Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Ik ehb dus ook een O.S VG30 (P)blokje besteld,past daar het standaard vliegwiel en koppeling op,of kan ik beter wat anders zoeken?

Het gaat om het type vliegwiel en koppeling wat op een HPI 4.1 blok zit

solar zei:
hier zijn dan eindelijk wat fotos van mijn savage :
het is een savage 25 die ik 2 dehands heb gekocht en waar ik wat aan gesleuteld heb :lol:

normal_test%20472.JPG

normal_test%20473.JPG

normal_test%20474.JPG

normal_test%20475.JPG

normal_test%20479.JPG

het is nu juist nog een kwestie van mijn elektronica goed afgesteld krijgen en mijn kap te spuiten en dan kan ik eindelijk rijden!!!!!!!!!!

en er zitten precies wel veel brandstofslangetjes aan of is dat zo?

Dat wordt veel gebruikt bij onze heli vrienden. Als ze op de kop vliegen mag natuurlijk niet de heli stil vallen doordat alle brandstof naar beneden valt.

De druk uit de gewone tank zorgt ervoor dat er altijd brandstof in het kleine tankje zit als je auto rechtop staat. Doordat in het kleine tankje een losse aanzuig ligt (weet de naam niet precies, klunk ofzo) wordt er altijd brandstof naar de carb gepompt omdat het dan niet uitmaakt of hij op de kop ligt of niet, zonder dat tankje slaat de auto na een 15-20 seconden uit doordat er geen brandstof toevoer meer is.

Dat losse, zware aanzuigstukje in de brandstoftank heet inderdaad een klunk. Tegenwoordig zijn er echter ook wel andere brandstoftanks te verkrijgen die standaard al een klunk hebben. De tanks van de asso mgt bv. Deze kun je in je savage inbouwen mits je een midtank conversie doet.

Er zitten inderdaad zoveel brandstofslangetjes op omdat deze dubbele tank op de auto is gemonteerd, er is dus dubbel zoveel brandstofslang nodig.

Mvg
Sander

Burp zei:
Dat wordt veel gebruikt bij onze heli vrienden. Als ze op de kop vliegen mag natuurlijk niet de heli stil vallen doordat alle brandstof naar beneden valt.

De druk uit de gewone tank zorgt ervoor dat er altijd brandstof in het kleine tankje zit als je auto rechtop staat. Doordat in het kleine tankje een losse aanzuig ligt (weet de naam niet precies, klunk ofzo) wordt er altijd brandstof naar de carb gepompt omdat het dan niet uitmaakt of hij op de kop ligt of niet, zonder dat tankje slaat de auto na een 15-20 seconden uit doordat er geen brandstof toevoer meer is.

Ok bedankt voor de heldere uitleg:)

dat tankje noemt een header tank ( wordt inderdaad gebruikt bij heli's om 3 d te vliegen )
het voordeel ervan is als je over de kop gaat en op zijn dak beland dat de moter niet gaat uitslaan.
een ander voordeel is dat je iets langer kunt rijden : eerst wordt de grote tank opgebruikt en dan pas als laatste wordt de header verbruikt.
de savage zag er zeker zo niet uit als ik hem gekocht had.
ik had een savie gekocht die ferm had afgezien ( daar dienen die ook voor ) en bijna niet verkocht raakte.
ik heb dan de wagen volledig uit elkaar gehaald tot het laatste vijsje , alles uitgekuist en gesmeerd waar moet en de kapotte onderdelen vervangen.
de upgrades ( alu ) heb ik hier op dit forum 2dehands gekocht ( stuurblokken en de shock towers )
heb juist de moter en de wielen nieuw aangekocht.
alles tesamen ben ik er een 2 tal maanden aan bezig geweest.
en het resultaat zie je op de foto's :lol: :lol:

Ik had trouwens een vraagje over het nieuwe O.S blokje,wat is een betere methode om het motortje in te rijden met dit weer .

De WOT methode,of het motortje eerst een aantal tankjes stationair in te laten lopen.Het laatste lijkt me eerlijk gezegt beter,omdat de motor niet te veel afkoeld(voor met b.v alu op de kop).Maar ik wou vragen,wat jullie ideeen daarover zijn.

Bij de WOT methode wordt niet zo naar de temp gekeken. Als je hem nu gaat inrijden (temp valt wel mee) kan je gewoon de WOT gebruiken en eventueel wat alu folie om de kop doen. Als je een temp gun hebt kan je kijken of het echt noodzakelijk is.

@Burp

Motortje is net gearriveerd,alleen de Caberateur staat verkeerd,is wat verdraait :( .Hoe zet ik die andersom,op de goede manier,ik zal de manual eerst wel effe lezen.

Ik zie net in het boekje,dat de cab standaard gedraait is en dat ie eerst vastgezet moet worden,ik denk dat ik er eerst maar eens mee naar iemand ga,die er verstand van heeft :? ,van die motoren.Zelf heb ik ehm nog nooit mijn 4.1 blokje uit elkaar hoeven schroeven,dus.

De koppeling en vliegwiel moeten er ook nog op,en ook dat heb ik nog nooit hoeven doen(die standaard koppeling gaat heel lang mee moet ik zeggen!)

Raimond zei:
Ik zie net in het boekje,dat de cab standaard gedraait is en dat ie eerst vastgezet moet worden,ik denk dat ik er eerst maar eens mee naar iemand ga,die er verstand van heeft :? ,van die motoren.Zelf heb ik ehm nog nooit mijn 4.1 blokje uit elkaar hoeven schroeven,dus.

