Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Sleurhutje zei:
buism01 zei:
Sleurhutje zei:

Die loopt ook niet gek, maar als je dit ziet overweeg je ook brushless:

http://video.google.ca/videoplay?docid=2122781872658193809

Die Savage ATV ziet er beter uit dan die van mij :rolling: Die van mij heeft tenminste 8 meter duct tape erop zitten en het lexaan is behoorlijk craquelé uitgevoerd. Maar als je dan toch elektro wilt, neem dan een e-Zilla of nu ook een e-Savage. Voor hetzelfde geld waarvoor je je bestaande Savage elektrisch maakt heb je die en dan hou je je Savage ook nog heel. Je moet wel een gruwelijke hekel aan nitro hebben om hem zo te mismaken. :evil:

Ik vind het ook eerlijk gezegt niet zo,ik zou dat gebrul van die motor te veel missen,Nitro leeft!
 
buism01 zei:
Hehe..het moet een prima gevoel geven als jij met je kawa over de kop vliegt om vervolgens weer een stukje van Ken kwijt te raken!

He he, Ken is het enige (of de enige) dat (of die) niet stuk te krijgen is. 8) De rest is allemaal prima gelukt om stuk te krijgen. Op de TVP's en body steunen na is alles wel een keer vervangen of gerepareerd.
 
Bart_Banaan zei:
Dat met die gas-bediening vroeg ik me al af. Ik wist dat 'iedereen' zo'n upgrade setgebruikte voor zijn gasbediening, dus ik dacht dat het niet helemaal lekker zou werken. Dus ik heb zelf een systeempie in elkaar geknutseld wat wel soepel werkt, maar wat als nadeel heeft dat de gasbedieningstang naar buiten wijst. Maar het werkt wel allemaal heel soepel...

Trouwens die FLM onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar in Nederland, bij RC-Fun. En binnenkort (de 28ste dacht ik) hebben zij magazijn-verkoop waarbij je op alle producten die niet in de uitverkoop gaan toch 10% korting krijgt! Dus ook alle FLM producten zijn dan 10% goedkoper! Kijk even op hun site voor de preciese datum van de magazijn-verkoop: www.rcfun.nl

Of gewoon bij www.rcplace.nl die zijn namelijk altijd al goedkoper! :D
 
:roll: Iik weet het niet met mijn Savy,het ding maakt alweer geluid,bij het voorste diffd(de tandwielen bedoel ik dan)Ik heb ehm losgehad,maar ik heb nog niks raars kunnen ontdekken.Dit begint toch echt vervelend te worden :( .Ik doe er alles aan,om dat ding te repareren,maar elke keer lijkt het voor niets te zijn.
 
Heb je het diff eruit gehad? Voelt het ratelig als je dan aan de cups draait of gaat dat gewoon soepel. Het mag echt niet kraken. Anders moet je toch echt wat uitshimmen. Gebruik je nog de plastic houder? Ga dan over op de alu versie, hier slijten de asjes van de tandwielen niet in. Gebruik ook dikke olie (voor bv 10000 en achter 50000) daar zijn al tevreden rijders mee gezien (sleurhutje bv)
 
Als je overal nieuwe tandwielen in hebt, kunnen die wat ratelen. Vooral de spider gears doen dat de eerste tank na vervangen. Daarna moeten ze vreselijk soepel lopen. Als je nieuwe tandwielen in en aan de diffs hebt, is het verstandig deze even in te rijden op asfalt en niet met wheelies en stoppies. Als ze na een half tankje nog ratelen, dan wordt het echt wel weer schroeven.

Inderdaad is goed uitvullen met ringen (shims) van levensbelang voor de lagers en tandwielen. Elke vorm van ruimte zal snellere slijtage veroorzaken.
 
Maaaaar,

ik heb gezien hoe soepel je auto rolt...dat kan volgens mij niet de reden zijn dat je spur kapot loopt. Rai....als we deze week even tijd hebben, dan zal ik met mijn savy langskomen. Kunnen we de geluiden even vergelijken. :D Hehe...dan weet je pas wat rammelen... kraken.... knarsen....is!

Wat ik zo raar vind..is het feit dat je spur er eigenlijk altijd super uitgezien heeft. En nu, plotseling, begeven ze het. Check toch eens de bell...en bekijk of je hitte sporen ziet of iets dergelijks. Verblauwing van het metaal of zo. Op teer krijgt je koppeling natuurlijk aardig er van langs.


