Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Sleurhutje zei:
@Burp: siliconen van 50.000 krijg je niet uit het flesje. En als het er uit is, heb je gegarandeerd teveel eruit en zit het aan je vingers. Het glijdt wel lekker, dat dan weer wel.

@Raimond: In principe wordt je koppeling niet warm als je vol gas rijdt. De meeste warmte ontstaat bij telkens optrekken als de schoentjes vast moeten lopen op het koppelingshuis. Bij hoge snelheid worden ze vastgedrukt (centrifugaalkracht). Het punt (toerental) waar dit gebeurt bepaal je met de veertjes en het gewicht van de koppelingsschoentjes. Als je koppeling continu slipt of heel heet wordt bij hogere snelheden, dan bestaat de kans dat je koppelingsschoentjes versleten zijn. Heb je teflon of aluminium k.schoentjes?

50k zonder je handen smerig te krijgen....was geen probleem eigenlijk. Gewoon kleine beetjes tegelijk. Ik had er weinig moeite mee. :oops:

@Rai en sleur, Ja Rai...het moet wel bijna je koppeling zijn. Die krijgt bij jou toch al op zijn kl*ten, omdat je op teer rijdt. Mmm...je zou inderdaad andere veren kunnen overwegen. (voor een euro oid te krijgen) en misschien nieuwe schoentjes. Ik gebruik zelf alu, maar de volgende keer gaan die teflon rakkers er gewoon weer in. Wat er aan de hand is is: Je rijdt vrolijk rond en je koppeling begint te koken van al het optrekken....al rijdende is er niet zoveel aan de hand, omdat je spur koelt. Dan sta je even stil.....oops.....op dat moment verbrand de bell de spur! De volgende keer als je op het gas gaat staan......striptime!

Tenminste...das mijn theorie

Dan zal dat het probleem wel zijn,ik ga morgen wel ermee bezig,denk ik,ik zal ehm eens los schroeven.

Is het zeer duidelijk te zien,of de schoentjes versleten zijn,en waar moet ik op letten

En als ik nieuwe schoentjes,veertes bestel,warmee zet ik het makkelijkst de veertjes erop,ik heb al wel geizen dat dit nogal nauw luistert

Ook haal ik die versnellngsbak eens los,naar mijn idee,loopt daar iets niet helemaal lekker.
De slipper draait niet echt soepel,dat vind ik toch een beetje verdacht.

Ik vond rond 17:00 een gaatje om eventjes te rijden voor het eten. Ik wilde de tuned pipe even proberen op die STS.

Mmm..ik had nog de instellingen van de vorige keer en dat betekende starten...en lopen! Ok, een beetje anders geluid, maar absoluut geen bijzondere veranderingen aan vermogen oid. Dus....die theorie kan ook weer het raam uit.

Toch was het niet allemaal voor niets. Ik rij normaal gesproken met een OS8 plug. Dat zijn dure plugjes, maar die zijn me ooit eens aangeraden en daar hou ik me dan maar aan. Afgelopen vrijdag ook nog een paar Rossies opgepikt. (R5)

Aangezien ik bang was dat mijn OS plug kapot was oid probeerde ik die rossi......WHAT THE F*CK!!!!! Gelijk geen problemen meer met afslaan tijdens het wegrijden, veel snellere reactie op het gas! Voor de grap ook een nieuwe OS plug geprobeerd en weer die slechte reactie!

Die R5 was alleen te koud voor vandaag..ik kreeg geen temp in het blok en hij bleef af slaan, tijdens het stationair draaien. In het verleden heb ik ooit eens een R3 en R4 gehad. Deze lagen ergens bij mijn broer in zijn gereedschapkist. Geen idee welke ik er in geschroefd heb, maar hij liep perfect.

Vanaf dat moment weet ik.....nooit een STS meer voor mij! Die dingen komen gewoon niet van hun plek. Komen ze eindelijk in de toeren dan blazen ze wellicht alles van tafel, maar tot die tijd trekken ze nog geen worst van tafel! En ja..ik weet dat er genoeg mensen zijn met een STS die wel wheelies trekken en die wel hard uit de startblokken komen. Maar ik heb er wel tabak van. Die STS was leuk...maar nu toch maar eens kijken naar een ander blok.

Aan de andere kant; Wel weer veel geleerd!

Oh ja Rai: mijn spur ligt er ook af....maar dat is waarschijnlijk gekomen, omdat ik zonder kap rijdt. Keertje over de kop...door geel zand...en.....Ready To Install New Spur: RTINS...noem ik dat in de toekomst maar

Ik vond rond 17:00 een gaatje om eventjes te rijden voor het eten. Ik wilde de tuned pipe even proberen op die STS.

