Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
basbas zei:
Zou het ook helpen om een stukje pakkingpapier tussen je backplate en rotostart te doen misschien dat er dan minder olie tussen door kan?
Of is dit een heel stom idee?? :oops:
Is geen verkeerd idee. Maar uiteindelijk komt de hele achterkant toch onder de olie te zitten. Bij een rotostart loopt het via het startergat naar binnen, samen met het zand. Je hebt niet veel troep nodig om zo'n lager te laten slippen. Bij een trekstarter zal het inderdaad wat langer duren. Dus het plaatje moet ruim voorbij de achterkan van de starter komen.

Een nieuwe uitlaatpakking (siliconen) helpt wel iets, maar bij het springen en landen beweegt de uitlaat behoorlijk en ontstaat er toch ruimte tussen het spruitstuk en de uitlaatpoort.

Brandstof met minder olie wil ook helpen. Ik reed met mijn oude motor Sidewinder 25% met slechts 9% olie. Daarbij had je weinig last van vettigheid. Maar wel wat schraal (hoewel ik er ruim 30 liter probleemloos mee heb gereden en aan een andere motor moest omdat het bevestingsschroefje van de carb uit het huis brak). Omdat de winkel waar ik het haalde nu alleen nog maar per liter verkoopt (in te dure verpakking) en niet per gallon, rij ik nu Model Technics 25%. Daar zit wel merkbaar meer olie in want alles is veel vetter na het rijden.

basbas zei:
Is heb niet mogelijk dat je er dan een hele partij besteld via ebay en deze via deze site weer verkoopt.
Het is natuurlijk wel wat moeite maar ik weet zeker dat je je mede hobbyisten (die niet zo thuis zijn met ebay) er een groot plezier mee zal doen.
Nee, want dan heb ik weer de nodige kosten en moeite van verzenden en de om mijn centen te krijgen. Precies de reden waarom ze in de winkel dus veel duurder zijn. :?

Een nieuwe siliconen rubber bij de uitlaat poort wil idd helpen.

Wat nog een goed idee is, om om de uitlaat 2 veren te zetten, je boort in de plate waar de eerste veer zit, en qaan beide zijden een gaatje van 1 a 1,5mm extra bij, dit voor de 2de veer.

Neem ook goede strakke veren, dit helpt ook behoorlijk.

Door deze maatregelen heb ik GEEN lekkage meer..

Hallo,

Ik heb een hele tijd niet met men Savage kunnen rijden door men werk. Deze is nog niet helemaal goed afgesteld. Ik heb namelijk een probleem met de rem (en hij met mij!). Namelijk telkens wanneer ik in de rem ga slaat hij af en dit omdat deze (zie onderstaande foto's) telkens ingedrukt wordt waardoor hij geen brandstof meer krijgt. Hoe kan ik er dus voor zorgen dat hij, wanneer ik in de rem ga, steeds genoeg brandstof krijgt om mooi stationair te lopen? Ik heb deze wel wat via men afstandbediening open gezet, omdat ik hem anders nooit kan starten. Voor de rest rijd deze zeer goed enkel de rem nog.

IM001361bewerkt600x450.jpg

IM001360bewerkt600x450.jpg

Alvast bedankt

Als de veer/veren te strak zit(ten), vreet het binnen een uur stuiteren de ring van de siliconen afdichting en slijt de uitlaatbocht leuk in het huis van je motorblok. Lijkt mij niet zo verstandig om extra en/of super strakke veren te nemen. :wink: Je kunt dan beter een extra bevestigingspunt aan de uitlaat(bocht) maken zodat die minder beweegt.