Mmm...succes

Marc
 
Raimond zei:
:roll: Iik weet het niet met mijn Savy,het ding maakt alweer geluid,bij het voorste diffd(de tandwielen bedoel ik dan)Ik heb ehm losgehad,maar ik heb nog niks raars kunnen ontdekken.Dit begint toch echt vervelend te worden :( .Ik doe er alles aan,om dat ding te repareren,maar elke keer lijkt het voor niets te zijn.

Mmm...ik kan me nu bijna niet voorstellen dat het je diffs en bevel is. Zijn de lagers van je bevel nog goed...of die van je diff? Heb je het geluid tijdens het rijden? Of ook tijdens het rollen met de hand? Als het tijdens het rijden is...dan ben je misschien toch toe aan nieuwe diffs. Volgens mij krijg je die toch nog binnen?

Ik heb de bovengenoemde 10k en 50k olie wel voor je
 
Hoi zijn het de diffs en bevels van de aandrijving,beide ratelen echt behoorlijk.

Ik zat er ook aan te denken om alu dif huizen te bestellen,heeft dit misschien nog een voordeel of?

Het lijk wel aardig ok te lopen,dat het allemaal zo veel lawaai maaakt,dat is naar mijn idee niet fris.Ik zal vavavond eens dat spul uit elkaar halen.

Let wel,dit is als ik de auto vooruit rijden zonder motor,dan geef ik er wel behoorlijke vaart aan,om te kijken of het ok rijd.

Marc,wanneer heb je binnenkort ee nkeer een dagje tijd en zin,om me mee te helpen ermee?
Als ik het zelf helemaal zelf moe gaan doen,gaat het mij naa mijn idee niet lukken,dus ik vraag bij deze je om je hulp.
 
Raimond zei:
Ik zat er ook aan te denken om alu dif huizen te bestellen,heeft dit misschien nog een voordeel of?

Zeker weten. De asjes van de spider gears kunnen lekker door het plastic heen en weer bewegen en vreten zo al het plastic weg. Gevolg is dat de asjes ruimte krijgen en de tandwielen niet goed meer uitgelijnd zijn. Dan kun je nog wel een paar keer springen en dan zijn de spider gears gegarandeerd weer tandenloos. De alu diff cups van NovaRC zijn perfect. Goed pasvorm en je kunt ze gebruiken zonder pakking tussen de cup en de bevel. Alleen de bijgeleverde schroefjes zijn van inferieure kwaliteit (zeskantje past net niet goed op het sleuteltje waardoor je ze niet goed kunt aandraaien).

Als je je aandrijf as van de versnellingsbak naar het diff weglaat (dogbone eruit halen), kraakt het dan nog? Het kan ook zijn dat de cups op je wielasjes ingevreten zijn. Dan kraken die dogbones (is een ander geluid dan tandwielen die niet soepel lopen, Mark weet wel hoe dat klinkt :wink: ).

Als je alleen je diff in de diff gearbox hebt gemonteerd, dan kun je al kijken of alles goed loopt. Bij nieuwe tandwielen moet je alleen kunnen voelen dat de spider gears nog moeten zetten, maar na een paar honderd meter rijden is dat ook weg. Daarna moet alles heel soepel lopen. Is dit niet het geval en voel je haperingen, dan zit er ergens teveel ruimte.

En dan nog even dit: bij mij liep de 43T bevel gear aan tegen de diff gearbox. Nadat deze vervangen was door een alu gearbox, was het probleem opgelost. Waarschijnlijk een keer een aardige opdonder gehad en dus niet helemaal meer in de vorm zoals het hoort.
 
Hehe,

Nova diffhuizen
Tja..ik heb ook alu diff huizen van Nova. De kwaliteit is echt prima, de pasvorm is ook goed! Mijn reden om naar die diff huizen te kijken is eigenlijk heel simpel. Ik ben van mening dat de kunststof diffhuizen, wanneer deze wat ouder worden, zullen gaan torderen. Wanneer dit gebeurt zullen de asjes verschuiven en de kleine bevels in de diff te veel ruimte geven. Met als gevolg dat je ze redelijk gaat poetsen…….

Shimmen
Ik heb ze niet geshimmed en ik denk toch dat ze goed zitten. De mijne heb ik zonder pakking dichtgezet. (50k en 10k olie lijken dik genoeg om niet te lekken) De tandwielen lijken te dicht op elkaar te zitten wanneer je ze zo installeert, maar ik heb het zo gelaten. Als je ze met de hand draait dan voel je de tandjes duidelijk. Dat is voor mij een teken dat ze juiste te dicht op elkaar zitten. Ik heb er nu een paar keer meegereden en nog geen reden tot klagen.

