimte hebben gecreeerd en dus vervangen moeten worden (neem alu van Nova). Dus openschroeven, bekijken en bij schade gewoon alles weggooien (tenzij je alles spaart zoals ik, nu 5 grote glazen potten vol kleine onderdelen die niet helemaal meer zijn zoals het hoort).
 
Oeps,dan word het een dure uitgave 8O ,maar ok zal het eens bekijken allemaal.Ik geloof je wel hoor sleurl :oops:

Ik had hier alleen niet op gehoopt :oops:

Effe kijken de cups van de diffs zijn niet beschadigt,dus dan kan ik nog weer gebruiken,of moet ik echt alles vervangen,wil ik het goed krijgen? 8O
 
past eigenlijk een Axial .32 engine op een savage, want op die fotos van de site staat die conecting rod voor gas te geven aan de andere kant van de motor. of kan de carb gewoon omdraaien dan?

 
Euh volgens mij staat er in het boek een fout,wat is het nummer van de cup,die aan de kleine bevel gear zitt ?Ik bedoel dus de cup waar de dogbone in ligt,om maar zo te zeggen :?

Er staat in het boek 86030,maar dat is een fout,dat is het nummer van de grote bevel gear en ik moet dus een numemr hebben voor de cup....

Is het goede nummer 86083?
 
Raimond zei:
Euh volgens mij staat er in het boek een fout,wat is het nummer van de cup,die aan de kleine bevel gear zitt ?Ik bedoel dus de cup waar de dogbone in ligt,om maar zo te zeggen :?

Er staat in het boek 86030,maar dat is een fout,dat is het nummer van de grote bevel gear en ik moet dus een numemr hebben voor de cup....

Is het goede nummer 86083?

Het is de 86083 voor de aandrijfas en 86064 voor de cups naar de wielen (waar ook de tandwielen van je diff op zitten). Als je deze vervangt, neem dan heavy duty versies, resp de 86277 en 86278.

En als er alleen een klein deukje in de cups zit, zou ik ze nog niet vervangen. Alleen als het pennetje van de dogbone er echt in valt, dan vervangen (voel je ook dat het aanloopt en stroef gaat).
 
Ik neem de heavy duty versies,de gewone zijn in verhouding zelfs duur,en als ik het nu toch moet vervangen :?

Maar ik moest zeker weten,dat ik wel voor de goede zoek,86082,is trouwens ook nog van de center ,zitten aan de versnellingsbak.

Maarre echt sterk in elkaar zit de savy dus niet,wat aandrijflijn. :? Dit kost zo kapitalen.Ongelooflijk gewoon :?
 
Raimond zei:
Ik neem de heavy duty versies,de gewone zijn in verhouding zelfs duur,en als ik het nu toch moet vervangen :?

Maar ik moest zeker weten,dat ik wel voor de goede zoek,86082,is trouwens ook nog van de center ,zitten aan de versnellingsbak.

Maarre echt sterk in elkaar zit de savy dus niet,wat aandrijflijn. :? Dit kost zo kapitalen.Ongelooflijk gewoon :?

86062??? Lijkt mij ook niet goed want dat is het buisje dat tussen de twee bulkhead kantjes in zit. Hier schroef je je TVP in vast.

De aandrijflijn is prima. De enige manier die slijtvaster is, is de cup joints en dog bones vervangen door CVD-achtige koppelingen die gemaakt zijn van teflon. Of een CVD met twee kardankoppelingen (U-Joints) en een schuifstuk ertussen (Splain), zoals ook bij gewone auto's het geval is. De beweging (doorbuigen chassis en inveren van de bulkheads) wordt nu opevangen door het schuiven in de gleuven. Vastzetten kan niet, daarom is bij de CVD's ook één kant normaal zoals nu ook het geval is. Dat is dan tevens de zwakste schakel in de keten en zal alsnog slijten. Het blijft natuurlijk "alle waar naar zijn geld", maar ik weet wel absoluut zeker dat het niet veel steviger kan zonder hoge kosten.
 