Mmm..ik had nog de instellingen van de vorige keer en dat betekende starten...en lopen! Ok, een beetje anders geluid, maar absoluut geen bijzondere veranderingen aan vermogen oid. Dus....die theorie kan ook weer het raam uit.

Toch was het niet allemaal voor niets. Ik rij normaal gesproken met een OS8 plug. Dat zijn dure plugjes, maar die zijn me ooit eens aangeraden en daar hou ik me dan maar aan. Afgelopen vrijdag ook nog een paar Rossies opgepikt. (R5)

Aangezien ik bang was dat mijn OS plug kapot was oid probeerde ik die rossi......WHAT THE F*CK!!!!! Gelijk geen problemen meer met afslaan tijdens het wegrijden, veel snellere reactie op het gas! Voor de grap ook een nieuwe OS plug geprobeerd en weer die slechte reactie!

Die R5 was alleen te koud voor vandaag..ik kreeg geen temp in het blok en hij bleef af slaan, tijdens het stationair draaien. In het verleden heb ik ooit eens een R3 en R4 gehad. Deze lagen ergens bij mijn broer in zijn gereedschapkist. Geen idee welke ik er in geschroefd heb, maar hij liep perfect.

Vanaf dat moment weet ik.....nooit een STS meer voor mij! Die dingen komen gewoon niet van hun plek. Komen ze eindelijk in de toeren dan blazen ze wellicht alles van tafel, maar tot die tijd trekken ze nog geen worst van tafel! En ja..ik weet dat er genoeg mensen zijn met een STS die wel wheelies trekken en die wel hard uit de startblokken komen. Maar ik heb er wel tabak van. Die STS was leuk...maar nu toch maar eens kijken naar een ander blok.

Aan de andere kant; Wel weer veel geleerd!

Oh ja Rai: mijn spur ligt er ook af....maar dat is waarschijnlijk gekomen, omdat ik zonder kap rijdt. Keertje over de kop...door geel zand...en.....Ready To Install New Spur: RTINS...noem ik dat in de toekomst maar

ow.....je reed met een OS8,ik rij altijd met R5(rossi),nooit geen problemen mee,zelfs vandaag bleef ie gewoon stationair goed rijden,alleen komt die van mij ook niet op temp,tis eigenlijk te fris daarvoor,ik zal eens een R4 proberen.

Maar Marc,ik denk dat die pluggen een beetje te koud zijn,mij werd juist aangeraden om met een r5 of r4 te gaan rijden,als het wat koeler word.
Dat moet ik dus maar gaan doen.

Met die Rossi pluggen is het starten,rijden!,tenminste dat is mijn ervaring.

Wat betreft de spur,ik kwam vandaag ook 1 keer op de kap terecht,de Savy viel weer eens om,toen ik te scherp stuurde.

Heb je trouwens al een blok op het oog Marc?
Die LRP,zou ik echt op je lijstje zetten :D

Raimond zei:
ow.....je reed met een OS8,ik rij altijd met R5(rossi),nooit geen problemen mee,zelfs vandaag bleef ie gewoon stationair goed rijden,alleen komt die van mij ook niet op temp,tis eigenlijk te fris daarvoor,ik zal eens een R4 proberen.

Maar Marc,ik denk dat die pluggen een beetje te koud zijn,mij werd juist aangeraden om met een r5 of r4 te gaan rijden,als het wat koeler word.
Dat moet ik dus maar gaan doen.

Tja..Die OS pluggen worden doorgaans bijzonder hoog aangeschreven. Dat mag trouwens ook wel; ze zijn namelijk ruim 2x zo duur als een Rossi.

Rai, de pluggen van OS hebben niet dezelfde nummercode als bijvoorbeeld Rossi. Die OS8 is vergelijkbaar met een R3. Niet helemaal maar ja...je moet wat. Volgens hun reclame materiaal is die plug van een variabel materiaal dat reageert op de temp van de motor....schiet mij maar lek!!!!

Even wat anders: standaard zit er een R3 in je 4.1. Daarnaast is het zo..dat hoe groter die inhoud van je blok is..deste lager de temp van de plug.

Raimond zei:
Wat betreft de spur,ik kwam vandaag ook 1 keer op de kap terecht,de Savy viel weer eens om,toen ik te scherp stuurde.

Mmm..normaal gesproken gaat een spur niet kapot omdat je op je kap land. Ik rij nog zonder kap...aangezien ik nogal veel aan het afstellen ben.... zucht! Maar goed...dan even op de kop liggen in gras of in zand is niet lekker voor de spur.

