Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
als ik hem al schoonmaak dan het liefst met een tuinslang of hogedrukreiniger. Motor verwijderen of luchtfilter goed afschermen. Ook met beleid spuiten. Elektronica ontzien natuurlijk. Warm water met een sopje werkt uitstekent. daarna kan je met een babydoekje de auto even na wrijven, is hij weer als nieuw. Drupje siliconen op de bewegende delen en weer voor vele weken klaar :mrgreen:

na het rijden maak ik hem meestal schoon met van die staal bosterltjes die op tandenborstels lijken (1 euro bij wibra) en 1x in de maand ofzo haal ik hem helemaal uit elkaar en maak alles grondig schoon met warm water met een sopje

maar kan iemand mij vertellen hoe ik aan een spoiler op mijn savy kom?

Ik heb nu een 3 speed versnellingsbak op mijn savage.
Alleen ben wezen rijden, en hij schakeld alleen van zijn 1e naar z'n 2e versnelling.
Ik heb wel het aantal slagen van het eerste schroefje ook bij het tweede schroefje ingesteld.
Moet ik bijde schroefjes wel gelijk instellen? Of moet ik een ander aantal slagen instellen?

Misschien heeft toevallig iemand ook een hpi 4.1cc motor met de tandwiel verhouding: 47/18 en een 3bak.
Zou die misschien vanuit ingedraait het aantal slagen per schroefje willen tellen.
Misschien als ik het netzo instel dat hij het wel doet.

Alvast bedankt!

Staalborstels lijkt me niet echt fijn voor je auto. Maar ja.
Ik blaas hem gewoon schoon met een luchtcompressor en me motor haal ik los om daar schoon te maken.

Gaat dat wel goed 18 op 47, kan de motor dat aan? Gaat wel hard, zeker. Met de 3 speed helemaal. Maar dan moet hij eerst schakelen!

Ga, daarom zou ik graag van iemand die dit ook heeft.
Het aantal slagen van de schroef willen weten, of als ik de eerste en de twee het zelfde in moet stellen?

Burp zei:
als ik hem al schoonmaak dan het liefst met een tuinslang of hogedrukreiniger. Motor verwijderen of luchtfilter goed afschermen. Ook met beleid spuiten. Elektronica ontzien natuurlijk. Warm water met een sopje werkt uitstekent. daarna kan je met een babydoekje de auto even na wrijven, is hij weer als nieuw. Drupje siliconen op de bewegende delen en weer voor vele weken klaar :mrgreen:

Wat doe jij dan met je lagers achteraf? Of laat je ze gewoon zitten en ze daarna lekker laten roesten.

Met goede lagers, en goede rubber schields , mits je rustig doet met de compressor, zullen die er zowat niets van te leiden hebben....

Klopt Emiel, ik spuit niet vol op de lagers. Draagarmen, motor en motorplaat worden het meest vies bij mij. Lagers geef ik (als ik er aan denk) heel af en toe een drupje olie maar dat is echt zelden hoor. Ik heb er nog geen versleten (nog niet gemerkt in ieder geval :D) en als dat zo is dan doe ik er gewoon een nieuwe in.

Ik gebruik niet de standaard stalen maar met een rubber seal.

oh ja, daarna alles met de compressor even schoon/droog blazen en klaar is Klara :mrgreen:

Ik heb een vraag :)

Ik was nu net bezig met de spur gear en de clutch bel, de extra versie van de savage X, maar alles luktte tot nu toe .
Maar bij de moter dat schroefje de buitenste die de clutch bell vast houdt , zit vast met lock tide :( en die krijg ik maar niet los , ik kan wel blijven draaien :evil:
Hoe krijg ik die dan los ?..

Oja dan had ik nog een vraag maakt het eigenlij uit welke clutcj bel erop zit , want je heb de normale en de racing .. Is er verschil tussen die twee , behalve dan dat de ene anders heet , of niet zo heel veel verschil.

Alvast bedankt :wink:

2 vragen, 2 antwoorden :D

De racing clutchbell is gehard, die gebruik je met het stalen tandwiel, gebruik je daar de oude clutchbell voor dan wordt die snel opgevreten.

Locktite kan je zacht maken door het wat warm te stoken. Je moet wel het vliegwiel vast houden als je het schroefje wilt losdraaien anders draai je je hele krukas zonder dat het schroefje los gaat.

rc gaastra-leo zei:
Dus als ik het goed begrijp, beetje warm water eroverheen , en dan vliegwiel vasthouden een draaien :)

Warm water gaan niet echt helpen, je moet het schroefje een beetje warm maken. Kan eventueel boven een vlammetje (gasfornuis). Maar als je het vliegwiel voorheen al niet vast hielp.....

Ergo, schroefje warm stoken, vliegwiel vasthouden en schroefje losdraaien. Clutchbell eraf, lagertjes plaatsen in de nieuwe clutchbell, clutchbell erop en schroefje er weer in met eventueel een beetje blauwe locktite.

@NielsVV: Veel plezier :rolling: :thumbsup:

Maar er gebeurt nog steeds hetzelfde , lijkt wel gewoon als het schroefje mee draait , als ik naar links draai .. gaat tie eerst wat licher dan heel even zwaarder en dan weer lichter , ik kan wel een uur staan draaien maar er gebeurd niks :?

En met dat vallametje beurt er ook gewoon niks :cry: blijft maar doordraaien ..

Wat je beschrijft lijkt erop dat je de gehele krukas draait. Het iets zwaarder en weer lichter tijdens het draaien komt door de compressie van je motor. Houd je wel je vliegwiel vast (dus niet je clutchbell!!) Als dat zo is dan zit je vliegwiel los. Dan kan je een zuigerstopper gebruiken om de krukas tegen te houden of de backplate eraf schroeven om zo de krukas vast te kunnen houden.

Even een fotootje kunnen vinden van wat ik bedoel.

PICTURE4_edit.jpg

Dus de grote schijf achter je koppelingsklok vasthouden (kan meestal gewoon met de hand) en dan met een schroevendraaier het schroefje los draaien. Lukt het niet om hem met de hand vast te houden, doe er dan een doekje omheen en gebuik een waterpomptang om het vliegwiel tegen te houden.

Hallo ,

weet iemand hier de beste manier om een motor tot stilstand te krijgen?

Ik heb wel gehoord van een houtje tegen het vliegwiel houden.. maar waar zit het vliegwiel ?:oops: .

En ik heb ook nog ergens gezien om je vinger op dat gat van de uitlaat te houden (waar de rookm uitkomt),

Mvg. Joost :o

Back