nielsVV zei:
Hallo,

Ik heb een hele tijd niet met men Savage kunnen rijden door men werk. Deze is nog niet helemaal goed afgesteld. Ik heb namelijk een probleem met de rem (en hij met mij!). Namelijk telkens wanneer ik in de rem ga slaat hij af en dit omdat deze (zie onderstaande foto's) telkens ingedrukt wordt waardoor hij geen brandstof meer krijgt. Hoe kan ik er dus voor zorgen dat hij, wanneer ik in de rem ga, steeds genoeg brandstof krijgt om mooi stationair te lopen? Ik heb deze wel wat via men afstandbediening open gezet, omdat ik hem anders nooit kan starten. Voor de rest rijd deze zeer goed enkel de rem nog.

wel eens gehoord van de schroef om stationair af te stellen? Er is op dit forum vast wel ergens een handleiding te vinden........ Als dat het niet is zou het kunnen dat je koppelingslagers vast zitten.

Sleurhutje zei:
Als de veer/veren te strak zit(ten), vreet het binnen een uur stuiteren de ring van de siliconen afdichting en slijt de uitlaatbocht leuk in het huis van je motorblok. Lijkt mij niet zo verstandig om extra en/of super strakke veren te nemen. :wink: Je kunt dan beter een extra bevestigingspunt aan de uitlaat(bocht) maken zodat die minder beweegt.

als je veren strak genoeg zitten dan bewegen ze niet meer.......en slijten ze dus ook niet in. Slijtage komt door loszittende delen en dan gaan stuiteren, wellicht eerst onderhoud en dan gaan bashen? :wink:

Matthijs NED 469 zei:
nielsVV zei:
Hallo,

wel eens gehoord van de schroef om stationair af te stellen? Er is op dit forum vast wel ergens een handleiding te vinden........ Als dat het niet is zou het kunnen dat je koppelingslagers vast zitten.

Bedoel je dat ik de stationair schroef meer moet openzetten? Mag/kan ik dan deze volledig indrukken zonder dat hij afslaat?

ok, hartelijk bedankt. hier ga ik me dit weekend met bezighouden. Dus dan ga ik, volgens men handleiding de stationair schroef (idle adjustment screw) zo verdraaien dat hij dus sneller gaat gaan draaien (stationair) en dan langzaam via men afstandbediening deze gasschuif dicht zetten, waardoor hij terug langzamer moet gaan lopen stationair.
Degene die omhoogwijst in het koperen omhulsel is toch de hsn?

Matthijs NED 469 zei:
als je veren strak genoeg zitten dan bewegen ze niet meer.......en slijten ze dus ook niet in. Slijtage komt door loszittende delen en dan gaan stuiteren, wellicht eerst onderhoud en dan gaan bashen? :wink:
Met de standaard plastic pijp je heb je er niet zo'n last van. Een zwaardere getunede alu pijp geeft meer problemen. Kijk maar naar de ingesleten rand waar de uitlaatbocht de TVP raakt. De uitlaat hangt los tussen het uiteinde (vooraan bij het steuntje) en dan weer bij het uitlaatspruitstuk. En je hebt bashen en bashen. Uit de lucht komen van 2 meter hoog of meer, levert hoe dan ook een dusdanige klap op (ook als je netjes op 4 wielen land) dat alles beweegt. Ook de uitlaat. Daar kun je niets aan doen met onderhoud.

De siliconen afdichting is ook niet altijd even bestand tegen de hoge temperarturen. De silicone wordt zachter bij verwarming en zal makkelijker beschadigen. Door de druk van de veer en inwerking van zand (ik bash niet bepaald "op het voetbalveld") zal deze snel vergaan zijn, ongeveer na 15 uur rijden (=5 weken!!!). En er zijn diverse kwaliteiten van silicone, sommige houden het maar een middagje vol en anderen een paar maanden.