Cups liefst C of D
Ik gebruik nu geharde cups en ik denk dat ik de gewone aandrijfassen blijf gebruiken. Het klinkt allemaal wel erg metaalachtig nu, maar loopt op zicht soepel.


@Rai: ik heb inderdaad laatst bij je wel een geluid gehoord en persoonlijk klinkt het een beetje als een tandwiel dat juist iets te strak op een andere zit. Maar gezien de bouw van de savy kan dat eigenlijk niet.

Maw…ik zou het op dit moment echt niet weten wat er bij je aan de hand zou moeten zijn. Had jij ook nova diffhuizen besteld? Zo ja, dan is dat een mooi moment om de zaak schoon te maken en opnieuw te smeren. Als je die niet besteld hebt, dan vraag ik me af of je nieuwe diffs besteld hebt. Ik denk dat er wel een reden moet zijn om die dingen uit elkaar te halen. Anders zou ik ze lekker laten zitten, dan maar een rateltje.

Spoken en spurs
@Rai: er spookt bij mij wat door het hoofd; je zei in vorige postings dat je een spur had beschadigd en toch kon doorrijden. Dat vind ik ERG vreemd. Normaal gesproken strip ik in 1 klap de spur. Of ik verbrand inderdaad een stukje en strip m vervolgens helemaal.

Met andere woorden; kun je eens beschrijven hoe zo een “half” beschadigde spur er uit ziet? Steeds meer krijg ik het gevoel dat je bell te warm wordt en dat je je spur verbrand. (Ik denk ook wel dat je een diff probleempje hebt, maar dat lost zich vanzelf op…..geloof me…als er eentje sneuvelt en je rijdt een klein stukje door..dan is de andere namelijk ook wel overleden)

Check
Natuurlijk moet je je bell even bekijken, maar wil je ook even controleren hoe je auto stationair draait. Neemt ie dan toch de koppeling elke keer mee? Zie je de spur schokken? Op zich niet zo erg, maar het betekent ook dat je koppeling toch nog steeds pakt en dus niet afkoelt


Gr.Marc
 
Mark,

Ik ben het helemaal met je eens, ik sloopte om de 2 a 3 weken een setje bevel gears, totdat ik de nova cups ZONDER paking had gemonteerd. Dit is naar mijn mening een veel betere mehode dan wel een pakking en simmen. Een pakking veert namelijk een klein stukje mee, en dat is iets wat vunest is voor je bevel gears.
Sinds dien is me diffprobleem totaal verholpen.

Gr,
Lennert
www.rcplace.nl
 
Ik denk dat het een aantal problemen kunnen zijn,doordat ik een gebruikte bevel heb gebuikt,is die al ingesleten(het rubber dan he),op jouw difcups(ik bedoel dan de cups,waarin de dogbones vallen)

Waardoor de difcup wat speling heeft gekregen enen het diff dus niet mooi recht ronddraaid,das 1.


Check
Natuurlijk moet je je bell even bekijken, maar wil je ook even controleren hoe je auto stationair draait. Neemt ie dan toch de koppeling elke keer mee? Zie je de spur schokken? Op zich niet zo erg, maar het betekent ook dat je koppeling toch nog steeds pakt en dus niet afkoelt


Dit heb ik inderdaad gehad op het laatst,daardoor zal ie inderdaad wel te warm zijn geworden.
 
lenno zei:
Mark,

Ik ben het helemaal met je eens, ik sloopte om de 2 a 3 weken een setje bevel gears, totdat ik de nova cups ZONDER paking had gemonteerd. Dit is naar mijn mening een veel betere mehode dan wel een pakking en simmen. Een pakking veert namelijk een klein stukje mee, en dat is iets wat vunest is voor je bevel gears.
Sinds dien is me diffprobleem totaal verholpen.

Gr,
Lennert
www.rcplace.nl

Zo'n pakking veert echt niet. De schroefjes zitten zo strak dat er bar weinig van de pakking overblijft (althans de pakkingen die ik heb, die zijn niet veel dikker dan gewoon 80gr. papier). En ook zonder pakking is het noodzakelijk te controleren of je geen vulringetjes nodig hebt. Als het soepel loopt, is het nog geen garantie dat alles goed opgesloten zit. Sterker nog, als het soepel loopt bestaat de kans dat je teveel ruimte hebt. Vervelende is dat je dit niet kunt zien en pas kunt voelen als de diffs dichtgeschroefd zijn. Dus voordat het goed zit, heb je ze 4 of 5 keer open en dicht gemaakt.