Raimond zei:
Heb je trouwens al een blok op het oog Marc?
Die LRP,zou ik echt op je lijstje zetten :D

Tja...ik heb bij slapmafro gevraagd wat zij zouden kopen (zij verkopen ook LRP) en die adviseerden me een Axial.28, maar liever nog een Picco. Ik moet er wel bij zeggen dat ik hem een limiet van 200 dollar had gegeven.

Ik ben er nog niet uit, maar dat er een andere tor in moet komen...dat weet ik wel! Er is behoorlijk keuze! Mij gaat het niet om topsnelheid, maar om acceleratie. Zoals gezegd die STS...ik moet nog iets snellers zien..maar 0,0 acc.

Acc heeft die LRP zekers,die Axial,zou ook op mijn lijstje staan, daar lees ik ook veel goede dingen over. :D

Volgens mij zat er een R5 in hoor,standaard,maar ok :?
Dat ding hij rijd er in ieder geval goed mee (tenminste als de spur niet hestript word,lol)en slaat niet af,als ie wat op temp is.

Dat ding houd me van de straat af,in de plaats van op straat :oops:
Net als jou de afgelopen tijd,veel zitten klooien met dat ding.

Ik had ook al graag een ander blokkie erop willen zieten,dit blok is toch wat te traag,maar ik moet eerst maar eens het spul heel zien te houden.
Ik zat dus ook te denken aan een Axial of LRP,maar dat word waarschijnlijk,in het volgend seizoen.

In de winter zal ik waarschijnlijk weinig kunnen rijden :( tis simpelweg te koud dan.Ga jij wel rijden in de winter?.

Ik heb al een HPI op het internet gevonden(Ebay)Is ook een idee inderdaad:D.

Die HPI heeft voor mij ook nog als voordeel da ie sowieso Rotostart compatible is

Ik weet nog niet of het die word,maar ok,het kriebelt wel:),ik wil te veel!

Mijne zit nu ook in elkaar, vandaag heeft mijn zoon de body gespoten. Morgen even de body monteren en dan wat fotootjes maken. Er zit een echt, originele 'factory tuned' Protech 3,5cc motortje op! Dat wordt knallen... :-P

Kan ik hem leuk straks qua rijden leuk vergelijken met mijn omgebouwde Kyosho Giga Crusher DF; daar zitten nu twee Force FC. 28 - 7 poort motoren op: kijk voor die twee motorige Kyosho maar eens in dit topic

PA0600310.JPG

De Bananenman,heeft het goed voor elkaar :D
Wat een ding trouwens,die Kyosho Giga Crusher DF

Burp zei:
Waarom niet een origineel 4,6 blokje? Rijdt als de brandweer en voor rond de 130,- te koop.

Tja..ik heb wat gemengde gevoelens over de K4.6. Mijn broer heeft er namelijk 2, waarbij de eerste na een maandje een nieuwe sleeve en zuiger nodig had. Daarna reed dat ding ook als de "brandweer"......dat blok...verbaast me echt elke keer. Staat ZEKER op mijn lijst, maar ik kijk ook naar alternatieven.

Een Axial 28 is me aangeraden door slapmafro en feitelijk is dat een k4.6, maar wat extremere sleeve en porting. Dat hele ding is compatibel met een 4.6....lagers, carb, volgens mij zelfs de sleeve en zuiger. Anders gezegd: het is een gerebadgde k4.6, met wellicht iets mindere lagers etc.
Mijn lijstje:
Picco .28 (misschien een oude .27)
Axial .28 (feitelijk een gerepoorte K4.6)
Axial .32
HPI k4.6 (niet de HO versie)
LRP .28 (8 poorten)
SH P6.28 (gerebadgde LRP, met 6 poorten)

Voordeel van HPI is dat de carbs van aardige kwaliteit zijn. Ik vond de 4.1 carb altijd netjes zitten, goed passen, etc. Ook de carbs van mijn broer (K46) zien er prima uit.

@Rai: Ik denk dat alle motoren, waaerbij een rotostarter te gebruiken is..compatibel zijn met de HPI starter. Dat is op zich niet zo uniek. De backplates zijn niet hetzelfde als die van de 4.1. Toevallig heeft mijn STS dezelfde als die van de 4.6 en....ze zijn niet verwisselbaar met een 4.1.

Kijk ook eens naar de Sirio .27 serie: die is er in 3-, 5- en 9-poorts uitvoering, waarbij het vermogen van 'smooth' tot 'explosief' loopt. Dat is een heel fijne, krachtige en snelle motor, en is verkrijgbaar mét trekstarter. Makkelijk af te stellen en hoge kwaliteit!

Thanks banaan...ik ga voor expl 8O

Sirio, ja daar heb ik inderdaad wat over gelezen op savage central. Moet even kijken of dat ding niet met een roto te krijgen is. Ik heb niet zoveel met een pullstarter.

