Alula depron SAL/DLG V1.0 en V2.1/a en V3.0 en nu ULTIMAHOELA!

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Kcnalp Kcnarf, 12 mei 2013.

  1. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey frank, je moet hard omhoog gooien en je bent snel beneden (in het vliegbeeld gaat ie snelheid opbouwen lijkt me) afgezien van de stall boven.

    het lijkt me dus dat het toch nog niet helemaal juist zit... normaal zou je onder een hoek van 30° moeten kunnen gooien en dat ie klimt.

    trim hem is een paar klikjes UP en gooi eens wat vlakker? als ie klimt uit zichzelf (niet extreem) dan zit dat goed voor de start...
    als ie dan ook ietsje trager vliegt zonder te gaan stallen zit je goed.

    het is zoeken natuurlijk.
     
  2. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Misschien is het profiel van de salaz te gebruiken, coordinaten kunnen in profili en qua bouwen maakt het niets uit.

    Wat betreft de gooihoek, in de denk ik 30 worpjes die ik heb gemaakt waren die onder een hoek van pak em beet 45 graden de beste...ik kwam het hoogst en weinig stall...maar ook dat wordt een kwestie van zoeken idd , tnx voor de tip.

    Negatieve pijlstelling zou kunnen idd, maakt het zwaartepunt ook makkelijker te halen zonder lood.

    Aanpassingen voor versie 2.1 zijn denk ik nu;

    *Steviger? Iig romp , vleugel ...de scheur in de vleugel is veroorzaakt door slecht/geen geplakt plakband (dom dom)
    *Profiel kan misschien van de Salaz
    *Roeren breder...zijn nu eigenlijk net iets te smal ivh tot de vleugelkoorde (Leon heb jij hierover info...afkijken van de salaz?)
    *Grotere staart / of verder naar achter (staart maat/verhouding positie overnemen van Salaz)
    *Misschien lichter ? (uiteindelijk zit er nu 40 gram lood in de neus) totaalgewicht is 240 gram......servo's niet in de vleugel maar in de neus (is weer 20 gram winst)
    *Spanwijdte kleiner ? ook 85cm ?

    De ammehoela is nu 100 cm spwijdte
     
  4. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Mijn Alula is " slechts " 85 cm spanwijdte bij een vlieggewicht van 170 gram inclusief trimlood.
    Ik heb het staartstuk afneembaar gemaakt zoals de bouwbeschrijving het laat zien.
    Ik het twee kielvlakken gemaakt : ééntje in groene depron en de andere in gele EPP ; Je kan bijna niet geloven wat het kleine gewichtsverschil tussen deze twee kielvlakken in het vliegen uitmaakt ( zwaartepunt )
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2013
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik denk zelf dat als ik de ammemoelaz :D ook 85cm maak en wat op het gewicht let ik daar best in de buurt mee kan komen. IK heb nu ook niet bespaard op lijm en tape. (halve vleugel is met smeltlijm geplakt en dat is niet de meest lichte manier van plakken.

    Ik neem aan dat de depron staart lichter is niet ? Ik gebruik nu 6mm depron voor de staart, dat kan ook best 3mm
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    [​IMG]

    De depron staart weegt 3,6 gram en de EPP staart 5,6 gram
     
  7. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    - Profiel: PW1211DLG
    - roeren moeten 25% van de koorde zijn, en die wordt naar de tippen toe kleiner
    - 240 gram is wel erg zwaar. Dat moet lichter kunnen.
    - Spanwijdte zou ik niet kleiner maken. Dan wordt hij nog gevoeliger.
    - Steviger? Inderdaad. Ik zou er een koolstof buis in stoppen. Die zijn precies een meter lang (zo'n vliegerstok voor de Mimi DLG)
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ik had mijn EPP bij http://www.felix-vlieger.nl/epp-blokken-vellen.html besteld ( 20 mm. ) en hij was nét dik genoeg om de vleugel uit te gloeien.
    Maar deze EPP is helemaal niet stijf en daarom heb ik er boven en onder een carbonstaafje van 1 mm. ingelijmd. Met een scherp mesje een kleine inkeping gemaakt , lijm op de inkeping en daarna het carbonstaafje door de lijm in het EPP gedrukt met een scherpe schroevendraaier . Met een lapje erover om de resterende lijm te verwijderen en na uitharding heb je een stijve vleugel
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Superinfo mannen , dank. 180 gram moet haalbaar zijn zit ik net uit te rekenen, de hoeveelheid smeltlijm is al 30 gram !!!!. Alleen kan ik nergens de data vinden voor het PW1211DLG profiel. Overigens zijn de huidige ailerons lang geen 25% van de koorde (eerder 12,5%)...dus qua vliegeigenschappen is daar ook nog wel wat te winnen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2013
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Overigens komt er op versie 2.1 ook een platte peg...m'n vingertoppen zijn dik en doen gewoon zeer van het werpen vanochtend.