Nou ik bedoel eigenlijkdat de standaard X in ieder geval niet ok gebouwt is,als ik al naar iets van 9l iter,de helft van mijn tandwielen moet vervangen,terwijl ik niet eens ruig ermee gesprongen heb ofzo.

Mja daar word ik best een beetje flauw van,moet ik bekennen :?

Misschien toch maar weer terug naar 1/10,ik bedoel daar heb ik een auto,waar ik al 5 jaar met hezelfde diff rij :?.De Savage heb ik nog geen 2.5 maand,en nu al de helft stuk :?.

Maar ik ga eerst een rondspeuren naar onderdelen,is een hele speurtocht.
 
Sleurhutje zei:
Raimond zei:
Ik neem de heavy duty versies,de gewone zijn in verhouding zelfs duur,en als ik het nu toch moet vervangen :?

Maar ik moest zeker weten,dat ik wel voor de goede zoek,86082,is trouwens ook nog van de center ,zitten aan de versnellingsbak.

Maarre echt sterk in elkaar zit de savy dus niet,wat aandrijflijn. :? Dit kost zo kapitalen.Ongelooflijk gewoon :?

86062??? Lijkt mij ook niet goed want dat is het buisje dat tussen de twee bulkhead kantjes in zit. Hier schroef je je TVP in vast.

De aandrijflijn is prima. De enige manier die slijtvaster is, is de cup joints en dog bones vervangen door CVD-achtige koppelingen die gemaakt zijn van teflon. Of een CVD met twee kardankoppelingen (U-Joints) en een schuifstuk ertussen (Splain), zoals ook bij gewone auto's het geval is. De beweging (doorbuigen chassis en inveren van de bulkheads) wordt nu opevangen door het schuiven in de gleuven. Vastzetten kan niet, daarom is bij de CVD's ook één kant normaal zoals nu ook het geval is. Dat is dan tevens de zwakste schakel in de keten en zal alsnog slijten. Het blijft natuurlijk "alle waar naar zijn geld", maar ik weet wel absoluut zeker dat het niet veel steviger kan zonder hoge kosten.

sorrie 86082 :oops: typfout
 
Tsja, na 4,5 maanden en 15 liter 25% intensief stuiteren in het terrein en op de skateboardbaan was de S-25 motor helemaal op (randje in de bus gesleten, zuigerstanglager (bronzen bus) ovaal, pennetje van de meenemer van de starter weggesleten, maar verder nog helemaal goed). Maar of 2 of 3 keer per week ruim een uur rijden "normaal" gebruik is betwijfel ik ook.

Wel heb ik al van verschillende gehoord dat de X van mindere kwaliteit is dan de normale Savage en dat ze achteraf toch liever een 4.6SS hadden willen hebben. Maar ja, dat weet je pas achteraf. Ik ben nog steeds tevreden met mijn Savage (gezien het roekloze rijgedrag).
 
ach ja en ik reed wel veel hoor,in korte tijd.minstens een aantal keer in de week,wel uren soms achter elkaar(met tussenpauze natuurlijk,om het blok te koelen)

Achteraf had ik ook leiver een 4.6 SS gehad,maar wat je al zegt,das achteraf :?
 
Wat ben ik blij met mijn 4,6SS en 4,6 X SS :mrgreen:

Alles HD uitgevoerd. Ik heb alleen nog maar wat probleempjes met de sateliettandwielen in de diffs, maar dat komt omdat ik deze nog niet heb uit geshimmed. Een diff is reeds defect (alleen binnenwerk, wordt binnenkort vervangen door Hot Bodies gehard stalen tandwielen die ik dan ook zal uit shimmen. Verder blijft alles wel heel, en Sleurhutje kan bevestigen dat ik ook niet als een oud omaatje in het rond rij :mrgreen:

Wat wel heel belangrijk is, zorg dat je niet volgas op de grond terecht komt na een sprong!!! Dat is het meest dodelijke voor je diff.....
 
Back
Top