De koppeling en vliegwiel moeten er ook nog op,en ook dat heb ik nog nooit hoeven doen(die standaard koppeling gaat heel lang mee moet ik zeggen!)

als je kijkt op de moter waar de brandstof toekomt zie je daaronder een imbusschroefje zitten ( dat is conisch gemaakt )
als je dit schroefje lost kan je de carburateur verdraaien of eraf afhalen indien nodig.
ik weet ook niet waarom ze de carburateur scheef zetten bij fabrieksinstelling ( ik denk dat ze de carb scheef zetten om plaats te winnen in de doos waarin hij verpakt wordt , zijn nogal kleine doosjes waarin de moter zit ( je moet eens proberen de carb recht te zetten en dan de moter terug in de doos te steken , het lukt niet gewoonweg niet :!: :!:
ik heb overlaatst een os hyper gekocht ( helimoter ) en ook daar stond de carburateur niet haaks op de moter.
ik denk dat iedere moter van os die de fabriek verlaat de carb scheef staat.
het vliegwiel en de schoentjes versteken is nu ook nie zo moeilijk , als je tenminste maakt dat de schoentjes in de juiste richting staan :lol: :lol:
als je de handleiding van je savie erbij neemt moet het zeker lukken.
eerst moet je het :
- koperen ( conisch ) stukje op de as steken
- dan plaats je het vliegwiel erover
- dan de schoentjes erop
- dan een lager
- de clutcbell
- nog een lager
- als laatste schroef je het vijsje op de as ( met een beetje locktite )

succes ermee !!!!!!!!!!!!

Ik heb een savage x ss.
en ik wou graag weten of er nog dingen zijn die ik het best kan vervangen/verbeteren bij de x ss?
me wheeliebar, skidplate en shockprotectors zijn al besteld..

Ik hoor het wel Smile

Whoei zei:
Ik heb een savage x ss.
en ik wou graag weten of er nog dingen zijn die ik het best kan vervangen/verbeteren bij de x ss?
me wheeliebar, skidplate en shockprotectors zijn al besteld..

Ik hoor het wel Smile
Je differentieels controleren op speling. Je spur gear goed afstellen (niet te los). En de rest vervangen als het afbreekt. :wink: En als het dan afbreekt gelijk vervangen door een stevigere uitvoering van het onderdeel (voorzover dat op een X SS nog kan). Dan vallen de kosten bij ongelooflijk mishandelen reuze mee. Ik heb afgelopen seizoen (zo van begin mei tot eind december) gemiddeld zo'n 30 euro per maand besteedt aan vervangen van onderdelen op mijn Savage 25 ATV, dus die was minder degelijk dan jouw X SS. Dat is wel exclusief de kosten van 35 liter nitro (ja er is dus veel gereden maar vooral gevlogen, gestuiterd en gecrasht). Veel plezier met je X SS. :thumbsup:

solar zei:
Raimond zei:
<KNIP> ...als je de handleiding van je savie erbij neemt moet het zeker lukken.
eerst moet je het :
- dan de schoentjes erop
- dan een lager
- de clutcbell
- nog een lager

Even een kleine correctie, na het plaatsen van het vliegwiel moet natuurlijk wel de moer op de as tegen het vliegwiel geplaatst worden. Het conische stukje naar de punt van de as. Hiermee druk je het vliegwiel stevig op de as. Hou het vliegwiel vast met een tang en gebruik een doek ertussen om het vliegwiel niet te beschadigen.

Burp zei:
solar zei:
Raimond zei:
eerst moet je het :
- dan de schoentjes erop
- dan een lager
- de clutcbell
- nog een lager

Even een kleine correctie, na het plaatsen van het vliegwiel moet natuurlijk wel de moer op de as tegen het vliegwiel geplaatst worden. Het conische stukje naar de punt van de as. Hiermee druk je het vliegwiel stevig op de as. Hou het vliegwiel vast met een tang en gebruik een doek ertussen om het vliegwiel niet te beschadigen.
En tussen het buitenste lager en de schroef in de as een vulring zodat de clutch bell niet een halve centimeter heen en weer kan (en tegen je spur gear aan kan komen). Let er op dat de originele bronzen ring niet ingesleten is. Je kunt in plaats van één ring ook meerdere dunne (RVS) ringetjes nemen. Een milimeter of twee is wel ded maximale ruimte (minder is beter maar niet vastzetten!).

Sleurhutje zei:
Burp zei:
solar zei:
Raimond zei:
eerst moet je het :
- dan de schoentjes erop
- dan een lager
- de clutcbell
- nog een lager

En tussen het buitenste lager en de schroef in de as een vulring zodat de clutch bell niet een halve centimeter heen en weer kan (en tegen je spur gear aan kan komen). Let er op dat de originele bronzen ring niet ingesleten is. Je kunt in plaats van één ring ook meerdere dunne (RVS) ringetjes nemen. Een milimeter of twee is wel ded maximale ruimte (minder is beter maar niet vastzetten!).

ja jongens jullie hebben gelijk , ik ben dat vergeten te vermelden :oops:
ben vanavond nogmaals gaan verder de moter inrijden en ik heb nu zo een liter verstookt en ik moet zeggen dat de moter toch stilletjesaan wat begint los te komen.
morgen zal ik weer verder de moter inrijden want : ik zou hem graag eens een wheelie zien trekken :lol: :lol:

Hoe veel tankjes moet ie wel niet inrijden,vraag ik me net af :D .Als je al een liter hebt verstookt. :D

Back