    ja ja ja..... ik ben een watje :hammer: :D
     
  11. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey franck, ik zou zeker niet kleiner gaan als 1m... ik zou zelf 110 of 120 proberen...
    grotere dingen vliegen rustiger.
    waarom spreek je niemand aan om een vleugeltje te SNIJDEN uit een schuimplaat? is poepsimpel met 2 helftjes van 60cm...
    verder zou ik geen gekkigheden doen... gewoon een liggertje van carbon erin (ronde buis?) en een hele dunne op de achterlijst.

    elevons wat groter is nooit slecht. zit je met minder haakeffect. de flow over de vleugel is zachter...

    verder zeker het staartvlak boven en onder hetzelfde houden.

    servos in de neus is een prima idee... gewoon de horn aan de zijkant uit de romp laten komen zodat je met carbon aansturing werkt langs de onderzijde van de vleugel.

    een blad is altijd beter als een staafje... idd , je snijd je bloedstroom af.

    succes met de 2.0 (of is het nu 1.2, of 2.1?)
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    komt goed....ik laat het 1m. Snijden kan ook, ik heb de spullen ervoor in huis en de ervaring...

    M'n vingertoppen zijn gevoelloos nu, maf is dat ... Ik heb de PW profielen uitgeprint (dank wubbe) en ga wat malletjes uit multiplex zagen dit weekend....voila / fulla .....ik word er rustig van :D.

    Twordt zeker en vast 2.3 of 3.2 or whatever....maar ik weet nu al dat versie 2.x veel beter vliegt dan versie 1.0
     
  13. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Advies van Peter Wick:
    - Koorde wortel: 24cm
    - Koorde tip: 14cm
    - Negatieve pijlstelling -5 graden (leading edge)
    - Elevons 25% van de koorde. Die lopen dus ook taps
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    dat wordt ff opnieuw uitprinten, tnx leon.
     
  15. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo gisteravond nog even geoefend op de hei hier in Lunteren....... Tot nu toe is de maximale hoogte die ik gegooid heb 25 meter, en dat is helemaal niet slecht vinnik zelf. Handig zo'n hoogtemeter. Er is 10 gram lood uit de neus in vergelijk met de goede afstelling met 4/5 bft op de helling.

    Wetende dat er waarschijnlijk meer dan 1 V2.1 ammehoelas komen (ook voor Huey en Slijm) heb ik de profieltjes voor uitsnijden maar in triplex gemaakt..gebruik ik deze als malletjes. Cockpitje is groter, zodat servo's er ook in passen. Staartje moet ik nog even over nadenken...tis iig nu niet symmetrisch

    [​IMG]

    Geen stripailerons dit keer, ik snijd ze uit de vleugel als deze klaar is. 25% van de koorde. Profiel is PW1211DLG
    IK heb helaas geen vliegerstokjes meer, dus ik bouw de vleugel met balsa liggers, met boven en onderlangs een strengetje carbon...moet voldoende stevig zijn....het houd zo op de V1.0 ook goed.

    IK zit nog ff te denken over het aansturen van de ailerons.... staaldraadjes of nylon draadjes met veertje.....misschien hebben jullie ideeen.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2013
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo staartje iets gekanteld naar achter (meer symmetrie) en iets groter gemaakt.

    [​IMG]
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat is dit gaaf zeg...net een uurtje lopen zwiepen op de hei....thermisch....je voelde de wind allerlei kanten opgaan... ik kwam niet echt hoger dan 20 meter volgens de hoogtemeter en wilde ermee stoppen (staartje los) en ineens zie ik voor me stro en stofjes omhoog dwarrelen. Ik denk nog eeeeeen keer proberen....en ja hoor ....pets omhoog.... en het ging heel hard en soms ietwat ongecontroleerd....uiteindelijk ben ik na een paar minuten gestopt omdat ik de plank niet goed meer kon zien.......beneden liet de hoogtemeter zien dat ik tot 95 :eek: meter ben gegaan.

    Meer mazzel dan wijsheid....maar wat ontzettend kicken is zoiets :D
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2013
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Maarssen
    ik benijdt u.............
     
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hey franck... de staart in de vorm van een haaienstaart maken?! ;)

    wat de aansturing betreft? servotjes gewoon in de vleugel als t kan, en met een stalen staafje aansturen.. in 2 delen, beide kanten een Ztje in plooien, en dan alles op neutraalstand zetten en een krimpkousje errond zodat ze mooi samen zitten (eventueel 1 drupje CA in de kous)
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Franck, de roeren zijn een stuk effectiever als de staart al voor de elevons begint, dan heb je geen tipwervel, zeg maar.
    Laat de staart dan al voor de elevons beginnen en maak hem wat smaller en langer. En symmetrisch natuurlijk :teacher:
     

Deel Deze Pagina