Alulah 2m span

Deze motor krijg ik erin Sander
AL-3548
630 W
900kv
35-50A
13x6,5 prop

Hoeveel vermogen heeft die van jou dan?

Ik heb ietsje meer vermogen Roel, ik heb een 3548 met 1000kV met een 13x6.5 prop. Met een enkele 3S/5000 gaat dat prima, met twee stuks 3S/5000 heb je niet ongelimiteerd verticaal. Ook zal in jouw geval de motor/prop combinatie remmend werken (doet het bij mij nu ook) omdat de kist wel sneller wil, maar het maximum toerental van motor en prop hier de beperkende factor is.

Op 3S kan je dan niet veel kanten op, ga je een motor gebruiken met een hogere kV dan loopt de motorstroom snel op en daalt de efficiency onder de 70%, dan sta je straks >30% van het vermogen in je motor te verstoken, bij 1000W input is dat al 300W.

Daarom kies ik voor 4S, dat zou jij ook kunnen doen met jouw motor, dan kan je het beste een 11x6 of 11x8 prop gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik ben benieuwd hoe die straks vliegt.
De alulah hoeft ook niet zo lomp te worden als de yak.
Dit kost alleen veel vliegtijd.

Jou cruise speed zit op 8A op 3s
Hoeveel Amp gaat dat worden op 4s?
Ik zie dat een 4s 10000mah al bijna een kilo weegt.

Het is moeilijk om een balans te vinden.
Bij modelhelicopters is meer gewicht ook weer minder vliegtijd.
De bedoeling is dat deze kist grote afstanden moet gaan vliegen.
In iedergeval bedankt voor de tip.

Laatst bewerkt:
Als het gewicht vd accu het zelfde blijft zal de kist op 4s 6A nemen ongeveer.
3s=11volt x8=88watt
88watt/4s=14v=6,2a
Door de hogere spanning heb je minder verlies in je regelaar en je motor .
Maar je verliest weer wat door een kleinere prop te nemen .
Als de motor het zelfde blijft ,dit in theorie dan .
Want je moet voor alles een sweet spot vinden van de motor en welke prop het tuigje het lekkerst vind .

Ik hoor er zelf hier nooit wat over ,maar sommige van mijn kisten hebben liever een prop met een wat hogere spoed die wat meer trekt .
Vooral als je rustig wat rondjes vliegt merk ik dat erg .
Volgas maakt dat weer minder uit in mijn beleving dan .

Nog even en dan is de Super Alulah 2m ook als Sim to downlouden voor diverse simulatie programma's. Leuke is dan dat je dit model ook van achter je pc kan besturen. Er komt een normale uitvoering maar ook een FPV versie!

full

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt hem al aardig digitaal gemodelleerd,
stuur hem eens naar de chinees voor een EPP injectionmold versie? :lol:
FPV of niet, lijkt me een pacht model om mee te vliegen.

Wauw Robert, jij bent even goed bezig!
Ook voor Phoenix? De 'echte' is voor mij nog een stapje te ver, maar kan ik hem alvast in sim vliegen. :)

Zag dat er ook al een bouwhandleiding is. Ziet er echt profi uit!

Goed, vandaag even de Alulah onder handen genomen en flink wat wijzigingen doorgevoerd, onder andere:

- Gestabiliseerde camera voeding voor 4S > 12V
- 60A ESC i.p.v. 40A
- Zwaardere motor
- Aanpassingen aan de neus en motor bevestiging

Origineel lag er een 3542 1000kV motor in, met een 13x6.5 Aeronaut klapprop en 2x 3S/5000/20C, maar het vermogen van deze combinatie was voor mijn doen net niet genoeg, ook de efficientie van motor/prop/LiPo kon beter. Het rendement van pakweg 75% van de motor is op zich niet slecht, maar door de combinatie motor/ESC/LiPo is het RPM gewoon te laag en werkt de propellor remmend bij het aanduiken, de kist duikt sneller met motor uit.

Omdat je op 3S feitelijk niet veel kanten uit kunt ben ik voor de nieuwe motor/prop/LiPo combinatie uitgegaan van een 4S/5000/20C LiPo. Voor de motor kom ik uit op een iets zwaardere motor met ~800kV en een 12x8 Aeronaut klapprop. Daarmee ligt het rendement nu zo'n 10% hoger, waarmee het verlies in de motor nu zo'n 60W bedraagt, da's een aanmerkelijke verbetering t.o.v. de originele situatie waarbij het verlies >100W was.

Omdat ik netto pakweg zo'n 150W meer vermogen heb met de nieuwe combinatie heb ik ervoor gekozen de motorspant opnieuw in te lijmen en van grotere koelgaten te voorzien. Onderstaand is geïllustreerd hoe ik dit heb aangepakt. Ik heb eerst twee nieuwe motorspanten gemaakt uit 1.5mm printplaat (epoxy-glasvezel), en deze vervolgens voorop en achterop de originele motorspant verlijmd met 5-min epoxy. Doordat ik de gaten vooraf al had geboord kon ik deze gebruiken om e.e.a. exact uit te lijnen.

Zoals te zien krijgt de motor zowel koeling over de wikkelingen, als over de motorbel, dus daarmee zou er voldoende koeling voorhanden moeten zijn. De aluminium bodemplaat van de spinner zelf is ook voorzien van gaten, alsook de spinner zelf. Daarmee hoop ik voldoende koeling te hebben voor de motor.

motor_cooling_001.jpg

motor_cooling_002.jpg

motor_cooling_003.jpg

motor_cooling_004.jpg

motor_cooling_005.jpg

Waarschijnlijk ga ik vanavond e.e.a. uitproberen en dan moet blijken of de nieuwe motor/prop/LiPo combinatie beter voldoet aan mijn wensen dan de originele.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Vergeet je niet om er ook voor te zorgen dat de (warme) lucht weer je romp uit kan?

Vergeet je niet om er ook voor te zorgen dat de (warme) lucht weer je romp uit kan?

Ja, ja, ik heet geen Sven, d'r zitten twee 10mm luchtgaten aan de achterkant van het rompje (waar het staartvlak begint) zodat daar de warme lucht er weer uit kan.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Hoeveel domp en zijwaarts stelling gebruik je nu? Is dat vergelijkbaar met de kleine Alulah?

Zo, dat was een geslaagde vlucht, zal zo even wat hoogtepunten in één video monteren, tenminste als iemand dan even de azijnzeikerds op een afstandje houdt ... :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Goed, eerste video ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Tweede video, <azijnzeikers keep away!> een full throttle bijna vertikale climbout naar >1km hoogte ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Back