"Amerigo vespucci"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pantani, 11 dec 2007.

  1. Erikssson

    Erikssson

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    16
    Zeer netjes.
    Toch een vraagje, waarom heb je daar waar de okerkleurige band zit niet eerst de metalen onderdelen gelijmd? Deze moeten toch ook okerkleurig worden en kon het in een keer doorgaan. Of is er een andere reden?
    Zo zou ik het doen, maar als ik verkeerd ben, laat het me weten.

    Erikssson.

    P.S. ik volg niet steeds de bouwbeschrijving, maar kijk soms vooruit en werk soms een beetje anders.
     
  2. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Hier heb je een punt en kon ik het inderdaad ook zo doen, alleen ben ik nog niet zeker als ik ja of neen nog gaatjes zou willen maken in de romp zoals voor de patrijspoorten en er een soort plexiglas achter doen, dan lijkt het ook wel echter, ik ben trouwens ook bezig om de reddingsboot te veranderen en er ook raampjes enzo in maken, ook een reling wil ik er nog op :eek:.
    Maar als je geen veranderingen moet of wil doen, dan kun je het idd beter doen zoals jij hier voorsteld.
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Schuren met korrel 800........en als het kan met wat water.
    Het is niet de bedoeling om er echt krassen in te maken, alleen om een hechtgrond te creeeren en je verf overgangen glad te krijgen.
     
  4. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Ik zou eerder zo'n "Scotch-Brite" matje gebruiken , je kan ze bij de verfafdeling vinden bij om het even welke brico in de buurt ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  5. Frédéric

    Frédéric

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    129

    Klopt! Dan loop je het risico niet de hoeken "bloot te schuren" maar schuur je er enkel de glans af.

    Frédéric
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2008
  6. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Is dit zo'n bruin of groen schuursponsje??
     
  7. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Om het even , je kan beide gebruiken , de groene zijn naar mijn mening beter , omdat ze fijner zijn ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Pantani,

    Vaak is een zijdeglans mooier dan hoogglans, je kunt er altijd nog een blanke laklaag overheen spuiten nadat je de naden van de zwart/wit banen vlakgeschuurd heb.

    Zo voel je aan het eind geen enkele overgang meer.

    groeten Paul
     
  9. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Ik zal de harde kant van een schuurspons gebruiken, heb geen in men bezit zo'n scotch brite op dit moment :D


    Zal ik doen P. Burghoorn

    Bedankt voor uw reactie's
     
  10. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Dju
    Heb dus een spons gebruikt om eens te proberen die overlappingen weg te schuren van de geschilderde kleuren groen zwart.
    Ik weet niet wat jullie er van denken of ik moet doorgaan of komt dit nog goed als ik de vernis er terug op zet???

    [​IMG]

    Heb dus met deze groene kant van het sponsje geschuurt en ik weet niet zeker als ik moet doordoen.
    [​IMG]
     
  11. La Piovra

    La Piovra

    Lid geworden:
    30 jan 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik lees dit net, maar ik zou er zeker mee stoppen zo'n schuurspons is veel te grof.
    naar mijn idee had je beter op z'n minst schuurpapier van 1000 of 1200 moeten gebruiken. ( en misschien nog wel fijner).
    Die matjes van scotch gebruiken ze om bumpers te matteren en daarop wordt dan de grondlak gespoten en dan pas de kleur.
     
  12. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Bedankt La Piovra

    Ik zal er dan ook niet meer mee verder werken en om fijn schuurpapier gaan, ik wil men romp niet volledig opnieuw doen natuurlijk :(
     
  13. Frédéric

    Frédéric

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    129
    Zo'n schuurspons zou ik ook niet gebruiken, veel te grof! Maar die matjes zijn er in verschillende soorten: grove en zachte. Met die zachte zou het geen probleem mogen zijn.
    Ik heb er mijn hele auto (en géén schaalmodel) mee gematteerd alvorens die herspoten werd. De reden voor het gebruik van die matjes was juist het vermijden om scherpere hoeken volledig kaal te schuren.
    Alhoewel, autolak is waarschijnlijk wel harder dan de verf die pas op een romp gespoten is...
    Het is dan misschien toch veiliger om schuurpapier te gebruiken. Wel altijd met een schuurblok!
    Om heel fijn te schuren gebruik ik 3M papier met korrel 1500 met water.

    Succes,
    Frédéric
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2008
  14. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

    Ben men romp opnieuw aan het spuiten
    Heb met korrel 1200 en water zitten schuren ( zacht ) en heb tot men verbazing gezien dat ik toch terug verf aan het wegschuren was, dus had terug een lichtere kleur onder het zwart op sommige plaatsen, dus afplakken en terug een laag zwart erover, fijn laagje.

    Zal hier en daar nog wat moeten bijwerken met de andere kleuren ook maar dit zal met een fijne verfborstel gebeuren met de lak uit de spuitbus.

    Ik zal deze middag een foto nemen van de romp, ook het groen is hier en daar wat raar, komt door de vernis die er al op ligt denk ik, hopelijk met een paar laagjes vernis komt dit wel goed.
    Jullie helpen me maar beslissen als de foto's er op staan AUB :p

    :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
     
  15. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Pantani,

    Let wel op de verschillende soorten lakken! Veel lakken zijn op acrilaatbasis (waterhoudend) vanwegen de milieu eisen. Als je dan een polyeruthaanlak (thinner houdend) er overheen spuit dan vreten deze elkaar aan. Andersom kun je ze wel gebruiken maar ben je genoodzaakt verder te gaan met waterhoudende of terpentinehoudende lakken.

    Misschien wist je dit al, maar anders kan het behoorlijk je model vergallen!

    groeten Paul
     
  16. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Hier dan de beloofde foto's
    Komt dit nog goed na een paar lagen vernis??
    Is nu opgeschuurd met korrel 1200, en dit is het resultaat

    [​IMG]

    De zwarte band tegen het groen is opnieuw gedaan
    Hier en daar nog wat bijwerken en zou goed moeten zijn.

    Hier onder zie je dus mooi dat ik de overgang heb weggeschuurd, niet teveel maar toch ben ik niet tevreden en hoop ik dat het goed komt met de vernis laag.
    [​IMG]
     
  17. BigBoat

    BigBoat Guest

    De vernis zal de glans weer herstellen, zo wordt dat ook bij auto's enz gedaan.
    Bij een metalic kleur is de ondergrond door het schuren dof voordat de aflak erop gespoten wordt.
     
  18. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Oef, ik moet me dus geen zorgen gaan maken, ik dacht al, hoe krijg ik al die verf er terug af, pffffff.
    Ik ging bijna beginnen schuren tot alles er teruf af was :D

    Ok ik ga dan zo verder en we zien wel, maandag begin ik terug met vernis, morgen eerst de lak herstellen.

    Bedankt BigBoat
     
  19. pantani

    pantani

    Lid geworden:
    11 dec 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    Belgie-Gistel
    Voila
    Heb al weer de eerste lak laag ( vernis ) aangebracht en het is inderdaad al veel beter nu Rik en BigBoat [​IMG]
    Heb wel nog een correctie moeten doen daar ik met men model tegen men muurtje stoote maar was niet veel ergs [​IMG]
    Dus morgen een 2de en desnoods een 3de laag vernis er op en hopelijk is men romp dan gedaan qua verven en vernis [​IMG]

    Morgen dus een update met de nodige foto's
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     

Deel Deze Pagina