Ik verbaas me regelmatig over de term bashen en wat men daaronder verstaat. Een ieder die wel een sbij ons in Westzaan is geweest, weet dat wat wij doen tot de extreme vorm van bashen (zeg maar goed afraggen en mishandelen) hoort. Asl ik dan hoor of lees dat iemand is wezen bashen op het voetbal veld, dan zucht ik alleen maar en denk: "Je moest eens weten..." :D :wink:

Sleurhutje zei:
Ik verbaas me regelmatig over de term bashen en wat men daaronder verstaat. Een ieder die wel een sbij ons in Westzaan is geweest, weet dat wat wij doen tot de extreme vorm van bashen (zeg maar goed afraggen en mishandelen) hoort. Asl ik dan hoor of lees dat iemand is wezen bashen op het voetbal veld, dan zucht ik alleen maar en denk: "Je moest eens weten..." :D :wink:

Idd, ze moeten maar een komen rijden op Hoogtij. Hier een voorproefje van mijn toen 2 weken oude Savage ;)
en ik ben er nu nog zuinig op :D

bash1.jpg

Wat wij doen mag je wel onder bashen scharen ja, maar er zijn op het inet veel extremere vormen te vinden van bashen of heet dat meer "moedwillig vernielen"? :mrgreen:

Vraagje , de moer op de spurgear met veer tussen wat stel je er eigenlijk juist mee af.
Ik vraag dit omdat ik de laatste ritten problemen had da de wagen hoog in toeren ging maar bijna geen snelheid haalde ..
kwamen zelfs vonken uit de stalen spur , maar nu heb ik dat moertje wat meer aangedraaid en dat is al veel beter maar nog niet OK.
Hoe en wat regel ik daar juist mee ,en waar kan ik het moment van schakelen aanpassen ??

philliams zei:
Idd, ze moeten maar een komen rijden op Hoogtij. Hier een voorproefje van mijn toen 2 weken oude Savage ;)
en ik ben er nu nog zuinig op :D

bash1.jpg

zoo aardig vet, heeft hij die sprong overleefd? :P En wat heb je al allemaal gesloopt als je zo rijd xD

Ik reed super rustig, bijna nooit jumpen en molde elke rit bijna wat, spur enzo

220cdi zei:
Vraagje , de moer op de spurgear met veer tussen wat stel je er eigenlijk juist mee af.
Ik vraag dit omdat ik de laatste ritten problemen had da de wagen hoog in toeren ging maar bijna geen snelheid haalde ..
kwamen zelfs vonken uit de stalen spur , maar nu heb ik dat moertje wat meer aangedraaid en dat is al veel beter maar nog niet OK.
Hoe en wat regel ik daar juist mee ,en waar kan ik het moment van schakelen aanpassen ??

Je moet hem denk ik nog wat meer vast draaien, zodat die niet meer zo snel slipt... maar ook weer niet te vast, want dan stript die je tandwiel mischien. Maar je zegt dat er de eerste keer zelf vonken uitkwamen. Heb je hem al helemaal los gehad dan? Want ik denk dat je spurgear dan aardig op is.

Dit is bij ons een gemiddelde sprong, Burp krijgt zijn Savage hoger ;) en ja hij heeft de sprong overleefd. Inderdaad regelmatig je spur en diffs vernieuwen, verder vallen de schade's bij ons wel mee. O ja, af en toe ligt er ook eens één bij ons in het water.

@ 220cdi: Je spur helemaal vastdraaien en dan een halve slag terugdraaien zeggen ze im het boek. Wat ik doe is ik draai hem vast en draai hem dan circa een 3/4 slag terug. Ook heb ik er een dubbel moertje op zitten omdat hij anders ook steeds los trilt, of zal dat aan de sprongen liggen :)

bedankt ik ga het nog wat vaster zetten , zelf denk ik dat spur nog niet versleten is , omdat ik er uiterlijk geen schade aan zie.
en als ik een papiertje tussen de tandwielen laat gaan , is het niet stuk en gaat het heel soepel .

en welk is het schroefje waar je de versnellingen mee regeld , want mischien moet ik da ook een optimaliseren , heb de sav nog maar net in occasie gekocht .
maar toch al veel plezier aan beleefd .

Back