Als je je diff en bevel gears in de gearbox hebt geplaatst, controleer dan eens of je je diff huis/43T bevel heen-en-weer kunt verplaatsen en of je de 13T bevel gear (pinion gear) naar voor-en-naar achter kunt verplaatsen. Is dit het geval, stop dan maar want dan kun je ze binnen een paar weken weer vervangen. Het enige dat niet goed te verhelpen is de cups/assen die in de diffs verdwijnen, hier zal altijd ruimte in blijven omdat deze niet gelagerd zijn maar in de diff cup/bevel gear draaien.


:lol: @ C/D Cups... Ik denk dat dat een evenzo dure hobby is dan een Savage. Je hebt er wel net zoveel onderhoud aan.
 
Ik vind Savage,al met al maar slecht bedacht,het moet eigenlijk niet nodig zijn,dat je allemaal ringetjes(shimmen) moet gebruiken om de ruimtes op te vullen,hetzelfde als die koppeling,waarom hebben ze er een koperen lager voorgezet,wat helemaal uit slijt,als je ehm regelmatig gerbuikt.En wat dus warm word,door de wrijving.

Ik had er echt meer van verwacht moet ik zeggen,ook al is het gigantisch leuk,als ie ook daadwerkelijk rijd.

Bij mijn Asso zit er gewoon de koppeling achter die schroef waarmee ie vast zit,de kogellager komt er tegen aan,niks geen wrijving,warmte etc.En geen kapotte bevels,diffs etc ......

Ik wou je toch vragen,of je me wilt helpen zoeken,naar mogelijke oorzaken,niet via het forum,maar gewoon met de Savage,uit elkaar etc.

Trouwens als je die pakking er tussen weg haald,dan schuift die bevelgear(de grote)ook een stuk dichter naar de bevel die met de dogbone in verbinding staat.Staan ze dan niet te dicht op elkaar?




Als je je diff en bevel gears in de gearbox hebt geplaatst, controleer dan eens of je je diff huis/43T bevel heen-en-weer kunt verplaatsen of en je de 13T bevel gear (pinion gear) naar voor-en-naar achter kunt verplaatsen. Is dit het geval, stop dan maar want dan kun je ze binnen een paar weken weer vervangen. Het enige dat niet goed te verhelpen is de cups/assen die in de diffs verdwijnen, hier zal altijd ruimte in blijven omdat deze niet gelagerd zijn maar in de diff cup/bevel gear draaien.


Dit is inderdaad mogelijk,zelfs met de grote(43 tands) bevel gemonteert!
Ik neem aan dat ik die moet shimmen,maar waar plaats ik nu een ringentje binnen in,of juist buiten het dif huis(tower)bij de dogbone cup.
En wat voor maat ringetjes?

Ik zal vanavond effe weer losschroeven,kijken of het diff ook veel ruimte heeft om te bewegen.
 
Raimond zei:
Ik vind Savage,al met al maar slecht bedacht,het moet eigenlijk niet nodig zijn,dat je allemaal ringetjes(shimmen) moet gebruiken om de ruimtes op te vullen,hetzelfde als die koppeling,waarom hebben ze er een koperen lager voorgezet,wat helemaal uit slijt,als je ehm regelmatig gerbuikt.En wat dus warm word,door de wrijving.

Dat bronzen ringetje functioneert op zich goed. Alleen als je je spur te slap hebt staan, draait het tandwiel (en dus het busje) rond. Maar dan rook je ook je slipper pad op en smelt je spur omdat de clutch plate over de spur gear schuurt.

Raimond zei:
Trouwens als je die pakking er tussen weg haald,dan schuift die bevelgear(de grote)ook een stuk dichter naar de bevel die met de dogbone in verbinding staat.Staan ze dan niet te dicht op elkaar?

De tanden moeten goed in elkaar passen. Dat lukt alleen door ze goed uit te vullen met de juiste ringetjes. Voor de bevel gears (en spider gears) geldt hetzelfde als je spur: niet te strak, niet te ruim, net er tussen in. Da's een gevoelskwestie.


Raimond zei:
Dit is inderdaad mogelijk,zelfs met de grote(43 tands) bevel gemonteert! Ik neem aan dat ik die moet shimmen,maar waar plaats ik nu een ringentje binnen in,of juist buiten het dif huis(tower)bij de dogbone cup. En wat voor maat ringetjes?