Mmm...iemand had het over een HPI K46 voor 130 euro...ik zou wel eens willen weten...waar?

Shitterdeshitshit.....beetje te laat op mijn werk.....niet goed! :roll:

buism01 zei:
Thanks banaan...ik ga voor expl 8O

Sirio, ja daar heb ik inderdaad wat over gelezen op savage central. Moet even kijken of dat ding niet met een roto te krijgen is. Ik heb niet zoveel met een pullstarter.

Mmm...iemand had het over een HPI K46 voor 130 euro...ik zou wel eens willen weten...waar?

s#%$ (censuur).....beetje te laat op mijn werk.....niet goed! :roll:

Je bent niet de enige,ik heb een hekel :) aan die trekstarters.
Maarre op ebay zijn die HPI motoren ook voor weinig te vinden Marc :D

Vergeet niet dat vooral de koppeling en het moment van aangrijpen van belang is voor een explosieve acceleratie... Bij onroads worden allerlei vormen van nauwkeuring instelbare koppelingen gebruikt en ontwikkeld (Centax, UFO, CRV-6, etc..) en vaak zie je op MT en offroads gewone standaard koppelingen met de standaard veertjes. Bij een krachtigere motor hoort ook een krachtigere koppeling! Ik heb heel goeie ervaringen met de SPM 108-a koppeling, welke heel nauwkeurig instelbaar is, eenvoudig van opzet en goed te onderhouden. Dankzij verschillende veertjes (3 stuks bijgeleverd) en fijne schroefdraad voor het instellen van de veerspanning is deze koppeling goed af te stemmen op de motor en de acceleratie wensen!

SPM108A.jpg

mmm,ik heb nog nooit een vliegwel overgezet,dus dat kan leuk worden,me zo'n koppeling :oops: ,je hebt trouwens ook een Centax koppeling geloof ik bij RC fun voor de Savy :? ,is dat wat,is alleen een beetje duur....
.

@Bart_Banaan: Hoei, die heeft een twee cilinder 8) Ik vraag me altijd af of dat lang heel brlijft met twee motoren op dezelfde spur. Zo te zien is de spur gecombineerd met een 3-speed versnellingsbakje. Da's niks voor mij, ik zie nu al twee tandwielen tegelijk wegsmelten tijdens het stuiteren. :wink: Maar wel indrukwekkend. Op Marktplaats stond (staat?) ook een Hellfire GTX2 met dubbele .26, ook erg mooi...

@Buism01: Ik heb afgelopen weekend het genoegen gehad een ander pijpje op mijn STS te zetten (bedankt Burp) en dat scheelde 20*C met de nylon pijp van HPI. Er zit nu een HPI R5 plugje in. Optrekken gaat perfect, het zand spuit onder de wielen vandaan (standaard GT2 banden). Alleen snelheid zit er nog niet in omdat mijn voorste cup joints ongeveer een kwart slag ingesleten zijn. Dus deze week even upgraden naar HD-versies. Maar dan verwacht ik dat mijn STS helemaal als een raket gaat. Het is wel pielen met de stelschroeven: je moet ze eerst een stukje voorbij het gewenste punt draaien en dan weer iets terug. Anders trillen ze weer een stukje terug (of heen, net welke kant je opdraait).

@Raimond (en Buism01): Een goede reden om een stalen spur te nemen, die smelt best wel slecht. Inderdaad bij veel stuiteren krijgt je koppeling op z'n donder en kan best heet worden (ik heb er nu een die mooi blauw is geworden door de hitte 8O). Teflon schoentjes smelten dan ook vrolijk weg. Dus stalen spur en racing clutch bell zien toch wel graag alu schoentjes. Of inderdaad die mooie koppelingen zoals Bart aangaf.

Ik heb wat fotootjes gemaakt van mijn Savage, die van de week als doos vol onderdelen bezorgd werd. Er zit een FLM low gravity chassis op en FLM aluminium 'hybrid' bulkheads. Verder zijn de meeste onderdelen van een Savage SS zover ik heb kunnen zien, dus o.a. met 4-bevel diffs en chromen aandrijfassen. De spur is gewoon van plastic en er zit een tweebak op.

Qua motor heb ik gekozen voor een Protech 3,5cc 'factory tuned' motortje, die ik nog had leggen, en welke nog nieuw is.

De foto's kan je vinden in dit foto-album, en hier een kijk 'voorproefje':

Savage-10.JPG

Op- en/of aanmerkingen zijn welkom; dit is de eerste Savage die ik gebouwd heb, en ik had geen zin om de bouwhandleiding te printen, dus ik heb 'm uit mijn hoofd gebouwd, dus misschien dat er nog wat op de verkeerde plek zit.....

Back