Ik heb aan de kant van de cup joint een ringetje van 0,2 mm zitten. Aan de kant van het 13T tandwiel heb ik een busje laten maken van 2,4 mm. Vervelende is dat er een dun stukje voor het tandwiel zat. Nu zit het tandwiel met het busje strak op het binnenste lager en met de cup joint kan ik ik alles goed klem zetten (borgpennetje pas net door het gaatje). Geen ruimte over dus.

Ik heb, omdat ik indoor elektro ga rijden, gesproken met diverse race gasten. En ook bij elektro zul je e.e.a. toch uit moeten vullen met ringetjes om het goed opgesloten te krijgen. Het probleem is niet de stevigheid, da's prima in orde met een Savage. Maar de overdaad aan motorvermogen die spontaan wordt losgelaten op het geheel en het rijden in terrein (wat onregelmatig lopen van de aandrijflijn veroorzaakt). Een gewone Peugeot gaat makkelijk 15 jaar mee met minimaal onderhoud, een WRC rally-uitvoering kun je na elke race reviseren. Het is maar wat je ermee doet en waar je grenzen liggen.
 
sleur: Na het hard aanschoeven deukt een pakking inderdaad in. Maar deze pakking is wel degelijk merkbaar, als je een NOVA dif in elkaar schoeft zonder pakking en gesimd zal die(in de meeste?) gevallen veel te strak zitten.

Na een tijdje bashen MET pakking, dus ook klappen op de 49T ziet de pakking er een stuk slechter uit en is deze ook weinig meer van over, het kan ook door de oli komen maar ook dit betekend meer ruimte, mijn voorkeur gaat iig uit naar geen zachte delen in me diff ook al zijn ze nog zo dun. Mischien is dit allen meer een gevoels kwestie, maar voor mij en ook andere werkt de methode iig goed, dus het lijkt haast te werken :D

Een ander voordeel van GEEN pakking is dat het simmen (meestal?) niet meer nodig is. En ja controleer inderdaad of de ruimte goed is, ik heb nog van niemand gehoord die NOVA cups had dat er ZONDER pakking nog gesimd moest worden, maar ook nova zal bepaalde tolleranties gebruiken, de nauwkeurigheid weet ik hier niet van, dus het zou mogelijk kunnen zijn dat een extra simmetje aan te raden is?

Raimond, het klot dat de grote bevelgears een kleinstukje naar elkaar toe gaan, daardoor sluit je de kleine bevelgears strakker op en hoef je die (meestal?) niet te simmen.

Als je toch besluit de diff uit te simmen, kan dit achter de kleine bevel gears.

En ja het is een slecht systeem van HPI, ze erkennen het nu ook eindelijk, de Savage X SS 4.6 heeft eindelijk ook allu diff cups (en ook een stalen spur)

De savage word dus iig steeds beter.. voorlopig moeten we zelf maar een beetje zien te hobbien
 
@Rai,

ik snap det het nu even balen is, aangezien je savy spurs eet alsof het vietnamese loempias zijn. Maar dat probleem ga je tackelen...op een gegeven moment gaat het onderdeel kapot dat je spurs sloopt 8)

Hehe...kon het niet laten!

Ik had zelf liever de verbinding tussen de bak en de motor liever anders gezien. Ik zou zelf voor een verbinding gekozen hebben, waarbij de motor en de bak op dezelfde plaat zijn gemonteerd.

Maar de verbindingen met de dogbones werkt toch prima...de bevels werken goed en de diffs zijn eigenlijk ook prima. Het shimmen van deze HOEF je ook niet te doen, maar dan ga je akkoord met een eventueel kortere levensduur. Maar ik denk dat met die Nova huizen er wat extra stevigheid is gekomen in de aandrijflijn.

Ik zie wel veel logica in het shimmen van de kleine bevel. Die zit bij mij redelijk goed, maar ja...dat is een minder puntje van HPI.
 
Alles waar lagers in zitten zou je moeten vervangen door aluminium zodat de lagers niet nog eens in z'n geheel kunnen bewegen.

En ik moest mijn NovaRC diff cup met standaard HPI spider gears wel voorzien van shimsomdat anders de tandwielen ruimte hadden. Dan voelt het allemaal heel soepel aan, maar dat komt door de ruimte. Ik probeer het altijd eerst zonder olie in de diff. Dan kun je ook beter horen en voelen wat de tandwielen doen, het geluid wordt best aardig gedempt door de olie als die erin zit.

En het blijft toch wel high-end techniek. Dus elke "configuratie" is uniek en heeft ook zo zijn eigen behandeling nodig.
 
Back
Top